Going mirrorless: Sony 6000 of Nikon J5?

Started by eric_audio, June 7, 2015, 09:41:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eric_audio

Ik heb al jaren een Nikon DSLR set (D300 met 17-55 f/2.8 en andere lenzen).

Goede camera, maar behoorlijk zwaar, zeker met de 17-55. Nu wil ik voor de vakantie (wandelen in de bergen) een lichtere set. Lichtere body en lichtere lens. Dat kan ik wellicht vinden binnen het Nikon DSLR segment, maar ik denk dat er meer te halen is als ik mirrorless ga. Nu denk ik over de volgende camera's:

Nikon J5 met 10-30 en 30-100mm lenzen. Waarom Nikon? Vanwege de familiegelijkenis. Ik kan met een adapter mijn 70-300mm VR lens gebruiken, en heb dan een beest van een wildlife camera. Daarnaast trekt de supersnelle autofocus van het Nikon 1 systeem me aan. Nadelen zijn natuurlijk de kleinere sensor (1"), de hoge prijzen die Nikon vraagt voor hun systeemcamera's, en de geringe marktpenetratie van het Nikon 1 systeem.

Sony 6000 met 16-50 en 55-210mm lenzen. Waarom Sony? Erg goede sensor, relatief volwassen systeem, wordt volgens mij ook best goed verkocht. Nadelen: de naar ik begrepen heb crappy menustructuur, en het feit dat ik dan weer een nieuw merk met bijbehorend systeem heb.

Ik denk dat ik met Sony de betere kwaliteit heb. Maar hoeveel beter? En hoe verhouden de maten/gewichten zich tussen de twee systemen? Wie van jullie hebben ervaring met een van de twee systemen en kan tips geven?

Ik neig meer naar de Sony. Vooral het gemis van een EVF op de Nikon zal ik missen (ik ben een zoeker gewend). De camera zal vooral voor landschap/natuur gebruikt worden.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

J.A.F._Doorhof

Menu structuur valt wel mee, even wennen.
Sony is op dit moment het meest revolutionair bezig dus ik zou dat zeker overwegen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eric_audio

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  7, 2015, 12:04:15
Menu structuur valt wel mee, even wennen.
Sony is op dit moment het meest revolutionair bezig dus ik zou dat zeker overwegen.

Ja, ik weet dat je erg te spreken bent over Sony camera's. En ook "Nikon guru" Thom Hogan schrijft er positief over. De opmerking over de menu structuur komt van hem. Maar goed, dat zal wellicht in de praktijk wel meevallen na wat oefenen. Ik ga er binnen nu en een paar weken maar eens serieus naar kijken.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

eric_audio

Ik lees wel dat de 16-50mm f/3.4-4.5 standaard zoom nogal crap is. Dat is erg jammer, want een lekker licht en klein lensje. En als ik een betere lens wil kiezen, wordt het meteen groot en zwaar. Dat is dus wel een flink nadeel. Nu is een kitlens altijd minder dan de duurdere broers, maar bij Nikon (en tegenwoordig ook Canon geloof ik) zijn ze nog steeds best goed. Als dat bij Sony niet zo is, is het niet echt een goede keus. De combi moet wel klein en licht blijven, anders kan ik net zo goed bij mijn DSLR blijven.....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

danielo

#4
Ik zou zeker gaan voor de a6000 of wachten tot de opvolger er is. Alhoewel de prijs van de a6000 veel waarde heeft. Denken dat je de het glas kan hergebruiken is wel leuk maar dan zijn ze ook bijna net zo groot je wilt (denk ik) native lenzen die gemaakt zijn voor de gedachte van mirrorless (tenzij je bepaalde doelen hebt als Frank). Voor de sony e-mount zijn er nu denk ik een 50 ? lenzen die native zijn van 4 of 5 makers en er zitten echt leuke lenzen bij. Neem de 35mm/1.8 of zelfs de 55-210 (80-315) ze hebben hun beperkingen maar ik kan in een kleine tas (ik gebruik een http://www.thinktankphoto.com/products/mirrorlessmover30i.aspx ). Hierdoor kan ik de camera, filters, 4 of 5 lenzen en een ipad meenemen en het geheel is nog steeds kleiner als een 70-200/2.8 lens voor de nikon.

