Mulholland Drive (SPOILERS)

Started by patrick_vdb, July 22, 2002, 13:37:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

patrick_vdb

Van het weekend de David Lynch film "Mulholland Drive" bekeken (ondergaan lijkt mij eerder een geschikter woord voor deze film). Waar normaliter een film zichzelf verteld wordt je als kijker in dit geval (zoals bekend bij David Lynch) gedwongen om het plot zelf uit te denken met de vele puzzelstukjes welke de film je aanbiedt (mijn weekend heeft nagenoeg dan ook geheel in het teken gestaan van Mulholland Drive ;D).

De theorie die ik erop nahoud is tot nu toe als volgt.

Het verhaal verteld over ene Diane Selwyn die naar Hollywood afreist om actrice te worden. Hier aangekomen blijkt al snel dat de werkelijkheid anders in elkaar steekt als de droom de velen nastreven in Hollywood. Diane onmoet Camilla, een vrouw die in tegenstelling tot Diane wel succes blijkt te hebben. Camille neemt Diane als het ware op sleeptouw en bezorgt haar kleine rolletjes, zelf houd ze de major-rollen. Diane ontwikkelt gevoelens voor Camilla en ze krijgen een soort van relatie waarbinnen Diane duidelijk echte gevoelens heeft in tegenstelling tot Camilla die er op haar beurt weer een relatie op na houdt met Adam, de regisseur van een van haar films. Diane ontdekt deze relatie en beseft dat Camilla haar al die tijd achtergesteld heeft (zowel in de liefde alsook in het aanbieden van magere filmrolletjes). Haar liefde voor Camilla zet zich om in waanzin en haat en Diane huurt een hitman in om Camilla te vermoorden. Op moment dat de hitman aan Diane laat weten dat de aanslag gelukt is (middels de blauwe sleutel) verliest Diane elk gevoel met de realiteit en pleegt zelfmoord. Zoals men vaak beweert ziet men gedurende een paar seconden voordat je sterft je eigen leven voorbij komen en dit is tevens de start van de film. Diane ziet haar eigen leven voorbij komen maar dan wel in een sterk verromantiseerde versie waarin zij (Betty) wel al het geluk van de wereld heeft en ditmaal Camilla (Rita) op sleeptouw neemt en helpt.

Toch resten er mij nog verschillende vragen waar ik waarschijnlijk nog wel een tijd over zal denken alvorens ik eruit ben.

In tegenstelling tot zoveel films is dit er eentje waarbij je gedwongen wordt te denken en ik ben dan ook vreselijk benieuwd naar jullie ervaringen en overdenkingen mbt deze film.

Mvrgr

Patrick

FrankL

Mijn goeroe heeft er een seminar aan gewijd, maar is er ook niet helemaal uitgekomen.

QuoteIn short: "Mulholland Drive" resists, defies and finally defeats logical explanation. It is impossible to produce a consistent precis of the film that accounts for everything. And there is an admirable reason for this: Like a dream, it does not have to make sense.

Wel zeer interessant leesvoer, zoals altijd eigenlijk :)

http://www.suntimes.com/output/movies/cst-ftr-drive16.html

Als je uitleg wilt over de film die wel pretendeert bijna alles te snappen, moet je de essay op Salon.com maar eens lezen.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

garmtz

Patrick, ik had een vrijwel gelijke opvatting over de ware toedracht van de film. Maar je moet niet proberen kunst teveel te ontleden... ;)

Mulholland Drive is beslist een van mijn favoriete films van dit jaar.

Batman

Hoi,

Ik vind de uitleg van Patrick eigenlijk best goed, ik heb de film niet zo opgevat. Zelf had ik het idee dat de film een droom/nachtmerrie is. De originele titel is trouwens 'Mulholland Dr.',  'Dr' als afkorting voor Drive en voor Dream?

Wat ik overigens niet goed begrijp is de doos. Pandora's doos? Met als doel aan te geven dat je de doos niet moet openen? In dit geval dan de trip wagen naar Hollywood?

Er schijnt trouwens een r2 of r4 versie uit te zijn die veel uitgebreider is dan de r1. Ik hoop op een leukere versie met een DTS soundtrack. Eigenlijk hoop ik dat alle film van David Lynch een 'superbit'-achtige behandeling krijgen en in een supermooie box worden uitgebracht. Los mag natuurlijk ook  ;D

Ondanks de verwarring over de doos een heerlijke film! 9/10.

Groet,

Michel.
...ik zie elke dag een lege HT ruimte, ingepakte apparatuur in de werkkamer en de stapel DVDs groeien...

patrick_vdb

Je hebt absoluut gelijk Garmt wat betreft dat je kunst niet tezeer dient te ontleden (het zou zijn kracht hierdoor kunnen verliezen). Toch kan ik het niet helpen en heeft deze film mij aan het denken gezet of beter geformuleert daagt deze film mij uit om erover na te denken.

Die beschrijving zoals gegeven is ongeveer hoe ik denk dat het verhaal chronologisch verloopt (dat de film dit verhaal geheel andersom verteld vind ik meesterlijk gedaan). Toch resten er nog dingen zoals inderdaad de blue box het persongae Cowboy ed waar ik niet uit ben (en mischien zelfs niet uit zal komen). Ik heb de film overigens gehuurd (regio 2 met DTS helaas niet altijd van hoog niveau. Soms waren de kanalen wat overstuurd af en toe) en maar 2 keer gekeken. Ik zal deze toch zeker gaan aanschaffen want meerdere keren kijken zal zeker helpen de puzzel beter te ontrafelen.

Mvrgr

Patrick


Spacebass

Kijk open einden of nadenken is prachtig maar maken voor mij een film niet boeiend..juist als een schrijver mij vele malen langs delen van de oplossing heeft geleid, en ik achteraf constateer shit...dat ik dat niet doorhad!!
Maar een film als deze met overigens prachtige shots van waanideen en niet te vergeten die fantastische zangeres in dat theater...this is only a tape...die is inderdaad voor de liefhebbers van dit genre bedoeld.
Ik weet in iedergeval dat ik geen David Lynch films moet kopen, hooguit de soundtrack...


garmtz

Bij die zangeres in dat theater hadden al de bezoekers bij mij thuis waarmee ik de film keek inclusief ikzelf compleet kippevel. Wat een waaaaanzinnig stukje cinema....  8)  :o

FrankL

Inderdaad!

MD is ook een van mijn toppers. Misschien wel de film van het afgelopen jaar.

Een film die ik nog vaak ga zien!
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

MrPink

Goeie film! Heb dezelfde theorie als Patrick.

Groetjes,
Oscar