2 subwoofers high-level aansluiten (neutrik) op monoblokken

Started by INIURIA, April 15, 2024, 14:05:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

INIURIA


Let niet op de rode pijl, had geen andere foto van de situatie thuis voor handen  :D

Sinds een aantal maanden heb ik 2 Sumiko S9 (Sonus Faber made) subwoofers welke ik high-level heb aangesloten op 2 AVM monoblocks. Als voorversterker/streamer gebruik ik de Cocktail Audio N25. Ik loop tegen een aantal dingen aan en doe graag een beroep op jullie expertise.



Ik heb de subs zonder de Speakon kabels gekocht en zelf wat in elkaar geknutseld met 2 Neutriks. Hierbij heb ik enkel een 'rood en zwart' gebruikt en niet de gele zoals onderstaand plaatje. Wellicht dat hierdoor een zachte brom hoorbaar is bij geen signaal naar de subs. Eveneens heb ik het gevoel dat de subs nog niet optimaal spelen zoals wordt omschreven in vrijwel alle recensies.




Tijdens het zoeken naar de juiste aansluiting kwam ik onderstaand filmpje tegen van REL (zelfde principe met speakon). Het eerste dat die knakker zegt is: "We don't recommend connecting a single REL to a set of monoblocks because the REL or the monoblocks can be damaged..." Nu gebruik ik 2 mono's...maar toch  :crazy:



De AVM's zijn slechts 40W volledig klasse A en schieten in de protectiestand zodra een behoorlijk volume wordt gevraagd.

Ik heb de luidsprekers via bananen in de bovenste luidsprekeruitgangen en de subwoofers afzonderlijk op een monoblock (net zoals de luidsprekers, links-rechts gescheiden) in de onderste luidsprekeruitgangen.





1. Iemand die kan vertellen of het niet gebruiken van de aarde, de brom kan veroorzaken? Ik heb geen aarde op de AVM's. Is dit anders op te lossen?

2. Heb ik de subs (los van bovenstaande vraag) überhaupt goed aangesloten door ze links-rechts aan te sluiten per monoblok en heeft iemand een idee wat die vent in het filmpje van REL bedoelt met zijn uitspraak?

3. Ik heb ook nog een Rotel RKB 2100 eindbak (zie onder) echter deze heeft slechts uitgangen voor 1 stel luidsprekers. Is het schadelijk om zowel de luidsprekers als de subs op 1 paar ingangen aan te sluiten?



4. Is er een andere (betere) manier om de subs aan te sturen vanuit de Cocktail Audio? Ik luister enkel stereo, geen films. Bijv. via verloopstekkers (rca pre-out). Dwz een y-splitter waarbij per kant één signaal naar de monoblock gaat en het andere naar de line input op de sub. De andere y-splitter naar de andere? Of zit ik dan weer met een (foutieve scheiding) zoals in vraag 2?

 :wacko:  :wacko:  :wacko:  :wacko:


jossie

Jij moet even heel erg oppassen met volume geven (niet meer doen), ben maar blij dat de protectie zo goed werkt. Als de protectie ook ingrijpt zonder aangesloten subs is er nog een ander probleem.

De pre is geaard en moet in een geaard stopcontact
De AVM's zijn geaard (?) en moeten dan wellicht in een geaard stopcontact (?)
De Sumikos's zijn geaard en moeten in een geaard stopcontact

Alle aardapparaten bij voorkeur in dezelfde stekkerdoos.

Wat in ieder geval goed zou moeten werken is de tulp uitgang van de pre splitsen met een verloopje, een kabel naar de eindtrap en de andere naar de Sumiko, in de LINE input. Dat is technisch exact hetzelfde als de neutrik kabel gebuiken, je kunt dan gewoon alle regelaars op de Sumiko gebruiken. Dat zou hier gezien de problemen de voorkeur hebben. Of daarmee de brom gaat verdwijnen is nog de vraag.

