solitaire's Hedonic System

Started by solitaire, May 31, 2015, 20:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Quote from: Ralf67 on July 14, 2017, 22:55:23
Een subwoofer bij dipool luidsprekers ?

Dat is een aardige uitdaging.

Dat zou idd. een uitdaging zijn, maar ik hoor het regelmatig toch goed gaan (zoals PMonster ook bevestigd).

Maar nee, die set krijgt zeker geen sub ! Het gaat hier om de nieuw samen te stellen TV-set, en aangezien de grotere staande luidsprekers die daar in het verleden stonden me veel te groot waren, heb ik voor deze set besloten van kleine luidsprekers + subwoofer gebruik te gaan maken. Daarvoor dus de sub, en daarom de SoundPaths.

zie ook posting hieronder
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#76
Voor de nieuwe TV-set heb ik al veel beluisterd, versterkers en luidsprekers, maar vnl. LS. In het begin zowel soundbars als passieve en aktieve LS. Natuurlijk vnl. in een retail-omgeving, en (da's de structuur van de branche nu eenmaal) niet allemaal bij dezelfde retailer ...

Yamaha ATS-1050, Sony HT-CT390, Philips HTL3140, maar vielen allemaal af om hun kunstmatige plastic hi-fi sound (ik weet dat ik voor dit geld niet teveel mag verwachten , maar ...) Nee, dit herschrijf ik beter: Omdat ik me had voorgenomen 'alle opties open' te houden heb ik in het begin van mijn zoektocht ook veel soundbars beluisterd, waarvan de Yamaha ATS-1050, Sony HT-CT390 en Philips HTL3140 het meest intensief. Echter van alle soundbars stond me tegen dat ze streven naar een zo goed mogelijk hi-fi / surround geluid, terwijl ik op zoek ben naar een zo goed mogelijke muziek weergave. De kunstmatige plastic klank stond me daarbij bij alle bars te veel in de weg, en ik heb ze verder van mijn luisterlijst geschrapt.

ABACUS C-Box 3, Dynaudio Xeo 2, B&W MM-1, KEF Egg actievelingen, met elk hun eigen plussen en minnen, maar overall heel behoorlijk, alleen de Egg viel erg tegen, en de Xeo beviel me het best.

Piega TMicro4 beluisterd, terwijl het me eigenlijk meer om de TMicro3 en AP-1.2 ging (helaas was er geen mogelijkheid die te beluisteren), een German Maestro Linea-D MD B-One (sorry hoor, maar welke hansworst bedenkt namen als deze ...), Dali Zensor Pico, Totem Tribe 1, Focal Sib XL ... , de Martin Logan Motion 4 had ik graag beluisterd maar het geluk was niet met mij, de Focal Sib Evo lijkt ook interessant, net als Dali KUBIK Free + XTRA, en zijdelings zijn er nog wel meer op hun merites beoordeeld, maar alle zijn op enig moment uit de race gevallen ... en ach je moet toch een keuze maken ..

De Dyn Xeo was overall de beste in mijn ogen, maar ondertussen had ik besloten voor een losse versterker te gaan (bieden meeste bedieningsmogelijkheden, en LS en amp zijn dan los te upgraden ed.) en de Xeo viel daarmee af. Best-of-the-rest waren de Tannoy Revolution DC4 en Q Acoustics 3010 die ik ook al daarna tegelijk thuis heb kunnen beluisteren, en de Monitor Audio MASS-10 die ik nu hier heb staan.

Nu dus eerst drie weekjes de tijd om te luisteren naar de MASS en de knoop door te hakken (want ik kan niet an het afwegen blijven natuurlijk, hoe leuk ook !).


soli



edit wegens gedeeltelijk herschrijven (org. doorgestreept voor de volledigheid)
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Gelukkig een NAD C338 te leen kunnen krijgen voor een periode die samenvalt met die van de MASS-10 (een week om te luisteren, maar moet me eerst nog worden toegezonden). En, detail, de MASS staat hier onder aanbetaling, de NAD niet. Maar dit zijn toch de spullen die het na het nodige denk- en luisterwerk wel gaan worden denk ik.

