solitaire's Hedonic System

Started by solitaire, May 31, 2015, 20:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

Quote from: solitaire on December  6, 2017, 20:17:56
Vandaag heeft een vriend van me met veel sub ervaring nog eens de plaatsing/afstelling van mijn sub met me doorgenomen.(..)

Bewuste vriend was trouwens zeer te spreken over het gewicht dat ik aan de sub heb toegevoegd. Nou ja, om eerlijk te zijn vond hij het ronduit lelijk, maar was positief over het effect, en gaat in vergelijkbare situaties kijken of het zinvol is iets dergelijks toe te passen. Altijd leuk je eigen oordeel bevestigd te zien worden.

Mooi dat je stappen zet! Heeft de bewuste vriend het effect van het gewicht ook gemeten?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

solitaire

Dank je.

Nee, een 'verschil'meting is niet gedaan.




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Ach du Scheiße! Misschien sta ik toch meer aan de elitaire kant van dit forum ...

Heb twee kabeltjes in huis waar ik de rest van dit jaar naar wil luisteren (alleen dat al ... luisteren naar kabels :wacko: ...). Het zijn een Atlas Mavros Glass Optical en een QED Reference Optical Quartz, en die wil ik afzetten tegen de Chord Optichord die ik nu in gebruik heb (tussen KPN settop box en NAD C338 versterker). De Chord Optichord komt uit m'n oude PC set, en daar had ik de 3 meter kabel nodig; op de huidige locatie heb ik aan 1.5 meter voldoende, en heb ik de Chord opgerold liggen, wat er niet uitziet (kan hem nergens wegwerken). Als soort van basis-check heb ik een standaard / dropveter stuk optische kabel hier liggen.

We praten hier over een investering vergelijkbaar met een setje aktieve can-do's JBL LSR305 ... Brrr, zinloos elitaire kwakzalver prietpraat over kabels :coffee:



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Zoals al geschreven staat de HT-set op Valhalla Technology VT feet (ieder apparaat op zijn eigen onderzettertjes). Maar aangezien ik met de optische kabels aan het uitproberen ben was het onderste apparaat, de NAD versterker, van zijn VT feet af.

Door deze samenloop van omstandigheden kom je er achter dat vnl. het extra oplossend vermogen die de Atlas Mavros kabel aan de set geeft makkelijker waarneembaar is als de versterker (en daarmee indirect de hele 'stapel' apparatuur) op deze VT's staat. Op Ágætis byrjun van Sigur Rós, track 5, staat op 0:36 in de achtergrond links een kuchende man, die met VT's en met Mavros kabel duidelijk waarneembaar is (even later zal deze man kuchend rechts achter uit 'beeld' verdwijnen, maar dat is nog dieper in de opname en niet meer te horen op deze set). Met de andere kabels is dit minder duidelijk, en met de andere kabels zonder de VT's alleen met hoogste inspanning nog te horen.

Best opvallend: de set moet het ook maar weer kunnen geven, en eigenlijk had ik mijn twijfels of niet de Mass speakertjes een beperkende factor zouden gaan vormen. Weergave wordt met de VT's wel iets 'donkerder', zoals vaker met elastisch voetjes, maar brengen duidelijk de set op een hoger plan kwa oplossend vermogen (ze maken de weergave ook minder 'mechanisch' en afgebakend-ruimtelijker vnl, dus zowiezo mochten ze al blijven).

Wat betreft de optische kabels blijf ik van mening dat onderlinge verschillen er zijn, maar minder dan bij ander kabels. Toch leuk, een vergelijkje, en voor mij nu nuttig aangezien ik een andere kabel wil aanschaffen.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

En ik maar denken dat mijn set een fijne weergave van microdetailringheelkleingeluid kan weergeven. Helaas. Hier niet te horen. De hoofdtelefoon is afgekoppeld, anders zou ik het daar even op luisteren.

