Wie kent er een goede fotovakhandel?

Started by Geert, July 9, 2015, 16:59:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geert

Ik ben voor mijn Canon 6D op zoek naar nieuw objectief. Het wordt een Sigma 24-105 Art of een Canon 24-105 L versie.

In Utrecht ben ik al diverse zaken binnengelopen. Probleem waar ik echter tegen aanloop is dat ik tot dusver nog geen enkele winkel ben tegengekomen waar ik een lens goed kan testen op back- of frontfocus of decentering. Het komt hierbij nog wel eens voor dat men totaal niet begrijpt waar je het over hebt.

Dit testen is voor mij belangrijk daar mijn vorige lens waarschijnlijk last had van decentering en ik geen zin heb om een tweede keer een kat in de bekende zak te kopen. Zie foto met aan de linkerzijde frontfocus en aan de rechterzijde backfocus. De foto is van mijn vorige Canon 24-105.

Gezien het bovenstaande ben ik dan ook zeer nieuwsgierig naar ervaringen van mede forumleden die goede zaken kennen in een straal van 100 km van Utrecht. Daarnaast ben ik nieuwsgierig naar ervaringen van forumleden die zowel de Canon L versie als de Sigma Art met elkaar vergeleken hebben. Reageren kan natuurlijk ook via PM wanneer daar de voorkeur naar uitgaat.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

Dday

Ik koop zelf alles tegenwoordig bij Smits Arnhem. Hier krijg ik kans om te testen in de winkel, maar tegenwoordig krijg ik het mee en kan ik thuis op gemak testen en niet goed terug brengen. Wel goed afrekenen ;-) Bel ze eens voor mogelijkheden en vraag naar Jeroen.

Nosferatu

Foka Rotterdam. Ga er niet langs (iets te ver weg dus internet shop) maar service is goed en ik heb ook wel het idee dat diegene die over fotografie gaan weten waar ze het over hebben.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Deleted User

Al mijn spullen komen bij Foto Konijnenberg vandaan. Een lens van 2100 euri kon ik buiten gewoon uitproberen, op mijn eigen body. :clapping:

denoontje

2e hands kopen en testen bij de verkoper?

Deleted User

Een goede vakzaak neemt een niet goede lens gewoon terug! Ga naar de Canon dagen en probeer ze uit..

Geert

Quote from: denoontje on July  9, 2015, 18:11:32
2e hands kopen en testen bij de verkoper?

Ik ben niet zo'n voorstander van 2e hands. Als ik bijvoorbeeld kijk wat de lenzen van Canon 2e hands doen v.w.b. prijs, en dan met name de L-serie, dan vind ik dat vaak aan de forse kant. Zelf betaal ik dan liever iets meer voor een nieuw exemplaar waarbij ik dan ook meteen garantie heb.

Ik kies er dan ook voor om nieuw te kopen en dit vervolgens te testen bij bijvoorbeeld Chipclean in Heumen die hier een goede testopstelling voor heeft. (Zie foto). De kosten om van deze testopstelling gebruik te maken zijn minimaal en de investering dik en dubbel waard. Een groot voordeel van een dergelijke testopstelling is dat problemen meteen duidelijk zijn.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

Dday

Naast de toko van Ton zit digitalstreet?? . Daar doet hij ook veel zaken mee. ben je daar al eens geweest. Dan hoef je maar paar meter te lopen om te testen ;-)

Deleted User

Nu snap ik het niet, eerst geef je aan dat je nog geen enkele winkel bent tegengekomen, en vraag je ons om advies. Een uur later ga je naar Heumen.

Tijd voor een slotje lijkt me.

Geert

#9
Quote from: jazzman on July  9, 2015, 18:27:09
Nu snap ik het niet, eerst geef je aan dat je nog geen enkele winkel bent tegengekomen, en vraag je ons om advies. Een uur later ga je naar Heumen.

Tijd voor een slotje lijkt me.

Het enige wat Chipclean in dit geval doet is het controleren op focusproblemen middels de testopstelling die ze daarvoor hebben staan. Chipclean zelf verkoopt geen objectieven. Handiger is het natuurlijk om daar te kopen waar al een dergelijk opstelling aanwezig is, dan wel andere hulpmiddelen aanwezig zijn, om op bepaalde tekortkomingen te testen. Tevens bespaart me dat een rit richting Heumen en de daaraan verbonden kosten. Helaas ben ik echter nog geen enkele winkel tegengekomen die hierin voorziet.

Het zal er dan ook waarschijnlijk op uitdraaien dat ik een goede winkel zoek die er geen problemen mee heeft als zijn lenzen uitgebreid door de klant getest worden. Bijvoorbeeld door twee lenzen (Sigma en Canon) mee te nemen bij een winkel en deze allebei te betalen en hier uiteindelijk een lens van te laten crediteren.

