solitaire's Hedonic System

Started by solitaire, May 31, 2015, 20:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

 ... nuh ... nee ... ik durf niet goed ... je hoort zulke gekken verhalen over wat er dan in zo'n kast blijkt te zitten ... :D
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

opvallend

'Iets om over na te denken

Hoe wordt de HiFi-taart verdeeld?'

http://www.daluso.nl/
Hinterm Horizont geht's weiter.

Jumping Jack

Een even groot belang toedichten aan "bekabeling" en "stroom en elektrosmog" als aan akoestiek, dan weet je al onmiddellijk in wat voor spullen ze handelen...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

solitaire

#305
puur wishful thinking van de kant van Daluso dus ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

apparatuur is langzaam steeds duurder aan het worden, maar er komen de laatste tijd echt heel snel steeds meer onduidelijke ad-ons die fortuinen kosten (OK, is subjectief):

een apparaat om je set mee in te spelen (een burn-in apparaat) voor $20.000, om je afstraling van de luidsprekers te verbeteren voor $7.000, één los apparaatje (meerdere aanbevolen natuurlijk) ter EMI RF control á $5.000, grounding optimiserzzz voor tigduizenden voor een starter setje, ruimte-optimalisatoren (...) ter waarde van duizenden, allerhande plugjes die de energie in je set beter laten funktioneren voor duizenden, ... pff ... enz. ... pff ... enz. ...

als je niet uitkijkt ontwikkeld je HiFi-taart-verdeling in de richting waarin aangegeven
Hinterm Horizont geht's weiter.

Sirius666

#307
Quote from: Jumping Jack on September 14, 2018, 09:35:34
Een even groot belang toedichten aan "bekabeling" en "stroom en elektrosmog" als aan akoestiek, dan weet je al onmiddellijk in wat voor spullen ze handelen...

En die bevestiging komt wel heel snel na het klikken op die link.

Quote from: solitaire on September 14, 2018, 10:44:03
apparatuur is langzaam steeds duurder aan het worden, maar er komen de laatste tijd echt heel snel steeds meer onduidelijke ad-ons die fortuinen kosten (OK, is subjectief):

een apparaat om je set mee in te spelen (een burn-in apparaat) voor $20.000, om je afstraling van de luidsprekers te verbeteren voor $7.000, één los apparaatje (meerdere aanbevolen natuurlijk) ter EMI RF control á $5.000, grounding optimiserzzz voor tigduizenden voor een starter setje, ruimte-optimalisatoren (...) ter waarde van duizenden, allerhande plugjes die de energie in je set beter laten funktioneren voor duizenden, ... pff ... enz. ... pff ... enz. ...

als je niet uitkijkt ontwikkeld je HiFi-taart-verdeling in de richting waarin aangegeven

Ik denk dat maar een zéér klein deel van de hifi-gemeenschap evt gevoelig is voor dit soort add-ons...Ik maak mij er alvast geen zorgen over. Die taart slaat nergens op en dat zou objectief moeten zijn :D Het effect van verkeerd geplaatste speakers kan je niet teniet doen door 20k te investeren in de resterende  75-85%. Een taart klopt ook niet echt. Plaatsing en bekabeling (geen dropveter ls kabel, interlinks afgeschermd ) dient standaard op orde te zijn en van daaruit kan je aanklooien. M.i. idem voor resonantie en absorptie. Apparatuur en speakers wordt daarmee bedoeld neem ik aan?

solitaire

Het is ook niet dat ik de visie van de Daluso-taart deel (alhoewel ik er meer in 'zie' dan Sirius); het is de overtuiging van Daluso, zoals idd. zeer duidelijk blijkt uit hun productportfolio. Maar ik merk wel, ook aan mijzelf, dat er een toenemende vraag is naar 'klank-verbeteraars', en dat de prijzen ervan zeer sterk stijgen. Een zo sterk toenemende vraag + prijsstelling geeft volgens mij ook aan dat het minder dan voorheen niche producten zijn. De vraag en daarmee de acceptatie neemt toe. Echter niet zo sterk als de Daluso-taart ons wil doen laten geloven.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Dat de basis van een setup gezond moet zijn alvorens je kan 'aanklooien' ben ik zeker met je eens. Al zijn voor mij die basis zaken anders dan bij jou, en daar begint het geklooi dus al ;)

