Tips voor video, voorkom problemen

Started by J.A.F._Doorhof, June 24, 2019, 09:44:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

We zien deze vragen vaak voorbij komen online, en ook hier.
Ik heb veel materiaal van een event/vakantie etc. maar hoe nu.... het is echt veel.
Zoals je misschien weet doen wij hier enorm veel video werk, kleine tips videos, vlogs, behind the scenes, reviews, interviews, tutorials etc. en door de jaren heen zijn we natuurlijk ook problemen tegen gekomen, vandaar dat het misschien leuk is even wat op een rijtje te zetten wat je ENORM veel tijd kan schelen.

1. Auto editing
Vaak hebben mensen zoveel materiaal geschoten dat ze door de bomen het bos niet meer zien en dan maar auto editing software gaan gebruiken/zoeken. Toch is dat niet de oplossing aangezien die software natuurlijk nooit weet wat jij wilt zien, het maakt een random keuze en zet dit op muziek, verre van ideaal.

2. gratis of betaald

Natuurlijk kun je gratis software gebruiken maar dat is lang niet zo goed als betaald, dit hoor je vaak maar dat is niet waar.
Sinds een paar jaar is er een perfect gratis pakket beschikbaar onder de naam Davinci Resolve van Black Magic, het is een enorm compleet pakket en tenzij je met 2 videokaarten wilt werken en dingen wilt doen die je zeker niet wil doen als je dit leest dan is de gratis versie absoluut meer dan genoeg, waarschijnlijk overkill.

Wil je het wat simpeler check dan bv project Rush van Adobe, of bv moviemaker, iMovie etc.

Betaald zijn er mooie oplossingen zoals Adobe Premiere, Final Cut Pro X, Vegas etc.
Uiteindelijk moet je je realiseren dat nagenoeg alle software hetzelfde werkt, er is een tijdlijn waar je alles op gooit, je kan overgangen gebruiken en kleur aanpassingen doen, audio toevoegen etc. het is eigenlijk overal hetzelfde.

3. Pfffff veel te ingewikkeld die software
Nope, niet waar.
Zoals boven gezegd, ze werken allemaal hetzelfde, je moet alleen filteren, dus kijk niet naar alle mogelijkheden, gooi je video op de tijdlijn en ga gewoon editen, heb je wat anders nodig dan de basics? gebruik YouTube om te vinden wat je zoekt. Echt geloof me, nagenoeg elke video editings pakket heb je in een uurtje door als het gaat om de basis, aangezien ze allemaal op hetzelfde principe werken, pas als je dieper gaat kijken zijn er grote verschillen.

Zo heeft bv Final Cut Pro de magentische tijdlijn, heeft Davinci de geniale onder en boven clips die het mogelijk maken om zeer accuraat cuts te maken op de beat van de muziek en later gewoon de clips te verschuiven zodat je het juiste gedeelte pakt. Het is moeilijk uit te leggen maar het principe is geniaal.

Ik ga het toch proberen.
Zie het als 2 strips die je naast elkaar legt, maak een ruimte tussen die 2 strips en leg er een strip onder. De onderste strip kun je nu vrij bewegen onder de bovenste strips, dit betekend dat je niets fysiek van de clips afknipt maar ze gewoon kan bewegen onder de voorliggende en achterliggende clip, nogmaals het klinkt moeilijk maar het is echt geniaal en maakt bv edits waar heel veel beweging in zit en langere tijd duren (bv drone beelden) echt bizar makkelijk te editen. Wat ons meteen op het volgende brengt.

4. Schiet met je hersenen
Het grootste probleem met video editing is de lengte van de clips.
Wat je bij 99% van de consumenten ziet is dat ze veel te lang filmen, clips van 2-3 minuten zijn geen uitzondering, en dit werkt misschien perfect als je een filmpje wilt maken van 1 dag of 1 event van laat zeggen 5-6 opnames, maar als ik bv kijk naar ons vlog dan is dat per episode tussen de 70-300 clips. Dat moet terug gebracht worden naar 5-15 minuten. Als alle clips 15-20 seconden zouden duren kost het editen van een vlog me ongeveer 4-5 uur, maar ik moet dat doen na het werk en voor het avond eten, dus binnen een uur.

Maak je geen illusies dat lukt je de eerste keer absoluut niet, maar door slim te filmen kun je het wel enorm makkelijk maken.
We gebruiken hier zelf de 5 seconden regel, de gemiddelde clip duurt niet langer dan 5 seconden, tenzij er echt wat bijzonders gebeurt. Op deze manier pak je echt alleen de "highlights" en maakt het het editen eigenlijk super makkelijk, je gooit alles in volgorde op de tijdlijn, gooi er muziek onder en ga editen op de beat van de muziek.....

