DVD vast in superdrive

Started by Siddartha, February 14, 2016, 14:09:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Siddartha

Vandaag wilde ik een DVD bekijken (wel gebrand), maar mijn MAcBook herkende em niet, naamloze DVD geeft ie aan. Ok, verder geen probleem, echter nu krijg ik em er niet meer uit. Heb al verschillende dingen geprobeerd:

- Via normale eject knop
- Via commando in terminal
- Via schijf op bureaublad oppakken en in prullenbak gooien (ejectlogo verschijnt dan ook)
- Via eject in schijfhulpprogramma
- Via opstarten met de buisknop ingedrukt
- Via opstarten in bootmenu en eject knop ingedrukt houden

ik hoor wel dat de superdrive em wilt uitwerpen, maar hij gaat em telkens weer opnieuw lezen, en ik krijg dan de vraag wat ik met de naamloze dvd wil doen.

Ben een beetje door mijn Google opties heen en ben bang dat het een hardware probleem is. Heb de MacBook ook al open gemaakt, maar de drive zit met een schroefje lastig bereikbaar vast, dus kan em er ook niet uithalen.

iemand nog ideeën?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HAL

Probeer het eens met een oud pasje.

Cyrus·

Heb je de MacBook al eens helemaal uit gezet en daarna weer aan, om daarna de disc uit te werpen? Dat wil ook nog wel eens helpen.
Groeten,
Edwin

Siddartha

Quote from: CyrusOne on February 14, 2016, 14:25:09
Heb je de MacBook al eens helemaal uit gezet en daarna weer aan, om daarna de disc uit te werpen? Dat wil ook nog wel eens helpen.

Al verscheidene keren geprobeerd, geen succes..

Quote from: HAL on February 14, 2016, 14:19:09
Probeer het eens met een oud pasje.

Hoe doe je dat?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HAL

Voorzichtig onder de DVD steken en op en neer halen zodat je weet dat hij vrij ligt. Daarna opstarten met het pasje er half uitstekend en de muisknop ingedrukt houden. Zo lukt het mij meestal bij iMacs.

Je kunt het ook proberen met de Macbook op zijn kant. Dus met de opening van de drive naar beneden wijzend. Dan helpt de zwaartekracht ook een beetje.

Nosferatu

Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Siddartha

#7
nou, lukt met gen mogelijkheid... ben bang dat de superdrive gewoon kapot is...
hij blijft de dvd maar le`en en telkens als ik ik eject, gaat ie weer lezen en vraagt ie wat ie doet doen met de dvd...
ook met pasje werkt niet, pff echt irritant
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HAL

Mag de DVD kapot? Dan Macbook uitzetten, accu verwijderen (als dat kan...) en met een kleine pincet proberen.
Maar de pasjesmethode heeft mij nog altijd geholpen...

Siddartha

Dvd liever niet kapot... De SuperDrive boeit me
Niet zo.. Heb al geprobeerd om de drive er uit te halen, maaar gaat niet zo gemakkelijk. 1 schroefje zit onder een zwart 'doosje' waar een speakertje in zit en volgens mij WiFi elementen.. Durf het niet zo goed los te maken allemaal
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Nosferatu

Weet niet welke MacBook je hebt maar bij ifixit vind je van elk type wel een handleiding hoe onderdelen te vervangen.
Voorbeeld vervanging optische drive van een 2012 MBP:
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2012+Optical+Drive+Replacement/10373

Gewoon even jouw model uitzoeken en handleiding volgen.  ;)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Siddartha

#11
Ok, ga ik daar morgen even naar kijken, thanx!

Edit
Hmm, heb een late 2011, maar dit zit er exact uit zoals bij mij!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Siddartha

Nou, t is gelukt. Heb de complete drive gedemonteerd en zo de dvd er uit kunnen halen.
En na reboot werkte alles weer gelukkig.
Denk dat ik tzt een ssd op de plek van de superdrive ga zetten, want ik vertrouw em niet meer zo en gebruik em ook niet echt.
Thanx voor alle hulp en reacties, nog altijd beter dan google dit!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HAL

#13
De drives die Apple gebruikt zijn berucht. Het is goedkope rommel.... Maar mooi dat het is gelukt!

