Windows 10.......gratis?

Started by peterrr, June 13, 2015, 17:15:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vj

als je jezelf inschrijft voor het insider program kan je nu al de technical preview downloaden en installeren . gewoon vm draaien of op een andere hd installeren weet je ineens of het beter is of het iets voor jou is . insider kan je al gebruiken sinds januari of december dacht ik . de laatste versie van de technical preview is identiek aan de finale versie
woonkamer : LG 65"b8 , Arcam avr390 , MA silver 300 , MA silver c350 , MA silver fx , MA radius 90 (Atmos) , rel ht1003 , ps5
Slaapkamer : LG 55c1 , PS4 , Panasonic 4k Blu ray speler

BernHardN

Mijn Mac updates zijn altijd gratis....!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

katwax

Quote from: BernHardN on July  1, 2015, 17:22:04
Mijn Mac updates zijn altijd gratis....!
Sinds Maverick zeker?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

BernHardN

Sinds ik een mac heb...2 jaar nu.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Erik

Quote from: BernHardN on July  1, 2015, 17:22:04
Mijn Mac updates zijn altijd gratis....!
Jammer genoeg kun je niet hetzelfde zeggen van de bijbehorende hardware :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kjelt

Ik wil het feest niet verpesten maar gratis is omdat ze van plan zijn om van Windows een service te maken waar je periodiek voor mag gaan betalen.
Hoe en wat precies is nog induidelijk maar dit is de laatste versie van Windows.
http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2015/05/08/microsoft-windows-10-last-windows/

vj

het is enkel gratis voor de mensen die binnen het 1e jaar upgraden . mensen die buiten deze periode upgraden moeten volledig voor de licentie betalen . ze willen vooral munt slaan uit hun abonnement formules zoals office 365 en dergelijke . de gratis upgrade is nu vooral om het multiplatform idee makkelijker te maken voor verschillende gebruikers . bv als je een xbox one hebt en een win10 laptop is de communicatie veel makkelijker tussen de 2 en kan je cross platform apps gaan gebruiken . neem daarbij nog een windows phone en tablet (surface oid) en het wordt leuk . als de mensen gratis de update krijgen gaan ze makkelijker een ander product kopen omdat synchronisatie en dergelijke makkelijker wordt . en maken ze zo indirect meer winst dankzij de gratis update 
woonkamer : LG 65"b8 , Arcam avr390 , MA silver 300 , MA silver c350 , MA silver fx , MA radius 90 (Atmos) , rel ht1003 , ps5
Slaapkamer : LG 55c1 , PS4 , Panasonic 4k Blu ray speler

Kjelt

Ik verwacht dat Windows 10 precies diezelfde formule gaat volgen.
Eerste jaar wellicht gratis en dan per kwartaal een klein bedrag dokken om de updates te mogen ontvangen, niet betalen, geen updates dus beveiligingslek.
Kan er naast zitten maar Microsoft die zomaar iets gratis weg geeft  :nowink:

vj

#33
The decision to make Windows 10 a free upgrade for existing users makes sense. Windows 8 users have vocally expressed their displeasure with the operating system, prompting happy Windows 7 users to stay put on that OS. That hinders Microsoft's ability to execute its vision for a service-centric, cloud-connected future for Windows; making Windows 10 free could spur more users into embracing a modern Microsoft operating system.

And hey, it'd be weird to charge for Windows 10 after Windows 8 flopped so hard and Apple started giving away OS upgrades. Right?

http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2014/42/vanaf-windows-10-zijn-updates-en-upgrades-gratis

dus voor consumenten gratis os , jaarlijks abbo (365 enz) , en bedrijven zullen dit allemaal betalen

woonkamer : LG 65"b8 , Arcam avr390 , MA silver 300 , MA silver c350 , MA silver fx , MA radius 90 (Atmos) , rel ht1003 , ps5
Slaapkamer : LG 55c1 , PS4 , Panasonic 4k Blu ray speler

RonG

Quote from: Kjelt on July  2, 2015, 10:07:22
Ik verwacht dat Windows 10 precies diezelfde formule gaat volgen.
Eerste jaar wellicht gratis en dan per kwartaal een klein bedrag dokken om de updates te mogen ontvangen, niet betalen, geen updates dus beveiligingslek.
Kan er naast zitten maar Microsoft die zomaar iets gratis weg geeft  :nowink:

Dat denk ik niet. Beveiligingslekken zij fouten in hun software toch?

vj

idd , zijn verplicht deze gratis te herstellen
woonkamer : LG 65"b8 , Arcam avr390 , MA silver 300 , MA silver c350 , MA silver fx , MA radius 90 (Atmos) , rel ht1003 , ps5
Slaapkamer : LG 55c1 , PS4 , Panasonic 4k Blu ray speler

katwax

Denk dat je moet kijken naar wat Mac heeft gedaan met Maverick.
De kosten voor een firma als Microsoft om 4 versies te onderhouden en supporteren is aanzienlijk, als je kan zorgen dat het grootste gedeelte van je klanten op 1 versie zitten, kan je hier al stuk uitsparen + dat je het kan verantwoorden om extra software enkel door te ontwikkelen voor die 1ne versie waardoor je ook de andere drijft naar dit 1 os.