Ik hoor wel erg regelmatig gepraat door de opname heen. Iemand rechts die zijn klep niet kan dichthouden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

Over de hele CD zitten idd. allerhande geluiden die (denk ik dan) eigenlijk niet bij de eigenlijke opname horen ... Maar da's wel bij meer albums zo.

Waar ik me daarintegen sinds ik een sub heb echt aan stoor zijn de laagfreq. 'ongelukjes' die te pas en te onpas te horen zijn, vnl. op TV kanalen zit een hoop troep. Klappen en gerommel zonder dat er een relatie met het beeld is. Daarbij vergeleken is de Sigur Rós opname nog 'schoon' :-\



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#206
Het gaat de Atlas Mavros Glass Optical worden. Een opener weergave met meer energie (aansprekender). Het zijn onderling geen schokkende verschillen, maar duidelijk waarneembaar. Met de Atlas had ik als enige kabel constant de kriebel om door te luisteren, en nog eens te luisteren. Los van sec klankverschil, bij de andere kabels had ik die kriebel echt minder: ik kwam toch steeds weer bij de Atlas uit. Goed, dan die maar gekozen; mijn huidige kabel (Chord Optichord) is in de nieuwe toepassing echt te lang, dus ik wil toch graag van kabel wisselen.

Dus, de Atlas is besteld (maar verwerken ervan is natuurlijk een gevalletje 'wachten tot 2018'). Kleine domper is dat de Atlas niet meer leverbaar blijkt te zijn als 150cm. versie, de keuze is dus de 200cm. uitvoering geworden (kleine positieve side-note: 150cm. was ook aan de krappe kant ...). Over een paar weken komt dus voor een paar €10tjes mijn 300cm. Chord Optichord beschikbaar ! (re view s)



soli


edit/ links werkend gemaakt
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

The Art of Listening - Music Documentary (2017)

                                                                                                                https://www.youtube.com/watch?v=3_5MnvCUvDU
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

Xander32

Degelijke pluggen voor een optische kabel.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

solitaire

Dat zit idd. wel goed op deze kabel. Maakt zowiezo een degelijke indruk, en klinkt ook nog eens goed ! Ben er dan ook zeer mee in m'n sas :coffee:



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Blij met deze kabel: muziek heeft net iets meer snap / push / controle en iets als 'rust' (extra grip op de hoge tonen ?), muziek staat meer live en met autoriteit in de kamer. Goede keuze /bevalt prima !
Hinterm Horizont geht's weiter.

blue-eyes

Ik ben altijd nog van coax uitgegaan, puur de "betere" connectie.

Heb je ook coax getest, in gebruik?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

solitaire

Ben het met je eens: een coax is een betere keus als je puur naar de weergave kwaliteit kijkt. Soms is het een voordeel om optisch te gaan (voorkomt aardlussen bv.), en soms heb je geen keuse (omdat bv. je TV niet anders dan een optisch-uit voor geluid heeft, zoals veel moderne exemplaren).

En voor mij geldt ook dat coax geen optie is ... het zit domweg niet op mijn STB ... (de kabel zit tussen STB en versterker).




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Strain Gauge Cartridge? How does it work? Why no RIAA or Phono preamp? Persoonlijk had ik er nog nooit van gehoord ... leuk idee ... de toekomst ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Morgenmiddag vertrek ik naar mijn eerste luisterweekendje dit jaar. Veel zin in. Onder meer omdat er een aantal luidsprekers zullen zijn die me zeer aanspreken, oa. van de firma Schweigerdt. Als de planning uitkomt zijn er van hem de SB-H8.2 en SB-S12.0 en met wat mazzel ook een SB-H10.2. En allerhande andere luidsprekers om het wat in perspectief te kunnen plaatsen, en ander lekkers kwa electronica ook. Dat wordt weinig slapen dit weekend ...




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Soms kom je dingen tegen die je intrigeren ... zoals de 'verhoogde buisvoet' (rood omcirkeld) in de fotoreportage bij http://www.monoandstereo.com/2018/02/new-aries-cerat-new-flagship.html#more ... watisda' ?




Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Wat betreft mijn bedenkingen bij de luidsprekers in m'n TV setje ... besloten ... mooi zo laten. Mijn valkuil is iedere keer dat ik mijn kleinere sets ga vergelijken met mijn 'main'-set, en die heeft nou eenmaal altijd een vrij specifiek geluid, sterk gericht op 'herkenbaarheid'. De kleinere sets hebben daar veel meer moeite mee, maar ik moet niet telkens gaan proberen de sound van de grote set uit die kleinere sets te willen ... De kleinere M&K's, die ik wellicht ipv. de huidige Monitor Audio's zou willen, blijven interessant (maar echt me georienteerd hierover heb ik me nog niet), en een mazzeltje wbt. aanschaf zal ik wanneer mogelijk aangrijpen, maar hebben uberhaubt geen prio. En zo heb ik ook al weer ubergeile luidsprekerkabels gehoord die mogelijk perfect zouden zijn in de grote set ... maar nee, focussen, en ... let it be, let it be ...

Want we willen ook verder, en niet dingen herhalen, er telkens op terugkomen. En terugkomen doe ik toch nu wel, nml. om verder te komen, op ... akoestische maatregelen. Dat is mi. de Great Leap Forward (alleen hierbij zullen geen slachtoffers vallen ... hoop ik toch). Bij het helpen inregelen van mijn sub heeft een vriend van me oa. metingen verricht, en om zaken efficient aan te pakken, extra metingen om de huidige akoestiek goed in kaart te brengen. Over die metingen, en mijn wensen, is nu een tijdje heen en weer gepraat op de vrienden-/audio-mailgroep, en er is in hoofdlijnen duidelijkheid wat/hoe de zaak aan te pakken. Ivm budgettering, en omdat ook bij ingrepen obv. meetdata niet iedere ingreep direct de juiste is (een zekere mate van uitproberen blijft) zal eea. niet in een keer worden aangeschaft. Allereerst komen er maximaal grote absorbers om probleemfrequenties in het laag aan te pakken, daarna basstraps met ook mid-absorptie voor in de hoeken van de kamer. Wanneer er iets definitief is zullen zeker foto's ed. volgen ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

En besloten wat de richting gaat worden waarin mijn PC-setje moet groeien. Ik mis vintage, dus there you go.

Het liefst heb ik mijn Pioneer M-22 weer terug. Echter, ondanks dat er een steady aanbod is, veel zijn verminkt (met regelmaat zie ik stroominlets aan de zijkant, custom LS terminals ed.) en de prijzen stijgen flink (mijn oude nog in Gulden-tijd gekocht voor ik meen iets van f 300 en ± 10jr geleden verkocht voor €780, en nu zie je prijzen van €1100/1400 ...). Maar eens zien of m'n budget dat gaat trekken. Anders een l'Audiophile Hiraga Class A, setje Omtec CA 25, mooie Luxman / Naim / Sugden, ...

Daarnaast gaan m'n huidige Focal Aria906 in de verkoop en komt er iets als een Infinitesimal Reference Standard 0.1, vroege ProAc, Acoustic Energy AE1 (V1), setje SL600Si oid. voor terug.

Verder ga ik voor de bron modern / laatste codecs / hi res, combi van DAC verversterker met hoofdtelefoon output.

Goed, vintage dus, nog nader in te vullen; de keuze is reuze.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Sh#t, m'n STB is kaduuk ... Geen olympische spelen op de TV voor mij vandaag.

