Prijsaanvallen, wat mag wel/niet en waarom wel/niet?

Started by Ejorne, July 2, 2015, 14:58:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Ik zie dat er nogal eens gebanned wordt omdat iemand een zogenaamde prijsaanval doet. Ik vraag me af waarom een zogenaamde prijsaanval niet mag en wat wel en wat niet onder een prijsaanval valt.

Ik kan me voorstellen dat het forum voorzichtig en lief wil zijn voor haar sponsors. Maar ik kan me niet voorstellen dat de consument niet mag roepen dat een bepaald product nogal hoog geprijsd is ten opzichte van andere soortgelijke producten. Want daarmee kun je dus eventuele woekerprijzen niet eens aan het daglicht stellen. Een beetje lullig voor de consument om er later achter te komen dat een product van een andere leverancier/producent veel goedkoper en daarbij ook beter uitvalt dan datgene hij/zij zelf gekocht heeft. Want als forumbezoeker is het voor de hand liggend om er vanuit te gaan dat er hier mooie aanbiedingen en goede producten aangeboden worden. Een beetje een domper als blijkt dat je behoorlijk naast de pot piest op dat vlak.

Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de marktsectie, waar forumbezoekers elkaar onderling kunnen 'oplichten'. Wanneer je daar wat van zegt ben je de pineut. Terwijl de verkopende partij zich misschien niet eens van kwaad bewust is en best bereid is de prijs aan te passen. Maar erger nog, bewuste 'oplichting' wordt hiermee in de hand gewerkt. Dan moet je maar een pm sturen naar iedereen die in dat topic zijn interesse toont? Tja dat werkt natuurlijk niet. Ik heb het vaak zat gezien dat er hier een tweedehands product aangeboden wordt voor meer dan (of vlak onder) de huidige nieuwprijs.

Ik vind best dat je daar de nietsvermoedende forumbezoeker voor mag waarschuwen. En mocht de waarschuwing ongegrond zijn dan kan dit toch gewoon meegedeeld worden en desnoods weggemod worden? En een beetje een vent haalt zelf zijn post weg als deze ongegrond blijkt te zijn.

teus1988

De niets vermoedende consument mag toch gewaarschuwd worden
als iets aangeboden word
Wat te duur is of wat beter kan voor het geld ?

Of is het forum daar niet voor ?

Arcenon

Ik vind het bestaande systeem helemaal prima, het heeft weinig zin om bij verkooptopics elle lange discussies te gaan houden over de prijs van een product, jij kan er iets van vinden, pietje kan er iets van vinden en met zijn allen vinden we een heleboel, het wordt er niet makkelijker van, ik denk zelfs dat het eerder conflicten in de hand werkt. Stel dat ik hier een een hele mooie zelf gemaakte bloempot op het forum zet en ik zet erbij dat ik er 500 euro voor wil hebben, vervolgens komt er iemand die mij gaat vertellen dat soortgelijke bloempotten hier en daar voor veel minder worden verkocht. Fijn, maar ik wil nog steeds 500,- voor mijn bloempot al wil niemand dat er voor betalen.

En zoals het vaak bij deze audio apparatuur is, je hebt er ook een zeker sentiment bij. Als ik in 2013 bij wijze spreken 3500,- voor iets betaalde en ik verkoop het nu voor een onrealistische 3200,- omdat ik meen dat het voorwerp niks te lijden heeft gehad, dan krijg ik te horen: ''je vraagt teveel zus en zo, afschrijving is hoog'' van 5 betweters op rij wat eventuele kopers ook weer aan het nadenken zet. En genoeg mensen hier op het forum die graag wat meer betalen omdat dergelijke apparatuur doorgaans beter wordt verhandeld, liefhebber op liefhebber etc.

Dan heb je het over ''oplichting'', van oplichting is pas sprake als je iets koopt wat niet voldoet aan de voorwaarden die de verkoper stelde, als ik god non de ju die €500,- voor die zelfgemaakte bloempot wil betalen dan doe ik dat.


Quote from: teus1988 on July  2, 2015, 15:22:59
De niets vermoedende consument mag toch gewaarschuwd worden
als iets aangeboden word
Wat te duur is of wat beter kan voor het geld ?

