Nieuwe receiver met 4 Ohm fronts

Started by Mark Beerens, March 8, 2004, 11:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mark Beerens

Hoi,

Ik ben van plan binnenkort een nieuwe receiver aan te gaan schaffen, om mijn HT een beetje meer power te geven. Nu heb ik een Marantz SR5200 waarvan ik de muzikale kwaliteiten erg kan waarderen. Mijn frontspeakers zijn de Mission 753's, die ook erg goed bevallen. Dit zijn 4 Ohm speakers. Ik heb echter begrepen dat niet alle receivers  (zoals de Denons) dit ondersteunen of goed aansturen. Marantz doet dit bij mijn weten wel, maar een zoektocht op internet leverde niets op. Weet er iemand toevallig of dit inderdaad zo is. Of, heeft iemand suggesties voor een andere (muzikale) receiver voor ongeveer 1000 euro die 4 Ohm aankan,

Alvast bedankt.

Mark.
:: Mission 753 :: Arcam Diva A85 + P85 :: Marantz CD-16 :: Eichmann Six :: Nordost Flatline Gold MKII ::

Sullivan

Hi,

Je moet inderdaad uitkijken met 4 Ohm speakers aan te sluiten op versterkers die dit niet ondersteunen. Het wil echter niet zeggen dat het niet kan. Het probleem is namelijk dat een versterker veel warmer zal worden met 4 Ohm speakers. Als de versterker hier niet op gebouwd is kan deze wel eens stuk gaan door oververhitting.

Ik denk wel dat de marantz 4 Ohm speakers aan kan, maar kan het ook zo gauw niet vinden. Stuur Marantz anders een mailtje met je vraag.

mvg,
Frank

cinepaulis

Hoi,

Ik heb zelf de Marantz SR-7300 waar ik erg over te spreken ben (ongeveer in de prijsklasse die jij beschrijft). Nu zijn mijn speakers iets anders: nominaal 8 Ohm en minimaal 4.6 Ohm maar ze hebben een lager rendement: 88 dB/m.
Maar ook als ik deze speakers full-range aanstuur met wat dance-muziek, komt er behoorlijk wat goed gecontroleerd laag uit. Daaruit maak ik op dat de receiver er absoluut geen probleem mee heeft. Overigens wordt de receiver ook nooit echt warm. Blijft vrij lauw.

Of dat met jouw Mission 753's ook zo uitpakt weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat het prima gaat lukken. Zijn trouwens fraaie speakers die jarenlang op mijn verlanglijstje hebben gestaan.  :)

Wat had je zelf in gedachte als nieuwe receiver ?

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

garmtz

Quote from: cinepaulis on March  9, 2004, 15:04:35
Zijn trouwens fraaie speakers die jarenlang op mijn verlanglijstje hebben gestaan.  :)

Op die van mij ook... ;D Had ze als scholier zelfs bijna gekocht.

Mark Beerens

Ja ik moet zeggen ik vind het fantastische speakers, alhoewel ze niet voor HT doeleinden gemaakt zijn, vooral in combinatie met de Marantz, wat een erg muzikaal en goed gedefinieerd geluidsbeeld oplevert. Daarom denk ik nu ook aan een hoger model Marantz, of eventueel Denon, omdat die ook een karakter heeft wat ik wel kan waarderen. 4 Ohm schijnt echter een probleem te zijn met dit merk.

Is het trouwens zo dat een lagere impedantie ook meer vermogen oplevert? Ik dacht zoiets gelezen te hebben, maar ik heb de bron niet meer bij de hand. Dat zou ook een belangrijke overweging zijn, omdat ik vrij veel puur stereo luister.

Groeten,

Mark.

PS: leuk dat de "high-enders" mijn speakers waarderen.  ;)
:: Mission 753 :: Arcam Diva A85 + P85 :: Marantz CD-16 :: Eichmann Six :: Nordost Flatline Gold MKII ::

garmtz

Het opgenomen vermogen van een speaker hangt samen met de impedantie van de speaker:

P = U * I

waarin: P=vermogen (W), U=spanning (V), I=stroom (A)

I = U / Z

waarin: Z=impedantie (Ohm), dus:

P = U2 / Z

Hoe lager de impedantie (Z), hoe meer vermogen er moet worden geleverd om dezelfde uitgangsspanning op de luidsprekers te krijgen.


Aries

Je berekning is wel goed, maar je zegt het verkeerd om. De versterker zet een bepaalde uitgangsspanning op zijn speaker terminals afhankelijk van de volume instelling. Een laag-ohmige speaker krijgt dus veel meer vermogen van de versterker. Vele versterkers vinden dit minder leuk, omdat ze dus veel stroom moeten leveren.

Een laag-ohmige speaker die ook nog een lage sensitiviteit heeft (weinig geluid per Watt aan stroom toegevoerd) zijn dus moeilijk om aan te sturen.