solitaire's Hedonic System

Started by solitaire, May 31, 2015, 20:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

solitaire

Afgelopen jaren was NordOst 'in'. Bedenk je bij TelQ kabels dat als je van NordOst's "altijd bassen vol open, mids vol open, hoge tonen vol open, dynamiek vol open, alle lampen vol aan, vol alles, vol WAUW" komt de TelQ's misschien te duister en verstopt lijken ...


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Bas Akkerman

Solide,  Just for the records. Ik vind het een bijzonder leuk topic om te volgen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

solitaire

Thanks Bas !

Dan durf ik het bijna niet te zeggen ... maar de hobby is van aktief (zaken uitproberen / bouwen) naar passief (luisteren) gegaan ... de set is nu eerst 'klaar' ... 't topic is eerst klaar ... :nopompom:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zit er aan te denken toch zelf de speakers te bouwen voor in mijn TV-set. Gewoon kopen is zo ... . En zelf ontwerpen maakt echt maatgesneden oplossingen mogelijk. Oh, 't is leuk om te doen ook nog eens.

Maar dan eerst van wat voorraad af, oa. een prachtige ongemodificeerde Meridian MCD (ooit aangeschaft om een reserve loopwerk voor mijn gemodde MCD te hebben), Marantz CD84 CD-speler, Cambridge Azur 540D DVD speler, een jaren 80 receiver Pioneer SX770, Silenx HTPC cabinet cooling system, ...


Pjot
Hinterm Horizont geht's weiter.

Leeuwarden

Wel eens eerder zelf speakers ontworpen?

Dura

Ik heb sinds een maand Tellurium q black speakerkabels en ik moet zeggen dat ik nooit geweten heb dat ls-kabels zoveel verschil konden maken. Vooral het hoog is alle korreligheid kwijt zonder dat het ten koste gaat van bas of dynamiek. Ik kreeg demo-kabels toegestuurd om te lenen voor 10 dagen, het verschil met de van Damme ofc 2.5 mm (die mijn tot nu toe favoriete Kimber 8TC verving die te helder klinkt op mijn huidige speakers) was veel groter dan ik tot nu gewend ben, en het is me nog niet gelukt om minder proeve eigenschappen te vinden. Dus gekocht, en blij mee.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

solitaire

Quote from: Leeuwarden on February  7, 2016, 20:59:00
Wel eens eerder zelf speakers ontworpen?

een kleine tien ontwerpen in ongeveer 25 jaar

van proof-of-concept testopstellingen naar eindproduct

met (wissel)filters heb ik het niet zo, dus vaak obv. mechanische filtering en/of breedbanddriver
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Dura on February  7, 2016, 21:11:20
Ik heb sinds een maand Tellurium q black speakerkabels en ik moet zeggen dat ik nooit geweten heb dat ls-kabels zoveel verschil konden maken. Vooral het hoog is alle korreligheid kwijt zonder dat het ten koste gaat van bas of dynamiek. Ik kreeg demo-kabels toegestuurd om te lenen voor 10 dagen, het verschil met de van Damme ofc 2.5 mm (die mijn tot nu toe favoriete Kimber 8TC verving die te helder klinkt op mijn huidige speakers) was veel groter dan ik tot nu gewend ben, en het is me nog niet gelukt om minder proeve eigenschappen te vinden. Dus gekocht, en blij mee.

Tellurium Q was voor mij ook een ontdekking, en ook ik ben er nog steeds erg mee in mijn nopjes


Pjot
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#33
Dat met die 'spulletjes verkopen' gaat langer duren dan gedacht ... met concentratie problemen is het lastig zoeken naar verkoopondersteunende info .... fotootjes maken ... en alles in een mooi verhaaltje gieten.