Persoonlijk gebruik ik graag de 10mm-18mm en de 16-70mm de laatste is wat groter maar ik kan als ik wil nog steeds op stap zonder tas met 1 lens in mijn zak. Indien ik in de avond weg ga neem ik een 35mm/1.8 en 50mm/1.8 mee.

De Nikon J5 is een product waar ze niet duidelijk zijn wat ze willen, brengen hem niet overal uit, zijn onduidelijk over native lenzen. Het enigste wat lastig is is dat we allemaal een vervanger van de a6000 verwachten.

Prijs/prestatie verhouden is de a6000 bijna niet te verslaan je krijgt veel voor weinig en met wat instellingen aanpassingen zeer bruikbaar zonder veel van de menu's te gebruiken.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

eric_audio

Bedankt voor de uitgebreide reactive danielo. Die 16-70 lens, bedoel je de 16-70 f/4 van Zeiss?
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

danielo

Quote from: eric_audio on June  8, 2015, 15:44:23
Bedankt voor de uitgebreide reactive danielo. Die 16-70 lens, bedoel je de 16-70 f/4 van Zeiss?

Ja, Ik vind dit een fijne beetje allround lens (zeg 24mm - 105mm) en die zit er bij mij standaard op overdag en ik wissel
dan naar de 10mm-18mm omdat super-wide leuk is om plaatjes mee te maken die afwijkend zijn. Helaas zijn er weinig
echte koopjes voor e-mount de 16mm-70 Sony/Zeiss is 1000euro. Koopjes zijn er wel zo is bv de 55-210 best goedkoop voor wat het doet en de 35mm/f1.8 ook. Punt voor mij is beetje het zelfde als bij laptops als je 'klein' wil dan moet je met m43 en/of aps-c als het kan ook kleine lenzen hebben en de nadelen op de koop toe nemen (meer post-processing bv). Als alles is dit een keuze je kan ook prima op een a6000 (of andere e-mount) je canon, leica of nikon glas gebruiken maar dan leg je de compromissen op ander vlak. Wat ik belangrijk vind is dat ik in mijn gewone 'werk' tas een camera bij kan hebben en 2 a 3 lenzen die ik dan ook echt altijd bij mij heb. Deze wegen bij elkaar denk ik 1.5 kilo ? Dus een lichte laptop ipv van een zware en dan ben je er :).

Als ik niet mijn werktas bij mij heb dan meestal die mirrorless mover tas van thinktankphoto (top merk wat mij betreft, heb ik meerdere producten van).

Sterkte met je keuze,

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Starred

Als licht gewicht en compactheid echt belangrijk is dan zou ik zeker ook de M43 cameras (met name de Olympus EM5-II) overwegen. De in-body stabilisatie is erg goed en de lenzen zijn echt compact en licht in vergelijking met APSC en FF.

CinéHome

Persoonlijk zou ik ook de Sony kiezen. Ik heb zelf een 5n en die doet nog steeds dienst naar volle tevredenheid waar het niet dat een zoeker wel gemist wordt in buitenlucht.
Zelf ben ik gegaan voor oude lenzen. Voor de prijs Minolta MD/MC en voor de topklasse Contax G lenzen (Carl Zeiss).
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

danielo

Quote from: Starred on June  9, 2015, 08:22:31
Als licht gewicht en compactheid echt belangrijk is dan zou ik zeker ook de M43 cameras (met name de Olympus EM5-II) overwegen. De in-body stabilisatie is erg goed en de lenzen zijn echt compact en licht in vergelijking met APSC en FF.

