Laatste upgrade mogelijkheid. Doen?

Started by wil, June 20, 2015, 23:24:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wil

Wie kan me een steekhoudend antwoord geven op de vraag of ik mijn oude macbook nog moet upgraden?

Ik bezit nog een macbook "early 2008", type 4.1, met 2.4 GHz kloksnelheid. Er zit 2x 1Gb intern geheugen in en heeft Snow Leopard 10.6.8. Natuurlijk is het een oud beestje, maar het kan nog heel veel. Toch merk ik dat ie met sommige webapplicaties veel moeite heeft en dat bijv. upgraden van mijn Garmin navigatie niet meer werkt met OSX 10.6.8.
Ik kan nog upgrade in intern geheugen naar 2x 2Gb en naar OSX 10.7. Dit kost ongeveer €75,-. Wat denken jullie? Weggegooid geld of alles uit de kast halen wat er in zit?

Groet, wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

Rusher


dennism

Meten is weten natuurlijk, van 2GB naar 4GB kan een grote stap zijn, en flink wat uitmaken, maar het kan ook helemaal niets uitmaken afhankelijk van wat je doet met de machine. Ik ken zo de geheugen behoeften van OSX 10.6.8 en de meegeleverde applicaties niet uit mijn hoofd, dus durf niet voluit te zeggen dat het een verschil gaat maken. Ik zou wel even kijken of de prijs klopt, €75 voor 4GB ram lijkt mij vrij aan de prijs (ik kocht vorige week nog 2x 4GB semi overclock geheugen voor die prijs), dus misschien dat het met een beetje rondshoppen nog wel goedkoper kan.

Ik zou eens kijken of je inderdaad tegen geheugen issues aanloopt, is dat het geval, en door deze upgrade uit te voeren zou de laptop nog weer een jaartje of misschien meer meekunnen dan lijkt het een nobrainer.

Komen je performance problemen op dit moment echter door dat je bijv. CPU performance capped bent, of doordat je HDD het qua snelheid niet meer aan kan, dan zou het ook kunnen dat het verstandiger is om de €75 op zak te houden en te bewaren voor een nieuwe laptop.

HAL

De beste upgrade die je kunt doen, is een SSD inbouwen. Dat is echt merkbaar sneller.
Verder is upgraden naar 10.7.5 natuurlijk goed maar houd er rekening mee dat daar geen updates meer voor komen. Op den duur zit je dan toch met een soort Windows XP probleem.
Misschien dat 64on32 iets voor je kan doen maar ik weet niet of die jouw Macbook ondersteunt.

wil

#4
@dennism: hoe weet/meet je dat het CPU performance capped (?) is? De HDD is een WD 250gb schijf die ik al een keer vervangen heb. Geen SSD uiteraard.
@HAL: volgens mij kan ik van 10.6.8 sowieso niet verder upgraden dan tot 10.7.5. En dan houdt het op. Een soort Windows XP probleem, maar als 10.7.5 een verbetering is, kan ik toch weer even mee.

Overigens bestaat die €75 uit €20 voor een iOS schijfje en €55 voor 4Gb geheugen. Leek mij redelijk.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

dennism

Quote from: wil on June 21, 2015, 15:27:58
@dennism: hoe weet/meet je dat het CPU performance capped (?) is? De HDD is een WD 250gb schijf die ik al een keer vervangen heb. Geen SSD uiteraard.
@HAL: volgens mij kan ik van 10.6.8 sowieso niet verder upgraden dan tot 10.7.5. En dan houdt het op. Een soort Windows XP probleem, maar als 10.7.5 een verbetering is, kan ik toch weer even mee.

Overigens bestaat die €75 uit €20 voor een iOS schijfje en €55 voor 4Gb geheugen. Leek mij redelijk.

wil

€55 lijkt me voor het geheugen ook een stuk redelijker dan de €75, ik ging er even van uit dat alle kosten voor het geheugen waren omdat je tegenwoordig voor zover ik weet OSX gratis online kan upgraden. Maar misschien dat dit voor oudere versie's nog niet het geval is.