Dan rest nog het vinden/aanschaffen van een sub. Maar ...

De firma waar ik enkele dagen per week werk gaat zo goed als zeker op de fles. De situatie was afgelopen week al nijpend, zeg maar near-dead, en aankomende week dienen dan ook de lonen nog eens uitbetaald te worden. Dat gaat, zoals het er gisteravond voor stond, zeker niet lukken.

Voor alle audiospullen waar ik nu actief me bezig ben is er budget, maar nog niet voor een sub en wat spullen om de set swung te geven. En zonder audio-budget gaan bij mij eerst alleen lopende zaken betaald worden natuurlijk (ik ben financieel nog al conservatief ?). De firma gaat of een doorstart maken met een nieuwe financier, of een gedeelte spiltst zich af en gaat verder. In beide gevallen zijn mijn werkuren, zoals het er nu naar uitziet, vrij zeker, maar er zal enige tijd overheen gaan voordat de nieuwe opzet actief is.

Audio dus eerst even on hold.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

yorkie13

Ik kwam een meting tegen van de MA Mass 10.

Is de bijpassende Mass subwoofer geen optie ?

solitaire

Tja, ik ben er nog niet uit. De MASS subwoofer heb ik een aantal keren beluisterd, samen met de MASS-10 en in andere combinaties. Echt geen slechte sub.

Daarnaaast heb ik hem kort vergeleken met andere aanwezige subs, specifiek met een SVSound SB-1000 (is bijna 20% duurder), en dan is 'ie toch echt wel de mindere (minder strak en minder 'kick'). Sterker, en daarom knaagt het me / heb ik nog geen beslissing genomen, op een bepaald moment was er bij toeval een Emotiva BasX S8 beschikbaar om te vergelijken (is duidelijk goedkoper). En ook daar was de MASS sub de mindere (niet zo duidelijk, maar toch, vnl. in drukopbouw, oemph).

Daardoor ben ik wat gaan twijfelen, en heb het gevoel dat ik 'meer voor minder' kan krijgen. Zo zit ik te denken aan BK subs ? Of een SVS oid. tweede hands ?

Haven't made up my mind yet :confused:


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on July 22, 2017, 12:27:32
...
De firma waar ik enkele dagen per week werk gaat zo goed als zeker op de fles.
...

vanaf morgen zijn alle werkzaamheden gecanceld

toch k*t, ook al zag ik het aankomen :(
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

morgen komt de NAD C338 binnen :coffee:
Hinterm Horizont geht's weiter.

Maikel_audionerd

Quote from: solitaire on July 26, 2017, 20:05:56
vanaf morgen zijn alle werkzaamheden gecanceld

toch k*t, ook al zag ik het aankomen :(
Succes ermee. Faillissementen zijn altijd naar.
Je kan je in elk geval concentreren op de NAD C338 :)
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

solitaire

#83
Er blijkt behoefte te zijn aan wat luisterindrukken van de NAD C338. Laat die nou afgelopen week bij mij als home-demo gestaan te hebben. Dus maar even wat extra woorden besteed aan mijn impressies. Als eerste valt op dat dit toch wel duidelijk anders luisteren is dan naar m'n buizen + breedbander set. Ik mis de omgang met muzieksignaal dat de muziek overtuigend / bijna tastbaar maakt. Misschien is dat wel myfi en de NAD hifi ... Dit was waarschijnlijk ook de reden dat ik een paar jaar geleden een Cambridge versterker de deur uit deed ... niet echt slecht in mijn ogen, maar wel goed naar hifi maatstaven ... Met dit in het achterhoofd heb ik geluisterd naar de NAD C338.

