solitaire's Hedonic System

Started by solitaire, May 31, 2015, 20:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

#350
Quote from: solitaire on September 26, 2018, 15:32:18
...

Nu nog een leuke DAC/ pre vinden die tussen de PC en de Pio moet komen. Deze wil ik graag 'modern' hebben (de versterker en LS zijn ... historisch :)). Dan kan de Cayin HA-1A die ook te leen hier staat vervangen worden. Deze DAC/ pre komt op m'n werkplek te staan, dus een klein model heeft de voorkeur. Net als een dubbele pre-out ... een goede hoofdtelefoon uitgang ... en een klankkarakter dat bij die van de versterker en LS moet passen. Ik heb al wat beluisterd hier en daar, en heb dus al een shortlist, maar er is altijd meer, en een mooie prijs kan ook de moeite van het wachten waard zijn :sigh:

Net binnen gekregen, een Pro-Ject Pre Box S-2 digital voor een uitprobeersessie. Hoofdtelefoons zijn mijn Shure SRH940 en Philips N6330 (= AKG K240 Sextett), versterker de M22, LS de LothX en de nieuwe aanwinsten ....
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Heb de afgelopen dagen eens wat lopen klooien met de Pro-Ject, in verschillende configuraties geprobeerd. Het is echt een heel aardig ding ! Dat wist ik natuurlijk al, anders had ik hem niet thuis laten komen om uit te proberen ... Maar al doende komt er ook iets negatiefs in beeld ... het apparaatje klinkt wat 'leeg', weinig substantie, body. De hoofdtelefoon en de pre uitgang. Maar ik moet ook opletten mijn eisen niet steeds verder te verhogen :notify:

De spullen die ik eerder al in huis heb gehad lagen ergens tussen de €400/2000, maar dat is echt beyond wat ik bereid ben uit te geven.

Wat mijn interesse heeft is https://www.audiocircle.com/index.php?topic=158442.0 Prijsindicatie een behoorlijke €700/850, en het is er nog niet. Misschien dat ik toch beter in eens een goede aankoop moet doen ipv. voor de Pro-Ject te gaan en te hopen dat de MW niet te duur gaat uitvallen en de zwakke punten van de P-J mooi oplapt ... De Burson Play V6 en Questyle Audio CMA400i staan bovenaan mijn lijstje (al beluisterd, echter niet thuis) :-\
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#352
de opbouw van m'n PC set vordert ...  Infinity InfiniTesimal (Reference Standard 0.1)
Hinterm Horizont geht's weiter.

c_x

Die amp <3

Verstuurd vanaf mijn SM-G360F met Tapatalk


solitaire

#354
De speakertjes zijn niet jouw ding ?

Deze InfiniTesimals staan al erg lang op mijn wenslijst. Zelf noem ik ze altijd de amerikaanse LS3/5A (wat natuurlijk kort door de bocht is, maar ...). 't Zijn geen doorsnee luidsprekers, en klinken super (mede door de Watkins Dual Drive woofers waarbij 'the low-impedance voice coil is driven through a passive series resonant coil-cap combination to allow the woofer to play into its resonant region, thus extending the frequency response').

Daarbij heb ik beperkt ruimte, en wil de speakers goed kunnen opstellen. Dan is zo'n kleine gesloten luidspreker ideaal.

https://www.davidsaudio.com/Infinity_Infinitesimal.pdf


edit/ link toegevoegd
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

damn, ik ben echt niet meer van deze tijd ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Het nadeel van de PC-set opstelling is dat de spullen vrij ver van elkaar staan (nu staat eea. in een tijdelijke setup op m'n buro, en heb ik minder kabel nodig, maar werkruimte is superkrap).

PC > DAC / pre (USB) 150cm, DAC / pre > amp bijna 3mtr !, amp > speakers ongeveer 2 mtr

Momenteel draai ik met Isoda cinch en LS, maar in de def. setup is de cinch te kort. Er moet dus wat gaan komen, liefst iets zonder financiering/bankoverval. What to do:

- modern off the shelf kabeltje kopen. Bv. Atlas Element Integra (beetje saai maar wel OK) of QED Reference Audio 40 (opener, lekkerder, maar hoog is wat misvormd)
- 2ehands modern off the shelf kabeltje kopen. Er is zo veel moois out there ... gewoon wachten ... en toeslaan bij iets moois.
- periode correct kabeltje, dus iets van rond 1980. Aanbod heb ik al langdurig in de gaten gehouden, maar interlinkjes van 3mtr zijn super-schaars (en dat de eerste de beste bij het klankkarakter van de set past zou een wonder zijn ...)
- zelf kabel draaien. Bv. de geheimtip van dit moment, Pasternack RG58P met KLE Copper Harmony plugjes (al vaak beluisterd en errggg goed, maar solderen ... kan ik ... alleen ik tril tegenwoordig erg ... en uitbesteden = de fun missen)

mmmm ... :confused:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Een paar dagen geleden ging weer eens mijn KPN settopbox kapot: hij ging op geen enkele manier nog aan, ook niet na een 5min. reset door het uitnemen van de voedingsstekker. KPN gebeld, altijd supervriendelijk, en zonder morren een nieuwe toegezonden gekregen.
Wanneer deed 'ie het voor het laatst, en wanneer ontdekte u de storing, was de vraag. Dat beantwoord, kwam de opmerking dat het apparaatje wel erg vaak reboot, dus van de stroom was afgeweest. De medewerker uitgelegd dat ik al enige tijd speel met een scheidingstrafo voor de settopbox, en ook met alternatieve voedingen. Dat laatste ontlokte wat tegenwerpingen maar 'als ik wist waar ik mee bezig was, en hij vertrouwde mij daarin, dan was dat OK' en gebruik van een scheidingstrafo was nieuw voor hem maar kon geen kwaad dacht 'ie. En nogmaals, zonder waarschuwing oid. gewoon nu voor de derde keer in 4 a 5 jaar een nieuwe gekregen.

Maar wat ik me wel afvraag nu, is of een apparaat dat altijd volledig 'uit' omgeplugd wordt (dus eerst met de ab. uitgezet en daarna handmatig met de 'uit'knop op de achterkant van het apparaat uitgezet) daardoor na verloop van tijd toch schade kan ondervinden ?!
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

de nieuwe settopbox loopt als een zonnetje :coffee:

Dit weekend weer een luisterweekend, dus met een uur of wat trek ik de deur achter me dicht. Als het meezit neem ik een 3mtr setje Belden 8402 met Switchcraft 3502A plugjes mee terug, om uit te proberen in de PC-setup  (zie over deze kabel en diens constructie oa. http://jeffsplace.me/wordpress/?p=7325 en https://positive-feedback.com/audio-discourse/duelund-coherent-audio-dca16ga-premium-tinned-copper-vintage-tone-cable/).
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#359
Weer een leuk weekend gehad, veel kunnen luisteren.

De Belden 8402 'Yazaki-san edition' was voorhanden, en genoeg andere kabels om je helemaal lijp te vergelijken. De kabel is iets rond van klank, wel dynamisch maar niet extreem, zeer 3D, transparant in afbeelding (vooral koperwerk was gevoelsmatig 'tastbaar'), en zet sowieso een geloofwaardig plaatje neer (in een HiFi-context; vergeleken met live muziek is zelfs een High-End-set maar bij benadering 'geloofwaardig').

Heb de 8402 voor een mooie prijs kunnen overnemen (was gemaakt voor de handel, maar dat plan werd losgelaten, en een kleine voorraad kwam zo beschikbaar). Natuurlijk is een goede prestatie in de ene set nog geen garantie voor een goede prestatie in een andere (mijn) set, maar iig. heb ik nu een kabel die lang genoeg is om de setup te maken zoals ik die voor ogen heb. Valt de kabel toch tegen kan ik dan rustig vervanging zoeken (misschien toch een lange 'periode' kabel als die beschikbaat komt ?).