Zorgvuldig plaatsen van je speakers is voor ons alletwee een punt, maar bekabeling (geen basis criterium trouwens imo.) is voor mij niet standaard 'geen dropveter als LS kabel, interlinks = afgeschermd': sommige dunne LS kabels zijn hemels (DNM / Crystal Cable bv.) en hele volksstammen zweren bij onafgeschermde interlinks (soms zelfs voor phono kabels). Voor mij zijn belangrijker de kwaliteit van de stroom (audio is gemoduleerde stroom, kort door de bocht) en de kwaliteit van de akoestiek.

Daarnaast, maar dan komen we zeker richting 'aanklooien' (als in 'geen basis criteria') zijn de omgang met ongewenste trillingsenergie en de kwaliteit van de atmosfeer (vochtigheid/temperatuur, aanwezigheid van elektromagnetische [radio] golven bv.) van groot belang. Daar verschillen we zo te zien van inzicht.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik 'aanklooien' erg leuk vind, en er al langer mee bezig ben dan ik me eigenlijk durf te herinneren. Het uitproberen van tweaks en andere alternatieven is iets wat ik graag doe. Gelukkig kan ik veel lenen, op welke manier ook. En ja, het is zeg maar een 50/50 kans of iets werkt. Maar dat betekend nog steeds dat erg veel erg wazige trucs best wat doen (incl. negatieve uitwerkingen) ! Maar ik hanteer wel een (softe) financiele bovengrens voor wat betreft het aanschaffen van tweaks, omdat er een moment is waarop het lonender is de apparatuur zelf te upgraden.
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Wat is de functie van een taartdiagram als de stukken groter/kleiner kunnen zijn ?

Lekker interessant doen met iets en uiteindelijk dus helemaal niets.

Wel mooie opvallende kleurtjes.

Gr. Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Quote from: solitaire on September 14, 2018, 14:21:36
Dat de basis van een setup gezond moet zijn alvorens je kan 'aanklooien' ben ik zeker met je eens. Al zijn voor mij die basis zaken anders dan bij jou, en daar begint het geklooi dus al ;)

Zorgvuldig plaatsen van je speakers is voor ons alletwee een punt, maar bekabeling (geen basis criterium trouwens imo.) is voor mij niet standaard 'geen dropveter als LS kabel, interlinks = afgeschermd': sommige dunne LS kabels zijn hemels (DNM / Crystal Cable bv.) en hele volksstammen zweren bij onafgeschermde interlinks (soms zelfs voor phono kabels). Voor mij zijn belangrijker de kwaliteit van de stroom (audio is gemoduleerde stroom, kort door de bocht) en de kwaliteit van de akoestiek.

Daarnaast, maar dan komen we zeker richting 'aanklooien' (als in 'geen basis criteria') zijn de omgang met ongewenste trillingsenergie en de kwaliteit van de atmosfeer (vochtigheid/temperatuur, aanwezigheid van elektromagnetische [radio] golven bv.) van groot belang. Daar verschillen we zo te zien van inzicht.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik 'aanklooien' erg leuk vind, en er al langer mee bezig ben dan ik me eigenlijk durf te herinneren. Het uitproberen van tweaks en andere alternatieven is iets wat ik graag doe. Gelukkig kan ik veel lenen, op welke manier ook. En ja, het is zeg maar een 50/50 kans of iets werkt. Maar dat betekend nog steeds dat erg veel erg wazige trucs best wat doen (incl. negatieve uitwerkingen) ! Maar ik hanteer wel een (softe) financiele bovengrens voor wat betreft het aanschaffen van tweaks, omdat er een moment is waarop het lonender is de apparatuur zelf te upgraden.

Als je in de gelegenheid bent tot testen met veel apparatuur dan is dat zeker een groot voorrecht. Lijkt mij iig heel gaaf. Kwaliteit van de atmosfeer lees ik nu voor het eerst alhoewel het mij logisch lijkt dat je niet in het regenwoud moet gaan zitten met wat voor set dan ook :D

Heb je add-ons waar je zo positief verrast door was dat je deze nu permanent in je set hebt?

solitaire

#312
Quote from: chansig on September 14, 2018, 16:30:41
Wat is de functie van een taartdiagram als de stukken groter/kleiner kunnen zijn ?

