Philips audio

Started by ruud2, January 11, 2024, 16:02:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

In een zoektocht naar een bepaald Philips model uit de jaren '70 zag ik dat er nog geen vintage topic was over het Eindhovense Philips.
Wat je ver haalt is meestal beter zeggen ze, maar toch heeft ons heeft de firma ons leuke dingen gegeven. denk daarbij aan de compact cassette , de compact disc  etc. etc.
Vrijwel mijn gehele familie werkte bij de N.V. in Eindhoven en had dan als werknemer de beschikking over een personeelskaart waarbij je in de personeelswinkel tegen korting allerlei Philips artikelen kon kopen.
Doos beschadigd of krasje ? dan de hoek speciale aanbiedingen...
en natuurlijk heb ik daarbij in mijn jeugdjaren gebruik van gemaakt en vele apparaten "versleten " , tot op heden speelt nog dagelijks de visoog versterker met bijbehorende tuner en zelfs een cassettedeck in de huiskamer.
gezien de leeftijd van de versterker en de tuner van meer dan 45 jaar mag ik wel stellen dat het toch ouderwetse kwaliteit is ?

https://mfbfreaks.com/

veel mooie artikelen / informatie over Philips audio.

https://www.hifi-archiv.info/Philips/1975-Audio/                                                           
of google op philips audio  met het jaartal voor de juiste folders uit dat jaar.

Hannibal: de versterker/tuner/draaitafel combinatie waar we naar op zoek waren heeft achteraf kennelijk toch niet bestaan ?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

minplus

Flips heeft tigtig jaren waanzinnig mooie dingen ontworpen en gemaakt.
Helaas hebben wat redelijk debiele korte termijn denkers in het bestuur met ogen voor snel veel geld en vooral voor eigen portemonnee de zaak in de uitverkoop gedaan.
Daardoor stellen ze nu weinig meer voor en zitten ze in de problemen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Richi

Helemaal mee eens! Een bedrijf met zoveel potentie op zoveel gebieden, jammer dat het zo is gelopen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

jazzy

Als tiener had ik een Philips 3-in-1, kan me niet eens meer herinneren hoe we dat noemden. Platenspeler, links daarvan ook horizontaal aan de bovenkant cassette en aan de voorkant de tuner en overige bediening. Het ding was loodzwaar en werkte altijd probleemloos. Maar nostalgische herinnereingen aan het oude Philips heb ik met name bij de MSX-computers die ze vanaf halverwege jaren '80 maakten. Eerst zelf tot en met de VG-8235 en NMS-8245, daarna o.a. de NMS-8250/8255 en 8280. Al werden die toen al bij Sanyo gemaakt.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Faxe

Mijn eerste cd speler was een Philips. Was het model CD160. Gekocht bij van Dijk in Assen in 1987. Het was toen volgens mij de goedkoopste cd speler die er te koop was en koste 600 gulden. Speler ging vlak na aanschaf kapot. Daarna heeft het apparaat altijd de nodige problemen gehad. Heb hem dan ook niet lang gebruikt. Verder geen Philips geluidsapparatuur gehad. Was er ook nooit fan van.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

minplus

Mijn 1e CD-speler was een erg mooie Cambridge. Super ding, geniale mogelijkheden en schitterend geluid maar maar voor kort, want snel kapot.
Ik heb nu 2 zeldzaam mooie oude gemodde CD-spelers van Philips.
Qua geluid minstens zo mooi met fenomenale plaatsing, een ervaring op zich.
Ik mis alleen het lampje van de Cambridge dat elk foutje in een CD aangaf, dat was geniaal.
Dat heeft geen enkele firma daarna ooit aangedurfd.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Peerless Monster

#6
Had hier nog een compleet topic gewijd aan de 900 serie. Iconisch.
Zelf nu nog de dss930 staan met de dsc950 bij de computer. Heerlijk spul.

Heb ook deze buis van Philips:
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

ruud2

#7
Philips had een speciale plant die het Natlab heette , ver van de fabrieken , het natuurkundig laboratorium.
Hier werden veel van de uitvindingen gedaan.
Er zijn steeds oud medewerkers van dit Natlab actief, oa bij Grimm audio uit Veldhoven die zeer hoogwaardige audio producten
in de markt zet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Philips_Natuurkundig_Laboratorium
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

jazzy

Dan wil ik ook zeker even deze video delen:


Kwam ik tegen sinds ik hier bezig ben met een Loewe LV8720 Videodisc speler, wat gewoon een Philips VLP720 is.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Hannibal_

