Audyssey One

Started by Sjaak_Banaan, March 14, 2024, 18:32:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Kwam deze zojuist tegen op YouTube: Audyssey One


Hij lijkt de 8 bestaande Audyssey metingen te gebruiken.
Binnenkort eens voor gaan zitten en testen, ziet er al interessant uit. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

stefan@83

Werkt ontzettend goed.

joostb

erg interresant maar snap niet echt hoe het werkt.

stefan@83

#3
Het helpt om de oudere videos van OCA te bekijken zoals Auro 3d en Audyssey Art. Hij heeft een methode gevonden om de metingen van audyssey vanuit de app te importeren naar REW. Met de nieuwste video laat hij zien dat hij een script heeft geschreven dat met de API van REW kan praten. Op basis van jouw audyssey metingen bepaalt het script hoe je speakers o.b.v. de targetcurve (hij gebruikt hiervoor Dr. Tool) met behulp van REW moeten worden ge-eq-ed. vervolgens worden er filters aangemaakt die als het ware gemerged worden tot een bestand die met de app kan worden geupload naar je AVR. Dit is dus een manuele calibratie van je systeem die met behulp van een script is geautomatiseerd. Hoop dat dit het een beetje verduidelijkt. Ik heb erg mooie resultaten hiermee maar ook met de oudere methodes behaald.

hifiman

Heb de optimized ady file klaar staan op de ipad, morgen eens beluisteren  :)

Sjaak_Banaan

Dat was inderdaad een makkie.  :D

De boel nog niet nagemeten in REW, maar de eerste indruk is zeker niet verkeerd.
Merkte bij mijn standaard demo-filmpjes wel dat ik de punch iets miste, waarschijnlijk omdat DEQ nu uit staat en het volume niet heel hoog was.

Daarna in mijn uppie genoten van A Quiet Place deel II, die knalde af en toe toch wel lekker zeg.  8)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

hifiman

Hier bevalt het ook erg goed, was duidelijk een verbetering!

DEQ gebruik ik sowieso niet vanwege het dynamisch (afhankelijk van stand volume) wijzigen van de levels van de surround speakers t.o.v. de fronts, dat wil ik nou juist niet.

Sjaak_Banaan

Mocht iemand het willen proberen, maar de video niet helemaal begrijpen, dan stuur mij maar een PM.

Wat je sowieso zelf moet doen is via de Audyssey app (~20 euro in appstore) een kalibratie doen op alle 8 punten, niet verder dan 60 cm uit elkaar gemeten, ook al is jouw tweede zitplaats verder weg (of een bestaande kalibratie doorsturen, mits er niets verandert is).

Wanneer voltooid kies je linksboven in de app voor 'Verplaats naar...' en sla je de kalibratie op je apparaat op en stuur je het via bijv. de mail of WeTransfer door naar jouw pc/mac (of mij).

Je zou daarna zelf de software uit de linkjes onder de YouTube video kunnen downloaden en zijn stappen volgen en anders mij maar een berichtje/linkje sturen.

Het script uitvoeren duurt maar een minuutje.

Daarna krijg je een optimized ADY-bestand terug, dit sla je weer op op jouw telefoon/tablet waar de app op draait.
Klik in de Audyssey app uiterst linksboven op het + icoontje en klik op 'Bladeren...' en kies het geoptimaliseerde bestand.

Daarna hoef je het bestand alleen nog maar aan te klikken en te verzenden naar je receiver met de knop 'Verzend naar AVR'.

Het klinkt misschien als veel werk, maar dat is het niet, na de metingen is het slechts een kwestie van een paar minuten.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Logix

#8
@Sjaak_Banaan heeft even mijn 8 punts meting van Adsy er doorheen geslingerd, mijn dank. :pompom: Als ik er even induik zou ik het zelf ook moeten kunnen, maar Sjaak_banaan heeft even de helpende hand uitgereikt, zodat ik even snel kon vergelijken. Ik vind het resultaat verbluffend! Het geluid is voller en meer in harmonie met alle andere speakers. De surround bubbel is beduidend beter! Alleen het laag zit weinig punch in, gaat niet echt diep. Velo DD15 sub 1 staat op -5db en DD15 nr. 2 op -9db. Wellicht dat ik nog wat met de volume kan doen, maar evenredig verhogen werkt denk ik niet, omdat sub 1 dan op -1db uitkomt en dan wellicht over zijn nek gaat.

Logix

Even een nieuwe meting gedaan, subs even gereset. Nu wel de goede db's, wellicht dat 1 sub iets lager stond met volume tijdens de meting.

Ik moet zeggen dat het echt een hele verbetering is! Dit zou elke Audyssey user eigelijk moeten gebruiken, het geluid wordt beduidend 'schoner', tenminste, in mijn geval sowieso. 

stefan@83

#10
Ik zelf heb ook hele goede resultaten ermee bereikt. Ik heb alleen niet de Tool curve gebruikt. Ik mis in mijn front speakers dan wat mid bass. Ik heb daarom de Harmon curve gebruikt. Dan heb je voor je speakers wat meer warmte. Voor mijn subs - hoort eigenlijk niet - gebruik ik wel de Tool curve. Ik gebruik niet de EQ die AudysseyOne heeft toegepast op de subs. Ik heb aan de ady-file mijn eigen sub eq toegevoegd.

Ben ontzettend benieuwd naar de volgende video van OCA. Overigens; een bekende youtuber (joentell) heeft een interessante app ontwikkeld genaamd Magic Beans (https://www.youtube.com/live/H9SEIhuLW_Y?si=pboPoJRyDNr-poLE ) Is net zoiets als AudysseyOne maar de app maakt op basis van een analyse een targetcurve die specifiek gericht is op jouw kamer (akoestiek). Schijnt ook erg goed te zijn ik wacht alleen nog even op de reviews.

angelo41

Hier heb ik het bestand ook ingeladen die sjaak voor mij gefixt heeft.moet zeggen dat mijn center en rechterfront meer aanwezig zijn nu.meer in harmonie met de rest,ook duidelijker de center.

Trabuca

Dit ga ik ook maar eens proberen.  :thumbs-up:
Voor mijn Denon 3800H kan ik ook Dirac aanschaffen, maar als dit al een stap beter is dan de standaard Audessey dan scheelt dat een hoop centen.

Wat denken jullie? Heeft Dirac nog significante meerwaarde of zijn het enkele procenten?
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

stefan@83

Bassmanagement van Dirac is beter maar als je 1 of slechts 2 sub(s) hebt dan zou dit vermoed ik net zo goed zijn.