Vifa vertigo

Started by Erik1977, May 26, 2015, 19:51:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik1977


Erik1977

#51
Wat ik ook een beetje raar vond was dat ik mijn versterker op maximaal volume kon zetten om ze een beetje te laten bulderen.
Echter dat was alleen met radio, bij andere bronnen lijkt het volume wel normaal.

Misschien zit er nog wel meer niet goed...

Het gekke is dat het wel echt fantastisch klinkt! Nu al.
Ik kom van een setje Kef Q5's af dus dat ik erop vooruit zou gaan had ik wel verwacht maar dit overtreft mijn verwachtingen enorm.
Het is een mooi kamervullend geluid, een zeer volle, diepe strakke bas maar toch erg veel detail in het midden en hoog.
Het hoog blijft mooi en gaat niet irriteren, ook niet bij flink hogere volumes.

Klassiek was prachtig gedetailleerd en zuiver, house klinkt alsof er overal subwoofers in de kamer staan, bijna elk stukje muziek heeft nu een eigen karakter en dat geven de speakers perfect weer.

Als er met het filter nog meer te verbeteren valt door een verkeerde schakeling aan te passen en als ze ingespeeld zijn.... dan ben ik echt benieuwd want ik vind het nu al helemaal top  :pompom: :headbanging:
Af en toe krijg ik gewoon kippenvel.

larsonator


Erik1977

Quote from: larsonator on July 10, 2015, 17:57:27
:clapping: :headbanging: :clapping:

Ik zit me nu af te vragen hoe het met een anthem zou klinken haha  ;)

dre73

Geweldig man! 8)
Heb je de tweeters nu dus goed zitten? :angel:
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.


Erik1977

Quote from: dre73 on July 10, 2015, 18:39:17
Geweldig man! 8)
Heb je de tweeters nu dus goed zitten? :angel:

Ja ik heb ze omgedraaid en er lijkt inderdaad wel flink meer hoog in te zitten.
Het lijkt iets minder in balans als net, nog even doorluisteren  :music:

Eigenlijk zou ik eens moeten meten of alle drivers nu goed afgesteld zijn.
Hebben jullie nog tips voor een betaalbaar/gebruiksvriendelijk setje meetapparatuur en software?
Ik heb zomaar het idee dat ik een nieuwe hobby heb  ;)

Erik1977

Quote from: morca on July 10, 2015, 18:42:18
Strak werk,mooi speakers !!!

Thanks!
Ik ga eerst een tijdje genieten en van het najaar maar eens kijken of ik de kale plekken en gaten weg kan fineren waarna er nog osmo overheen gaat.
Qua uiterlijk kan het dus nog een klein beetje veranderen.

Ik zie er alleen nu al tegenop want die krengen wegen 40 kilo....

JeroenGRT

Mooi Erik! Is het filter nu helemaal zo overgenomen zoals ik ze ook had? Ik kan zeggen dat de vifa's het ook erg mooi doen op een buizenversterker, had ze destijds een tijdje op een primaluna prologue two draaien....dat was erg mooi!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

dre73

Quote from: Erik1977 on July 10, 2015, 18:58:24
Ja ik heb ze omgedraaid en er lijkt inderdaad wel flink meer hoog in te zitten.
Het lijkt iets minder in balans als net, nog even doorluisteren  :music:

Eigenlijk zou ik eens moeten meten of alle drivers nu goed afgesteld zijn.
Hebben jullie nog tips voor een betaalbaar/gebruiksvriendelijk setje meetapparatuur en software?
Ik heb zomaar het idee dat ik een nieuwe hobby heb  ;)

Geef ze even een paar dagen. ;)

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Quote from: JeroenGRT on July 10, 2015, 19:10:48
Mooi Erik! Is het filter nu helemaal zo overgenomen zoals ik ze ook had? Ik kan zeggen dat de vifa's het ook erg mooi doen op een buizenversterker, had ze destijds een tijdje op een primaluna prologue two draaien....dat was erg mooi!

Thanks Jeroen!

