solitaire's Hedonic System

Started by solitaire, May 31, 2015, 20:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Zeker...heb het tijdje terug nog eens gelezen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.


solitaire

tweakjesdag ?

kliekjesdag ! bij tante Neel ?



mijn nieuwsgierigheid is gewekt :)
Hinterm Horizont geht's weiter.

op eigen verzoek verwijderd.

Ooit, lang geleden, toen Hans en ik nog veel bivakkeerden op het hififorum heb ik eens een tweakjesdag georganiseerd. Was erg leuk destijds, ook om nu terug te lezen, trouwens.

Ik stond toen heel anders in de hobby...

;D

solitaire

Dat is idd. een stevige verandering van POV; what happened ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

op eigen verzoek verwijderd.

Wijsheid komt met de jaren...

;D

Wat gelezen, wat gesproken en wat nagedacht. En mijn setje is daardoor op een niveau gekomen waarvan ik vermoed dat mij dat niet zou zijn gelukt met de standaard 'rommel' en een stapeltje tweaks.

solitaire

Toegegeven dat me dat ook wel overkomt, de tweestrijd tussen hoofd en hart. Switchen tussen die twee zal ik niet snel doen, maar enige mate van common sense is wel nuttig :sigh:
Hinterm Horizont geht's weiter.

Contour

Hoe ziet jouw set er momenteel uit? Ik kan geen showcase topic van je vinden.

Geoetjes Walter

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Contour on September 15, 2018, 17:36:59
Hoe ziet jouw set er momenteel uit? Ik kan geen showcase topic van je vinden.

Je bedoeld mijn set?

Contour


op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: solitaire on September 15, 2018, 17:36:24
Toegegeven dat me dat ook wel overkomt, de tweestrijd tussen hoofd en hart. Switchen tussen die twee zal ik niet snel doen, maar enige mate van common sense is wel nuttig :sigh:

Ik zie het echt als voortschrijdend inzicht. Destijds was ik nog niet heel lang bezig met echt goede weergave. En stiekem vind ik al die tweaks nog steeds hartstikke leuk en gezellig, alleen weet ik dat ik bij het gros geen verschil(len) ga horen. Ik vond laatst nog een setje kekke dempers die ik onder mijn streamertje heb geprakt. Ik hoor geen verschil met of zonder, maar ik hoef ook niet meer bang te zijn dat mijn streamertje natte voeten haalt (ding staat in het raamkozijn).

En het klinkt nu zo goed met het pad dat ik ben ingeslagen dat het me ook allemaal weinig meer boeit.

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Contour on September 15, 2018, 18:20:39
Ja!

Okay.

Hetzelfde streamertje als Hans (Paradigm PW link heet dat ding geloof ik) en een setje zelfbouw speakers die Koen heeft ontworpen: BR zuiltje met een Hypex AS100.2d, die een Seas tweeter in een waveguide en een HiVi woofer aanstuurt.

En wat vlaswol panelen en die dempers van zojuist.

;D

i2Paq

Quote from: Baardmannetje on September 15, 2018, 18:28:57
Okay.

Hetzelfde streamertje als Hans (Paradigm PW link heet dat ding geloof ik) en een setje zelfbouw speakers die Koen heeft ontworpen: BR zuiltje met een Hypex AS100.2d, die een Seas tweeter in een waveguide en een HiVi woofer aanstuurt.

En wat vlaswol panelen en die dempers van zojuist.

;D

Waarom heb je voor de Paradigm PW LINK gekozen?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: i2Paq on September 15, 2018, 18:38:19
Waarom heb je voor de Paradigm PW LINK gekozen?

Vanwege ARC.

Ik had ook met REW en de DSP van de Hypex-en mijn kamer wat kunnen corrigeren. Maar ik wilde die DSP uiteindelijk gewoon puur scheidingsfilter houden en ARC is wel heel gemakkelijk en werkt gewoon goed. En dat ding doet Spotify Connect, ik speel al mijn muziek vanuit Spotify.

solitaire

Quote from: Baardmannetje on September 15, 2018, 18:23:43
Ik zie het echt als voortschrijdend inzicht. Destijds was ik nog niet heel lang bezig met echt goede weergave. En stiekem vind ik al die tweaks nog steeds hartstikke leuk en gezellig, alleen weet ik dat ik bij het gros geen verschil(len) ga horen. Ik vond laatst nog een setje kekke dempers die ik onder mijn streamertje heb geprakt. Ik hoor geen verschil met of zonder, maar ik hoef ook niet meer bang te zijn dat mijn streamertje natte voeten haalt (ding staat in het raamkozijn).