En je zou met wat fantasie deze Belden als periode-correct kunnen zien ... in de jaren zeventig/tachtig was het niet gek een audio kabel te maken van die kabel die toevallig voorhanden was (specifieke audio kabels kwamen toen net langzaamaan op de markt) ... en de Belden 8402 is 'seventies brown' (zelfs de pluggen hebben iets last-century achtigs) ...










Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Erg mooie kabels, deze Belden Yazaki-san . Heb hier zelf het eea. aan kabels liggen, waaronder Qed ref40 en Prefer 226, kabeltjes die in aanmerking kwamen voor de plek die de Belden nu heeft. En houdt, want ik ben er erg mee in m'n noppies.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Heb vroeger ergens m'n ogen/oren dicht gehad. Het grotere staande Mordaunt-Short Performance model ken ik, vaak gehoord, maar de kleinere Performance 2 kende ik niet.

Afgelopen weekend beluisterd (op Roksan Caspian M2 eindversterker), en als je een mooie kleine 2e handse zoekt is dit zeker een aanrader :inlove:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Al sinds ik weer een Pioneer M22 gebruik krijg ik de opmerking te horen "mooie transistor versterker voor de Quad ESL57".

Mijn plan is de huidige speakers in de 'main'-set te vervangen, maar 'k was voor de vervanging ervan niet aan het kijken naar een ESL ... maar misschien is het een leuk idee. De ESL ken ik natuurlijk en bewonder ik zeer (en vroeger heb ik lang geluisterd naar Magnepans: niet hetzelfde, maar ...).

Het overwegen waard !?
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#363
Momenteel gebruik ik nog geleende spullen, DAC en pre-amp, in mijn PC set. De afgelopen periode heb ik gebruikt om een aanschaf-keuze te maken. Veel spullen zijn voorbij gekomen, enkele ook thuis uitgeprobeerd. De Project PreBox S2 Digital kwam erg dicht bij wat ik zoek, maar iets in het geluid maakte dat ik niet verslaafd raakte diens prestaties. Het dilemma voor mij werd een beetje prijs vs. kwaliteit, waarbij ik graag in kwaliteit iets extras wilde maar daarvoor eigenlijk niet veel extra wilde betalen ...

De keuze is gemaakt, dwz. mits de verkoper niet het apparaat regulier kan verkopen voordat ik het in het weekend van de 8e december kom halen ... (kans is niet erg groot gezien de doorloopsnelheid en de voorraad ;)). Voor niet zo erg veel meer € dan de Project :coffee:

Het is dus de Questyle CMA400i geworden: 


Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#364
Even een update'je wat betreft de 'historische' audio bekabeling die ik in huis heb. Leuk om gewoon eens toen/nu te vergelijken, en om te kunnen gebruiken in mijn PC-set. Wegens de benodigde lange lengtes aan interlinks 'verzamel' ik vnl. speakerkabels (nadruk op de begin periode van 'commerciële' bekabeling).

A DNM interlink eerste generatie (de bijbehorende LS kabels heb ik ook, maar zijn nu in gebruik), geïntroduceerd 1984
B Isoda HA-08 PSR interconnect, geïntroduceerd 1982 (?)
C Isoda HA 20 speakerkabel, geïntroduceerd 1982 (?)
D Mark Levinson HF-10C speakerkabel, geïntroduceerd 1984
E Straight Wire Music Ribbon speakerkabel, geïntroduceerd 1985
F Heybrook Heywire speakerkabel, geïntroduceerd 1985 (DNM clone, ik gebruik hem shotgunned / kreuzverschaltet)


edit/ PS  dit weekend al ga ik de Questyle ophalen (scheelt weer een week wachten ...)
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#365
Afgelopen weekend m'n Questyle DACpre opgehaald. Dat is het nadeel als je niet zoals de meeste van jullie je van oudsher vaste 'dealer' in de buurt hebt zitten ... Reizen ... en, reizend met OV, het 'handmatig' transport (maar 1/ ik hou van reizen, en 2/ vaak gaat eea. ook gewoon met een koerier natuurlijk).