Je hebt een goede tip gegeven door dit ontwerp onder de aandacht te brengen.
Het filter is ongeveer 1 op 1 overgenomen, alleen de IXQ spole was slecht verkrijgbaar dus die is vervangen door een I-punkt.
Verder heb ik de audyn MKP caps vervangen door Jantzen, ik dacht voor die paar tientjes extra kan ik het beter gelijk goed doen.
Voorlopig vind ik het prima klinken op de Onkyo TX-NR 818, al moet ik bekennen dat die Usher in de marktsectie me toch ook een mooi ding lijkt  :wub:

dre73

Krijgen we nog een update? :angel:
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hvlemmi

Quote from: Erik1977 on July 10, 2015, 17:01:12
Thanks voor de reactie, ik had eigenlijk even moeten melden dat we er zelf ook al ongeveer uit waren.
De condensatoren staan nu een kwart slag gedraaid parallel en we hebben inderdaad aangehouden dat de onderste lijn de min was.

We zijn nog een 'fout' in het schema tegengekomen;
De 1,4mm luchtspoel zit op de foto:
4,7 Condensator, luchtspoel 1.4, weerstand 4.7, 8.2 condensator.

De 1,4mm luchtspoel zit op tekening:
4,7 Condensator, luchtspoel 1.4 , 8,2 condensator, weerstand 4,7

Gelukkig reageerde de ontwerper van het schema vrij snel op een PM op het zelfbouw audio forum:

Hallo Erik,

De filterwerking wordt bepaald doordat de stroom door die twee componenten heen gaat (8,2 condensator en weerstand 4,7) en de volgorde maakt niet uit. Het kan dus ook aangesloten worden zoals op het schema staat.

Groeten, Jeroen


Toen konden we verder.
Achteraf bekeken zit die richtingsgevoeligheid nu precies verkeerd om.  :dry:
Maar goed, er komt nu in ieder geval geluid uit en dat valt niet tegen, daarover later meer.

Ik begrijp niet goed wat je met de tweeter uit fase bedoelt? Haal je dat uit het schema?

Zo te zien heeft dre73 het voor je beantwoord en is alles gelukt. Ziet er goed uit!

Mocht het ooit nog/weer gaan kietelen zou je het volgende aan tweaks voor je crossover kunnen proberen:
- Je zou de 5,6 ohm mox weerstand kunnen vervangen met een Mundorf Supreme Mresist.
Dit met een 100k takman rex weerstand hier nog overheen klinkt erg fijn; het zal een iets 'schoner', ruimtelijker, en dieper/detailrijker hoog geven tov. de mox.
- Je zou eens kunnen kijken wat een bypass (condensator van 0,01 uf) over de condensatoren voor effect hebben. Voornamelijk de 4,7 uf en 1,8 uf zijn hierbij belangrijk. Vishay 1839/1837 is prima hiervoor. Zelf vind ik Russische zilvermica's erg fijn.
- De 0,56mh luchtspoel zou je een waxcoil voor kunnen proberen.



Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

Erik1977

Quote from: hvlemmi on July 23, 2015, 18:05:55
Zo te zien heeft dre73 het voor je beantwoord en is alles gelukt. Ziet er goed uit!

Mocht het ooit nog/weer gaan kietelen zou je het volgende aan tweaks voor je crossover kunnen proberen:
- Je zou de 5,6 ohm mox weerstand kunnen vervangen met een Mundorf Supreme Mresist.

Dit kan ik nog begrijpen, maar scheelt het echt zoveel? Ik heb in ieder geval geen rommel in het filter gestopt dus ik vraag me af of ik het verschil zou horen als er nog een klasse beter in zou zitten. Maar goed, over het resultaat van deze set ben ik ook verbaasd en uitermate tevreden. Ik had niet verwacht dat ik zóveel verschil zou horen met mijn oude speakers.
Ik sta wel open voor wat probeersels... dit is mijn eerste project dus het is ook om van te leren.

Quote
Dit met een 100k takman rex weerstand hier nog overheen klinkt erg fijn; het zal een iets 'schoner', ruimtelijker, en dieper/detailrijker hoog geven tov. de mox.

Ik kan die weerstand zo 1,2,3 niet vinden op het net, maar die moet dan in combinatie met de mundorf supreme Mresist of is het meer een tweak op een tweak? En heb je misschien een linkje, klinkt op zich wel leuk om eens wat te gaan tweaken  ;)

Quote
- Je zou eens kunnen kijken wat een bypass (condensator van 0,01 uf) over de condensatoren voor effect hebben. Voornamelijk de 4,7 uf en 1,8 uf zijn hierbij belangrijk. Vishay 1839/1837 is prima hiervoor. Zelf vind ik Russische zilvermica's erg fijn.

