Going mirrorless: Sony 6000 of Nikon J5?

Started by eric_audio, June 7, 2015, 09:41:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eric_audio

Bedankt voor je goede raad Daniel. Ik ben me bewust van een naderende opvolger, maar ik wil de aanschaf doen voor mijn vakantie, die start op 22 juli.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

danielo

#26
Quote from: eric_audio on June 20, 2015, 10:44:14
Bedankt voor je goede raad Daniel. Ik ben me bewust van een naderende opvolger, maar ik wil de aanschaf doen voor mijn vakantie, die start op 22 juli.

gezien je van dslr komt zou ik dan vooral 'kijken' of klein beter voor je is en alleen gaan voor e-mount lenzen. Ik zou dan persoonlijk een a6000+kitlens nemen, de sel55210 en 1 prime (de sel35f18 of de sel50f18) en dan een lekker klein tasje voor alles.

Dit is natuurlijk niet gratis +/- 700 voor de 2 lenzen en +/- 700 voor de a6000+sel1650. Je hebt dan iets wat je overdag in je zak kan stoppen (met de 1650) en in de avond de prime erop. Wil je wel een mini tasje meenemen heb je daar max 2 lenzen in die niet zoveel ruimte innemen ik hou ze vaak zelfs gewoon in mijn andere jas zak.

Als je echt klein wil blijven een flash/statief : nissin 40i en Sirui UltraLight T-025X + C10X.

Daniel.

PS: alles zeker niet beste wat er is maar de vraag is wat wil je meeslepen in bv een klein rugzakje.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

eric_audio

Ik ga mijn DSLR set ook niet weg doen. Maar ik wil wat kleiners en lichters als een tweede set voor bergwandelingen. Ik denk dat ik eerst maar eens ga voor een set met de 16-50 en 55-200. Misschien verwen ik mezelf met de 10-18 voor landschapswerk.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

eric_audio

Ik kan hier in Dubai de a6000 met 16-50 en 55-210 kopen voor ongetekend 975 Euro.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

danielo

Quote from: eric_audio on June 20, 2015, 16:24:32
Ik kan hier in Dubai de a6000 met 16-50 en 55-210 kopen voor ongetekend 975 Euro.

Dan liggen de prijzen ongeveer gelijk aan hier. De reden voor een prime waren meer voor tijdens gezelschap in a avond omdat ze zoveel sneller zijn en beide oss hebben. De 10-18/f4 vind ik echt super maar noemde hem niet omdat die hier +/- 750 euro kost maar ik gebruik hem best vaak. De omvang van de 10-18 is ook best ok alleen is die wat dikker dacht een 62mm voorkant.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

eric_audio

De meest logische stap is om eerst de camera met kit lens te kopen, en daar uitgebreid ervaring mee op te doen. Dus waarschijnlijk koop ik de 10-18 pas later. Ik heb er overigens geen problem mee er geld voor neer te leggen, als ik daarvoor kwaliteit krijg. Mijn 12-24mm f/4 Nikkor heeft me indertijd ongeveer evenveel gekost denk ik. En enorm veel plezier van gehad (en nog steeds plezier van).
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

eric_audio

Quote from: eric_audio on June 21, 2015, 08:44:31
De meest logische stap is om eerst de camera met kit lens te kopen, en daar uitgebreid ervaring mee op te doen.

Ok, ik heb gisteren de knoop doorgehakt. a6000 gekocht met de twee kitlenzen, de 16-50mm en 55-210mm. Nu maar lekker gaan spelen.....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

VlisChris

QuoteIf there's one area that makes the a6000 stand out from the crowd, it's the camera's improved AF system. While the 25-point contrast detect part of the system remains the same, the number of phase-detect points has increased from 99 to 179 since the NEX-6.

Dat klinkt alsof de AF alvast fijn te gebruiken moet zijn 8) Als je het bijbehorende plaatje ook ziet (of jij: je scherm) is dat ook wel meteen duidelijk.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Ben benieuwd hoe goed de contrast meting dan is. Klinkt leuk al die getallen net als op mijn D750 maar als ik foto's neem met contrastmeting halen ze het niet bij de phase detectie.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

eric_audio

Quote from: Erik on June 24, 2015, 02:16:28
Ben benieuwd hoe goed de contrast meting dan is. Klinkt leuk al die getallen net als op mijn D750 maar als ik foto's neem met contrastmeting halen ze het niet bij de phase detectie.