Mee eens, je cropfactor is dan nog kleiner (2x vs 1.5x) en dat heeft wat gevolgen maar dan zijn bv je lenzen weer goedkoper maar mijn punt was dat zowel m43 and aps-c mirrorless gaat over omvang vs kwaliteit en dat is een grappig
evenwicht wat je kan zoeken stuk beter dan 10 jaar terug waar het of mini-camera was of gelijk een dslr met een bepaalde omvang van body en lenzen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

CinéHome

M43 inderdaad interessant omwille van kleine body en kwalitatieve kleine lenzen. Maar als landschappen het voornaamste zijn, dan is APSc zeker aanbevolen.
Een Sony 6000 met manuele Contax G 28mm lens kan wonderen verrichten. De Contax G 45mm is zowat de scherpste lens op de markt met de typische CZ kleuren. Op ebay voor minder dan 350€ te vinden (28 zowel als 45).
Nadeel is dat je nieuwe lenzen zal moeten zoeken om je groothoekbereik te coveren. De Contax G 21mm is ook geweldig, maar betaal je al snel 700€. Dan heb je nog maar 21x1,5=32mm.
Dè landschaps-compact -als je er je tijd voor neemt- is natuurlijk de Sigma DP1M (met de M!). Dit geeft echt de look van de klassieke possitieven (dia's) met scherpte die de Sony sensor behoorlijk overtreft. En even compact. Met vaste 23mm lens koop je die nu voor zo'n 470€ schat ik. Nieuw!
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

eric_audio

Allemaal bedankt voor de info.

Ik had eigenlijk gedacht (gehoopt) dat het eenvoudig zou zijn. Koop een body met kitlens en ga lekker schieten. Dat blijkt dus een misrekening, omdat het Sony heeft behaagd een kitlens te leveren die dramatisch slecht is (leuk voor een 6 MP sensor misschien, maar niet voor 24 MP). En een betere lens (16-70 f/4) is meteen erg duur, en erg belangrijk, erg groot. Natuurlijk kan ik een groothoek prime erop schroeven, maar ik wil graag de flexibiliteit van een zoom. De camera is voor de landschapsfoto's, maar ook de vakantiekiekjes. En hoewel ik me er niet in verdiept heb, kan het bijna niet anders dan dat je functionaliteit (zoals autofocus) inlevert als je oude lenzen (zoals de aanbevolen Contax) via een adapter gebruikt. Voor puur landschapswerk geen probleem, maar wel voor de algemene vakantiefoto's. Nu kan ik natuurlijk de kitlens kopen voor de kiekjes, en een mooie prime voor het serieuzere werk. Mwah, dan heb ik toch het gevoel een suboptimaal systeem te hebben, dat je alleen met wat kunstgrepen goed inzetbaar krijgt.

Kortom, het is allemaal niet zo simpel als ik dacht. Ik ga me er nog maar eens goed in verdiepen, en bij mezelf te rade of ik deze stap nu wel echt wil maken.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

danielo

Quote from: eric_audio on June 10, 2015, 10:01:05
Allemaal bedankt voor de info.

Ik had eigenlijk gedacht (gehoopt) dat het eenvoudig zou zijn. Koop een body met kitlens en ga lekker schieten. Dat blijkt dus een misrekening, omdat het Sony heeft behaagd een kitlens te leveren die dramatisch slecht is (leuk voor een 6 MP sensor misschien, maar niet voor 24 MP). En een betere lens (16-70 f/4) is meteen erg duur, en erg belangrijk, erg groot. Natuurlijk kan ik een groothoek prime erop schroeven, maar ik wil graag de flexibiliteit van een zoom. De camera is voor de landschapsfoto's, maar ook de vakantiekiekjes. En hoewel ik me er niet in verdiept heb, kan het bijna niet anders dan dat je functionaliteit (zoals autofocus) inlevert als je oude lenzen (zoals de aanbevolen Contax) via een adapter gebruikt. Voor puur landschapswerk geen probleem, maar wel voor de algemene vakantiefoto's. Nu kan ik natuurlijk de kitlens kopen voor de kiekjes, en een mooie prime voor het serieuzere werk. Mwah, dan heb ik toch het gevoel een suboptimaal systeem te hebben, dat je alleen met wat kunstgrepen goed inzetbaar krijgt.

