Windows 10.......gratis?

Started by peterrr, June 13, 2015, 17:15:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raymond187

Als je diverse applicaties op je systeem hebt draaien dan zou ik maar 8 x nadenken voor je over gaat en gebruik maakt van deze aanbieding van M$S.

Kijk op ze minst of alle applicaties op Win 10 werken en je hardware ook drivers heeft.

dennism

Quote from: Raymond187 on July  3, 2015, 16:06:23
Als je diverse applicaties op je systeem hebt draaien dan zou ik maar 8 x nadenken voor je over gaat en gebruik maakt van deze aanbieding van M$S.

Kijk op ze minst of alle applicaties op Win 10 werken en je hardware ook drivers heeft.

Dat lijkt me vrij logisch, er zit zelfs als een check in de installer die een deel van deze zaken checkt (gangbare hardware en software, natuurlijk niet alles dekkend). In de basis kan je er redelijk van uit gaan dat vrijwel alle gangbare hardware en software die op 7/8 en 8.1 werken ook op Windows 10 werken. Bij slecht geprogrammeerde software of exotische hardware kan het natuurlijk anders zijn. De 3 systemen die ik tot op heden getest heb laten dit ook zien, alle hardware werkte "out of the box", zelfs op een laptop van een jaar of 7 oud (eerste lichting windows 7 modellen), maar echt exotische hard en software gebruik ik niet.

Erik

Zijn er nog voordelen aan win10? Bij vorige versies kwam ik allerlei nieuws hierover tegen over hoe goed het nu was geworden en werkte van win10 heb ik op dit forum na niks voorbij zien komen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

De interface staat weer stuk dichter bij windows 7 (kan een voordeel zijn, tenzij je de interface van Windows 8.1 wel prettig vind werken), DirectX 12 voor de gamers wat voor zeer grote performance winsten kan gaan zorgen doordat de api veel meer drawcalls kan verwerken t.o.v. DX11. Als het goed is draait ie nog beter op beperkte hardware dan dat W7 en W8 al deden (wederom een lagere memory footprint). Er zitten weer een aantal security verbeteringen in die vooral t.o.v. Win 7 toch wel wat beter zijn (onder de motorkap begint W7 toch ook al weer flink te verouderen). Hij heeft minder diskspace nodig.

modde239


dennism

Inderdaad, door de technische vooruitgang zijn zaken als Flash en Silverlight snel overbodig aan het worden, voor zover ze dat al niet zijn. Goed om te zien dat ze er mee gaan stoppen, al zal het daadwerkelijke uitfaseren nog wel even duren, daar er nog redelijk wat applicaties binnen de zakelijke markt afhankelijk zijn van Silverlight. Nu Adobe nog even stoppen met Flash.

jaco

Het nieuwe file systeem REFS lijkt me ook wel wat.
Verder is storage spaces qua concept heel aardig, alleen de parity variant nog erg langzaam blijkbaar.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

dennism

Quote from: jaco on July  4, 2015, 07:12:35
Het nieuwe file systeem REFS lijkt me ook wel wat.
Verder is storage spaces qua concept heel aardig, alleen de parity variant nog erg langzaam blijkbaar.

Zat ReFS ook niet al in Windows 8, ik weet bijna zeker dat ik ReFS al een flinke tijd geleden getest heb icm met Storage Spaces op Windows 8.

katwax

Quote from: dennism on July  4, 2015, 11:27:04
Zat ReFS ook niet al in Windows 8, ik weet bijna zeker dat ik ReFS al een flinke tijd geleden getest heb icm met Storage Spaces op Windows 8.
Volgens mij wel, zat allesinds in server 2012 versie, welke toch zelfde basis heeft als windows 8.

windows 10 zijn belangrijkste feature volgens keynote is dat het device los gemaakt wordt van de gebruiker. Simpel gezegd kan jij als gebruiker op eerder welk windows10 device aanmelden en krijg je jouw gevens, apps, achtergrond, ... ter beschikking.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

dennism

Quote from: katwax on July  4, 2015, 12:22:25
Volgens mij wel, zat allesinds in server 2012 versie, welke toch zelfde basis heeft als windows 8.

windows 10 zijn belangrijkste feature volgens keynote is dat het device los gemaakt wordt van de gebruiker. Simpel gezegd kan jij als gebruiker op eerder welk windows10 device aanmelden en krijg je jouw gevens, apps, achtergrond, ... ter beschikking.