Maar contrast meting zou preciezer moeten zijn, of in ieder geval geen lens fine tune nodig hebben.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Erik

Quote from: eric_audio on June 24, 2015, 15:10:18
Maar contrast meting zou preciezer moeten zijn, of in ieder geval geen lens fine tune nodig hebben.
De praktijk is bij mij altijd onscherpe foto in geval van cd waar pd wel een scherpe foto oplevert, kan ook aan de omstandigheden liggen natuurlijk waaronder in fotografeer dat is meestal bij zeer weinig licht. Ik probeer soms cd als test maar ik ben blij dat ik er niet afhankelijk van ben.
Overigens mooi toestel die a6000 zat er ook wel eens verlekkerd naar te kijken. Kleine camera, grote sensor, mooie resultaten.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

eric_audio

Ja, die a6000 lijkt speelgoed, omdat hij zo klein is. Maar ik heb wat test foto's genomen, en hoever ik ook inzoom, het blijft scherp. Best wel goed.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

danielo

Quote from: eric_audio on June 24, 2015, 19:23:31
Ja, die a6000 lijkt speelgoed, omdat hij zo klein is. Maar ik heb wat test foto's genomen, en hoever ik ook inzoom, het blijft scherp. Best wel goed.

Klein is some best fijn, ik was de afgelopen dagen bij Cinecittà (rome) studios / sets waar oa Ben-Hur, La Dolce Vita, Cleopatra, Gangs of new York gemaakt zijn. Maar waar ook HBO dingen doet (Rome bv) en bond films hier mag je eigenlijk geen foto's maken als ze in productie zijn (zijn nu bezig met Zoolander 2) en dat heb ik natuurlijk niet gedaan :) (ok wel met medewerking van insiders).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

VlisChris

Afgelopen weekend een wandeling gemaakt waar mijn normale camera absoluut onmogelijk mee te sjouwen zou zijn geweest. Al zaten er vergezichten bij die ab_so_luut perfect zouden uitkomen als timelapse. Dan zou zo'n kleinere camera een perfecte uitkomt zijn geweest 8)

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

eric_audio

Het ding is echt licht en klein. Samen met kitlens weegt de a6000 460 gram, waar mijn D300 met 17-55mm f/2.8 ruim 1,5 kg weegt.

Nu kan je dat eigenlijk niet vergelijken, omdat je dan een heel goede en lichtsterke lens vergelijkt met een crappy en niet lichtsterke lens.

Maar ik heb soms hoofdpijn van een hele dag zeulen met de D300 (hangt toch wel zwaar om je nek), dus een kilo minder is welkom.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Starred

Je moet een dergelijke camera ook niet om je nek hangen, maar om je schouder met een bijvoorbeeld een blackrapid strap. Veel comfortabeler

danielo

#41
Quote from: eric_audio on June 25, 2015, 06:58:25
Het ding is echt licht en klein. Samen met kitlens weegt de a6000 460 gram, waar mijn D300 met 17-55mm f/2.8 ruim 1,5 kg weegt.

Nu kan je dat eigenlijk niet vergelijken, omdat je dan een heel goede en lichtsterke lens vergelijkt met een crappy en niet lichtsterke lens.

Maar ik heb soms hoofdpijn van een hele dag zeulen met de D300 (hangt toch wel zwaar om je nek), dus een kilo minder is welkom.

Belangrijk punt bij mirrorless is keuze, Je kan er een zware lens op zetten maar het hoeft niet. Je kan prima wat foto's maken met de 1650 als het echt moet (maar zonder correctie is het echt ehmm niet best) maar er zijn meerdere kleine primes die bijna net zo groot zijn er ook prima voldoen. Dan heb je ergens ertussen in bv de f4 lenzen die duidelijk kleiner zijn dan voor dslr en gewoon makkelijker even 20km in rome mee rondloopt. Maar wil je echt snel/ver dan zal de omvang toch echt groter worden en nemen de 'voordelen' af van een kleinere body. Punt is dat je dit vaak ziet online 'ja maar met een 1.4 lens is die bijna net zo groot als mijn normale dslr' punt is alleen dat het een keuze is.

Had deze week bijna altijd 6 lenzen bij me in een tasje wat ik amper voel tov van mijn normale werk tas (meestal 6 a 8 kilo aan spullen).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

eric_audio

Ja, misschien moet ik me maar eens gaan verdiepen in de beschikbare primes. Hoewel de 16-70 f/4 als standaardzoom ook aantrekkelijk lijkt (maar inderdaad niet klein).
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini