solitaire's Hedonic System

Started by solitaire, May 31, 2015, 20:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pjotr27

Quote from: solitaire on December  5, 2018, 13:45:56
Voor volgend jaar staat er op mijn wens/to-do lijstje het vervangen van m'n power tubes. Tsja, ik ben graag voorbereid (inlezen in materie ed.) en werk graag met iets van een planning, om te voorkomen dat er onnodig spullen worden aangeschaft, en specifiek bij iets vergankelijks als bv. buizen of contact-verbeteraars het niet vergeten tijdig te vervangen.

Het zijn 2A3 buizen, die op zich niet heel zeldzaam zijn; zowel oude (NOS) als nieuwe productie is voorhanden. Even inlezen leerde me echter dat er op dit moment een beetje de klad lijkt te zitten in het aanbod; minder in absolute aantallen ivm. afgelopen keer dat ik ze verving (nu bijna 5 jaar geleden), en minder vernieuwende producten (hoewel dat natuurlijk lastig zal zijn binnen een strict format als een buis) ?

Maar goed, ik ben nog niet uit gezocht, en heb nog geen lijntjes naar aanbieders / kenners uitgezet ...

Leuke zoektocht, ik heb een tijdje met Electro Harmonix 2A3 gespeeld en met FullMusic. De laatste zijn wat verfijnder van klank maar kosten ook flink wat meer. EH is voor de prijs erg mooi!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

solitaire

Met de EH en Sovteks heb ik al ervaring zelf, en bevielen me goed (EHs meer dan de Sovteks) en zouden dus gewoon weer aangeschaft kunnen gaan worden. Een audiovriend van me heeft een aantal buizen op reserve, waaronder de Psvane 2A3-T-MkII waar ik goede verhalen over hoor, en bij hem zou ik dus al wat kunnen beluisteren.

Maar luisteren naar buizen tbv. een aankoop is toch wat lastig te organiseren, helaas. Ervaringen van muziekliefhebbers zijn voor mij dus belangrijk, en de FullMusic heb ik dus op mijn 'luisterlijstje' gezet :thumbs-up:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#377
En omdat het verschil in stroomkabels op mijn computer dus zo duidelijk positief uitwerkte, heb ik een tweede exemplaar aangeschaft; PC en DACpre dus nu beide op een Wireworld. En ik ben deze set verder aan het instellen/tweaken. Zo zitten er nu SolidAir Audio maglevs onder de DACpre. De PC gebruik ik om bv. via YouTube nieuwe muziek te checken: output is nu standaard geupsampled naar 24/192. Vreemd, mijn CD's (via m'n Rega) en files (nog steeds Foobar, ook na uitproberen van alternatieven) speel ik altijd native af, want dat klinkt voor mij het best ...
Nog oa. wat zitten pielen met WASAPI push vs. event, maar die verschillen zijn amper waarneembaar en dus gewoon het DAC-eigen protocol genomen. De Pio M22 + Infinity InfiniTesimal klinkt echt super (zit nu al een tijdje StraightWire Music Ribbon tussen), al heb ik het idee dat de tweetertjes ietsieminipietsie 'ritselen' (vreemd woord in deze context, maar zo klinkt het een beetje ...), dus in de toekomst moet ik daar eens aandacht aan schenken.
Heb ondertussen een behoorlijk goed beeld welke kant ik op wil kwa hoofdtelefoons, dus die zoektocht komt binnenkort ook tot een climax (gaat een ZMF Ori worden :inlove:)
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#378
op verzoek een foto van de voetjes onder de DACpre/HPamp

https://solidairaudio.com/product-category/hifi-isolation-feet/

excusez le dust en slechte foto

en ... de kabels aan de achterkant van dat zelfde apparaat ... dikke stugge kabels ... die het dempend gedrag van de voetjes natuurlijk zwaar beïnvloeden ... :eh: (onder de achterkant van het apparaat zitten iets 'zwaardere/stuggere' voetjes dan aan de voorkant om het gewicht van de kabels te compenseren ...)
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Werk aan de winkel. De PC set speelt nu closer to my hart als de stereo set, na lang tweak-en-schuif werk.

Mede door de afmetingen van de ruimte waarin de PC set staat en de setup (325x190, set tegen korte wand, luisterpositie op middenlijn ong. 110 van tegenoverliggende korte wand) heeft geluid een nearfield monitor / hoofdtelefoon achtige weergave. Werkelijk mooie flow en een freaking afbeelding (redelijk breed / erg diep [ver buiten de kamer] én een spooky plaatsing). De stereo set heeft ook een mooie afbeelding, meer als een koepel opgebouwd, maar een minder nauwkeurige plaatsing. Hét sterke punt van de stereo set is de diepte / palet aan klankkleur dat weergegeven kan worden en de natuurlijkheid van weergave.

Zeker 75% van mijn luistertijd is nu via de PC set ... (20% stereo en 5% TV)
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Verwarring. Over de gebruikte digitale settingen.