Waar heb ik naast de C338 mee gewerkt: een Oppo 101 als player, Ion Obelisk 100 als alternatieve versterker en ProAc Tablette 50 / Focal Aria 906 / Monitor Audio Mass-10 zonder sub als luidsprekers (alles op Epos ST15 stands). Bekabeling was NVA LS3 speakerkabels (past net in de Mass $#@$), NVA Sound Cord interconnects en Feldmann Octacore stroomkabels. De electronica stond gestapeld, met alleen toegepast de simpele maar werkzame Les Davis 3D CLD 'onderzetters' (deze zijn sterk load-onafhankelijk, staan echt apart hierin, en kunnen dus zowel onder het bovenste alsook het onderste apparaat van de 'stapel' ... alleen jammer dat ze wit zijn in een volledig zwarte entourage ...). Geluisterd is op vrij laag volume, niet op oorlogssterkte (ongeveer het nivo waar je met flink aangezette praatstem nog overheen komt). De NAD blijft trouwens mooi het hierna omschreven klankkarakter behouden op hogere volumes :) (heb de versterker al een aantal keren bij verschillende verkopers beluisterd, waar het soms wat HARDER ging).

Misschien was het het eerder genoemde 'belletje in m'n achterhoofd', maar volgens mij klinkt de NAD niet uitgesproken hifi. Iets losser in de omgang met noten, een minder metrisch omgaan met baslijnen. De weergave van de C338 is strak, begrijp me niet verkeerd, maar geeft ruimte aan de vrijheden van muziek. Een heel goed ding in mijn ogen. De geremasterde Cowboy Junkies / 'The Trinity Sessions' op SACD (context) die hier logeert heeft op de C338 een bijna tastbaar galmende ruimte tijdens het intro, iets waarvan ik weet dat veel snaarstrakke hifi-machines moeite hebben. Drama wordt goed vastgehouden, en is geen matter-of-fact tonale weergave (probeer Alexandre Desplat's  CD 'Birth' eens). Details zijn mooi deel van het totaal en worden niet kunstmatig opgepoetst / in de spotlights gezet, iets wat je vaak ziet bij moderne geluidsapparatuur.
Pak een gitaar stuk als van bv. Leo Kottke's 'That's What' en wat opvalt is dat er een natuurlijke samenhang is tussen de weergave van de snaar- en de bodygeluiden van de gitaar; dit kan nog veel beter, maar de C338 verraste me toch met de kwaliteit van weergave. Muzieklijnen in de lage bas regionen (voor zover mijn LS dat aankunnen) en de hoogste frequenties zijn goed te volgen, alhoewel de bas wat opgeblazen is (zonder dat er teveel is / het is meer een karaktertrek) en in het hoog had best iets meer substantie en kracht mogen zitten. Percussieve tonen, bv. die op de CD 'Pieces of Africa' van het Kronos Quartet, zijn erg mooi voor een versterker van een paar honderd euro ! Naklinken van vrouwenstemmen en rechterhand pianonoten (en bij sommige mij onbekende slagwerkinstrumenten op de Kronos Quartet CD) mag best iets kernachtiger en minder korrelig / mistig. Afbeeldingsgrootte is prima, behoorlijk diep, alleen kwa hoogte middelmatig, maar de NAD is niet een apparaat dat standaard alles op een oversized bühne zet.
De Oppo heb ik met Grover Huffman ZX+ Digital kabel ook digitaal aangesloten (werkt niet met SACD ...). Weergave wordt wat krachtiger, wat strakker, weergave lijkt wat compacter te worden maar geluiden blijven wel mooi los van elkaar in die ruimte, en digitaal aangesloten lijkt dynamisch de zaak wat uitgesprokener en speelt de weergave wat meer (midden tussen) los van de speakers (was vooral mooi met de Tablettes). Natuurlijk spelen hier ook kabelverschillen een rol, alleen welke en hoe sterk is niet goed in te schatten. Digitaal aansluiten blijkt voor de Oppo icm. de NAD iig. prima te werken. Per saldo is de Ion is op enkele punten beter dan de NAD, vooral de rust en transparantheid vallen gelijk op, maar de NAD bevalt prima !