Alvast een overzichtje, en linkjes naar de advertentie, als 'ie eenmaal klaar is, voeg ik er dan later per artikel aan toe:

- Cambridge Azur 540D (Version 2) HDMI DVD speler , zwart                                                 http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=156725.0
- DH Labs Silversonic Digital - D-75   digitaal coax RCA 40cm.                                               http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=156743.0
- La Maison de L'Audiophile / Jean Hiraga 'Le Tube' buizen voorversterker
- Marantz CD-84  CD-speler vintage (1984 - 1986) zwart
- Meridian MCD  CD-speler vintage
- PAC DIF 1    voorloper van bv. Crystal Cable Bridge
- Philips AD1265/M8  breedbanders, setje
- Philips N6330 Hifi Studio Monitor Headphones [AKG K240 Sextett kloon] vintage
- Pioneer SX-770 receiver vintage (1969 - 1972
- Sansui AU-555  versterker vintage (1971-1973)
- Silenx HTPC cabinet cooling system ,  5 fans incl. controller 


alles in goede staat and priced to sell
Hinterm Horizont geht's weiter.

Maikel_audionerd

HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

solitaire

Dank je !

En dan te bedenken dat de set nog mooier is geworden. De Hiraga voorversterker is echt heel goed, maar beter kan altijd en ik begon me te ergeren aan de dual-volume regeling. Na lang zoeken is in de plaats gekomen een Trichord Orca met Never Connected voeding en Trichord voedingskabel.

Maar twee verbeterpunten in de set staan nog open: passende luidsprekers en akoestische maatregelen. Kwa luidsprekers heb ik een wenslijst weten op te bouwen van 5 modellen (en 1 die ik nog beter wil leren kennen). Niet te grote speakers met een voldoende rendement vinden die aan m'n smaak voldoen is tricky. Nu afwachten waar ik mijn hand op kan leggen. Ook de akoestische maatregelen zijn al wel onderzocht, obv. situatieschetsen en advies van profs, maar ik heb niet echt een akoestisch probleem en structureel beter werd het met geen van de maatregelen. Daar zal dus een aanpak obv. metingen ter plekke aan te pas komen (wat nog niet geplanned staat).

De dag nadat ik een Oppo 101 in huis kreeg begaf m'n andere BDspeler het (een Pioneer ... aanzetten ging goed maar daarna geen reaktie meer op AB ... ook niet op knoppen op het apparaat ... uit ging 't alleen nog door de stekker er uit te trekken, maar aangaan doet 'ie niet meer ...). Daar moet nu vervanging voor komen, maar de Pio was zeg maar reserve speler geworden, en vervanging heeft dan ook geen prio.

Dan staat er nog een vraag open hoe ik zo goed maar onopvallend mogelijk de geluidsweergave van mijn TV kan overnemen: luidprekers aktief / passief, passief betekend mogelijkheid tot zelfbouw, maar ook tot noodzaak van versterking, met in- of externe DAC, luidsprekers op het TVmeubel plaatsen, of wat groter kiezen en op de vloer ernaast, of toch soundbar / soundplate (en daar blijk ik dan weer aparte eisen aan te stellen, dus weing aanbod) ... Geen haast, maar in de pipeline.

Veranderingen in apparatuur zijn er dus, maar het gaat me nu echt voornamelijk om het genieten van muziek.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Voor bezitters van de Michell / Trichord Orca voorversterker die hun voeding(skabel) nog niet hebben geupgrade: you're missing out !

En wat dan wel ? Samenvattinkje:
Weergave lijkt ritmisch strakker te zijn, met een krachtiger/soepeler basweergave. Noten in de hele weergave zijn beter gedefinieerd, je kan dieper in de muziek en in de afbeeldingsruimte kijken zonder daarvoor extra analytisch te moeten luisten. Ook stemmen zijn hierdoor nog realistischer; je 'ziet' de verbanden tussen bv. stem en ademhaling beter waardoor er meer een echt mens voor je staat. Daarbij is ook de ruimteafbeelding duidelijker gedefinieerd / stabieler (geluiden voor in de ruimteweergave schalen qua afbeeldingsgrootte / volume / karakter gelijkmatig en reeel naar achter in het ruimtelijke beeld mee, en vv.). Bij sommige opnamen (vaak 'hot' en/of overgeproduceerd) is in het hoge tonen bereik duidelijker te volgen wat een klank / geluidje doet; minder informatie 'wolk' en meer informatie 'traject' ... Weergave overall is transparanter en krachtiger, meer to the point. Natuurlijker en relax'ter.