Hij is in NL maar op een paar plekken te zien/horen, maar het loont de moeite als je een hoofdtelefoonversterker zoekt er even energie/tijd in te steken er één te proeven ! Ook in NL publicaties is er volgens mij weinig over te lezen, en wat erover geschreven is betreft eigenlijk alleen de duurdere modellen: ik heb dus een beetje het idee dat dit merk in Nederland hoog in de markt wordt geplaatst.   https://www.questyle.com/en/product/CMA400i  [★oa. forum sponsor BB&G verkoopt het merk, dus die kunnen je vast verder helpen★]

Vorige keren dat ik naar de Questyle heb geluisterd kwam er een kabeltje voorbij die ik erg fijn vond combineren, een Shunyata Venom USB, en deze kabel, een uitleen exemplaar, heb ik er nu bij gekocht (de hele Venom serie wordt vervangen IIRC). Echter deze moet nagezonden worden ... aangezien hij na een weekend speuren nog niet gevonden was toen ik vertrok ... Het is ook altijd wat, maar geduld is een schone deugd denk ik maar. Heb nog wel wat alternatieven liggen hier, ook wat betreft de netkabel, waarover ik later pas een keuze maak aangezien het apparaat bovengemiddeld op veranderingen in stroom lijkt te reageren (mooiste betaalbare netkabel tot nu was een Mudra Akustik / de mooiste 'onbetaalbare' een Ensemble Luminoso).

Goed, hij zal nu wel geacclimatiseerd zijn, eens kijken of ik hem aan de praat krijg hier ...



edit/ linkje toegevoegd
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Voor volgend jaar staat er op mijn wens/to-do lijstje het vervangen van m'n power tubes. Tsja, ik ben graag voorbereid (inlezen in materie ed.) en werk graag met iets van een planning, om te voorkomen dat er onnodig spullen worden aangeschaft, en specifiek bij iets vergankelijks als bv. buizen of contact-verbeteraars het niet vergeten tijdig te vervangen.

Het zijn 2A3 buizen, die op zich niet heel zeldzaam zijn; zowel oude (NOS) als nieuwe productie is voorhanden. Even inlezen leerde me echter dat er op dit moment een beetje de klad lijkt te zitten in het aanbod; minder in absolute aantallen ivm. afgelopen keer dat ik ze verving (nu bijna 5 jaar geleden), en minder vernieuwende producten (hoewel dat natuurlijk lastig zal zijn binnen een strict format als een buis) ?

Maar goed, ik ben nog niet uit gezocht, en heb nog geen lijntjes naar aanbieders / kenners uitgezet ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

In dit huis woon ik al weer zo'n kleien 8 jaar, en nog steeds waren niet alle fysieke CDs/DVDs gerubriceerd en voor-het-grijpen neergezet. Vandaag had ik een aannemer over de vloer, en dat was ideaal voor mij om alle schijfjes bij elkaar te zoeken en op alfabet te zetten ... Wat een puinloop: schijfjes die ik zelf geript heb en waar nu van blijkt dat het origineel is verdwenen, platen die ik dubbel heb (Sigur Ros' ( ) 4x :-[), en daarbij is nog lang niet alles geript, ...  :unhappy:

Maar goed, er is iig. weer overzicht, dankzij oa. een nieuwe Ikea Kallax (een design ramp, maar efficient) en 'k kan alles weer pakken zonder zoeken (en soms niet vinden) :coffee: Heb weer een paar hele mooie platen terug in het vizier :inlove:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#368
Heb sinds de Questyle DACpre hier staat al niet meer naar m'n main-set geluisterd ... Wat een heerlijk apparaat om mee te werken (geen overbodige menu-structuur soft-buttons maar hard-buttons die direct doen wat jij wilt [niet bedoeld als sneer, Sopper]), en wat klinkt de set met de Pio versterker en kleine Infinitys toch mooi.