Netwerkfunkties en apps heb ik niet uitgeprobeerd (misschien dat ik er later nog eens gebruik van ga maken). Wel heb ik de mogelijkheid tot funktie-copy van afstandsbedieningen, de 'Auto Sense' mode en de hoofdtelefoon uitgang uitgetest. De match met mijn Shure SRH940 was goed en alleen als de muziek luid en complex was lijkt er bij de C338 wat push te ontbreken, bv. bij Mono's 'You Are There'. De koptelefoon uitgang levert een weergave in een soort 'wolk'/'bubbel', erg lekker, en klinkt niet kunstmatig of zo. Wel valt ruis in een opname meer op dan ik gewoon ben. De Ion is ook via de koptelefoon-uitgang iets transparanter en krachtiger maar ik geef nu toch de voorkeur aan de NAD. Met de TV aangesloten met Chord Optichord toslink heb ik de funktie-copy en 'Auto Sense' setting uitgeprobeerd. Knopjes op de versterker en de AB hebben soms verwarrende dubbel- en combinatiefunkties, en het aktiveren van de funktie-copy was even goed opletten (met regelmatig een tweede poging ... maar mensen hadden me gewaarschuwd voor nog erger). Het werkt, alleen in mijn opstelling niet helemaal stabiel (de AB van de TV heeft ook al de basisfunkties van de KPN settopbox overgenomen). Maar dan, ook nu funktioneerd de AB niet altijd even stabiel ... De 'Auto Sense' mode functions as advertised, en is een gewaardeerde feature (je kan zo dezelfde AB gebruiken en hoeft geen extra handelingen uit te voeren, met de NAD slaafs reagerend).

De laatste dag nog mijn AudioPrism ACFX powerline filter ertussen gehad. Al wat ouder ondertussen, maar 'k blijf hem bij me houden omdat het ding domweg werkt ! Wat me al enige tijd opvalt bij stroomfilters icm. klasse-D versterkers is dat er veel meer en vaak een heel ander resultaat is dan je verwacht obv. toepassingen met 'analoge versterkers'. Maar bij de NAD is van enige klankverbetering nauwelijks sprake met de ACFX. Weird ... ideetje iemand ?

Over de hele linie ben ik best te spreken over de NAD C338. Het enige wat blijft knagen is of ik toch niet verder moet kijken naar die versterkers die in basis stereo zijn maar wel een beeld schakel systeem hebben (alle bronnen per HDMI naar de amp die op zijn beurd communiceerd per HDMI met de TV itt. alle bronnen HDMI video-direct naar de TV / audio-direct RCA naar de amp). Einde home-demo, terug de doos in, retour zender ... de Ion is heerlijk, en ik mis eigenlijk vnl. het gebruiksgemak van de NAD.


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zo te zien heb ik de behoefte aan een luisterindruk van de NAD, waarvan ik dacht dat 'ie aanwezig was, fout ingeschat. I thought you guys may hit the ground running ...
Of misschien waren het te veel indrukken / te veel woorden / of valt er na het lezen van het stuk domweg niets meer te zeggen ?! :sarcasm:

Vandaag onverwacht mijn ProAc luidsprekertjes goed kunnen verkopen. Ongepland eigenlijk. Maar wat is voor de juiste prijs niet te koop :D. Ze worden aankomend weekend opgehaald. Uit de PC set was de ClonesAudio versterker al weg, nu dus de speakers .... Er spelen nu Focal Arias op een originele Sonic Impact T-Amp Gen1 :coffee: (en die T-Amp, en als je me lief aankijkt de Focals, zijn ook te koop ...). Klinkt best goed eigenlijk zo.