Zeer aanbevolen !

http://www.trichordresearch.co.uk/upgrading-your-existing-trichord-products/



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#37
stand van zaken
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#38
De laatste tijd hebben best een aantal luidsprekers bij mij thuis geprobeerd zich een vaste plek te bemachtigen. Maar in mijn hoofd begon een gedachte zich te vormen eens anders dan anders tegen luidsprekers, de rol van LS-kasten in de weergave en de manier waarop luidsprekers koppelen aan de akoestiek van de kamer aan te kijken. Niet omdat ik nou specifiek klachten heb, maar gewoon om te zien of 'anders' mischien 'beter' is.

Met als uiteindelijk gevolg dat ik net m'n geld geinvesteerd heb in wat de fabrikant nadien (gemaakt van 2009 - 2012 ?) omschrijft als een commercieel geflopte luidspreker ???. Het is een doodsimpele maar ietwat breekbare contraptie, die ivm. transport uit elkaar moet worden gehaald (speakers komen uit de UK). En omdat ze dan toch uit elkaar liggen wil ik van de gelegenheid gebruik maken delen een ander kleurtje te geven (plasti dip, zodat eea. in de oorspronkelijke staat terug te brengen is, over metaal).

Gaat een aantal weken duren, is de planning nu.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

hvlemmi

Misschien is iets in de richting als Musical Affairs of Kiso iets voor je, gezien je zo bezig bent met trilling en akoestiek. Past ook bij je buizen.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

solitaire

Ah, ja, helemaal goed !

Wanneer kom je ze brengen ? ;)


Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#41
Mijn aankoop is binnen!

Op de foto een deel van één speaker; eeuwige roem voor diegene die correct de naam van deze luidsprekers post ...



soli

PS kleuren vertekenen op de foto ... de rode waas komt van de flits denk ik (de vlek zit helaas in de lens)
Hinterm Horizont geht's weiter.

Peerless Monster

Quote from: solitaire on May 16, 2017, 13:09:54
Mijn aankoop is binnen!

Op de foto een deel van één speaker; eeuwige roem voor diegene die correct de naam van deze luidsprekers post ...



soli

PS kleuren vertekenen op de foto ... de rode waas komt van de flits denk ik (de vlek zit helaas in de lens)

Geen kast. Naais.
Maar welke speaker? Geen idee. :)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Maikel_audionerd

Quote from: solitaire on May 16, 2017, 13:09:54
Mijn aankoop is binnen!

Op de foto een deel van één speaker; eeuwige roem voor diegene die correct de naam van deze luidsprekers post ...



soli

PS kleuren vertekenen op de foto ... de rode waas komt van de flits denk ik (de vlek zit helaas in de lens)
Ik kan naar die eeuwige roem (zowiezo) ook wel fluiten, maar die metalen standaard ziet er eg netjes uit zo, jammer om te plastidippen hoor. Maar goed, das ook maar een mening.
Ben benieuwd naar de in elkaar gebouwde versie, nadat de prijsvraag voorbij is  :thumbs-up:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

solitaire

#44
De aluminium delen zien er smetteloos uit, en zijn met hun 10mm. dikte zwaar maar sierlijk. Het zijn echter delen die, als de speaker opgebouwd is, gezichtsbepalend zijn. En aangezien ik in huis geen kleurstelling heb die mooi matched met de metaalkleur kies ik voor dippen. Daarnaast is plastidip verwijderbaar en wie weet nog van positieve (dempende) invloed op de weergave :butbut:.