5. Maak het interessant
Ik zeg altijd "als je het zelf leuk vind hoeft een ander dat niet te vinden", we hebben het allemaal wel meegemaakt, ellenlange video's van vakanties en je moet knokken om wakker te blijven, wel zorg ervoor dat dit niet gebeurt, door korte fragmenten te filmen gebeurt er zoveel op het scherm dat de kijker wel blijft kijken, plus de uiteindelijke video is korter.

Heb je een langere scene (bv een dashcam) versnel deze dan, maak de eerste seconde standaard, maak dan een cut en versnel dit met een X percentage, en zorg dat de laatste seconde ook weer standaard snelheid is, dit maakt het veel interessanter, en bovenal leuker om naar te kijken.

5b. Standpunten
Onthoud de volgende standpunten.
Closeup, 1/3 en full.
Wissel deze af. Niemand wil een video zien waarbij we wel verschillende tijdsdelen laten zien maar allemaal vanuit hetzelfde standpunt. Als wij bv een tutorial schieten dan probleem ik bij de belangrijke dingen het beeld rustig te houden maar als ik bv een keyelement aanhaal dan zoomen we even in op mijn gezicht, dit legt even de nadruk ergens op als het ware. Maar verder houden we het beeld heel rustig.

Als we echter een dynamisch process filmen zoals een workshop of fotoshoot dan wisselen we af tussen de closeup en full en 1/3 dit maakt het beeld zeer dynamisch en plezierig om naar te kijken ondanks dat het misschien hetzelfde standpunt is.

5c. muziek

Absoluut noodzakelijk, echt niemand zit te wachten op een video met alleen maar jullie gepraat of gelach of het geruis van de wind. Wat mensen vaak vergeten is dat het JOUW herinneringen zijn, dus voor jouw roepen die beelden emotie op en brengen je terug naar dat moment, maar voor de kijker is het.... wel gewoon iets waar ze naar kijken om jou een plezier te doen, iets te leren, entertainment etc. met andere woorden hun hebben die herinneringen niet, door muziek te gebruiken kun je wel die sfeer oproepen die jij voelde en daarmee de kijker mee nemen op je reis.

5d. Maar wat voor muziek?
Als het alleen voor jezelf is, of binnen je huiskamer/club kun je gewoon pakken wat je wilt (het is niet helemaal legaal maar goed). Als je echter de video naar buiten brengt word het zeer belangrijk dat je goed oppast wat je gebruikt. De nieuwste hit van xxxx kun je vergeten, maar zelfs een obscure track van een band uit de jaren 80 zal al snel opgepakt worden door de internet politie (lees trollen) en je video word geblocked of gelimiteerd.

Goede muziek vinden kan op een paar manieren.
Je kan het zelf maken (het leukst)
Je kan YouTube music gebruiken (gratis en veel)
of (en dit gebruiken wij) je kan een abonnement nemen op bv Epidemic waarmee je bijna elke dag wel nieuwe tracks krijgt, geluidseffecten, stingers etc. je kan zelfs kiezen voor de hele soundtrack of delen, het is echt fantastisch, maar het is prijzig.

Gelukkig is daar een oplossing voor.

5e. Talentsy
Neem een abonnement op talentsy voor 7.99 per maand en je krijgt enorm veel leuke dingen voor YouTube, merchandise etc. maar ook een gratis abonnement op Epidemic. En alleen dat is die 7.99 al meer dan waard. Gebruik deze link als je lid wilt worden (je steunt ons werk dan ook). https://go.talentsycreators.com/Frankdoorhof

5f. Edit op de beat
Er is niets zo irritant als overgangen die na of voor een beat zitten (mits goed getimed), het beste is dan ook om een ruwe schets te maken van je video materiaal, dan kies je de audio en ga je op de beat editen, dit kan bv in Premiere door gewoon de video te laten lopen en elke keer als je een overgang wilt op de W toets te drukken, je video zal wat vaag gaan lopen maar concentreer je op de beats. Na 20-30 seconden check je wat je gedaan hebt en corrigeer je indien mogelijk, echter omdat je korte clips gebruikt zal je meestal goed zitten, dit maakt het edit process echt enorm veel sneller.