Voor mij onduidelijk is welk model AVM je gebruikt, mogelijk is dit een gebrugd ontwerp, dan zeker geen Neutrik meer gebruiken.
Omni !

INIURIA

Dank voor de heldere uitleg. Geen idee overigens of het een gebrugd ontwerp is. Het betreft de AVM Evolution M4 monoblokken. Hierbij een stukje uit de gebruiksaanwijzing. Mogelijk dat hiermee iets duidelijk wordt?!?



Er is geen enkele condensator in de hele signaalweg. Alle trappen zijn uiteraard DC-gekoppeld. De synthese van de zacht klinkende uitgangs-MOS-FET's met een extreem snelle en tegelijkertijd krachtige bipolaire regeling hetgeen resulteert in een uitstekende circuitbasis voor de M4, die ontworpen is voor extreme snelheid.
Als gevolg van de hoge ruststroom in Klasse A-bedrijf worden alle eind-FET's constant aangestuurd. Vergeleken met de werking in klasse A-B resulteert dit in een nog grotere precisie en een extreem goede regeling van de luidspreker, van de laagste lage tonen tot de hoogste frequenties.
De AVM-Monoblack Evolution M4 heeft twee aparte voedingen met onafhankelijke transformatoren. Eén voedingseenheid voedt exclusief de ingangs- en drivertrappen, evenals de beveiligingscircuits. De andere is uitsluitend verantwoordelijk voor de voeding van de FET's.
De ringkerntransformator van de voedingseenheid kan meer dan 750 VA leveren en heeft twee galvanisch gescheiden wikkelingen. Eén transformatorwikkeling is verantwoordelijk voor de positieve voedingsspanning, de andere voor de negatieve voedingsspanning. De totale beschikbare capaciteit is meer dan 90.000 uF. Het complexe ontwerp van de voedingseenheden en de hoge filtercapaciteit van de voeding zorgen ervoor dat zelfs bij complexe signalen, grote faseverschuivingen en luidsprekers met lage impedantie er geen speling is van de voeding.
Het extreem breedbandige versterkercircuit reproduceert alle NF-signalen van de diepste sub-bas tot de ultrasone harmonischen met absolute precisie. De bandbreedte van 300 kHz wordt zowel onder belasting als in rust bereikt. Het versterkercircuit is stabiel bij alle belastingsimpedanties tot lager dan 0,5 Ohm. Deze eigenschappen, die in hun geheel bijna geen enkele andere eindversterker biedt, zorgen voor een fase-nauwkeurige, snelle en absoluut homogene muziekweergave.

Beveiligingscircuits tegen oververhitting, kortsluiting, gelijkspanning en ultrasone frequenties die tweeters kunnen beschadigen, beschermen je versterker en de aangesloten luidsprekers op betrouwbare wijze als het ergste gebeurt.

vermogen in 8 ohm:         40 Watt Klasse-A
vermogen in 4 ohm:         40 Watt Klasse-A / 85 Watt max.
vermogen in 2 ohm:         20 Watt Klasse-A / 130 Watt max.

jossie

Die AVM heeft een normaal ontwerp met een van de speakerterminals aan massa (voor zover ik het kan beoordelen, zeker weten doe ik het zo niet).

Blijft mijn vraag of de AVM een geaarde stekker heeft?

En ik neem aan dat de Sumiko's niet brommen als de Neutrik verwijderd is?

Is de TV met HDMI verbonden met de pre en is de TV geaard? Hoe komt het tv signaal binnen?
Omni !

INIURIA

Quote from: jossie on April 16, 2024, 22:44:34Die AVM heeft een normaal ontwerp met een van de speakerterminals aan massa (voor zover ik het kan beoordelen, zeker weten doe ik het zo niet).

Blijft mijn vraag of de AVM een geaarde stekker heeft?

Klopt

En ik neem aan dat de Sumiko's niet brommen als de Neutrik verwijderd is?