Of is het forum daar niet voor ?

Daar is alle ruimte voor op dit forum, echter niet in de verkooptopics. Als je naar de rubriek ''Aankoop vragen/adviezen'' gaat dan zul je zien dat er al genoeg van dergelijke topics zijn.

Met een duidelijk onderschrift:
Hier kun je je vragen kwijt over setjes, speakers, TV's etc. die gaan over ERVARINGEN, AANKOOP etc. de rest van de boards dienen schoon te blijven van deze vragen.''

Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

danny373

Marantz-B&W-SVS-Samsung-Apple-Nikon

Ejorne

Quote from: Arcenon on July  2, 2015, 15:29:11

En zoals het vaak bij deze audio apparatuur is, je hebt er ook een zeker sentiment bij. Als ik in 2013 bij wijze spreken 3500,- voor iets betaalde en ik verkoop het nu voor een onrealistische 3200,- omdat ik meen dat het voorwerp niks te lijden heeft gehad, dan krijg ik te horen: ''je vraagt teveel zus en zo, afschrijving is hoog'' van 5 betweters op rij wat eventuele kopers ook weer aan het nadenken zet.

Wanneer je ere netjes bij zet dat je zelf maar ietje meer hebt betaald en dat dit product nu voor minder dan dat verkocht wordt dan heb je natuurlijk het volle recht om dit proberen te krijgen voor je verkoop.

Maar wanneer je het er niet bij schrijft dan vind ik dat de eventuele koper zeker hiervan op de hoogte gesteld mag worden.

hifiman

De potentiele koper heeft zelf de verantwoordelijkheid om een stukje onderzoek te doen lijkt mij.

katwax

Quote from: Audioloog on July  2, 2015, 16:07:07
De potentiele koper heeft zelf de verantwoordelijkheid om een stukje onderzoek te doen lijkt mij.
+1

Als het is om de verkoper in te lichten dat zijn prijs niet klopt wegens promo ofzo ergens, stuur dan pm.
En wil je een lager prijs betalen doe dan bod per pm.

Maar als iedereen zomaar egint te posten in een verkoop topic kan het overzicht verloren gaan, waardoor een mogelijk koper gaat afhaken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Ejorne

Quote from: Audioloog on July  2, 2015, 16:07:07
De potentiele koper heeft zelf de verantwoordelijkheid om een stukje onderzoek te doen lijkt mij.

Natuurlijk heeft iedereen verantwoording over zijn eigen uitgaven. Maar ik vind dat in bovengenoemde voorbeeld de koper zeker even op de hoogte gesteld kan worden. Je weet immers lang niet altijd wat de 'normale' afschrijving is. En wanneer hetzelfde product nu voor minder dan zo'n prijs wordt verkocht zou ik als forumbeheerder niet op mijn naam hebben willen staan dat dergelijke (mogelijk niet opzettelijke) oplichting plaatsvindt.

Ejorne

Quote from: katwax on July  2, 2015, 16:13:27
waardoor een mogelijk koper gaat afhaken.

Het juiste doel wordt bereikt maar dat is niet wenselijk?

Ron_Z

Misschien heb ik e.e.a. gemist maar ik zie in de banlijst slechts 1 ban dit jaar met als reden prijsaanval in combinatie met andere onwelgevallige postings. Hebben we dus wel een probleem  :huh2:?

Ejorne

Quote from: Ron_Z on July  2, 2015, 16:21:02
Misschien heb ik e.e.a. gemist maar ik zie in de banlijst slechts 1 ban dit jaar met als reden prijsaanval in combinatie met andere onwelgevallige postings. Hebben we dus wel een probleem  :huh2:?

Er is om dit moment 1 actieve ban. Er zijn in het verleden wel meer dergelijke bans uitgedeeld.
Maar het bannen is niet mijn voornaamste punt. Het (al dan niet bewuste) oplichten van forumleden vind ik een belangrijker punt.

katwax

Quote from: Ejorne on July  2, 2015, 16:15:52
Het juiste doel wordt bereikt maar dat is niet wenselijk?
Welk doel?