Dat zit volgens mij grotendeels ook al in Windows 8 zolang je met een Microsoft account aanmeld, ik krijg iig mijn settings / data op de Onedrive standaard op ieder device (enkel apps weet ik niet zeker, want de store gebruik ik niet).

katwax

Quote from: dennism on July  4, 2015, 13:23:00
Dat zit volgens mij grotendeels ook al in Windows 8 zolang je met een Microsoft account aanmeld, ik krijg iig mijn settings / data op de Onedrive standaard op ieder device (enkel apps weet ik niet zeker, want de store gebruik ik niet).
Klopt, maar het gaat nog een stap verder en is ook op elk device, tablet, smartphone, laptop, ...
Echt veel verandering verwacht ik trouwens niet aan de gui, aangezien men zoveel mogelijk mensen naar windows10 wil krijgen. De overgang van win7 naar win8 was voor vele mensen een (te)grote stap.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Erik

#61
hm leuke feature waarom ze dat nou weer ingesteld hebben...


http://computerworld.nl/beveiliging/86852-windows-10-deelt-kwistig-toegang-tot-je-wifi
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jaco

#62
Quote from: dennism on July  4, 2015, 11:27:04
Zat ReFS ook niet al in Windows 8, ik weet bijna zeker dat ik ReFS al een flinke tijd geleden getest heb icm met Storage Spaces op Windows 8.

Ik heb het net ook getest met oude hdd's
10 x 1 TB hdd's en met 2 x 240 SSD drives


(Get-PhysicalDisk).Size

$pooldisks = Get-PhysicalDisk | ? {$_.CanPool –eq $true }
New-StoragePool -StorageSubSystemFriendlyName *Spaces* -FriendlyName TieredPool1 -PhysicalDisks $pooldisks

Get-PhysicalDisk | Where Size -EQ 240057409536 | Set-PhysicalDisk -MediaType SSD # 250GB 
Get-PhysicalDisk | Where Size -EQ 1000204886016 | Set-PhysicalDisk -MediaType HDD # 1000GB 

$tier_ssd = New-StorageTier -StoragePoolFriendlyName TieredPool1 -FriendlyName SSD_TIER -MediaType SSD
 
$tier_hdd = New-StorageTier -StoragePoolFriendlyName TieredPool1 -FriendlyName HDD_TIER -MediaType HDD

New-VirtualDisk -StoragePoolFriendlyName TieredPool1 -FriendlyName HDD_Parity -UseMaximumSize -ResiliencySettingName Parity -ProvisioningType Fixed -WriteCacheSize 100GB


De snelheid komt van de tiered setup en de SSD's denk ik.
5 van deze hdds aan hardware raid controller in raid-5  halen ook de 250 MB/sec sequentieel.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Matthijs1973

voortgang 93% op mijn desktop pc, ik ben benieuwd. Heb eerst veel programma's al verwijderd, dan de update installeren en als het even kan daarna een schone installatie (volgens microsoft de voorgeschreven procedure..)...
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

RonG

Ben op het werk even een laptop aan het voorzien van Win 10, ben benieuwd.

Matthijs1973

het werkt tot nu toe prima, zelfs geen fouten in een citrix omgeving. Dat Edge is wel retesnel zeg, nu nog de boel aanpassen zodat ik google als zoekmachine krijg  :google:  ;D
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

DVDmartinDVD

Installatie blijft nu voor de tweede keer hangen op 32% hebben hier meer mensen last van? Laat hem nu maar aanstaan misschien dat hij er gewoon lang over doet...ik hoor de hardeschijf ook niks doen.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

DofN

Hoelang blijft ie hangen dan?

Ik heb nog geen melding gehad dat ik W10 kan installeren.. Dus even afwachten maar.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DVDmartinDVD

#68
Wacht nu al een half uur en niks

32% onderdelen en stuurprogramma installeren 6%

Gisteren bleef hij op precies het zelde punt hangen.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Matthijs1973

mijn desktop met SSD ging redelijk snel, mijn laptop deed er af en toe ook behoorlijk lang over om door te lopen. Misschien scheelt het als je eerst je harde schijf goed opruimt en schoonmaakt met CCleaner (en ook het register laat opschonen). Ik zou hem gewoon lekker laten staan draaien en als ie na 2 uur nog niet doorgelopen is dan echt opgegeven en op een rustig tijdstip de helpdesk benaderen.

Als je niet wilt wachten op het signaal dat je kunt updaten: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Raphie

Mijn update ging soepel, maar ik heb problemen met mijn muis die schokt, haakt en achter de feiten aanloopt, samen met audio bursts (pcie soundcard, geen usb)
Niks verandered aan config
JBL PRX Power!

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

TopGun2010

Update ging goed en alles werkt naar behoren. Bij privacy settings kun je enorm veel instellen.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Erik

Quote from: Xander32 on August  1, 2015, 13:04:24
... ik weet niet of ik nog wel over wil ...
Gelijk heb je ik wacht ook nog wel even. Je kan het trouwens wel uitzetten maar zit het erg verborgen en staat netwerk wachtwoord delen aan vrienden default op "aan". Sowieso zie ik nog geen echte voordelen om me over te halen. Terug naar vorig OS kan wel maar moet wel binnen 1 maand anders kan het niet meer.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

audiolover

Quote from: Erik on August  1, 2015, 14:15:33
Gelijk heb je ik wacht ook nog wel even. Je kan het trouwens wel uitzetten maar zit het erg verborgen en staat netwerk wachtwoord delen aan vrienden default op "aan". Sowieso zie ik nog geen echte voordelen om me over te halen. Terug naar vorig OS kan wel maar moet wel binnen 1 maand anders kan het niet meer.

Is de vorige Windows versie na 1 maand niet meer te gebruiken?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06