Vifa Vivace 87 remake

Started by aws, July 9, 2015, 18:02:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

aws

Geachte forummers,

Ben toevallig tegen een set Vifa Vivace model 87 aangelopen en heb deze voor een goede prijs aangeschaft. Er moet wel het een en ander aan gebeuren, zoals: nieuwe bedrading want de oude is groen geoxideerd, opnieuw lakken, betere demping want er zit geen enkele bituum demping in, dus dreunt de boel al gauw. De sound is trouwens wel erg mooi voor zo'n plompe luidspreker. Hij harmonieert goed met mijn accuphase versterker.
Dus van alles aangeschaft, en weer aan het werk gegaan, hieronder een paar plaatjes en wellicht weten jullie nog wat tips voor deze luidspreker?








dre73

De elco in serie met de middentoner zou ik vervangen voor en mkt/mkp.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Ok, en weet je toevallig welke waarde die mkt/mkp moet hebben?

dre73

Ik zal eens kijken of ik het filter nog kan vinden.....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Contour

Je kan toch gewoon de waarde even aflezen van de huidige condensator?

Gr. Walter

dre73

Ja,maar is die correct..... :D
Ik kan hem nog niet vinden in ieder geval.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Nog een vraagje, ik heb een paar bitumen platen erin geplakt, 4 mm dik en heb de lange panelen er gedeeltelijk mee beplakt, dus zijkanten 20 x 40 cm, stukje in de bovenzijde en ook de rug een stuk van pakweg 40 x 25 cm. Neem aan dat dit genoeg is?

En vraagje over de demping van deze basreflex kast, er zat nu alleen noppenschuim rondom met alleen geheel onder (onder de reflex poort) wat baf demping. Misschien wat baf bovenin erbij doen?

hvlemmi

Quote from: dre73 on July  9, 2015, 18:35:10
De elco in serie met de middentoner zou ik vervangen voor en mkt/mkp.

En als je dan toch bezig bent, iets moois voor de tweeter?

Iets in de richting van een audyn cap plus of mundorf supreme daar zal niet misstaan..
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

aws

Zal dit zeker overwegen, maar wil eerst de boel eens netjes gaan maken. En als iemand een originele lay-out heeft van het filter graag hier posten.

dre73

#9


Is dit de juiste?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Marco66


Kijk ff bij Speakerland, de Viface is geupgrade in 2012, wellicht kun je de filters compleet upgraden.

http://www.speakerland.nl/luidsprekermodellen/vloerstaand-vanaf-€-800/vifa-vivace-2012.html

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

dre73

Helaas gaat dat niet....
Compleet andere units.

De Vivace 94 heeft weer geen dome middentoner,dus dat filter gaat ook niet werken.......

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Vifa Vivace 87:

25 cm Bas "25 Wp 250"
76 mm dome middentoon luidspreker "DM 760"
26 mm tweeter "HT 275"

:clapping:

Marco66

Duidelijk, dat gaat dus niet, maar wellicht hebben ze daar wel goede tips voor het filter!

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

dre73

Ik heb een pdf gekregen met alle gegevens van de speaker. 8)
Stuur maar een pm als ik 'm moet mailen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#16
Dre, je hebt een pb!
En er is nog iets, de standaard reflexpijp van de vivace 87 is 19 cm lang en daarmee is ie getuned op 20 hz. Een eenvoudige modificatie is de pijp inkorten tot 10cm en daarmee is 26 hz de getuned frequentie. Echter de bas bij 40 hz staat dan wel 3 db harder en de luidspreker heeft dan een rechtere frequentie curve. Dus ga ik ook maar proberen, als het niets is lijm ik het er weer aan ;)  Een en ander hierover staat op een duitse site uit de test van 1988 in stereoplay, blad 11 en 12: http://klangmeister.de/fileadmin/user_upload/presse/Stereoplay-4-1989-Die-besten-Boxen-aller-Klassen.pdf

JeroenGRT

Mijn vader heeft deze ook gehad, hele fijne speaker. Volgens mij kon je de tweeter nog wijzigen in een ss9300 zonder filter wijzigingen?

http://www.high-endforum.nl/topic/10026-modificatie-scheidingsfilter/
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

dre73

Dat klopt,een hele grote upgrade zelfs.
Ik heb hem ooit op de Vifa Carat toegepast.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#19
Nou, kijk eens aan, dus vele mogelijkheden. Met de scanspeak 9300 of 9500 tweeter schijnt de speaker iets warmer, en ook wat meer detail te krijgen in het hoog. Neem aan dat het verschil tussen een 9300 of 9500 heel klein is?

Nog iets gezien in mijn hardwired filter, de elco van 47u/40volt die op het laag zit is iets verschillend op beide filters. Ze zijn i.d.d. allebei 47u en van hetzelfde merk, alleen is er 1 35 volt i.p.v. 40 volt :blink:
Bouwer had zeker geen 2 van 40 volt meer liggen.

Dre, nog bedankt voor de PDF :clapping:

dre73

Het is wat lastig blijkbaar. :D

Met de 9300:meer detail,dynamiek,ruimtelijkheid en minder hardheid.
Het verschil is flink.

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Dus dat zal ik dan ook wel gaan doen, heb al gezien pakweg 90 euro per tweeter, misschien kan ik ze 2e hands overnemen :sly:
Trouwens, heb de plinten gemaakt, want die had mijn viface niet, staan nu te drogen en dan gaat het opbouwen beginnen.
Denk dat ik de oude noppenschuim samen met een stuk BAF dat erin zat (onder de poort)er weer inzet en dan als extra achter de tweeter ook een extra stuk baf erin doe, dus iets meer demping.
Er zitten nu ook zware bitumen plaatjes in van 4 mm dik. Dus de speaker wordt een stuk doder.

dre73

Klinkt goed!

Zo af en toe komen de 9300's wel voorbij,dus even geduld.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Schiet al lekker op, zojuist heb ik 1 speaker voorzien van plint en alles is gelakt. Ben dus nu aan het assembleren van alle onderdelen.




dre73

zie ik nou erg weinig demping op de achterwand achter de woofer?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.