Performance Monitoring op een Mac om eventuele bottlenecks qua performance vast te stellen kan als het goed is via de Activity Monitor, zie ook https://support.apple.com/en-us/HT201464 voor een uitgebreide uitleg.

HAL

Quote from: wil on June 21, 2015, 15:27:58
@HAL: volgens mij kan ik van 10.6.8 sowieso niet verder upgraden dan tot 10.7.5. En dan houdt het op. Een soort Windows XP probleem, maar als 10.7.5 een verbetering is, kan ik toch weer even mee.


Klopt. Maar het gaat er om dat Safari (denk aan internetbankieren e.d.) niet meer geupgrade wordt... Dat bedoel ik met Windows XP probleem...

wil

Quote from: Rusher on June 20, 2015, 23:41:28
Doen
Kort en duidelijk  :P

Licentie voor OSX 10.7 (Lion) is binnen en de 2x2Gb geheugen is besteld, al duurt dat nog wel een aantal dagen voor dat dat binnen is. Dan weet je het wel. Nu een kopie van de HD aan het maken (en dat gaat niet snel  :hmmm:) zodat ik met een redelijk veilig gevoel het besturingsysteem kan upgraden.

En daarna merken we wat het verschil is...

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

HAL

Een kopie of een time machine back-up?

wil

Quote from: HAL on June 23, 2015, 10:02:29
Een kopie of een time machine back-up?
Beide ;) Dubbel genaaid houdt beter, zeg ik altijd maar.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Zo, de twee 2Gb geheugenkaartjes zijn binnen. Nadat ik €21,53 aan inklaringskosten heb afgerekend bij de postbode  :sneaky2: kon het installeren beginnen. Muntje en Philips schroevendraaiertje in de aanslag en met de instructievideo (zie google) in 4:34 min geïnstalleerd. Zo simpel is het.
Eerste ervaringen:
OSX Lion is een aanslag op je processor. Het geeft je het gevoel van een 'nieuwer' besturingsysteem, maar je krijgt er tevens een Time-out error popup bij kado wanneer je Airport Express een ander netwerk of een andere repeater wilt gebruiken. Wie daar een oplossing voor heeft mag het zeggen. Aan de andere kant, het is weer allemaal wat netter, gelikter, en gelukkig had ik nog een Office-versie voor Mac 10.7 liggen. Ook fijn dat Adobe CS4 compitabel is met 10.7.
De RAM uitbreiding is welkom en geeft nu een enorme verbetering, maar dat kan ook psychisch zijn aangezien ik het nog niet heb uitgedaagd met het tegelijk draaien van zware applicaties. De praktijk moet het nog even leren.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

HAL

Nogmaals: sowieso een SSD plaatsen. Er is geen betere upgrade die zoveel waar voor het geld geeft.

mijkie

+1, een SSD geeft veel gebruiksplezier !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

wil

Quote from: HAL on July 11, 2015, 15:43:46
Nogmaals: sowieso een SSD plaatsen. Er is geen betere upgrade die zoveel waar voor het geld geeft.
Quote from: mijkie on July 11, 2015, 18:31:41
+1, een SSD geeft veel gebruiksplezier !!
De upgrades tot nu toe (4Gb intern + OS Lion) blijken toch al een hoop uit te maken. Daar ben ik al blij om.

De suggestie van een SSD neem ik zeker ter harte!  :thumbs-up: Goed te weten dat op dat gebied ook nog het nodige te halen valt. Dat wordt dan de volgende upgrade.

Groet, wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

NielsLu

Quote from: wil on July 11, 2015, 19:07:20
Goed te weten dat op dat gebied ook nog het nodige te halen valt. Dat wordt dan de volgende upgrade.

Je gaat je eigen machine niet meer terug herkennen na een SSD update.

Daarmee is het echt alsof je een compleet andere computer hebt, ik heb het ook gedaan bij mijn mid 2009 MacBook Pro, betere investering kun je niet bedenken aan zo'n laptop (beter dan geheugen uitbreiding).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

RZeemering

Quote from: wil on July 11, 2015, 19:07:20
De upgrades tot nu toe (4Gb intern + OS Lion) blijken toch al een hoop uit te maken. Daar ben ik al blij om.