Ben nog wat aan het pielen met de bekabeling: BlackCat SilverstarUSB is de enige goede USB kabel met de benodigde minimale lengte die ik momenteel in huis heb, so that's the one, en als netkabel heb ik in huis (die lang genoeg zijn voor de opstelling, 2mtr) Supra LoRad (de kleine), Siltech SPO18, Art Speak, Eupen, Furutech 314Ag. De Sil bevalt erg goed, de Furu is een twijfelaartje (afhankelijk van de opname) en de anderen bevallen me niet. Die Eupen gebruik ik in 1.5 en 2.5 mm uitvoering ('k dacht dat dat de maten zijn?) al jaren en bevallen me prima, maar hier ... niet ideaal. Er was me al opgevallen, en verteld, dat de Questyle gevoelig is voor stroom kwaliteit, dus ik ga nog even kijken welke kabels ik nog meer kan proberen (budget <€125), en ook voor de USB komt wat anders (met wat geluk de genoemde Shunyata ...).


edit/ de 'niet sneer' toegevoegd :-*
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

DO's and DONT'S of Hi-Fi

Popular Electronics, Oct 1956
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Heb Walker Audio Eliminator Directional Antennae in huis (RCA versie). Zou hetzelfde doen als de AudioPrism Ground Controls op m'n luidsprekers.

Het doet niets. Er gebeurd niets.

:unsure:

Is toch een vreemd ... fenomeen ... dit type accessoires. Maar goed, ik heb nog even om effect na te jagen :sly:



Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#371
de Walker Eliminators werken ... maar minder dan ik had gehoopt kijkende naar wat mijn Ground Controls doen (al is dat appels met knikkers vergelijken ?)


ze zijn ontdaan van hun losse transparante hoesjes (isolatie) en liggen nu ipv. op de voorversterker naast elkaar onder de voorversterker & voeding, onder een zakdoek (tikkeltje voorzorg om elektrisch contact tegen te gaan)


Het blijft leuk te experimenteren. En dergelijke accesoires zijn voor mij de homeopathische medicijnen van de audio-wereld. Mijn standpunt: als jij er baat bij hebt, gebruik ze. Dan hebben ze geen wetenschappelijke goedkeuring nodig; jouw goed voelen is de goedkeuring.


Hinterm Horizont geht's weiter.

c_x

Beste wat je ooit zal doen is die pioneer amp aan mij verkopen :D

Verstuurd vanaf mijn Y635-L21 met Tapatalk


solitaire

the one who waits for something good, never waits too long ;)
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#374
De Shunyata Venom USB-kabel is ondertussen binnen en ingespeeld. Het is een nieuw exemplaar geworden, en niet het demo model dat ik zou overnemen (die is nooit meer boven water gekomen ...). En man wat baalde ik, want inspelen bracht grote hoogten en immense diepten voor de weergave was wat het moest zijn ...

En na die kabel inspelen kwam er een stroomkabel die me nog aangeraden was (Wireworld Stratus-7), en eerst ingespeeld moest worden. Stroomkabels prik ik altijd in m'n computer om in te spelen (heeft de juiste aansluitingen en staat dagelijks 15 uur aan). En wel vaker brachten stroomkabels op m'n PC een verandering van audio weergave, maar nooit zo extreem als nu. Het weergave karakter van de kabel was me al geschetst, en inspelen moest 'ie zeker was al de mededeling ... maar ppffff wat een effect-kabel. Godzijdank werd alles na een paar dagen neutraler (het blijft een kabel met een vrij sterk eigen karakter, maar in deze set past 'ie erg goed [in mijn mainset is de balans compleet weg met deze netkabel]).

Deze week komt een Noratel iMEDe-300 scheidingstransformator binnen, om de KPN STB te isoleren van de overige electrische aansluitingen in de TV-set. Al enige malen mee gestoeid, dus geen verrassingen verwacht ...
Hinterm Horizont geht's weiter.