Kortom, het is allemaal niet zo simpel als ik dacht. Ik ga me er nog maar eens goed in verdiepen, en bij mezelf te rade of ik deze stap nu wel echt wil maken.

je moet alles ook wel een beetje relatief zien dramatisch klinkt erg dramatisch :), Hier een flickr pool met plaatjes van de sel1650.

https://www.flickr.com/groups/2122756@N21/pool/with/18640185365/

Er zijn ook best wel leuke primes die klein zijn de 20mm en 35mm bv, Kijk anders toch eens in de m43 kant de lenzen zijn daar in beginsel nog net een stap kleiner en wat meer keuze. Nadeel vind ik persoonlijk wel dat ze niet de prijs/presentatie hebben van de a6000 als body.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

CinéHome

 1 standaard zoom koop je toch bij de body. Enkel een body kopen is soms duurder dan met zoom.
Dan een manuele Contax G voor de landschappen. Manuele Minolta of andere kan ook, maar Contax G is meetzoeker lens en kan dan met kleine adapter nog heel compact geheel vormen.
Zelf vond ik de AF kitlens wel ok, maar de Contax 45 zo geweldig dat ik hem er nt meer afhaalde. Als je weet dat ik er voornamelijk foto's van de kinderen (3 en 6) mee maakte, snap je wel dat er een aantal in de mist zijn gegaan :colgate:.
Maar die die wel scherp waren maakten het de moeite waard.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

eric_audio

Quote from: danielo on June 13, 2015, 19:53:51
je moet alles ook wel een beetje relatief zien dramatisch klinkt erg dramatisch :)

Ok, ik zet het wat aan, maar aan de andere kant, die jongens bij photozone.de en DXOMark zijn toch ook niet helemaal gek....

http://www.photozone.de/sony_nex/842-sony1650f3556oss

http://www.dxomark.com/Lenses/Sony/Sony-E16-50mm-F35-56-mounted-on-Sony-A6000__942

Vergelijkbare kitlenzen van Nikon (zowel voor hun DSLR (DX) als hun Nikon 1 (CX) systemen) zijn gewoon veel beter. Ik zie werkelijk geen goed excuus voor Sony om met een duidelijk lagere kwaliteit te komen. En dan geloof ik best dat de out of de camera jpg redelijk zullen zijn, maar als raw shooter zal je behoorlijk veel postprocessing werk hebben.

Desalnietemin, nog steeds een goede kans dat ik een a6000 ga scoren, maar de beschikbaarheid van lenzen die de volledige systeemfunctionaliteit ondersteunen is ondermaats.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

danielo

Quote from: eric_audio on June 14, 2015, 12:16:07
Ok, ik zet het wat aan, maar aan de andere kant, die jongens bij photozone.de en DXOMark zijn toch ook niet helemaal gek....

http://www.photozone.de/sony_nex/842-sony1650f3556oss

http://www.dxomark.com/Lenses/Sony/Sony-E16-50mm-F35-56-mounted-on-Sony-A6000__942

Vergelijkbare kitlenzen van Nikon (zowel voor hun DSLR (DX) als hun Nikon 1 (CX) systemen) zijn gewoon veel beter. Ik zie werkelijk geen goed excuus voor Sony om met een duidelijk lagere kwaliteit te komen. En dan geloof ik best dat de out of de camera jpg redelijk zullen zijn, maar als raw shooter zal je behoorlijk veel postprocessing werk hebben.

Desalnietemin, nog steeds een goede kans dat ik een a6000 ga scoren, maar de beschikbaarheid van lenzen die de volledige systeemfunctionaliteit ondersteunen is ondermaats.