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

DofN

Leuk verslag :) Een fotootje van de opstelling bij een recensie is toch wel informatief. Zodat we ook een indruk krijgen van het geheel.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

solitaire

Quote from: doorofnight on August  8, 2017, 19:21:03
Leuk verslag :) Een fotootje van de opstelling bij een recensie is toch wel informatief. Zodat we ook een indruk krijgen van het geheel.

Dat plaatjes een verhaal, zeker een wat langere, kunnen verluchtigen ben ik met je eens , echter 1/ niet alle spullen waren van mijzelf en foto's publiceren van andermans spullen doe ik niet, en daarnaast 2/ stond de set opgesteld dusdanig dat hoe ik ook een overzichtsfoto van de setup zou proberen te maken er naar mijn gevoel te veel van mijn prive/leefomgeving op staat, en foto's publiceren van mijn prive-omgeving doe ik liever niet ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

DofN

#87
Als lezer van recensies wordt het pas echt interessant als ik iets zie van de luisterdriehoek en de overig gebruikte apparatuur. Soms zie ik een foto van een harde kamer, of van luidsprekers die zo geplaatst zijn dat het natuurkundig gezien wel ruk moet klinken, dat ik de hele recensie meteen al kan overslaan. Soms laat een foto zien dat een recensie doornemen wel de moeite is.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

solitaire

Sorry DoN, op de een of andere manier zie ik nu je reactie pas ... En ik ben het helemaal met je eens, en ik heb overwogen foto's te plaatsen, echter waren het de twee eerder genoemde punten die me ervan weerhielden.

Een indruk van de akoestiek in mijn huis/luisterkamer is op eerder geplaatste foto's enigszins te verkrijgen, want stereo-set en TV-set staan in diezelfde ruimte.




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Daar wordt ik toch wel hebberig van. Een Sommer-Special in Duitsland op de HiFiMan HE-400i en HE-560:

HiFiMan HE-400i statt 549,00 jetzt EUR 339,00
HiFiMan HE-560 statt 1.069,00 jetzt EUR 599,00

Toch even checken of dat een actie is die ook in Nederland gevoerd wordt. Heb het geld wel ergens anders voor gedacht, maar dit is werkelijk te overwegen ...


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

hpapen

Bij ohrenschmausshop geen probleem, komt 5 euro porto bij
Quote from: solitaire on August 19, 2017, 16:20:56
Daar wordt ik toch wel hebberig van. Een Sommer-Special in Duitsland op de HiFiMan HE-400i en HE-560:

HiFiMan HE-400i statt 549,00 jetzt EUR 339,00
HiFiMan HE-560 statt 1.069,00 jetzt EUR 599,00

Toch even checken of dat een actie is die ook in Nederland gevoerd wordt. Heb het geld wel ergens anders voor gedacht, maar dit is werkelijk te overwegen ...


soli

chansig

Via ebay.de ook voor 339 en 17 euro verzenden...of een prijsvoorstel. ;)

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

De afgelopen jaren heb ik vnl. Duits ingekocht, maar ik heb mezelf overtuigd toch op zijn minst te kijken of er voor dezelfde condities (of beter) ook Nederlands aangeschaft kan worden ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Als het je lukt dan hoor ik het graag.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

#94
edit/ sorry, brainfart
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Een nachtje slapen, een nachtje om mijn hebberigheid ... te kanaliseren ...

Er komt geen nieuwe hoofdtelefoon (idd. het zijn geen koptelefoons / dank voor de correctie). Op dit moment heb ik een prima exemplaar, een Shure. Geen noodzaak specifiek nu te upgraden. En mijn budget is al elders toebedeeld. Upgraden kan prima later. Daarnaast moet ik eigenlijk voor de HiFikereltjes ook een nieuwe versterker aanschaffen, wat m'n planning al helemaal in het 100 laat lopen.

:yinyang:



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#96
Zoals al eerder geschreven wil ik in mijn TV-set-in-opbouw luidsprekers hebben die niet gezichtbepalend zijn, dus klein en onopvallend van design. De luisterruimte is mid-size, de luisterafstand dik drie meter, en luisteren (nooit echt hard) doe ik naar de TV zelf (meestal docu's, soms een filmpje) en naar muziekvideo's (van een Oppo). Daarnaast las ik op HTf dat LFE via je fronts laten lopen ipv. via een dedicated low frequency device echt niet kan ... ;) en dan kom je al snel bij een sub+sat systeem uit. De sat's had ik al (Monitor Audio MASS-10, hebben ook gewoon een sub nodig ...)), en nu ook de sub: een Sunfire HRS-8. De laaste tijd al best veel subs beluisterd hier en daar. Mijn aandacht lag eigenlijk bij een BK XLS200 of een SVSound SB-1000 als ik die voor een mooie prijs ergens op de kop kon tikken. Echter de verkoper van de Sunfire, en mede forum'ist, overtuigde me van de prestaties ervan, wat nalezen en navragen bevestigde zijn verhaal nog eens, en dus heb ik de sub onbeluisterd gekocht. Ongehoord.

En zelf, als leek, op gehoor, een sub goed afstellen kan ook al echt niet, volgens dit het orakel 'HTf' ... :) Daarnaast bespeeld een sub als geen ander de akoestiek, dat efficiënt met een DSP is te temmen / benutten. Dus heb ik ook maar direct een Antimode gekocht (ook weer via de onvolprezen markt-sectie van ons forum). Een simpel maar redelijk doeltreffend apparaat denk ik. Afstellen doe ik in eerste instantie zelf, maar hierin ben ik een leek, en 'k heb ondertussen geregeld dat een ervaren vriend van me op termijn de uiteinelijk afstelling gaat doen (maar toch zelf proberen is leuk en leerzaam denk ik).

Wat een meegaand en welwillend mannetje ben ik soms ... Jullie zeggen me hoe-en-wat, en ik voer uit ... Als de Sub+Antimode net zo 'bespeelbaar' is gaan we wat leuks beleven :coffee:





soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#97
Bezig grof de beste locatie voor de sub te bepalen. Eerst alleen met de sub, dus zonder Antimode (bron is een oude discman met line-out direct op line-in van de sub). Heb twee kamer hoeken beschikbaar, de TV-set staat tegen de muur tussen deze twee hoeken, op ongeveer 2/3 van de muurlengte.

Begonnen met de sub op mijn luisterplaats, en gekropen langs de muur in kwestie, op zoek maar maximaal volume (damn jongens, nee daar zijn geen foto's van). Voor de weergave gebruik ik op CD gebrande files, vnl. sweeps 27,5Hz - 440Hz en 20-150-20, vele losse testsignalen, en muziek. Ik kwam uit op ongeveer 1/3 van de muurlengte. Daarna de sub daarheen verplaatst en geluisterd op mijn luisterplek. Nog wat geschoven met de sub. Hij staat daar wel pontificaal in het zicht, maar gelukkig is 'ie small and handsome.

Hierna ga ik hem aansluiten via de speaker-in op mijn versterker (die heeft geen variabel/LFE-uit beschikbaar). Ben van plan zo te luisteren tot de nieuwe versterker er is (de NAD ?), en in die tijd de locatie wat te fine-tunen. Antimode gaat er ook tussen wanneer de nieuwe amp er is. Het afstellen moet dan klaar zijn ...



soli

Hinterm Horizont geht's weiter.

yorkie13

Wel met de gordijnen dicht toch ?  :D

Anders denken de buren heel anders over je na vandaag.

solitaire

Te laat, denk ik.

Heb met dit mooie weer de ramen open staan, en het gekreun en gehijg was niet van de lucht ... Op mijn leeftijd met een sub stoeien gaat niet zonder. Maar weten mijn buren dat ik stoei met een sub, of ... :D



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.