Geld vragen of niet?

Started by Erik, May 31, 2015, 16:20:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Ik schiet alleen voor mijn eigen plezier en post natuurlijk wel eens wat op FB, dat word wel eens verspreid en dan leert men je wel kennen op bepaalde gebieden.
Dat moet ergens goed gevallen zijn want ik heb van de week een verzoek gehad om alle onkosten (reizen, toegang, consumpties) vergoed en betaald te komen schieten. Frontstage / Backstage toegang en meerdere bands zeker in deze tijd waarin veel aanbod is leuk meegenomen en binnen te komen.

Ik heb gezegd dat de onkosten vergoeden al genoeg was. 
Maar vraag me achteraf af of het niet toch beter om ook geld te accepteren/vragen voor vergoeding van de tijd, zelfs al zou het weinig zijn omdat dat dan misschien professioneler overkomt, ook naar de klant toe en hen het een beter gevoel geeft. Je betaalt ervoor dus het moet wel vast beter zijn dan iemand die gratis werkt dat idee zeg maar. 
Anders blijf je misschien toch die hobbyist. En ik heb idd wel eens een fotograaf horen klagen dat fotografen die hun foto's gratis weggeven aan de artiest geen respect voor zichzelf hebben.

Extra geld zou idd ook leuk kunnen zijn om een tijdje fotoshop van te huren en daarmee foto's nog beter te maken.

Wat denken jullie?

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Hootie

Ik ken je niveau niet maar wanneer je vakwerk levert doe je er goed aan om geld te vragen en niet alleen onkosten.
Het komt natuurlijk wel raar over wanneer je eerst gezegd hebt dat een onkostenvergoeding voldoende is en nu alsnog geld gaat vragen.
Waarom zou fotografie anders zijn dan ander werk? Bij de AH, schilder, makelaar etc. moet je toch ook gewoon de preis betalen en niet alleen de onkosten? Omdat iedereen op een knopje kan drukken denken we dat dit voor fotografie anders is....niet dus.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Erik

Nee ik ga niet deze deal veranderen maar voor een volgende keer.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

gerard1

Waarom betaald krijgen niet aannemen, als het je zelfs aangeboden wordt.
Het is toch fantastisch, je hobby uitvoeren en betaald krijgen.

Succes

Siddartha

Voelt een beetje als je zelf niet goed genoeg of waard vinden. Als het aangeboden wordt, zeker doen. Als jij overtuigd bent van jouw kwaliteiten dan betaalt iemand daar graag voor.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

VlisChris

Waar ik indertijd nogal eens tegenaan liep was dat mensen bedrijven of opdrachtgevers wel erg makkelijk "ja is goed" als antwoord gaven. Komen ze naar je toe heb je toch iets te bieden waarom ze naar JOU komen.

Voor een volgende keer kun je ze een prijsopgaaf doen met daarin een stuk "aanbieding" lid als je het niet aan durft om meer te vragen.

Je schrijft dat je normaal bedrag x rekent, maar omdat je blij bent dat ze voor je kiezen je nu maar 3/4e bedrag x rekent. Weten de klanten veel dat jij dan nog altijd meer binnenharkt dan je eigenlijk had gevraagd :) Die zijn allang blij dat jij ket een leuke aanbieding komt.

Zou je uit jezelf tien euro per uur durven vragen, en is twintig normaler, reken je die 20 op papier. Daar 3/4e van is 15. 5 meer dan jezelf zou durven vragen. 5 minder dan een klant had verwacht. Win Win ;)

En je houdt de deur open om eenvolgende keer probleemloos meer te vragen.

Maar het blijft lastig. Een beetje netwerk hebben is wel verdomde fijn tot domweg noodzakelijk om aan klanten te komen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Het woord "lid" hoort niet in mijn tekst thuis btw ;) Nu mobiel. Maar straks pas ik het even aan en gooi ik deze post weg.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

donaldk

Tarieven kunnen alleen maar omlaag*, dus tarief is tarief, daarna komt de korting van 0-100%.

*of je moet opeens je MBA ofzo halen of andere certificaten, dan heb je een  reden.

Rob Eric Blank

Quote from: Erik on May 31, 2015, 16:20:55

Maar vraag me achteraf af of het niet toch beter om ook geld te accepteren/vragen voor vergoeding van de tijd, zelfs al zou het weinig zijn omdat dat dan misschien professioneler overkomt, ook naar de klant toe en hen het een beter gevoel geeft. Je betaalt ervoor dus het moet wel vast beter zijn dan iemand die gratis werkt dat idee zeg maar. 

Je vind jouw tijd nu dus niets waard.......Als je prijs al lager is dan de huurprijs van je apparatuur voeg jij zelf niet eens waarde toe. Ik zou minimaal de huurprijs van je spullen vragen (ook als ze al van jou zijn).

VlisChris

Erik,

Ik kwam dit plaatje tegen, en moest meteen aan jou denken ;)


Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Dank je Chris :D  zit inderdaad wat in.
Eigenlijk werd er eerst alleen onkosten vergoeding geboden maar omdat ik  niet snel genoeg reageerde werd er later ook geld geboden vandaar. Ik zei dus eigenlijk ja op het eerste bod. Ik dacht eigenlijk dat geld meer iets voor mensen met een eigen zaak en opleiding was.
Maar na dit alles gelezen te hebben zie ik toch nuances
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Raphie

#11
Mensen moeten nooit om prijs naar jou komen,  maar om je skills. Ik doe mastering, zit qua prijsrange aan de bovenkant, maar de klanten betalen het graag, omdat ze weten wat ze krijgen en ik niet met troep werk.
Wanneer je een degelijke uitrusting hebt en kwaliteit levert gewoon een normaal tarief vragen.
JBL PRX Power!