Niet met de lens die je bij de Nikon 1 krijgt, de kitlens (oude nieuwe is geen test van)  hier de uitslag :

NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 : http://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Nikon-1-NIKKOR-VR-10-30mm-F35-56-mounted-on-Nikon-1-V1__745

SONY E 16-50mm f/3.5-5.6 http://www.dxomark.com/Lenses/Sony/Sony-E16-50mm-F35-56-mounted-on-Sony-A6000__942

score : 6 vs 13

Van de kit lens kan je meestal niet veel verwachten als je naar de specs kijkt aan de andere kant laat ik je veel foto's zien waarvan ik toch denk mooie foto. Het leuke van de e-mount is dat je bijna alle lenzen erop kan zetten. Nu een stuk of 40 ? native lenzen (aantal merken) en via adaptors een veelvoud. Gezien focus peaking hebt is scherp stellen echt niet zo lastig (bijna een video game). Dit is waarom je zoveel mensen naar de a6000 vs ziet gaan naast de redelijke tot zeer goeie native lenzen nu (met als nadeel de prijzen) kan je veel andere merken erop doen.

Lastige op dit moment is de timing, met de release van de 7R2 beweren ze dat via adapters de snelheid van bv focus op _alle_ canon lenzen nu super snel te zijn. Indien dit waar is en deze functie ook naar de opvolger van de a6000 komt is het weer een stapje. De a6000 zit aan het eind van zijn levens cycle en als de kleine en grotere releases van vorige week een hint zijn mogen we wel wat verwachten als de aps-c vervangers gaan komen.

Sony (sorry als ik als een fanboy overkom) ligt nu zo ver voor op sensors en ze gaan zo hard nu dat als ze extern glas aansluiten nog makkelijker maken het aantal overstappers zal aanzwellen.

Just my 2 cents,

Daniel.




denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Dday

Zelf aantal Sony Nex camera's gehad. als laatste de NEX 6 en 7. Beide goede camera's maar de objectieven vond ik helaas teleurstellend. Bijvoorbeeld de 16-50 had aardig wat vignetting op 16mm die storend was en niet weg te krijgen was. Ja weg croppen. Optisch stelde deze ook redelik teleur. De Zeiss 16-70 mooi objectief, maar voor die prijs waren mijn verwachtingen wat hoger. Ben zelf uiteindelijk uitgekomen bij de Fujifilm X camera's hier heb ik een beter objectief aanbod gevonden. De kittens 18-55 is al een toper. En de primes die ze hebben zijn ook erg leuk waarvan de 56mm mijn favoriet. is. Wil je de beste zooms dan kom je op de 16-55 als 50-140 uit, maar deze zijn groot. Deze twee gebruik ik zelf erg veel. Nog steeds kleiner/lichter dan mijn Canon FF set die ik had.

Persoonlijk zou ik Fujifilm eens bekijken. Al ben ik nog wel gecharmeerd van de nieuwe Sony a7r II. :D

danielo

Quote from: Dday on June 14, 2015, 20:57:12

Persoonlijk zou ik Fujifilm eens bekijken. Al ben ik nog wel gecharmeerd van de nieuwe Sony a7r II. :D

Tijdje zitten spelen met de A7M2 mooie camera maar met de lenzen die erbij horen zit je gelijk in een heel ander doel dan met een m43 of een kleine nex de omvang is gewoon al dicht in de buurt van een 'gewone' dslr.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

CinéHome

Fuji heeft idd een geweldige lineup van lenzen en camera's. Heb zelf een XE-1. Maar hun betere lenzen zijn nu ook niet bepaald goedkoop. En helaas werken de Contax G lenzen niet even sterk met de X sensor als met de Sony sensor. Heb het resultaat nog niet getest op de 6000 trouwens.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

J.A.F._Doorhof

Sony kun je feitelijk alle lensen op gebruiken via convertors.
Begin Bv eens met ouder Minolta glas (af).