6. schiet met editen in gedachten 2
Een van de meest gemaakte fouten met zowel video als fotografie is de gedachte "dat fixen we later wel" "even wat eraf knippen" "even wat veranderen" maar als je thuis komt met 8 uur video materiaal dan beland het al snel in de regio "doe ik later wel".

Toch kan het makkelijker en sneller.
We hebben het al gehad over korte clips maar je moet ook nadenken wanneer je op record drukt, we hebben een tijdje een stagaire gehad die consequent op record drukte en dan de camera in positie bracht, de camera weg draaide en dan op stop drukte, ik als editor werd daar echt helemaal gestoord van, die vlogs duurde 2x zo lang om te editen. Stabiliseer je camera druk rustig op record en stop en beweeg dan pas weer de camera.

Daarnaast is het essentieel dat je stil staat, gestabiliseerd.
Je kan daar apparaten voor gebruiken zoals gimbels of koop een DJI osmo pocket (echt ideaal) maar zorg dat je video stabiel is, lukt het niet uit de hand pak dan een statief, we hebben zelf altijd gorilla pods bij ons met een houder voor de telefoon als we daarmee schieten (bv op reis) maar eigenlijk is alles bij ons vervangen door de Osmo Pocket (dat heeft echt de video wereld op zijn kop gezet voor consumenten).

Als je niet al te stabiel bent.... BEWEEG DAN NIET JE CAMERA....
Echt er is niet ergers dan schokkerig video, je word daar echt niet vrolijk van, beter een gefixeerd standpunt voor 2 seconden en dan een cut naar een andere locatie dan een beweging die schokt.

Vergeet ook niet dat je vaak filmt op 25 frames per seconde (of 24) en dat een pan (beweging) dus sowieso al langzaam moet wil je het mooi houden, kan je op 50 frames schieten raadt ik dat dan ook enorm aan. Maar in het begin, probeer gewoon niet teveel te bewegen.

7. workflow
Snel editen hangt samen met workflow.
Zorg ervoor dat je duidelijke mapjes hebt met dagen en camera's.
Wij maken bv mapjes met camera 1, camera 2, camera 3, B roll.
B roll kan bv een drone zijn of een dashcam, het is materiaal dat toegevoegd word.
Op deze manier maak je het overzichtelijk en weet je meteen waar je heen moet.

8. Werk met proxy media
Niet iedereen heeft een rappe machine, proxy helpt enorm.
Nagenoeg elke editing software heeft deze optie. Hier een video over hoe je dat doet in Premiere.
https://www.youtube.com/watch?v=7FZioiI0tj8&t=9s

9. Maak het leuk
Voeg leuke standpunten toe, vul materiaal toe dat een verhaal verteld.
Denk bv niet alleen aan de reis naar een event, maar bv ook dat je opstaat, sleutels pakt, de deur dicht doet, naar de auto/bus loopt etc. En zorg voor een leuk einde. Op deze manier trek je de kijker echt mee en maak je een klein verhaaltje/film maar ..... maak het niet te lang.

En dit geldt voor de hele video, te lang is het al snel, als je het zelf leuk vindt op 10 minuten probeer dan naar 5 minuten te editen zodat iedereen het leuk vind.

10. wat andere dingen
Editen on the road is erg leuk om te doen, en scheelt tijd thuis, wat je op reis doet in bv het vliegtuig hoef je thuis niet meer te doen. Jammer genoeg zijn veel apps wat beperkt maar met Adobe Rush is dat nu verleden tijd, je kan een "pre-edit" maken en deze direct in premiere importeren en afmaken met de effecten/mogelijkheden die je niet op de mobiele app hebt. Voor Apple is ook iMovie ideaal.

Voor Android gebruik ik zelf Powerdirector (betaald) en dat is echt een waanzinnig compleet pakket en het werkt ideaal zelfs met 4K materiaal op zowel de telefoon als tablet.

Voor filmen zal ik kort zijn, alles kan video's maken tegenwoordig, maar kijk eens naar de Osmo Pocket van DJI dit is een kleine camera die je letterlijk in je zak kan steken en die fantastische beelden maakt, nu hebben we dit vaker gezien, maar de Osmo pocket heeft een waanzinnig goede gimbel waardoor hij super stabiel is.

Natuurlijk zijn er legio meer tips en tricks, maar ik denk dat dit veel mensen al zal helpen.
Heb je vragen, stel ze gerust.