Ster in het duister: vanavond al brengen ze een vervanger !
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Heb weer TV, alleen heb ik nu niets meer aan m'n voeding: 12 Volt 1.5 A gevraagd terwijl 1.2 A beschikbaar is ... (op m'n werk staat een PC monitor die een tijdje op een iets te kleine voeding heeft gezeten, en daar loopt nu een horizontale streep over het scherm ... het risico op beschadiging wil ik niet nemen op m'n STB).
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Wanneer je niet altijd even sterk bent in het exact verwoorden van je POVs, zoals ik de laatste weken, is de nieuwe 'like'button een uitkomst ! Geen gestruggle meer om iets zinvols op het scherm te krijgen ... :yinyang:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Wat betreft de voeding voor de STB ... Er is me al meerdere malen, ook op dit forum, aangegeven dat je iets als een STB eigenlijk niet in dezelfde stroomverdeler moet zetten al de rest van je set. Dat zit 'ie bij mij nog steeds wel. Wat ik dus eerst eens ga proberen nu is wat het resultaat is van een scheidingstrafo tussen stroomverdeler en STB (andere voeding voor de STB afhankelijk van resultaat wellicht later). Een scheidingstrafo zou het de bestaande STB-voeding makkelijker moeten maken, met positief effect voor de weergavekwaliteit van de STB, en de set moeten beschermen voor troep die door de STB (-voeding) weer terug het stroomnet op gegooid wordt en zo in de stroom van de rest van de set terecht komt. Er zijn me een aantal scheidingstrafo's aanbevolen, maar eerst krijg ik een Audioplan PowerPlant 100 te leen om theorie aan werkelijkheid te staven.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Corresponding vacuum tubes: such 12AU7 / 12AX7 / 12BH7 / EL84
KRYNA tube radiator by winding the tube, Relieve heat staying in the vacuum tube to the outside.
The new tube radiator is made of phosphor bronze having excellent spring property and strength, the wave-like pleats in close contact with the tube, and exhibits a high heat radiation effect.
By the heat dissipation effect is raised, lower the surface temperature of the vacuum tube, reduce the thermal noise, will be more clear sound.
Please come and experience the like veil overflows of one peeling was such a quiet feeling and the feeling of energy sound.

That the surface temperature of the vacuum tube is lowered, it also leads the life of the vacuum tube to the UP. Then, in the measurement of the plate vibration of the vacuum tube, it is effective in the suppression of low-frequency vibrations associated with higher harmonics and power. In addition, phosphor bronze is because there is a property of absorbing electromagnetic waves, also plays the role of the noise filter vacuum tube to prevent the influence from the outside.

https://www.ebay.com/itm/KRYNA-tube-radiating-fins-TubeRadiator-tube-radiators-S-size-TR-S-P-O/122929255789?hash=item1c9f27956d:g:aIgAAOSwcuZaZ1UM


lang leve de vertalings tools :headbanging:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#224
Waarom GLS klote is ... vanmiddag is een pakket voor mij in Duitsland aan GLS gegeven. Track en Trace geeft dat feit weer, maar geeft geen verwacht bezorg tijdstip. Wel sturen ze me dit bericht:

"De pakketbezorger van GLS zal onderstaande internationale zending binnenkort bij u aanbieden. U kunt de zending online volgen op GLS Track & Trace.

Verwacht u niet thuis te zijn?
Maak dan gebruik van de FlexDeliveryService van GLS waarmee u kosteloos een alternatieve afleveroptie kunt selecteren:
•Aflevering bij een GLS PakketShop naar keuze - u bepaalt zelf wanneer u de zending ophaalt.
•Zelf ophalen bij een GLS depot.

U dient uw keuze vanzelfsprekend wel tijdig kenbaar te maken, tot 05:00 uur op de morgen van de afleverdag heeft u hiertoe de mogelijkheid."

Vertaalt naar de praktijk betekend dit dat ik voor morgenochtend 05:00 uur in moet loggen op GLS Track & Trace om aan te geven dat ik afwezig ben, en een optie selecteren om het pakket gratis op te mogen halen ...

Zie hier dat ik ALTIJD wanneer het maar ENIGSZINS kan ik NIET van GLS gebruik maak :exclamation:

En aangezien ik zelf niet mag rijden (medicijnen) en het pakket aangegeven is als 32kg zal ik wel weer vrienden moeten lastigvallen of een taxi nemen ... tabarnak :-X
Hinterm Horizont geht's weiter.