De suggestie van een SSD neem ik zeker ter harte!  :thumbs-up: Goed te weten dat op dat gebied ook nog het nodige te halen valt. Dat wordt dan de volgende upgrade.

Groet, wil

SSD upgrade kan ik beamen. Voor de upgrade wilde ik de macbook wel het raam uit gooien, nu een half jaar verder draait alles helemaal lekker!
Eerst was zelfs 'internetten' langzaam en moeilijk. Echt veel verschil!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

smacdab

Quote from: wil on June 20, 2015, 23:24:18
Wie kan me een steekhoudend antwoord geven op de vraag of ik mijn oude macbook nog moet upgraden?

Ik bezit nog een macbook "early 2008", type 4.1, met 2.4 GHz kloksnelheid. Er zit 2x 1Gb intern geheugen in en heeft Snow Leopard 10.6.8. Natuurlijk is het een oud beestje, maar het kan nog heel veel. Toch merk ik dat ie met sommige webapplicaties veel moeite heeft en dat bijv. upgraden van mijn Garmin navigatie niet meer werkt met OSX 10.6.8.
Ik kan nog upgrade in intern geheugen naar 2x 2Gb en naar OSX 10.7. Dit kost ongeveer €75,-. Wat denken jullie? Weggegooid geld of alles uit de kast halen wat er in zit?

Groet, wil

Ssd 120 (al 4jr) , 8Gb (waarvan 6 worden gezien en mavericks mbp 2008 hier. Gaat lekker.

micave

Die SSD doen, geen twijfel mogelijk! Mijn broer heeft exact dezelfde config en is nu weer tevreden na zijn SSD.


jantje112

Ik heb een early 2008 staan (20"). 1 van de 2 reepjes vervangen voor een 2 gb latje (lag nog ergens te liggen) en een 250gb ssd. Tevens update naar 10.10

Draait nog prima, SSD is een must have!!!!!!! Overigens kan je deze volgens mij ook voorzien van 1 4 gb en 1 1 gb, dat is meer en goedkoper! (max ligt unsupported op 6gb?)

HAL

^Klopt. Max. is 6. Dus 1 keer 4 en 1 keer 2.

wil

Een update.
Inmiddels begon een van de RAM-slots kuren te krijgen. Blijkbaar een matig contact tussen RAM en moederboard, het tripke Indonesie (incl. zout water op de boot) van 4 weken vond ie niet meer leuk: een driemaal <puuuup> geluid. Zodanig dat ik besloten heb een nieuwe MacBook Air aan te schaffen. De early 2008 kan naar het museum. wel zal ik er nog de HD uithalen als backupschijf.
We kunnen zeggen: een levensduur van negen en een half jaar voor een apparaat met een stekker én een harde schijf lijkt me niet verkeerd.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

J.A.F._Doorhof

Waarom niet een gebruikte MacBook kopen bij leap?
Als je ssd en memory bij elkaar optelt dan zit je oa aan de prijs van een nieuwer model
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wil

Quote from: J.A.F._Doorhof on September  3, 2017, 23:11:26
Waarom niet een gebruikte MacBook kopen bij leap?
Als je ssd en memory bij elkaar optelt dan zit je oa aan de prijs van een nieuwer model
Daar heb ik een klein moment aan gedacht. Maar... een van de problemen waar je over jaren tegenaan gaat lopen is dat software (en apps) niet meer compatibel zijn met een bepaald OS. En aangezien je niet eindeloos kan updaten met OS stopt op een gegeven moment de houdbaarheid van je systeem. Mijn early 2008 kon bijv. niet hoger dan OS 10.7.5. Da's irritant want veel nieuwere software eist een hoger OS.
Daarom heb ik besloten een nieuwe te kopen in de hoop dat deze zo lang mogelijk weer mee kan.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | Pro-Ject Phono Box MkII
Funk BS2 | Nordost Blue Heaven | Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

HAL