Ik ben een enorme fan van Fuji "geweest"
Nadeel is dat sony ze gewoon aan alle kanten voorbij is gegaan. Vooral op image kwaliteit (dynamisch bereik en ruis). En Fuji blijft steken op 16mp Crop. Voor vele toepassingen goed genoeg maar als je eenmaal aan FF 36 bent gewend. Tja.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CinéHome

#20
Quote from: J.A.F._Doorhof on June 15, 2015, 12:41:41
... maar als je eenmaal aan FF 36 bent gewend. Tja.
... dan kan enkel een Foveon sensor je honger naar meer nog stillen. Sigma DP1M (28mm equivalent) of weldra DP0Q (21mm). Maar ok, is een andere discussie. :colgate:
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - info@cinehome.be
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

J.A.F._Doorhof

Vaste lens niet echt mijn ding.
Midden formaat digitaal en film now we are Talking lol
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

#22
Quote from: J.A.F._Doorhof on June 15, 2015, 12:41:41
Sony kun je feitelijk alle lensen op gebruiken via convertors.
Begin Bv eens met ouder Minolta glas (af).

Ik ben een enorme fan van Fuji "geweest"
Nadeel is dat sony ze gewoon aan alle kanten voorbij is gegaan. Vooral op image kwaliteit (dynamisch bereik en ruis). En Fuji blijft steken op 16mp Crop. Voor vele toepassingen goed genoeg maar als je eenmaal aan FF 36 bent gewend. Tja.

Sony en Samsung lopen veel harder dan de andere simpelweg omdat ze zoveel sensors maken. Zat gisteren naar een interview van apple te luisteren en die geven aan dat ze nu zelf nu zien als een camera leverancier en onderzoek aangeeft dat hun gebruikers liever zien dat hun telefoon deel stuk is voor een week dan het camera deel. Vreemd genoeg tellen mensen deze niet mee als cameras dit terwijl de meeste foto's er nu mee gemaakt worden en alleen apple dit jaar en 200Miljoen van gaat verschepen.

Gezien apple (en de andere smartphones via google) het camera deel zo belangrijk vinden zetten ze enorm veel druk op bedrijven als sony voor vooruitgang en hebben zelf meer dan aanzienlijke R&D teams zitten op het camera deel. Het zou mij echt niet verbazen als apple en google ieder een team hebben van zo'n 500 man (ga dat eens uit proberen te zoeken) die direct bezig zijn met camera deel van software tot hardware.

Het voordeel voor ons is natuurlijke de enorme versnelling waar Frank het over heeft, was iedereen nog onder de indruk van een APS-C BSI sensor van samsung een paar maanden terug gaat sony er alweer overheen met een FF met BSI en dit gaat alleen maar versnellen onder druk van wat of we het nu leuk vinden of niet de verkoop van de echte cameras die mensen gebruiken (hun mobiel).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

eric_audio

Gisteren in de plaatselijke Sony store gespeeld met de a6000. Met verschillende lenzen (16-50, 55-200, 10-18). Toch wel een erg leuke camera, en niet te duur.

Dus het kriebelt. Kunnen jullie een adapter voor Nikon aanraden? Die van Sony zelf is erg duur geloof ik.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

danielo

Quote from: eric_audio on June 20, 2015, 09:50:49
Gisteren in de plaatselijke Sony store gespeeld met de a6000. Met verschillende lenzen (16-50, 55-200, 10-18). Toch wel een erg leuke camera, en niet te duur.

Dus het kriebelt. Kunnen jullie een adapter voor Nikon aanraden? Die van Sony zelf is erg duur geloof ik.

Als je echt ook nikon en/of canon glas erop wil doen zou ik even afwachten wat ze gaan doen met de opvolger. Dit omdat het gedrag aanzienlijk is verbeterd met de 7R2 en ik zou afwachten of ze deze dingen ook hebben aangepast voor de opvolger van de a6000. Dit laatste zou mij niets verbazen want ze lijken door te hebben dat naast hun veel betere e-mount lineup ze er goed aan doen om ook andere lenzen zo goed mogelijk te laten werken.

Aan de andere kant is de a6000 een leuke eerste stap om mee te spelen want denk dat ze opvolger 2x de prijs gaat worden persoonlijk.

Ook aan de adaptor kant is het wat lastig voor nikon, er gaat wel een gerucht over een nieuw product wat het nikon protocol heeft uitgezocht (geven ze niet vrij) voor autofocus support : http://www.sonyalpharumors.com/new-nikon-f-to-sony-e-mount-electronic-adapter-coming-soon/#disqus_thread

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.