Nosferatu

Quote from: Siddartha on February 15, 2016, 18:45:37
Nou, t is gelukt. Heb de complete drive gedemonteerd en zo de dvd er uit kunnen halen.
En na reboot werkte alles weer gelukkig.
Denk dat ik tzt een ssd op de plek van de superdrive ga zetten, want ik vertrouw em niet meer zo en gebruik em ook niet echt.
Thanx voor alle hulp en reacties, nog altijd beter dan google dit!
Je hebt speciale brackets voor de MacBook-jes zodat een SSD (of gewone HD) netjes op de plaats van de optische drive kunt plaatsen. Vaak ook nog in combi met een USB behuizing voor de drive zodat je deze extern kunt gebruiken. Check de ifixit site maar eens.  ;)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Siddartha

Quote from: HAL on February 15, 2016, 19:05:57
De drives die Apple gebruikt zijn berucht. Het is goedkope rommel.... Maar mooi dat het is gelukt!

idd, mijn iMac lest ook al geen DVD's. Maar goed, eigenlijk gebruik je dat ook niet echt meer tegenwoordig.En anders idd een externe aansluiten.

Quote from: Nosferatu on February 15, 2016, 19:21:19
Je hebt speciale brackets voor de MacBook-jes zodat een SSD (of gewone HD) netjes op de plaats van de optische drive kunt plaatsen. Vaak ook nog in combi met een USB behuizing voor de drive zodat je deze extern kunt gebruiken. Check de ifixit site maar eens.  ;)

Daar heb ik inderdaad over gelezen. Ik hoor nu wel telkens dat mijn drive wat geluid maakt, alsof ie denkt dat er nog iets in zit of zo. Is maar 1 der en daarna niets meer. Maar goed, ga toch voor een SSD oplossing, dus weg met dat ding :D
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Nosferatu

Ik heb nog 2 'oude' MBP's (2010) en die hebben een SATA3 connector maar de snelheidswinst die je zelfs dan nog krijgt t.o.v. een gewone HD is zeer de moeite waard. Sterker nog, het opstarten (Samsung EVO's) duurt niet eens zoveel langer dan met een gloedjenieuwe rMBP met een x4 PCIexpress SSD. Er is wel een merkbaar verschil maar om nou te zeggen dat de oudjes tttrrraaaaggghhhh zijn..... nou nee.  ;D

Ik heb overigens wel dit https://www.cindori.org/software/trimenabler/ programma geinstalleerd, geen idee of het iets uitmaakt. (MAC's welke af-fabriek voorzien zijn van SSD's hebben TRIM standaard aan staan, dan dit soort software niet gebruiken)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Multimediaknaller

Quote from: HAL on February 15, 2016, 19:05:57
De drives die Apple gebruikt zijn berucht. Het is goedkope rommel.... Maar mooi dat het is gelukt!
Kun jij deze bovenstaande bewering hardmaken?

HAL

Alleen door eigen ervaring en rondkijken op internet.

Nosferatu

Quote from: Bierbraker on February 15, 2016, 20:08:18
Kun jij deze bovenstaande bewering hardmaken?
Zijn inderdaad berucht. Google er maar op en je zult aardig wat drama-gevallen tegenkomen. Komt waarschijnlijk ook voor een groot deel doordat ze notebook drives gebruiken (ook in de iMAC) EN slot-drives, die combi is gewoon storingsgevoeliger dan een standaard 5,25" PC drive.

Voorheen had ik een vrij dure ASUS laptop (M6Ne, Centrino processor) die ook niet altijd even betrouwbaar CD/DVD's las (vergeleken met een PC drive) maar die had nog wel zo'n laatje welke er half uit komt springen. In een nog verder verleden eens wat slot-loader CD ROMs gehad van HP (Lite-On OEM) en daar bleef ook nog wel eens een CD in 'hangen'. Gelukkig toen nog met de 'paperclip truc' CD's eruit kunnen krijgen maar een conventionele lade is gewoon betrouwbaarder.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Pjotr

#20
Mijn iMac had ook zo'n slot-in geval en was op een gegeven moment ook stuk. Vervangen voor een SSD (in HDD caddy) en een externe DVD-brander (via USB).
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Siddartha

Ben even rond aan het kijken inderdaad voor zo'n caddy en ssd. Es
Wachten op een mooie aanbieding.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2