ook de voordelen van windows 10 zullen ervoor zorgen dat je een voor windows gebruikers kan maken wat vandaag een beetje de kracht is achter het hele ios of android.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RonG

Tevens is alleen het eerste jaar de upgrade gratis van win7 of 8 naar 10.
Koop je een nieuwe windows (10) moet je gewoon de licentie betalen.

dennism

Quote from: Kjelt on July  2, 2015, 10:07:22
Ik verwacht dat Windows 10 precies diezelfde formule gaat volgen.
Eerste jaar wellicht gratis en dan per kwartaal een klein bedrag dokken om de updates te mogen ontvangen, niet betalen, geen updates dus beveiligingslek.
Kan er naast zitten maar Microsoft die zomaar iets gratis weg geeft  :nowink:

Van Windows 10 is al meerdere malen bevestigd dat er na de gratis upgrade geen verdere kosten inzitten, en dat het gewoon een perpetual license is. Mogelijke versie's erna is natuurlijk nog niets over bekend, maar W10 zal nog niet onder het Office 365 model gaan vallen.

Erik

Toch is betalen per maand of per item is iets waar de hele markt naartoe beweegt. Kijk maar naar spelletjes met hun in app aankopen, lightroom die niet meer wordt geupdate als je niet per maand bijdraagt. Windows zal vast snel volgen. Is het niet win10 dan wel win11 of win10sp1.
Zeker als je alle software alleen nog maar via een windows store kan kopen en installeren verwacht ik de nodige kosten daar waar je als consument uiteindelijk voor betaald.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

Quote from: Erik on July  2, 2015, 20:48:09
Toch is betalen per maand of per item is iets waar de hele markt naartoe beweegt. Kijk maar naar spelletjes met hun in app aankopen, lightroom die niet meer wordt geupdate als je niet per maand bijdraagt. Windows zal vast snel volgen. Is het niet win10 dan wel win11 of win10sp1.
Zeker als je alle software alleen nog maar via een windows store kan kopen en installeren verwacht ik de nodige kosten daar waar je als consument uiteindelijk voor betaald.

Dat laatste zal niet gaan gebeuren, de zakelijke markt zal dat nooit toestaan, en dat is toch waar MS zijn grootste omzet vandaan haalt. Dat de store groter gaat worden en dat er veel software in gaat komen lijkt me zeker, maar als enige optie voor software zie ik de komende jaren iig nog niet gebeuren.

Qua Windows zelf denk ik dat het 2 kanten op kan gaan, of ze komen inderdaad ergens de komende jaren met een abonemments model, of ze gaan de kant van Apple op waar Windows "gratis" wordt voor consumenten en ze de omzet volledig uit de OEM markt, de zakelijke volume licenses en de maandelijke abo's als Office 365 gaan halen

Kjelt

Kijk eens wat er door bedrijven en de overheid aan MS is betaald om XP langer ondersteund te krijgen......

RonG

Quote from: Kjelt on July  3, 2015, 08:03:27
Kijk eens wat er door bedrijven en de overheid aan MS is betaald om XP langer ondersteund te krijgen......

Dat komt door de onkunde van de overheid op dat gebied ;)

vj

gisteren aangekondigd dat de uitrol vanaf 29 juli begint en in fases gaat gebeuren , dus eerst krijgen diegenen die zich ingeschreven hebben voor het insiders program de upgrade en daarna gaat het in verschillende stappen gaan . wss om hun servers te sparen 
woonkamer : LG 65"b8 , Arcam avr390 , MA silver 300 , MA silver c350 , MA silver fx , MA radius 90 (Atmos) , rel ht1003 , ps5
Slaapkamer : LG 55c1 , PS4 , Panasonic 4k Blu ray speler

TopGun2010

Servers sparen? Volgens mij wordt de nieuwe versie juist langzaam ingeladen en krijg je een melding als het systeem klaar is voor de upgrade.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

katwax

Quote from: TopGun2010 on July  3, 2015, 09:07:26
Servers sparen? Volgens mij wordt de nieuwe versie juist langzaam ingeladen en krijg je een melding als het systeem klaar is voor de upgrade.
Logisch gezien zullen ze verdelen vanuit hun verschillende datacenters en daardoor wordt er al geografisch gespreid. Om te zorgen dat betalende klanten die diensten hebben in de datacenters geen last zullen ondervinden zal men met een prioriteit werken waarbij de downloads voor win10 ver genoeg naar onder worden gezet. De rest is gewoon bekijken max connecties per server en hier kan men dan snel switchen in het aantal servers (virtualisatie) en  system center, dit kan dan volledig automatisch gebeuren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

dennism

Quote from: Kjelt on July  3, 2015, 08:03:27
Kijk eens wat er door bedrijven en de overheid aan MS is betaald om XP langer ondersteund te krijgen......