Streaming doe ik niet aan. Wat ik beluister is van eigen bezit CD of file. Daarnaast maak ik gebruik van internet om nieuwe muziek te ontdekken. CDs worden (al gebeurd dat niet vaak) van een extern audio-loopwerk via coax naar de DAC/Pre gesluisd en native afgespeeld. Files zijn eigen rips (FLAC) of DL (bvk. in hoogst haalbare resolutie) en worden native afgespeeld. Alle internet sessies worden op de PC geupsampled naar 24/192 en dan aan de DAC/Pre aangeboden.
Gain-setting van de Pre is 'low'.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Nog steeds erg tevreden, vooral de PC set maakt veel luisteruren nog steeds.

Wel een dingetje waar ik achter ben gekomen: de USB kabel aan de DAC zijde werkt zich langzaam los. Het buro waar de DACpre op geplaatst is beweegt een heel klein beetje als ik er aan zit te werken, en doordat de USB kabel zo freaking stug is wrikt de plug (overgang tussen de 'beweeglijke' DACpre en onbeweeglijke USB-kabel) zich langzaam los.

Dit oplossen is een hersenkrakertje (heb al het eea. geprobeerd, wellicht is de huidige oplossing een schot in de roos). En dan te denken dat er nog veel stuggere kabels verkrijgbaar zijn :dontgetit:

Wel grappig op sich: "een digitale kabel doet het of doet het niet" ... nou ... als de verplaatsing van de plug een zeker kritiek punt heeft bereikt verschijnt er een luide echo in de weergave. Geluid krijgt een schaduwweergave, wordt met een korte vertraging op iets van 50% van het geluidsvolume herhaald weergegeven. 
Hinterm Horizont geht's weiter.

Tabcam

Quote from: solitaire on April 30, 2019, 18:14:04
...
Wel grappig op sich: "een digitale kabel doet het of doet het niet" ... nou ... als de verplaatsing van de plug een zeker kritiek punt heeft bereikt verschijnt er een luide echo in de weergave. Geluid krijgt een schaduwweergave, wordt met een korte vertraging op iets van 50% van het geluidsvolume herhaald weergegeven.
Klopt toch?! Hij gaat waarschijnlijk opnieuw data zenden terwijl de andere kant zegt dat het goed ontvangen was. Krijg je allerlei rare bijeffecten van. Zelfde met TV-transmissiefouten. Krijg je artefacten in beeld die veel meer opvallen dan een gradueel steeds erger storende analoge uitzending. Uiteindelijk worden de fouten te groot en dan heb je niks meer maar we hebben voor digitale transmissie ook foutcorrectie. In uitzonderlijke gevallen kan weleens fout gaan zoals jij nu hebt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

solitaire

Klinkt logisch. Persoonlijk heb ik een 'storing' als dit nog nooit gehoord of beschreven gezien, dus het verbaasde me nog al toen ik het voor de eerste keer hoorde.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Tabcam

Elk communicatiesysteem degradeert en bij digitaal werkt het meestal of foutloos of erg slecht tot niet. Het is beter om te zeggen; het werkt of je hoort duidelijk de fouten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

Quote from: TabCam on May  1, 2019, 14:33:38
Elk communicatiesysteem degradeert en bij digitaal werkt het meestal of foutloos of erg slecht tot niet. Het is beter om te zeggen; het werkt of je hoort duidelijk de fouten.

Analoog niet anders. Toch? ;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Quote from: scrutinizer on May  1, 2019, 18:37:51
Analoog niet anders. Toch? ;)
Nee, analoog kan langzaam een ruisvloer omhoog laten lopen. Die ga je dan steeds sterker horen. Bij digitasl hoor je een hele lange tijd niks omdat de fouten tot een bepaald ruisniveau gecorrigeerd worden. Lukt dat niet meer hoor he of niks of grote fouten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Douma

De afgelopen weken ben ik weer iets actiever aan het lezen op het forum en dacht, hoe zou het met de immer tweakende Solitaire gaan.  Een "nieuw" show case topic kwam ik tegen. Wederom met veel plezier je ervaringen gelezen!

Quote from: solitaire on February 27, 2019, 12:59:27
...al heb ik het idee dat de tweetertjes ietsieminipietsie 'ritselen' (vreemd woord in deze context, maar zo klinkt het een beetje ...), dus in de toekomst moet ik daar eens aandacht aan schenken.

Misschien een vreemd woord in de context, maar het "klinkt" mij bekend in de oren. Ik heb jaren geleden een set Infinity Reference Studio Monitor gehad. Daar meende ik ook af en toe een bijgeluid te horen dat me deed denken aan het "ritselen" van het tweeter diagram. Toch kwam me dat vreemd voor omdat ik mijn inziens hard genoeg speelde om zo'n licht geluid niet boven de muziek uit te horen.
Ik kan me niet meer herinneren of en wat ik daar mee gedaan heb.
"Nothing lasts, but nothing is lost."