Als je doelt op een verkoper die bewust een hoge prijs zet en het nog verkocht krijgt ook, dan is het toch de koper die te lui is om google te gebruiken.
Indien men zich op het forum bewust zou gaan bemoeien met prijzen in de markt aan te passen of verwijderen om de sponsors te beschermen dan is het iets anders.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Arcenon

#12
Quote from: Audioloog on July  2, 2015, 16:07:07
De potentiele koper heeft zelf de verantwoordelijkheid om een stukje onderzoek te doen lijkt mij.
^^
Quote from: katwax on July  2, 2015, 16:13:27
+1

Als het is om de verkoper in te lichten dat zijn prijs niet klopt wegens promo ofzo ergens, stuur dan pm.
En wil je een lager prijs betalen doe dan bod per pm.

Maar als iedereen zomaar egint te posten in een verkoop topic kan het overzicht verloren gaan, waardoor een mogelijk koper gaat afhaken.
^^
Quote from: katwax on July  2, 2015, 16:27:36
Welk doel?

Als je doelt op een verkoper die bewust een hoge prijs zet en het nog verkocht krijgt ook, dan is het toch de koper die te lui is om google te gebruiken.
Indien men zich op het forum bewust zou gaan bemoeien met prijzen in de markt aan te passen of verwijderen om de sponsors te beschermen dan is het iets anders.

Inderdaad, of de verkoper dit nou bewust of onbewust doet, je bent er zelf bij, je plakt zelf een waarde op een product wat jij zelf ervoor wilt betalen, als je het dan krijgt voor dat bedrag is het toch prima, al was dat misschien ergens anders 50 euro goedkoper. Het is niet dat de koper je dwingt om het voor dat bedrag te kopen.


@Ejorne, je blijft het hebben over oplichting, er is hier geen sprake van directe of indirecte oplichting in welke vorm dan ook. Als iemand ergens een goede prijs heeft weten te versieren, lets say 500,- en hij zet hem hier op het forum voor 600,- terwijl ze elders 550,- kosten en een forumlid koopt hem voor 600,- over, dan zet jij dat neer als oplichting. Ik zet dat neer als dat je zelf verantwoordelijk bent en daarnaast als diegene er blij mee is om voor dat bedrag dat product te kopen dan is het toch prima? Al had hij hem voor 50,- goedkoper ergens anders kunnen halen. Misschien hecht hij waarde aan handel op het HT, diegene die het verkoopt of vindt hij het gewoon een fair price.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Ejorne

Quote from: Arcenon on July  2, 2015, 16:30:13
Misschien hecht hij waarde aan handel op het HT, of aan diegene die het verkoopt etc.

Juist, als dat de reden van de koper is dan is er niets mis. Maar wanneer je als koper denkt een leuke slag te slaan en later blijkt dat je voor dat tweedehands product meer hebt betaald dan hetzelfde product nieuw, dan komt de term oplichting wel degelijk in mij op. Of dit nu bewuste oplichtign is dat zeg ik niet. Ik kan me voorstellen dat ik iets aanbiedt waarvoor ik ooit een bepaald bedrag heb betaald en met de beste bedoeling daar nu dus een stuk onder ga zitten, niet wetende dat hetzelfde product nog steeds nieuw verkocht wordt voor minder dan mijn vraagprijs.

Mocht mij dat gebeuren dan zou ik het fijn vinden als iemand mij daarop mag wijzen. Ik licht graag niet iemand op,,,

katwax

Quote from: Ejorne on July  2, 2015, 16:36:05
Juist, als dat de reden van de koper is dan is er niets mis. Maar wanneer je als koper denkt een leuke slag te slaan en later blijkt dat je voor dat tweedehands product meer hebt betaald dan hetzelfde product nieuw, dan komt de term oplichting wel degelijk in mij op. Of dit nu bewuste oplichtign is dat zeg ik niet. Ik kan me voorstellen dat ik iets aanbiedt waarvoor ik ooit een bepaald bedrag heb betaald en met de beste bedoeling daar nu dus een stuk onder ga zitten, niet wetende dat hetzelfde product nog steeds nieuw verkocht wordt voor minder dan mijn vraagprijs.

