Vifa vertigo

Started by Erik1977, May 26, 2015, 19:51:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JeroenGRT

misschien kun je een goede stereo versterker proberen of lenen voor op de vifa's?

Ik heb de Vifa vertigo's eens bij mijn neef gehoord, volgens mij was dat toen op een electrocompaniet versterker...klonk ook echt super...het is het proberen waard? Toen vergeleken met een proac d25 die een nieuwprijs hebben van rond de 5000 euro, ik vond toen de vifa's lekkerder klinken. 

Heb zelf ook een onkyo 808 receiver gehad, voor surround super voor stereo zijn er betere alternatieven in dezelfde prijsklasse. Sowieso eerst ook maar eens lekker laten (in) spelen en wennen aan het geluid. Misschien kun je jeroen_d even een berichtje sturen of het allemaal goed is aangesloten.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Erik1977

Quote from: JeroenGRT on July 25, 2015, 21:39:56
misschien kun je een goede stereo versterker proberen of lenen voor op de vifa's?

Ik heb de Vifa vertigo's eens bij mijn neef gehoord, volgens mij was dat toen op een electrocompaniet versterker...klonk ook echt super...het is het proberen waard? Toen vergeleken met een proac d25 die een nieuwprijs hebben van rond de 5000 euro, ik vond toen de vifa's lekkerder klinken. 

Heb zelf ook een onkyo 808 receiver gehad, voor surround super voor stereo zijn er betere alternatieven in dezelfde prijsklasse. Sowieso eerst ook maar eens lekker laten (in) spelen en wennen aan het geluid. Misschien kun je jeroen_d even een berichtje sturen of het allemaal goed is aangesloten.

Ik ben er van overtuigd dat deze speakers goed geluid kunnen produceren, dat merk je aan alles.
Er zit duidelijk verschil in opnamekwaliteit, in wat voor bron of wat voor dsp modus je gebruikt.
Nu nog het optimum zoeken.
Voorlopig laat ik het lekker (in)spelen, intussen ga ik me een beetje oriƫnteren op stereo want surround gebruik ik toch eigenlijk weinig.
Ik kan misschien binnenkort monoblokken van Linn lenen, eens kijken wat dat doet.

Nu de vifa's af zijn heb ik voor mezelf een referentie waarmee ik wat verschillende combinaties kan proberen.
Een platenspeler staat ook nog op mijn verlanglijstje dus het virus woekert voort  ::)

Erik1977

Als ik binnenkort wat tijd over heb kan ik wat gaan experimenteren met het filter.
Op de foto staan vishay bypasses, 2 takman 100k koolstofweerstandjes en mundorf M-resist weerstanden .
En gelijk maar een soldeerboutje erbij gekocht.


dre73

Prima soldeerbout!
Let wel op de uitlaat met solderen,wat je brand zo iets aan.
Het koste mij een unit..... ::)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

'ff' gegoogeld, is dus een gas soldeerbout, had ik nog nooit van gehoord, heb zelf nog 2 oude electrische bouten. Werkt dat met gas beter?

Erik1977

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar mijn filter is met zo'n boutje in elkaar gezet en die vriend van mijn zweert erbij.
Vandaar dat ik het zelf ook maar eens ga proberen.

dre73

Quote from: aws on August  2, 2015, 12:04:38
'ff' gegoogeld, is dus een gas soldeerbout, had ik nog nooit van gehoord, heb zelf nog 2 oude electrische bouten. Werkt dat met gas beter?

Op gas heb je geen snoer. :D

Het soldeert prima voor kabels,maar printplaten zou ik er niet mee doen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Ik heb het van het weekend eindelijk eens aangedurfd om te gaan solderen.
De mox 5,6 ohm is eruit en vervangen door de mundorf supremeMresist, met de 100k takman weerstand eroverheen.
In de signaalweg zit verder nog een vishay bypass.

Voor de eerste keer solderen ben ik niet ontevreden, alles zit vast en het klinkt goed!







De verandering in geluid is best spectaculair te noemen.
Er zit meer detail, diepte in het geluid en ik merk nu echt plaatsing van instrumenten.
Het hoog matcht nu ook beter met de overige drivers waardoor het nu echt een zeer prettige speaker is om naar te luisteren.

En dat met een simpele onkyo receiver...
Ik heb net voor het weekend een emotiva voor- en eindversterker besteld maar ik zat serieus te twijfelen om die te cancelen.
Maar goed, ik ben ook benieuwd naar emotiva dus laat maar komen  :)

Contour

Tweede plaatje, die takman op de mresist, de linker soldering bevat erg weinig soldeertin, dit moet je in het vervolg wat minder zuinig uitvoeren. Het soldeer moet beide delen volledig omvloeien, dus niet alleen ertussen.

Gr. Walter