Die kosten zijn een schijntje van wat de kosten zijn voor een volledige migratie inclusief het testen en eventueel aanpassen van legacy software die al jaren niet meer geupdate / geupgrade is. Ik kan er echt niet bij dat mensen dit een hoog bedrag vinden als je het vergelijkt met de kosten van het migreren van legacy applicaties die enkel op XP of lager draaien en de kosten die er mee gemoeid om deze data te migreren naar vervangende applicaties of om de dure dev's (tientallen) miljoenen te betalen voor het aanpassen van deze legacy software. Bij veel bedrijven en overheden is XP an sich niet het probleem, maar de afhankelijkheid van of het nog voor naslag beschikbaar moeten houden van legacy applicaties die enkel op XP of lager draaien.

Hadden ze beter deze legacy software eerder de deur uitgedaan, zeker, hadden ze beter eerder gemigreerd naar W7 of hoger, zeker. Kan het echter op dit moment economisch rendabeler zijn om nu te betalen voor de support in plaats van dure migratie trajecten gehaast door te voeren, zeker.

DofN

Quote from: RonG on July  3, 2015, 08:12:46
Dat komt door de onkunde van de overheid op dat gebied ;)

Dat is een misvatting. Dat is gebrek aan geld voor het in de lucht houden van staande IT. Voor nieuwe IT is vaak wel (veel) projectgeld beschikbaar gesteld door de politiek, maar het budget voor alles wat in stand gehouden moet worden, is enorm verlaagd. Er was simpelweg geen geld voor noodzakelijke updates. En hier en daar zal ook wel wat onkunde zijn geweest maar dat zie je in *iedere* organisatie wel ergens.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kjelt

Quote from: dennism on July  3, 2015, 09:44:50
Die kosten zijn een schijntje van wat de kosten zijn voor een volledige migratie inclusief het testen en eventueel aanpassen van legacy software die al jaren niet meer geupdate / geupgrade is. Ik kan er echt niet bij dat mensen dit een hoog bedrag vinden als je het vergelijkt met de kosten van het migreren van legacy applicaties die enkel op XP of lager draaien en de kosten die er mee gemoeid om deze data te migreren naar vervangende applicaties of om de dure dev's (tientallen) miljoenen te betalen voor het aanpassen van deze legacy software.
Dat migreren moet je toch als het niet nu is dan wel volgend jaar ofzo als de support echt stopt. Of dacht je dat MS blijft updaten tot 2080 ofzo?
En ieder jaar wordt het (veel) duurder plus de security risicos die je loopt met oude systemen.
Nee liever snel door de pijn dan tergend langzaam.

dennism

Quote from: Kjelt on July  3, 2015, 13:00:12
Dat migreren moet je toch als het niet nu is dan wel volgend jaar ofzo als de support echt stopt. Of dacht je dat MS blijft updaten tot 2080 ofzo?
En ieder jaar wordt het (veel) duurder plus de security risicos die je loopt met oude systemen.
Nee liever snel door de pijn dan tergend langzaam.

Klopt zeker dat je zal moeten migreren en in de basis zal ik het zeker eens zijn met de liever snel dan langzaam methode, het is dan ook niet vreemd dat een van de voorwaarden voor het extra support programma van MS is dan ook dat je bezig moet zijn met een migratie naar minimaal Windows 7 voor al je systemen die XP draaien, anders kom je niet in aanmerking voor het kopen van extra support.

Wat je echter veel ziet en waar ik ook op doel is dat je in de praktijk zeer veel ziet dat deze migratie c.q. vervangingstrajecten al geruime tijd lopen, echter zie je ook veel dat veel van de legacy software die eigenlijk de oorzaak van het hele issue is in het verleden zijn ontworpen met vervangingscyclussen van 10-15 tot zelfs 20 jaar, of ze zijn eigenlijk al vervangen, maar om bepaalde redenen moet de data nog 5 tot 10 jaar direct opvraagbaar blijven. In dat soort gevallen, wanneer bijv. vervanging van de software al gepland stond in 2016-2017 kan het zeer goed voorkomen dat het betalen van die paar miljoen een stuk goedkoper is dat het tussentijds migreren naar een halfbakken tussenoplossing die vaak erg duur is, en amper meerwaarde heeft over het uitzitten van de laatste 1-2 jaar met wat extra kosten. Zeker bij de (semi) overheid kunnen dit soort tussen migraties in de miljoenen lopen qua kosten, wat een slechtere investering is dan het verlengen van de support wanneer je over een jaar of 1-2 toch al gaat migreren.

Dat het beter geweest zou zijn om het snel te doen, en klaar te zijn voor de EOL datum van XP ben ik dan ook zeker met je eens, echter is het in de praktijk geen zwart-wit situatie, maar zitten er juist erg veel grijstinten tussen waarbij de keuze tussen het kopen van extra support, of migreren voor het einde van de geplande vervangingscyclus van een flink aantal factoren afhankelijk is, voordat bepaald kan worden wat de beste keuze is, mits je natuurlijk het interne beveiligingsbeleid m.b.t. tot XP machines goed op orde hebt.