En het klinkt nu zo goed met het pad dat ik ben ingeslagen dat het me ook allemaal weinig meer boeit.

Als je het verschil na toepassing van de dempertjes niet waarneemt zal zonder twijfel je set ondermaats zijn.
;)

Maar zonder gein: als voorbeeld stel ik vaak dat een tweak een 1% verbetering in weergave brengt. Echter, met Spotify worden bij de bron al procenten weggegooid (Spotify is, alleen voor Premium-abonnees en alleen voor bepaalde toepassingen, max 320 kbit/s lossy Ogg Vorbis). Niet gezegt dat optimalisatie van de set dan helemaal geen zin heeft, maar de nuances die voor mij weergave lifelike maken, en waar ik op inspeel met tweaks, zijn voor een deel door het gootsteenputje :-\
Hinterm Horizont geht's weiter.

op eigen verzoek verwijderd.

Dat denk ik niet. Sterker nog, dat weet ik zeker.

Het kan nog echt wel iets beter hier maar dat gaat echt niet gebeuren met dempers, een CD-speler of wat dan ook. Daarbij niemand gaat 1% verschil kunnen ABX-en. Net als een 320 Vorbis streampje en een Cd-speler, in een blinde testis het allemaal weg.

En dat is misschien ook wel de belangrijkste verschuiving in mijn beleving van de hobby, ik neem mijn waarneming niet zo serieus meer.

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

dre73

Heb je die versterker nou al open gemaakt? :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

no :D

die gaat rechtstreeks naar Latham
Hinterm Horizont geht's weiter.

Sirius666

Ondanks weggegooide procenten had ik recent voor het eerst Spotify gebruikt (Chromecast rechtstreeks op EV). Ipv luisteren hoe het hifi-technisch klonk had ik dat na een paar seconden al wel weer gehoord en was het simpelweg neerploffen en genieten. Het klonk gewoon erg lekker!

Een maz heeft tijden vanaf een laptop met Spotify gespeeld. Ongetwijfeld een gruwel voor menig high-end audiofiel :D

solitaire

Quote from: dre73 on September 15, 2018, 21:21:32
Heb je die versterker nou al open gemaakt? :D

zo-ish ;)


heb even gekeken of ze makkelijk open te maken was, maar kon zo snel niet vinden hoe ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

yep, who needs more ?!

als de mijne nou ook in zo'n mooie staat is ... maar goed, hij gaat, zoals gezegd, toch eerst voor een recap (en controle / afstelling) naar Latham
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#348
Heb net de luidsprekers aangeschaft die gaan spelen in mijn PC set, dus samen met de Pioneer M22. Als het goed is zijn woofer-rolranden en folie/magneten van de tweeter OK, en alles in goede staat :lookaround: Nog een weekje (schat ik) geduld ... de geleende LothX'en kunnen dan ook weer terug naar haar eigenaar.

Nu nog een leuke DAC/ pre vinden die tussen de PC en de Pio moet komen. Deze wil ik graag 'modern' hebben (de versterker en LS zijn ... historisch :)). Dan kan de Cayin HA-1A die ook te leen hier staat vervangen worden. Deze DAC/ pre komt op m'n werkplek te staan, dus een klein model heeft de voorkeur. Net als een dubbele pre-out ... een goede hoofdtelefoon uitgang ... en een klankkarakter dat bij die van de versterker en LS moet passen. Ik heb al wat beluisterd hier en daar, en heb dus al een shortlist, maar er is altijd meer, en een mooie prijs kan ook de moeite van het wachten waard zijn :sigh:


Quote from: solitaire on February 20, 2018, 10:32:38
wat is 'ie mooi ... blij dat ik weer een Pioneer M22 heb ... en in een bijzonder fraaie staat :coffee:


http://www.thevintageknob.org/pioneer-M-22.html
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on September 26, 2018, 15:32:18
Heb net de luidsprekers aangeschaft die gaan spelen in mijn PC set, dus samen met de Pioneer M22.
...

goed verpakt
Hinterm Horizont geht's weiter.