Lekker interessant doen met iets en uiteindelijk dus helemaal niets.

Wel mooie opvallende kleurtjes.

Gr. Hans

Ah, dat zie je iets te autistisch ... het is niet zozeer bedoeld als een wetenschappelijk diagram denk ik, maar meer als een artistieke ;)

En misschien is er een link tussen het 'interessant doen met iets en uiteindelijk dus helemaal niets' van de taart van Daluso en dat van sommige van de tweaks die ze verkopen ... dat is soms een prachtig en uitgebreid verhaal over een tweak die schijnbaar bestaat uit een verzameling simpele onderdeeltjes in een mooi maar simpel kastje .... ?


edit: maar wat vind je van de boodschap van de taart ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Sirius666 on September 14, 2018, 16:41:50
Als je in de gelegenheid bent tot testen met veel apparatuur dan is dat zeker een groot voorrecht. Lijkt mij iig heel gaaf. Kwaliteit van de atmosfeer lees ik nu voor het eerst alhoewel het mij logisch lijkt dat je niet in het regenwoud moet gaan zitten met wat voor set dan ook :D

Heb je add-ons waar je zo positief verrast door was dat je deze nu permanent in je set hebt?

Als de mistdampen in m'n luisterruimte wat optrekken zal ik eens een fotootje schieten van mijn add-ons :D
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Quote from: solitaire on September 14, 2018, 16:47:16
Ah, dat zie je iets te autistisch ... het is niet zozeer bedoeld als een wetenschappelijk diagram denk ik, maar meer als een artistieke ;)

En misschien is er een link tussen het 'interessant doen met iets en uiteindelijk dus helemaal niets' van de taart van Daluso en dat van sommige van de tweaks die ze verkopen ... dat is soms een prachtig en uitgebreid verhaal over een tweak die schijnbaar bestaat uit een verzameling simpele onderdeeltjes in een mooi maar simpel kastje .... ?


edit: maar wat vind je van de boodschap van de taart ?

De boodschap is mijn inziens larie zeker icm de cijfers, de kleuren en de vorm.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

Duidelijk. Met een paar korreltjes zout neem ik 'm ook, maar ik zie er ook een teken in van een verandering in de audio, nml. die naar een meer geaccepteerde rol van (soms imo. extreem dure) tweaks. Een soort van volwassen worden van tweaks, die meer-en-meer uit de DIY hoek en in de meer mainstream sfeer komen.
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Je ziet toch wat ze zelf verkopen ? Die zogenaamde beweging komt "hen" ook goed uit. Het wij van wc eend gehalte is erg hoog.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

Als je niet verder kijkt als deze ene site kan ik me je reactie voorstellen. Echter kijk eens om je heen naar beschikbare tweaks, en je ziet dat deze ene gelinkte site één van de vele aanbieders is.
(om discriminatie van forumsponsors te voorkomen, is bv. dit een grote internationale aanbieder  https://www.thecableco.com/accessories/misc-accessories.html)
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Die gebruiken ook die taart diagram ?

Iets, gekke tweaks, dat veel te koop is (al jaren en jaren) zegt mij overigens niet iets over de werking omdat het veel te koop is. Eerder dat het een makkelijke markt is.

Kabels worden ook al tachtig jaar verkocht maar geen haar op mijn hoofd die ervaart dat een kabel 15 tot 25% van je geluid bepaalt.

Mocht dat voor jouw wel het geval zijn prima natuurlijk. Maar mijn ervaring zegt net zo weinig/veel als die van jouw en krijgt niet meer/minder waarde als jij/ik er een leuke taartdiagram van maken.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

#319
Ja, ieders ervaring telt, dat is idd. zo, taart of niet. :clapping:

Die taart was trouwens ook niet als waardevermeerderend bedoeld maar zoals gezegt als 'iets om over na te denken'. Bv. dat tweaks überhaupt te koop zijn (en niet van één teen-in-het-water popup-winkeltje), geen DIY-only verschijnsel meer zijn, en te koop voor stevige prijzen. Dat wellicht (mijn idee) de opbouw van een mainstream set steeds meer verschuift van het sec neerploinken van electronica via het zorgen voor optimale akoestiek naar het afschermen voor EMI/RFI en ongetwijfeld naar nog hele andere zaken waar we alleen in de toekomst achter komen.

