Nikon D5100 of D5200 of D5300???

Started by Richi, June 6, 2015, 08:42:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Goedemorgen allemaal. Het wordt tijd om onze Nikon D50 body te vervangen door een nieuwe body. De enige reden is eigenlijk dat de lichtgevoeligheid niet geweldig is en met een jonge baby wordt er weer veel binnenshuis gefotografeerd. En ik wil niet altijd met de SB-600 flitser werken.

Nu kan ik de D5100 nieuw voor 359 euro kopen, de D5200 voor 429 en de D5300 voor 545 euro (inclusief 50 euro cash back actie). Uit de diverse tests die ik heb gelezen haal ik dat de D5100 wat mooier fotografeert bij hoge iso waardes en dat de D5200 een scherpstelsysteem op 39 punten heeft. Veel meer verschillen kan ik niet ontdekken. De D5300 heeft ingebouwde wifi en GPS maar valt eigenlijk buiten budget.

Dus wil ik de D5100 aanschaffen. Heeft iemand ervaring met één van deze camera's en zouden jullie dezelfde afweging maken?

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

c20v

Geen uitgebreide ervaring met Nikon maar als je weet waar je de camera voor gaat gebruiken, kies je de beste in dat/die opzicht(en). In dit geval een goede hoge ISO-prestatie en evt een snelle AF. 39 scherpstelpunten is grappig maar voor jou niet van toepassing omdat je toch meestal op de ogen wilt scherpstellen. Single point AF is in dat opzicht sneller en accurater.

Je zou natuurlijk ook nog naar 2e hands kunnen kijken (bv D7000/7100).
Life is really simple, but we insist on making it complicated.

Madhouse

Ik zou een zo nieuw mogelijk model binnen mijn budget aanschaffen. Als de 5300 buiten je budget valt en de 5200 niet dan zal ik daar voor kiezen. Heb ook ooit eens die fout gemaakt (een D80 aangeschaft terwijl ik een D90 kon kopen) en heb daar altijd spijt van gehad.

Verder is de D5x00 serie een prima serie van Nikon.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Audiofiel

#4
Ik heb een 5100 als 2e body. Het is een prima camera en soms pak ik hem als ik een lichtere en kleinere body wil. Als 1e body gebruik ik een 7000. Die is nog beter in low light (en op tal van andere punten). Ik gebruik 90% van de tijd de 7000, maar in die 10% ben ik heel tevreden met de 5100.

Er zit trouwens ook een leuke nabewerkingsfunctie op de 5100 waarmee je de foto omzet naar zwart-wit, op een zelf geselecteerde kleur na.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Richi

Bedankt voor jullie reacties! De 5300 valt inderdaad buiten ons budget, dus was de vraag of het prijsverschil tussen de 5200 en 5100 voor ons gerechtvaardigd was. Uiteindelijk hebben we besloten toch voor de 5200 te gaan, met name omdat deze een moderner sensor heeft en omdat deze het scherpstelsysteem van de 7100 heeft. Voor die paar tientjes meer hebben we dus toch de gok genomen. Ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

eric_audio

Ik denk dat het een goede keus is Richi. Ik zou zelf altijd gaan voor de 24 MP sensor, en het is ook wel erg prettig om een betere autofocus te hebben. Als het verschil slechts een paar tientjes is, een nobrainer...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Richi

Quote from: Audiofiel on June  7, 2015, 09:20:00
Er zit trouwens ook een leuke nabewerkingsfunctie op de 5100 waarmee je de foto omzet naar zwart-wit, op een zelf geselecteerde kleur na.
Bedankt voor de tip! Ik dacht eerst dat ik dit niet snel zou gebruiken, maar het is een leuke functie. Ik heb zelfs ook al een foto naar vierkant formaat omgezet met de camera. Dat ging erg gemakkelijk!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a