Het zou leuk zijn als je lid word van ons kanaal op www.youtube.com/frankdoorhof
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tabcam

Nog twee tips naar aanleiding van beginnersfouten die ik ooit heb gemaakt:

Laat aan het begin en einde nog een paar seconden ruimte voor editen. Als je direct start/stopt kan je geen fade in/out meer toevoegen en alleen harde knippen gebruiken

Gebruik een beginshot met een bordje, een duidelijk herkenningspunt o.i.d. om te laten zien waar je bent. Dan hoef je dat niet te vertellen in de video dan wel met voice over.. Ik heb ooit op de peek-a-boo trail het om het half uur geroepen. Thuis bleek dat echter vrijwel elke clip te zijn. Wel hilarisch als je het jezelf weer hoort zeggen na het 20e shot.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

LittleNinja

Ik ben inmiddels een beetje aan het editen geraakt in DaVinci en het kan uitermate frustrerend zijn als je meerdere camera's hebt gebruikt om ze enigszins gelijk te trekken. We hebben bijvoorbeeld wat footage geschoten met een drone, een iPhone 12 en een iPhone 13. Bij die laatste twee zou je denken dat het enigszins gelijk zou zijn.... mijn hemel. :blink:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Wat bedoel je met gelijk ?
Qua kleur ?

Beste is om dan alle camera's via een colorchecker de wit balans goed te zetten en daarna zit in davinci een optie om de color checker te gebruiken.

Final Cut Pro en premiere zijn ook opties om een referentie clip te pakken en die als basis te nemen voor de andere. Dat werkt beperkt erg goed. Maar wit balans is cruciaal aangezien je niet met raw werkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#4
Quote from: J.A.F._Doorhof on December  7, 2023, 10:30:21Wat bedoel je met gelijk ?
Qua kleur ?

In ons geval is het lastig om de beelden gelijk te krijgen wat betreft de look. Color grading is nog best een uitdaging.

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  7, 2023, 10:30:21Beste is om dan alle camera's via een colorchecker de wit balans goed te zetten en daarna zit in davinci een optie om de color checker te gebruiken.

Een colorchecker hebben we niet gebruikt op reis.

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  7, 2023, 10:30:21Final Cut Pro en premiere zijn ook opties om een referentie clip te pakken en die als basis te nemen voor de andere. Dat werkt beperkt erg goed. Maar wit balans is cruciaal aangezien je niet met raw werkt.

RAW? Ik film niet in RAW.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Even goed lezen ;)
Je schiet met video NIET in raw.
Dus als je alles gelijk wil hebben qua colorgrading ontkom je niet aan iets als een colorchecker. Immers je kan maar beperkt bewerken ;)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  8, 2023, 08:18:12Even goed lezen ;)
Je schiet met video NIET in raw.
Dus als je alles gelijk wil hebben qua colorgrading ontkom je niet aan iets als een colorchecker. Immers je kan maar beperkt bewerken ;)



Je hebt helemaal gelijk. Niet goed gelezen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Is ook verwarrend omdat we in fotografie juist altijd raw schieten.

Met video word de data stream alleen wel extreem hoog.

Je zou kunnen denken aan onze Expodisc trouwens. Als de camera een custom wit balans ondersteund is het een kwestie van de Expodisc voor je lens houden. Clicken op custom white balance en klaar.

We gebruiken dat nu ook veel vaker dan colorcheckers bij video. En ze gaan langer mee/goedkoper.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  8, 2023, 12:22:02Is ook verwarrend omdat we in fotografie juist altijd raw schieten.

Dat deel was dan net niet verwarrend, alleen mijn cijfer begrijpend lezen is gekelderd. :D

Quote from: J.A.F._Doorhof on December  8, 2023, 12:22:02Met video word de data stream alleen wel extreem hoog.

Je zou kunnen denken aan onze Expodisc trouwens. Als de camera een custom wit balans ondersteund is het een kwestie van de Expodisc voor je lens houden. Clicken op custom white balance en klaar.

We gebruiken dat nu ook veel vaker dan colorcheckers bij video. En ze gaan langer mee/goedkoper.

Voor de belangrijke video's moet dat dan ook maar gaan gebeuren zo'n colorchecker. Voor de vakantie lijkt het me wat overkill. Dan maar wat verschillen in het beeldmateriaal (of voortaan maar één bron gebruiken).
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Expodisc zou ik dan aanraden
Color checker is voor pro werk een must maar moet elke 2-3 jaar vervangen worden.

Onze Expodisc doet de witbalans maar kan altijd gebruikt worden en gaat heel lang mee.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Had ik nog nooit eerder gezien! Ik ga er eens over lezen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"