Maar ik ben het met je eens dat het ook wel een makkelijke markt is ... peer pressure en zo :-X
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#320
OK, de tweaks in mijn set (momentopname ...). De apparatuur in de basis van de set is in deze thread al voorbij gekomen, maar sinds de samenstelling is druk geëxperimenteerd met allerhande tweaks/ingrepen om het maximale uit de spullen te halen en een voor mij optimale weergave te krijgen (gehinderd door een niet-optimale akoestiek, daaraan wordt nog steeds aan gewerkt).

- het rack incl. de apparaatvoetjes zijn al eens beschreven (Reacties #7 en #8), de bekabeling in Reactie #22, de upgraded power-interlink tbv. de voorversterker in Reactie #36, Stabilant 22 Contact Enhancer (besproken Reactie #267) zit nu op bijna iedere signaal/stroom voerende verbinding in de set, en over de Eupen EMC netkabel schrijf ik ook op dit forum al jaren ;)

- een lucht ionizer (geen foto [wegens] te leen nu een teruggetrokken prototype obv. P3International P4620 [Kemp mod deze onder de naam IonizAIR] def. product wordt obv. LifeAir Evolution, echter voor bijna 5x de verwachte prijs ... dan gaat het wellicht toch de Kemp worden ...)

- open in- en uitgangen op de voorversterker en CD speler zijn afgesloten met caps: na lang uitproberen in de optimale mix / op de optimale lokatie, alhoewel er eerlijkheidshalve ook enkele zitten alleen tegen eventuele stofophoping en een goed gevoel (op de onderstaande fotoos de wat-waar-hoe info / een paar Silentplugs is momenteel uitgeleend)
***NOTE*** wil je met caps aan de slag, let dan op met shorting plugs ('hard short' maar ook die 'loaded' met een weerstand) aangezien deze SHORTEN en op de verkeerde plek toegepast je apparaat kunnen SLOPEN !
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#321
- op de trafocover van de eindversterker ligt een VPI Magic Brick

- de eindversterker is op de powerbuizen voorzien van Herbie's Audio Lab HAL-O III en op de small-signal-tubes van Shun Mook Mini Resonators (beide uitgeleend, HAL-O's zoekgeraakt en net weer opnieuw aangekocht)

- op de luidspreker terminals zitten AudioPrism Ground Control Reference aangesloten

Op de wish-list om te proberen staat veel, oa. enkele producten (die de afstraling van je LS zouden beïnvloeden) die ik wil combineren met de akoestische zaken die gaan komen en ook kom ik zeker terug op grounding-optimizers. Op de wish-list om aan te schaffen staat alleen (!) een High Fidelity MC-0.5 plug, de enige plug van de ik denk nu twaalf die ik al geprobeerd heb die consequent mijn set positief beïnvloed. Maar ... waar was die geld-boom ook al weer ...

Er is veel meer uitgeprobeerd aan tweaks dan ik nu gebruik (ze deden niets of onvoldoende / 'k voelde me er niet OK bij [bv. kabel cinch > stroomnet] / waren me het geld niet waard). Mede daardoor is redelijk inzicht ontstaan wat de max weergavekwaliteit van de apparatuur is. Na introductie van iedere tweak heb ik geprobeerd of onderdelen van de setup, speaker opstelling of positie van de apparaatvoetjes bijvoorbeeld, aangepast moesten worden om de weergave nog verder te verbeteren, een hele klus bij elkaar ! Maar voor mij is het een 'sport' om telkens kleine verbeteringen te scoren. Want al is iedere verbetering maar ter grootte van stel 1%, dan is cumulatief toch een aanzienlijke winst gescoort. Niet efficient, maar het is hobby, het is fun, en ik heb er zeer veel plezier mee.
Hinterm Horizont geht's weiter.

op eigen verzoek verwijderd.

Ooit... ben ik ook zo bezig geweest.

Was leuk.

chansig

Toppunt was de tweakjesdag op de Berenboot.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

God ja!

Zou dat draadje nog terug te vinden zijn..?