De speakers zijn ex-demo maar in perfecte staat op een ding na (dat laat ik asap herstellen). De fabrikant produceerde de speakers in batches met tussenpauzes, en de UK distributeur moest leveren net toen een partij op was. Daarom is hun demo model verkocht en later een nieuw demo model uit de nieuwe batch gehaald. Dat bleek echter de laatste batch te worden: de fabrikant trok de stekker uit het model en uit het merk om zich te richten op andere audio avonturen (die zeer bekend en redelijk groot zijn geworden / ik denk dat velen van jullie de merken en zelfs misschien zijn naam zullen kennen :D). Dit demo paartje is dus nauwelijks gebruikt.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Dus ... plastidippen ...

Heb dit voor het eerst gedaan, en dus voor die tijd me ingelezen op The Mighty Web. Het resultaat is ... redelijk tevredenstellend. De Motip spuitbussen die ik gebruikte werken prima, je kan vanuit iedere stand spuiten en de bussen goed leegspuiten. De gloss-zwarte kleur die ik gebruikte vloeit minimaal, maar genoeg om strak te dekken. Hiervan heb ik 8 lagen aangebracht, met 5 minuten interval, waarvan de eerste heel dun. Er zijn na het drogen als je goed kijkt wat doffe/ruwe plakken te zien (beetje afhankelijk hoe de lichtinval is), die me niet echt storen ... maar toch ... je weet dat ze er zitten ... Dan heb ik twee transparante lagen aangebracht (ook weer met een 5min. interval, en een product uit dezelfde serie van Motip). Ook prima te verwerken, alleen ... deze vloeien best sterk ... waardoor ik toch drie redelijk zichtbare (na geheel uitdrogen bijna onzichtbare) druipers heb ... Niks dat me echt stoort ... maar toch ... je weet dat ze er zitten ... Vandaar een resultaat "redelijk tevredenstellend".  (foto is wat donker, maar dit is de enige waar het vlekkerige in de verf te zien is)

Nu nog de plexiglas panelen schuren (oh, sh#t, nu verraad ik welke speakers het zijn :-X) maar dat doe ik onder de ogen van een wat meer ervaren, hulpvaardige vriend.


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

paaj

Die zien er wel vet uit. Enkele driver of iets als KEF/Tannoy?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Heb de ClonesAudio 25i uit m'n PC-set ingeruild tegen ... reeds geleverde diensten ('koper' checked wel eens aangeschafte 2de hands apparatuur voor me) ... en een setje luidsprekers voor de TV-set in-wording (meer hierover later).

Als vervanging voor de Clones zit ik al een tijdje te denken aan iets vintage / buizen / nice2have. Een early-model Naim of Sugden bv., of een mooie DIY buizen bak ... iets grappigs. Moet alleen wel matchen met de rest van de set, want ik wil niet nog meer moeten gaan vervangen alleen om de nieuwe aanschaf goed tot zijn recht te laten komen.

:-\



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: solitaire on May 25, 2017, 11:47:26
...
Nu nog de plexiglas panelen schuren (oh, sh#t, nu verraad ik welke speakers het zijn :-X) maar dat doe ik onder de ogen van een wat meer ervaren, hulpvaardige vriend.
...

De panelen zijn gisteren geschuurd. Met de hand ... heb er spierpijn van: eerst met korrel 800 nat schuren, dan met korrel 1200 nat, vervolgens met koperpoets polijsten. Vanochtend de speakers in elkaar gezet, en met de zwarte achtergrond van de stand erachter vallen toch nog een aantal plekjes op in het plexiglas die wat doffig zijn ... nou ja, kan altijd later nog een keer verder behandeld worden als het me zou gaan storen.

Nu de speakers opstellen. In mijn woonkamer nog geen ervaring met OB's, dus dit zal wel even aftasten worden. En verder 'drivers aan de binnenkant of aan de buitenkant' ? Wat dat betreft zijn het net Maggies met hun lange tweeter 'strook' aan een kant van het paneel. En daar heb ik veel ervaring mee, dus wellicht dat dat gaat helpen. We'll see.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.