Informatie over Projector lampmodule vervanging.

Started by Kjelt, June 12, 2015, 12:00:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Ik zie regelmatig op het forum vragen of opmerkingen voorbij komen als:

"moet ik perse van dezelfde fabrikant de lampmodule kopen?"
"op ebay zie ik deze module die maar een zesde kost van een originele!"
"hebben jullie ervaring met dit bedrijf die OEM modules verkoopt?" etcetera.


Het antwoord van mij is altijd: zorg dat in de module exact dezelfde lamp zit (fabrikant en typenr) als in het origineel.
De lampfabrikant hoeft niet dezelfde te zijn als de projectorfabrikant, maar toch wil je wel dezelfde lamp hebben van de originele lampfabrikant.
In andere landen hebben ze ook niet stil gezeten en inmiddels worden er heel wat namaak lampen geproduceerd met alle ellende van dien.
Vaak wordt de exacte lamp informatie niet verstrekt door een internetwinkel, omdat ze het soms zelf niet weten of wellicht niet willen vertellen ?

Deze post komt niet zomaar uit het niets.
Philips heeft het onlangs allemaal eens mooi uitgebreid en technisch onderbouwd in een pdf gezet (zie hieronder),
ik adviseer daarom iedereen dit eens goed te lezen.

Led

Bij het zoeken naar een lamp voor m'n Epson EH-TW3200 zie ik dat er ook bedrijven zijn die 2 verschillende versies verkopen:
"Originele lamp met originele behuizing"
en
"Originele lamp met universele behuizing"

Beide claimen originele Epson lampen te zijn.
De tweede kost bijna de helft van de eerste en krijgt 6 maanden garantie ten opzichte van de 3 maanden van de eerste.


Is er een reden om niet voor de goedkopere versie te gaan die een langere garantieperiode heeft?

-----

"Deze lampen worden door Philips en Osram, de originele lampenfabrikanten van deze lamp erkend, en zijn een goedkoper alternatief voor de origineel in de projector geleverde lamp. De lampen worden compleet met een nieuwe behuizing geleverd. De prestaties van deze lampen zijn identiek aan die van de originele lamp. De originele lamp met universele behuizing wordt met een ongekende garantie van 6 maanden geleverd.

De originele lamp met universele behuizing wordt ook wel een Diamond lamp genoemd. Diamond Lamps is de door Philips Lighting geautoriseerde distributeur van beamerlampmodules voorzien van originele Philips UHP lampen. De lichtbron in een Diamond Lamp is identiek aan de lamp welke Philips van origine heeft geleverd. De prestaties van de projector zijn daarom 100%, waar het aankomt op levensduur, lichtopbrengst en kleurtemperatuur.
"


Kjelt

Quote from: Led on September 21, 2015, 11:03:15
Is er een reden om niet voor de goedkopere versie te gaan die een langere garantieperiode heeft?
Als het dezelfde lamp is als het origineel dan niet, maar je gebruikt zelf het woord "claimen" en niet "garanderen".
Dus zou ik deze verantwoordelijkheid bij hun leggen door te vragen om het recht op geld terug en teruggave mocht de geleverde lamp NIET exact dezelfde zijn als in de projector zit.
Als ze daar niet op in gaan dan zou ik ze links laten liggen.

Led

Quote from: Kjelt on September 21, 2015, 11:46:24
Als het dezelfde lamp is als het origineel dan niet, maar je gebruikt zelf het woord "claimen" en niet "garanderen".
Dus zou ik deze verantwoordelijkheid bij hun leggen door te vragen om het recht op geld terug en teruggave mocht de geleverde lamp NIET exact dezelfde zijn als in de projector zit.
Als ze daar niet op in gaan dan zou ik ze links laten liggen.

Ik heb 'm besteld, als het niet exact dezelfde lamp is gaat ie linea recta terug en zal ik 't hier even laten weten "ter leering ende vermaeck" van andere forumbezoekers :)

Led

Aangekomen en geinstalleerd, het is een ApoG ( http://www.apoglamps.com/ ) met zo te zien inderdaad dezelfde lamp erin.
Werkt weer als een zonnetje.

Mijn originele Epson lamp is overigens maar 1248 uur meegegaan zag ik...