Quote from: ruud2 on January 11, 2024, 16:02:43In een zoektocht naar een bepaald Philips model uit de jaren '70 zag ik dat er nog geen vintage topic was over het Eindhovense Philips.
Wat je ver haalt is meestal beter zeggen ze, maar toch heeft ons heeft de firma ons leuke dingen gegeven. denk daarbij aan de compact cassette , de compact disc  etc. etc.
Vrijwel mijn gehele familie werkte bij de N.V. in Eindhoven en had dan als werknemer de beschikking over een personeelskaart waarbij je in de personeelswinkel tegen korting allerlei Philips artikelen kon kopen.
Doos beschadigd of krasje ? dan de hoek speciale aanbiedingen...
en natuurlijk heb ik daarbij in mijn jeugdjaren gebruik van gemaakt en vele apparaten "versleten " , tot op heden speelt nog dagelijks de visoog versterker met bijbehorende tuner en zelfs een cassettedeck in de huiskamer.
gezien de leeftijd van de versterker en de tuner van meer dan 45 jaar mag ik wel stellen dat het toch ouderwetse kwaliteit is ?

https://mfbfreaks.com/

veel mooie artikelen / informatie over Philips audio.

https://www.hifi-archiv.info/Philips/1975-Audio/                                                           
of google op philips audio  met het jaartal voor de juiste folders uit dat jaar.

Hannibal: de versterker/tuner/draaitafel combinatie waar we naar op zoek waren heeft achteraf kennelijk toch niet bestaan ?


Gaaf dat je zo'n mooie historie hebt met Philips!

Ja, ik vond met Google ook niet wat ik in gedachten had.  :blink:
Zal de linkjes nog bekijken zo.

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Eind jaren zestig & zeventig eens doorgenomen van Philips.
Het moet toch die 832 geweest zijn.

Ik denk dat hij ook de tuner met de fisheyes voorop had staan, thuis.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Richi

Ik herinner me die jaarboeken van Philips (en ook Sony) nog levendig. Jammer dat ik die niet meer heb liggen. Dat was altijd kwijlen geblazen. Ik herinner me nog de midi sets van Philips van midden jaren 80. Die waren erg mooi om te zien. Heb ze nooit gehoord en kan er ook online niets over vinden.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Rowdy

Mijn ouders hadden in 1977 de Philips 22 RH 953 3-in-1 audioset gekocht.
Ik kreeg in 1983 de Philips D 8118 draagbare radio. In 1989 heb ik de Philips F 885 midiset aangeschaft compleet met de bijbehorende luidsprekers. In 1992 ben ik overgestapt naar Onkyo, in 1999 naar Myryad en sinds 2017 naar Rega.

Richi

Oh die Onkyo Midi 50, dat was ook een mooie midi set! Zo veel mooie spullen uit die tijd, maar de kwaliteit was vaak bedroevend te noemen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

minplus

Ik heb trouwens inmiddels tig firma's kapot zien gaan omdat het geld naar de aandeelhouders gaat en niet in de firma geïnvesteerd wordt. Is momenteel zo ongeveer de standaard gang van zaken geworden, ook al zijn er mensen goed bezig..
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

John Wx

IIOII een member van ons heeft een mooie site over Philips / Marantz



https://www.dutchaudioclassics.nl/
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

twani

Leuk topic. Helemaal gemist....


Mine!

twani

RH720.

De houten bovenkappen worden zelfs weer opnieuw gemaakt.

Indien gewenst heb ik de contactgegevens van degene die ze, voor meerdere modellen, maakt.

Rielplayer

Zo heb ik nog een cd100 staan. Doos, handleding en brochures aanwezig. Gaat binnenkort op Ebay.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Marco66

#20
Nog niet zo lang geleden deze set gehad, de topserie 960 incl de zeldzame Dac960 en CDD882 loopwerk.
Prachtig spul en speelde ook nog op een erg hoog niveau.

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Mediator

Mijn tweede set en de eerste serieuze hifiset was de Philips DFA888 'digitale' versterker en het CDD882 loopwerk. De versterker had de goed klinkende TDA1541a DAC chip in s1 uitvoering dus streng geselecteerd. Er zijn nog steeds volksstammen die bij die DAC zweren. Zowel versterker als loopwerk waren een mooie kwaliteit.

Kjelt

#22
Leuke van Philips was dat ze van alle apparatuur een service manual incl schema's en onderdelen verkochten.
Ik heb zelf ook meerdere jaren bij het bedrijf en natlab gewerkt met zowel positieve en negatieve ervaringen.
De gouden tijden heb ik zelf helaas niet meegemaakt, maar wel via kennissen veel verhalen en ervaringen mee gekregen.

jaco

#23
Ik heb ooit wat netwerk beheer voor aantal Philips afdelingen gedaan.
Niet veel goede ervaringen. Slechte managers.

Algemene strekking. Blij dat ik er weg ging.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm