solitaire's Hedonic System

Started by solitaire, May 31, 2015, 20:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Quote from: solitaire on April  2, 2018, 12:38:57
Het effect is groter dan ik gedacht had (en was voorzien). Het plan was eigenlijk ook nog een absorber achter de speakers te zetten (dus twee in totaal, type RPG Modex Broadband, omdat ze lekker plat zijn en ik de speakers niet graag nog verder naar voren haal en dus enigszins een plaatsingsprobleem heb op die locatie). Dit was echter te veel van het goede (vnl. de attack en dynamiek leden er onder), en wat er nu waarschijnlijk eerst komt zijn diffusers met wellicht enigszins een absorber funktie.

Absorbers zijn echt vaak een enorme aanwinst! Leuk joh.
Ik ben benieuwd wat je van de diffusers gaat vinden.
Ik heb er ook een aantal en het effect is wel erg leuk te noemen. Focus, focus, focus en ruimte!!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

solitaire

Dat zijn ze zeker !

Zelf ben ik ook erg benieuwd hoe de diffusers het gaan doen. Maar dat is nog wel een dingetje: mijn luidsprekers zijn open baffle, dipole dus. En de opstelling is na lang uitproberen kwa luisterervaring in balans hoewel technisch gezien asymmetrisch (de linker staat zo'n 2mtr verder van een zijmuur dan de rechter). Het ruimtelijk beeld is nu erg mooi groot en tegelijk 'reeel' (vergeleken bv. met Magnepan, waarmee ik in het verleden speelde). Meer focus zou wel erg gewaardeerd worden, en daar is het me primair ook om te doen. Maar ... fingers crossed ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Via-via een originele user-manual incl. super-sized schema (alles zonder vlekken / scheuren ed. !), en een digitale service-manual op de kop getikt van de Pioneer M22.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#253
Damn, dan is hi-fi plotseling van geen enkel belang meer ... Onderstaande is ong. 100m van mijn huis ... Kan de kruising net vanuit mijn raam, 4 hoog, niet zien ... waar ik eigenlijk wel gelukkig om ben ...

"Omstreeks 17.00 uur gebeurde het ongeluk. Vier ambulances, twee traumahelikopters en vier brandweerwagens werden gealarmeerd. Één van de twee traumahelikopters kwam ter plaatse. Een fietser en een motorrijder kwamen met elkaar in botsing. Volgens een politiewoordvoerder zijn beide slachtoffers gereanimeerd. Toegesnelde hulp voor de motorrijder mocht niet baten, hij is overleden meldt brandweer Gelderlander-Midden. Het slachtoffer die op de fiets zat is in kritieke toestand overgebracht per ambulance naar het ziekenhuis.
Hoe het kon gebeuren is onbekend. De weg is vanwege het ongeval volledig afgesloten."

http://www.gelrenieuws.nl/2018/04/zeer-ernstig-ongeval-in-arnhem-fietser-en-motorrijder-gereanimeerd.html

edit   zijn beide overleden ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Geheel volgens de trend van de laatste jaren is er weer een markt-introductie waarbij de markt gefragmenteerd teasers toegespeeld krijgt om langzaam en bij herhaling de nieuwsgierigheid en lust die ons mensen eigen is te voeden. I like it ('k zal wel een marketing slachtoffer zijn ...). In dit geval is het  https://wilsonaudio.com/tunetot . Want al heb ik zelf weinig met het merk (veel respect maar weinig liefde), deze lekkermakerij zorgt dat ik WA nu toch in de gaten hou ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Ben me de laatste weken een overzicht aan het maken van de audio-kabel markt '70-'85, grofweg de periode waarin 'de kabel' van nondescripte utility naar branded core-component van een geluidsinstallatie ging (zeldzame en schijnbare uitzonderingen zoals bv. de Western Electric kabels uit de veertiger jaren zijn pas redelijk recent 'high end' geworden). Welke producten kwamen op de markt, hoe waren ze opgebouwd, wat waren hun technische merites, en natuurlijk, hoe presteerden ze subjectief tov. elkaar. Erg leuk !

teaser: https://web.archive.org/web/20070204071020/http://www.bruce.coppola.name:80/audio/Greenhill.pdf en de reakties daarop, bv. https://groups.google.com/forum/#!topic/rec.audio.opinion/_oGhBZc5Ux0 (maar het artikel is flink bediscussieerd over de afgelopen decenia ...)

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

denk dat ik mijn audio maar uitzet, nu met die warmte ... als eenmaal de zon op m'n kamer staat te branden ... samen met de hete buizen van mijn eindversterker net iets te veel van het goede denk ik

nog even deze cd luisteren: Hallucinogen - In Dub live            https://www.youtube.com/watch?v=lL-j_aKg_4Q

Hinterm Horizont geht's weiter.

c_x

Ik ben jaloers op je Pioneer M22

Verstuurd vanaf mijn SM-G360F met Tapatalk


solitaire

sprak de man met een kamer vol prachtig historisch audio ... 8) but thanks ;)

Had laatst een setje NuPrime DAC-9, HPA-9 hoofdtelefoon/pre-amp en STA-9 amp in huis; het ging me om de HP/pre en de DAC (de versterker was een verstekeling), en had ze aangesloten op de Pio set. Maar omdat de NuPrime versterker er was ga je deze toch ook even gebruiken, ipv. de Pio. En dan blijkt maar weer dat zo'n zeventigerjaren versterker absoluut nog niet af te schrijven is :worship:
Hinterm Horizont geht's weiter.

dre73

Een ander eindbakje voor de warme dagen lijkt me zo gek nog niet!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

Dan ga ik ze missen ... Of ik gebruik alleen de TV set, die heeft als enige geen problemen met warmte (want de buizenbak wordt warm, maar ook de Pio kan er wat van !).

Zit te denken aan een Dyson Hot+Cool, die maken niet zo veel lawaai, en kan ingezet worden wanneer het even te warm of te koud is ergens in huis.
Hinterm Horizont geht's weiter.

c_x

#262
Quote from: solitaire on May 27, 2018, 13:29:56
sprak de man met een kamer vol prachtig historisch audio ... 8) but thanks ;)

Had laatst een setje NuPrime DAC-9, HPA-9 hoofdtelefoon/pre-amp en STA-9 amp in huis; het ging me om de HP/pre en de DAC (de versterker was een verstekeling), en had ze aangesloten op de Pio set. Maar omdat de NuPrime versterker er was ga je deze toch ook even gebruiken, ipv. de Pio. En dan blijkt maar weer dat zo'n zeventigerjaren versterker absoluut nog niet af te schrijven is :worship:
Mocht je hem ooit afschrijven geef ik je alvast mijn gegevens door :D

Verstuurd vanaf mijn SM-G360F met Tapatalk

solitaire

Ha ... als ik je nou vertel dat ik in het verleden ook al een M22 had, waar ik toen ook al gek mee was ... maar om duistere redenen toch verkocht heb ... Ik ben blij dat er weer een M22 staat hier !! Nix nie 'afschrijven' >:D

:coffee:
Hinterm Horizont geht's weiter.

c_x

Misschien krijg je ooit weer duistere opflakkeringen he en dan vang ik je M22 met veel graagte op :D

(Een mens kan maar proberen he :p)

Verstuurd vanaf mijn SM-G360F met Tapatalk


solitaire

:D :D     

De Hiraga 'Le Tube' voorversterker is er wel tussen weg nu: de match was er gewoon niet. Tijdelijk kan ik een Cayin HA-1A gebruiken, die wel matched met de Pio en die me daarnaast de gelegenheid geeft makkelijker een hoofdtelefoon te gebruiken. Want de aanschaf van een mooie oorwarmer zit ook in de pipe-line, en regelmatig heb ik iets anders voor op m'n hoofd in huis om eens te proberen ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#266
Heb via-via een wandtapijt gevonden dat wel heeel erg sterk lijkt op mijn huidige tapijt. Deze nieuwe komt te hangen tegenover de bestaande (zie foto). Zo is mijn kamer wat mee 'in balans' optisch en misschien ook akoestisch ... Er komen nog wat meer specifiek akoestische spullen (heb zo af en toe wat in huis om te proberen), waarna er ook een keer gemeten zal gaan worden ... dan gaan we zien of ook de cijfertjes zeggen dat alles... 'in balans' is ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Momenteel heb ik mijn Isoda hybrid interconnects zitten in m'n PC-set. Dat zijn al wat oudere kabels, zijn geen absolute top meer in de hedendaagse context maar kunnen nog steeds erg fraai spelen, maar 'k heb ze tweede hands gekocht en ze hebben dus een onbekende achtergrond. De pluggen zouden dus best eens niet meer zo perfect glad kunnen zijn, wat mogelijkerwijze van invloed is op de weergave.
Dus om Stabilant 22 uit te proberen ideale kabels (ik heb een aangebroken 5ml flesje concentraat gekregen), en we zien wel wat er gebeurd ... In het verleden heb ik ook met Furutech Nano Liquid gewerkt (maar nooit op de Isoda's), maar dat is al een tijdje op (veel uitgeleend ook), dus vergelijken zit er niet in (wat me ook moeilijk lijkt in de praktijk, maar anyhow).

De plugjes eerst schoongemaakt met Stein Music CCS Reinigungsflüssigkeit, even gewacht en dan een beetje Stabilant er op met een kwastje. Jammer dat ik niet wat slimmer was en even geluisterd heb ook met alleen de schoongemaakte kabels, dus zonder Stabilant, maar nou ja, ik ben geen wetenschapper :-[ Kopje soep gemaakt ... en luisteren. Vooral de hoogweergave is rustiger / schoner, langer uitklinken, geluid is beter bron-herleidbaar dus levensechter, ruimtelijke afbeelding is beter gedefinieerd ... Niets gaat geforceerd of onnatuurlijk klinken, iets wat ik dacht ik nog wel eens met het Furutech spul had. Geen enkele aanleiding het er weer af te poetsen, sterker nog, ik ga eens kijken waar en voor hoeveel ik bij kan kopen ! Zeker een tip dit 8)
Hinterm Horizont geht's weiter.

c_x

dropveter vriend, dropveter! :D

solitaire

meer dropvreter dan dropveter
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Ben nog steeds bezig mijn KPN STB te isoleren van de stroomgroep. De STB zit het zelfde stekkerblok als de rest van de TV set, en dit blok zit met een verlengsnoer op het stekkerblok waar mijn audio-set op zit (voor de rest zit er nergens iets niet-AV op). Een goede afscherming merk ik aan de kwaliteit van de (TV) beeldweergave, minder aan de beeldweergave van de Oppo's / audio in deze set. De winst van de isolatie is niet zeer merkbaar in de audio-set (soms wel, maar niet aldoor; vanwaar deze inconsistentie ... geen idee).

Heb de laatste maanden flink dingen uitgeprobeerd, en ben nu die fase aan het afsluiten. Een laatste vergelijk dit weekend en dan moeten er maar eens knopen worden doorgehakt (loont het de investering, en wat aan te schaffen). De spulletjes staan al een paar dagen onder stroom (CD speler op repeat zonder geluid).

Het laatste vergelijk gaat tussen een Noratel iMEDe_3 300 (al tweemaal in huis gehad) en een Edwards Audio ISO1 die ik na lang wachten nu toch kort kan lenen.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

intrigerend

en het ontwikkeld zich van een sigarendoosje naar een heus alt-amp'je :clapping:


                                                                                     
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#272
Heb besloten verder geen budget vrij te maken voor het upgraden van m'n 3D Sonics luidsprekers.

De Supravox driver heeft een heerlijke weergave, die echter niet makkelijk aansluit op een tweeter. In de afgelopen periode zijn er een aantal (super)tweeters uitgeprobeerd, maar nog niet met een tevredenstellend resultaat. Vaak is het karakter van de ad-on te ijl, te weinig vlees op de botten of kwa afstaalkarakter niet goed te krijgen met de dipool opzet van de main speaker. Een Neo8S was het meest tevredenstellend tot nu, zeker als ik meer tijd zou hebben het X-over beter te krijgen dan ik tijdens de test periode had.

De andere reden is dat de laag / mid-laag weergave imo te veel informatie weglaat door het ontbreken van drukopbouw. De diepgang is niet mijn belangrijkste probleem, het is het ontbreken van kracht in dit gebied ('kracht' als karakter, niet als volume ... voor de rechte-frequentie-karakteristiek-aanhangers hier). Dan zou ik al voor een actieve dipool moeten gaan, maar dan spreken we over een heel ander systeem. Als ik dan toch naar een ander systeem zou gaan, wat altijd de bedoeling is geweest, aangezien deze speaker is binnengehaald als tijdelijke oplossing en om eens met OB te experimenteren, dan kan ik beter de upgrade-route hervatten die ik had voor aanschaf van de 3D Sonics luidsprekers.   

Waar is toch die geldboom ? :sadlike:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#273
Gisteren en vanmiddag even voor nood een aquarium ingericht. Een paludarium eigenlijk. Zo'n kleine tien jaar geleden had ik er twee van in gebruik, echter wegens gezondheidsproblemen heb ik die afgebouwd, en de bakken stonden sindsdien leeg. Nu is er een bekende van mij voor haar werk geëmigreerd, op heel korte termijn (binnen drie weken was er plotseling deze move). Haar dieren wonen nu bij mij. Haar bak was zo geplaatst dat 'ie bijna niet te verhuizen zou zijn, daar komt bij dat ik er twee leeg had staan en mijn gezondheid dusdanig is dat ik niet verwacht op korte termijn om te vallen :) en dus best eea. kan overnemen.

Drie Afrikaanse Achatina fulica slakken, in het water een aantal Orange rabbit snails en groepjes Neocaridina davidi garnaaltjes en Boraras brigittae visjes. Alle slakken verhuizen door, maar zijn bij mij omdat mensen wegens vakanties niet zo snel kunnen reageren.

Een mini dierentuintje ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zit nog steeds met m'n hoofd in de 'vintage' kabels ... en met wat omzwervingen ... hoe klinkt een Mogami W2803 ? Nou, verdomd goed eigenlijk (versie met Neutrik Pro pluggen). Vergeleken met de TQ kabels die ik normaal gebruik ... niet veel slechter ! Zeker het mid-hoog is mooi, het mid-laag is wat minder vrij / buigbaar als de TQ, maar ik zou er zeker mee kunnen leven 8)
Hinterm Horizont geht's weiter.