Mocht mij dat gebeuren dan zou ik het fijn vinden als iemand mij daarop mag wijzen. Ik licht graag niet iemand op,,,
Dat mag toch gerust via pm gebeuren dat iemand je erop wijst.
Het omgekeerde zou ook kunnen gebeuren dat iemand bewust de verkoper gaat aanvallen om zo een lagere prijs te verkrijgen of omdat je iemand een verkoop niet gunt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Quote from: Ejorne on July  2, 2015, 16:24:44
Er is om dit moment 1 actieve ban. Er zijn in het verleden wel meer dergelijke bans uitgedeeld.
Maar het bannen is niet mijn voornaamste punt. Het (al dan niet bewuste) oplichten van forumleden vind ik een belangrijker punt.

Mag ik dan aangegeven dat ik het onzin vindt dat een kabel van 300 euro aangeboden wordt terwijl een kabel van 10 euro hetzelfde doet ?

Gewoon even googelen en je weet als koper voldoende. Dat ik iets meer vraag dan de marktwaarde moet ik weten. Geen idee waarom jij mij daarop zou moeten wijzen dat dit niet kan.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ejorne

Quote from: chansig on July  2, 2015, 16:47:21
Mag ik dan aangegeven dat ik het onzin vindt dat een kabel van 300 euro aangeboden wordt terwijl een kabel van 10 euro hetzelfde doet ?

Gewoon even googelen en je weet als koper voldoende. Dat ik iets meer vraag dan de marktwaarde moet ik weten. Geen idee waarom jij mij daarop zou moeten wijzen dat dit niet kan.

Gr Hans

Wie heeft het over het wijzen op iets dat wel of niet kán?
Als jij meer vraagt dan de marktwaarde vind ik wel dat de eventuele koper daarvan op de hoogte mag zijn.


Raphie

#17
Ik ben echt allergisch geworden voor die betweterige marktplaats mentaliteit.
Die drang om zaken "aan de kaak te stellen" zoek gewoon lekker een andere hobby. Who the fuck ben je om tegen een verkoper te zeggen dan voor een product van nog geen jaar oud 20% onder de huidige nieuwprijs te veel is? Laat mensen lekker hun gang gaan, iedereen heeft google en denk je elders een betere deal te kunnen scoren?  VOORAL DOEN!
Het zijn vooral de beroepszeikerds die geen cent te makken hebben en uberhaupt nooit kopen, die zich voelen als Alberto Stegeman die "zaken aan de kaak stelt" waardeloze figuren zijn dat.

Het eerste wat ik ALTIJD doe is google, eBay en marktplaats en je weet gelijk hoe de vlag er voor staat. Hoe moeilijk kan het zijn...........
JBL PRX Power!

chansig

Of een koper daarvoor zou moeten waarschuwen dan. Ik zit er in mijn verkooptopics in ieder geval niet op te wachten.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ejorne

Quote from: Raphie on July  2, 2015, 16:52:47
Ik ben echt allergisch geworden voor die betweterige marktplaats mentaliteit.

Haha, allergisch zijn en toch altijd maar weer zelf je allergie opzoeken...  :D
"Slimme" gasten die dat doen.

En, zoals gewoonlijk, lees je weer eens niet goed.
We hebben het hier niet over 20% onder de nieuwprijs maar over net onder en zelfs boven de nieuwprijs.

chansig

Als je oud genoeg bent om te kopen, ben je ook oud genoeg om teveel uit te geven als je geen onderzoek doet.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

#21
Dat mag ieder toch lekker voor zichzelf bepalen? Hebben ze jou niet bij nodig om dat "aan de kaak te stellen" wie ben jij om te bepalen dat 10% niet genoeg is, maar 20% wel? Of ben je de zelfbenoemde HTForum marktmeester en moet iedere advertentie jouw goedkeuring dragen? ,ga toch weg man... Bemoei je met je eigen zaken....
JBL PRX Power!

Arcenon

Quote from: Ejorne on July  2, 2015, 16:36:05
Juist, als dat de reden van de koper is dan is er niets mis. Maar wanneer je als koper denkt een leuke slag te slaan en later blijkt dat je voor dat tweedehands product meer hebt betaald dan hetzelfde product nieuw, dan komt de term oplichting wel degelijk in mij op. Of dit nu bewuste oplichtign is dat zeg ik niet. Ik kan me voorstellen dat ik iets aanbiedt waarvoor ik ooit een bepaald bedrag heb betaald en met de beste bedoeling daar nu dus een stuk onder ga zitten, niet wetende dat hetzelfde product nog steeds nieuw verkocht wordt voor minder dan mijn vraagprijs.