Klopt ook

Is de TV met HDMI verbonden met de pre en is de TV geaard? Hoe komt het tv signaal binnen?

De tv is inderdaad verbonden met hdmi echter door 'handshake-ellende' praat de Samsung tv niet met de Cocktail audio. De tv is niet geaard en het tv signaal komt via coax binnen.

De 2 verloopjes van rca naar dubbel rca zijn besteld. Laat het nog weten!

jossie

#5
In je audio systeem heb je diverse aardlussen. Mogelijk is die via de coax oorzaak van de brom. Probeer de coax los te nemen om te checken of de brom dan verdwijnt, zo ja, kun je daar een mantelstroomfilter tussen plaatsen.
Heeft de tv een netwerkaansluiting met bekabeling met afscherming? Dan kan daar ook nog een aardlus ontstaan, te breken door gewone utp kabel te nemen, goed genoeg. Uiteraard te testen in combinatie met de coax, een van de twee verwijderen zal mogelijk niet genoeg zijn. Idem voor andere apparaten met netwerk.

Het feit dat de versterker in protectie schiet blijft echter ook een punt van aandacht. Was dat ook zo als de Neutriks niet aangesloten waren en weet je dat zeker? Mogelijk heb je harder dan normaal gedraaid vanwege de kick met de subs? Erg veel power hebben de versterkers niet, mogelijk overstuur je ze en schakelen ze daarom af...
Als het door de verbinding met de subs komt zal de aardlus mogelijk hoogfrequent instabiliteit veroorzaken in de versterker, dan wordt het lastig want ook met de tulpkabel is de aardlus aanwezig.

Op zich denk ik niet dat je met de Neutrikkabel iets fout hebt gedaan tenzij de pinning niet goed is. Waarop zitten de draden aangesloten?
Omni !

FS249

Ik denk dat Rel bedoelt te zeggen dat je geen 1 Rel op 2 monoblokken moet aansluiten. Maar dan moet je de keuze maken om deze op 1 van de monoblokken aan te sluiten en dat is niet handig, want in stereo kan de bas links meer / minder zijn dan rechts.

Ik zou de low level cinch aansluiting van beide Rel's gebruiken als dat mogelijk is vanaf jouw VV. Vanaf de VV is dat met een splitter wel te doen. Brom zou dan niet aanwezig moeten zijn.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Ralf67

Quote from: FS249 on April 17, 2024, 12:14:23Ik denk dat Rel bedoelt te zeggen dat je geen 1 Rel op 2 monoblokken moet aansluiten. Maar dan moet je de keuze maken om deze op 1 van de monoblokken aan te sluiten en dat is niet handig, want in stereo kan de bas links meer / minder zijn dan rechts.

Ik zou de low level cinch aansluiting van beide Rel's gebruiken als dat mogelijk is vanaf jouw VV. Vanaf de VV is dat met een splitter wel te doen. Brom zou dan niet aanwezig moeten zijn.

Dat is ook de manier waarop ik de subwoofers zou aansluiten.

Zelf draai ik met Musical Fidelity XA200 monoblokken en een paar MJ Acoustics
Reeference 1 subwoofers.

Heb de low level kabels doorgelust naar de subwoofers.

INIURIA

Als ik het zo lees dan zouden de verloopstekkers de brom moeten oplossen. Heb het destijds zo aangesloten omdat ik vrijwel overal las dat high-level in een stereo setup de beste optie zou zijn.

Zodra de verloopjes er zijn maar eens testen en dan laat ik het vanzelfsprekend weten.

De AVM's schieten overigens ook in protectie zonder de subs. Dat zal wellicht aan het beperkte vermogen liggen en/of aan het gegeven dat ze mogelijk een keer een servicebeurt kunnen gebruiken. Ben de tweede eigenaar en weet niet of deze straalkachels ooit geserviced zijn.


Ralf67