Kortom dat slotje is een voorbarige conclusie.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

VlisChris

Dan zou je op voorhand een paar winkels moeten bellen, of kunnen bellen. Uitleggen wat je graag wilt proberen, en kijken of ze er in mee gaan.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

#11
Als je den haag niet ver vind weet ik nog wel en prima zaak voor je met veel kennis veel op voorraad en ze doen niet moeilijk met proberen heb er zelf gekocht.had zo de zaak uit kunnen hollen met lenzen maar ze me vertrouwden volkomen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

Ik heb goeie ervaringen met cameranu.nl moet ik zeggen, De winkel is niet echt naast de deur van Utrecht dus het is een beetje een dagje uit maar wel te doen. De service tot nu toe is er perfect heb er veel besteld, langs geweest, reparaties gedaan altijd prima
behandeld.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eelco74

Up ook voor KameraNu
Kameraexpress in Rotterdam kan ook, maar voor advies kun je daar beter door de week dan ik het weekend gaan.

Foto Hafo in Den Haag is zeker voor Sigma een prima adres omdat ze heel veel modellen op voorraad hebben.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

Geert

Ondanks het feit dat ik heel lang geleden mijn eerste digitale camera gekocht had, was ik Smits helemaal vergeten als leverancier van fotoapparatuur. Goed dat mede forumlid Dday mij hier dan ook op wees. In 2009 nog naar volle tevredenheid een Pioneer plasma 5090 gekocht en de klachten die ik met dit toestel heb gehad zijn goed opgelost. Vanwege deze ervaringen met Smits in het verleden heb ik dan ook ondertussen contact opgenomen met Jeroen zoals hier eerder geadviseerd door Dday. Duidelijk iemand met kennis van zaken zoals deze op mij overkwam. Van hem krijg ik de mogelijkheid om zowel de Canon als de Sigma tegen betaling mee te nemen, te testen en uiteindelijk één exemplaar te retourneren met restitutie van de aankoopprijs. Zelf had Jeroen een voorkeur voor de Sigma Art 24-105 lens en ik ben dan ook zeer nieuwsgierig hoe dit objectief presteert.

CameraNu was een goed alternatief geweest temeer omdat ze, zoals ze dat noemen, een afkoelingsperiode van 14 dagen hanteren. In het geval de klant dan niet tevreden is, schijnt deze zijn geld terug te krijgen. Persoonlijk heb ik echter geen ervaring met CameraNu als het om grotere aankopen gaat en ik weet dan ook niet hoe ze hier in de praktijk mee omgaan.

Uiteraard iedereen hier bedankt voor de reacties!
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

Geert

Uiteindelijk is de keuze op de Sigma Art 24-105 gevallen. Persoonlijk vond ik het verschil met de Canon 24-105 verbijsterend op het onderdeel scherpte. Hier is de Sigma veruit de beste.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

Rob Eric Blank

Quote from: Geert on July 24, 2015, 05:16:43
Uiteindelijk is de keuze op de Sigma Art 24-105 gevallen. Persoonlijk vond ik het verschil met de Canon 24-105 verbijsterend op het onderdeel scherpte. Hier is de Sigma veruit de beste.
Waar gekocht?

Vanuit Utrecht ga ik doorgaans naar KameraExpress in Rotterdam, CameraLand Alkmaar, CameraNu Urk. Voorheen had Foto Patent in Utrecht nog wat meer spullen (daar ooit mijn Nikon D700 gekocht), alleen dat lijkt steeds minder te worden.

Cyrus·

+1 voor cameranu.nl in Urk. Daarnaast erg goede ervaringen met FotoBooms in Amsterdam.
Groeten,
Edwin

Geert

#19
Quote from: Rob Eric Blank on July 24, 2015, 11:33:59
Waar gekocht?

Vanuit Utrecht ga ik doorgaans naar KameraExpress in Rotterdam, CameraLand Alkmaar, CameraNu Urk. Voorheen had Foto Patent in Utrecht nog wat meer spullen (daar ooit mijn Nikon D700 gekocht), alleen dat lijkt steeds minder te worden.

De Sigma heb ik gekocht bij Smits in Arnhem. Ik heb bij Smits zowel de Canon als de Sigma meegekregen om deze veertien dagen uitgebreid te kunnen testen. Het verschil tussen de objectieven was echter zo groot dat ik de Canon al na drie dagen weer heb teruggebracht. Geld bij inlevering van de Canon meteen retour ontvangen. Compliment dus voor de service en tevens ook het meedenken van in dit geval Jeroen bij Smits Arnhem.

Met de afkoelingsperiode van 14 dagen schijnt CameraNu op eenzelfde manier te werken. Persoonlijk heb ik met hun echter, op enkele kleine aankopen na, geen ervaring.

Foto Patent is op 1 juni overgenomen door Kamera Express. Toen ik er enkele weken geleden in de zaak was leek het net of ze er elk moment mee zouden ophouden doordat alle schappen leeg waren. Dit had neem ik nu aan met de overname te maken door Kamera Express.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

Rob Eric Blank

Quote from: Geert on July 24, 2015, 18:11:36

Foto Patent is op 1 juni overgenomen door Kamera Express. Toen ik er enkele weken geleden in de zaak was leek het net of ze er elk moment mee zouden ophouden doordat alle schappen leeg waren. Dit had neem ik nu aan met de overname te maken door Kamera Express.
Voor een deel jammer, was een zeer sympathieke zaak.
Voordeel is wel dat ze mogelijk een grote assortiment hebben. Als ze het personeel houden, dan ga ik daar vaker langs.