Mocht mij dat gebeuren dan zou ik het fijn vinden als iemand mij daarop mag wijzen. Ik licht graag niet iemand op,,,

Dat noemen ze tough luck, dat gebeurd overal in het leven. De koper is gewoon zelf verantwoordelijk, mocht je een PM erover willen sturen dan mag je dat, maar daar hoef je niet de topics mee te vervelen. Wie weet heeft de verkoper al teveel betaald voor een product en verkoopt het vervolgens alsnog voor de nieuwprijs.

Quote from: katwax on July  2, 2015, 16:47:03
Dat mag toch gerust via pm gebeuren dat iemand je erop wijst.
Het omgekeerde zou ook kunnen gebeuren dat iemand bewust de verkoper gaat aanvallen om zo een lagere prijs te verkrijgen of omdat je iemand een verkoop niet gunt.
^^
Quote from: chansig on July  2, 2015, 16:47:21
Mag ik dan aangegeven dat ik het onzin vindt dat een kabel van 300 euro aangeboden wordt terwijl een kabel van 10 euro hetzelfde doet ?

Gewoon even googelen en je weet als koper voldoende. Dat ik iets meer vraag dan de marktwaarde moet ik weten. Geen idee waarom jij mij daarop zou moeten wijzen dat dit niet kan.

Gr Hans

Bijna uit de bocht met het gevaarlijke K woord maar eeensch :coffee:

Quote from: Raphie on July  2, 2015, 16:52:47
Ik ben echt allergisch geworden voor die betweterige marktplaats mentaliteit.
Die drang om zaken "aan de kaak te stellen" zoek gewoon lekker een andere hobby. Who the fuck ben je om tegen een verkoper te zeggen dan voor een product van nog geen jaar oud 20% onder de huidige nieuwprijs te veel is? Laat mensen lekker hun gang gaan, iedereen heeft google en denk je elders een betere deal te kunnen scoren?  VOORAL DOEN!
Het zijn vooral de beroepszeikerds die geen cent te makken hebben en uberhaupt nooit kopen, die zich voelen als Alberto Stegeman die "zaken aan de kaak stelt" waardeloze figuren zijn dat.

Het eerste wat ik ALTIJD doe is google, eBay en marktplaats en je weet gelijk hoe de vlag er voor staat. Hoe moeilijk kan het zijn...........

Leven in de brouwerij :popcorn:
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Hanky Panky

Die regels zijn er vooral voor het gemak van het forumteam. Die kunnen elke keer een kluwen mattende mafkezen uit elkaar trekken omdat de één de portemonnee van de ander van achter probeert te penetreren. Het gaat namelijk altijd mis op de manier zoals Raphie kleurrijk omschrijft. Iemand wil een prijs en er komen een handvol zwamfiguren de poten onder het verhaal doorzagen omdat ze van de stemmen in hoofd moeten reageren omdat 'ze er iets van vinden' ..... Dan heb je gelijk heibel in de keet.

Dat is de hoofdreden  O0
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Raphie

#24
Zo had ik dat laatst, UMIK MIC met shipping invoer en BTW €129 voor betaald, lopen mensen te zeiken dat ze hem bij speaker en co voor dezelfde €90 kunnen krijgen die ik er voor vraag, alleen hij is daar al 5mnd niet op voorraad en ze weten ook niet wanneer die komt. Dus vinden ze €70 incl. Verzenden naar belgie voor €15,00 Postnl wel een nette prijs :D gelukkig ging dit allemaal netjes per PM maar sommige mensen zijn echt wereldvreemd, of doen zich gewoon lomp voor.
Als je TS volgt dan moet je dus met dit soort figuren in je verkoop topic in discussie. Terwijl, als kersje op de taart, deze persoon, in dit topic, uberhaupt geen interesse heeft in koop, maar gewoon even de wereld moet "waarschuwen" verschrikkelijke figuren zijn het.
JBL PRX Power!