Ik ben je nu een beetje kwijt maar wat zijn de te verwachten verschillen?

Quote
- De 0,56mh luchtspoel zou je een waxcoil voor kunnen proberen.

Ik heb nu de Jantzen aircoil 1,4mm 0,56mH  0,21ohm
Wat zou het alternatief zijn? Ik zie wel wat 0,56mH waxcoils, bijvoorbeeld van Jantzen maar die zijn 0,18 ohm of 0,27 ohm.
Ook hier, wat zijn te verwachten veranderingen of is het meer gewoon om te spelen tot ik een voor mezelf prettige filtering heb?

Erik1977

Quote from: dre73 on July 23, 2015, 12:40:59
Krijgen we nog een update? :angel:

Druk druk... en tussendoor gewoon lekker relaxed aan het luisteren  :music:
Ik wil sowieso nog wat aan de afwerking gaan doen en toch maar een rooster maken.
De kleine had de onderste woofer al een stukje ingedrukt... :o
Gelukkig veerde het vanzelf terug na een paar minuten maar het is wel een waarschuwing voor wat nog meer komen gaat.
Er komen dus nog wat meer updates maar voor nu ben ik gewoon blij dat ze spelen, na de zomer komt er wel weer wat voortgang.

Over het geluid ben ik nog niet helemaal uit.
De vifa's staan vrij dicht op de muur dus ik heb de BR-poorten afgeblind met sponsachtig materiaal.
Als ze vrij opgesteld staan is het fantastisch met de poorten open maar dichter bij de muur klinkt het fijner als ze dicht zitten.

Het overall geluid is nog steeds erg mooi, strakke bas, zuiver hoog, ruimtelijk, gewoon veel detail en op alle fronten erg prettig.
Zeker bij hoog volume, ik kan niet wachten tot de buren op vakantie gaan zodat ik even echt los kan!  :pompom: :clapping:
Het verveelt geen moment in ieder geval.

Ik heb alleen laatst de instellingen van mijn tx nr818 receiver gewijzigd door Audyssey xt32 te draaien en eigenlijk ben ik op zoek naar de instellingen zoals het daarvóór stond.
Op dynamic EQ vind ik het hoog te veel aanwezig, het totale geluidsbeeld vind ik niet meer kloppen.
Op pure audio of direct lijkt het toch wat minder als het was tijdens het inspelen en voor de room correction.

Samengevat vind ik de speakers nog steeds top en luister ik met plezier maar ben ik op zoek naar de beste instellingen qua receiver en plaatsing.


Ik heb nog wel een vraagje ook.. tijdens het solderen van het filter ben ik er vanuit gegaan dat de middelste PL18 in het schema de mid is.
Deze zit over de kernspoel. Tijdens het aansluiten dacht die maat van me te horen dat de middelste PL18 het laag gaf en de onderste meer mid.
Wie heeft er nu gelijk? Als de mid inderdaad niet goed zit kan het geluidsbeeld toch nog aardig veranderen lijkt me.

dre73

Ja,als je de 'mid' onder zou doen wordt de overgang naar de tweeter er niet fraaier op.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Quote from: dre73 on July 24, 2015, 20:16:16
Ja,als je de 'mid' onder zou doen wordt de overgang naar de tweeter er niet fraaier op.

Nee dat lijkt me ook niet maar heb ik de tekening nu goed geïnterpreteerd?
Hoort de 'mid' over de kernspoel?

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hvlemmi

Quote from: Erik1977 on July 24, 2015, 20:18:27
Nee dat lijkt me ook niet maar heb ik de tekening nu goed geïnterpreteerd?
Hoort de 'mid' over de kernspoel?

De onderste PL18, welke de basdriver is moet vóór de kernspoel, de bovenste PL18 moet ná de kernspoel.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

Erik1977

Ik heb hier nog wel een testcd liggen, eens kijken of dat uitsluitsel geeft.

Erik1977

Quote from: hvlemmi on July 24, 2015, 20:55:37
De onderste PL18, welke de basdriver is moet vóór de kernspoel, de bovenste PL18 moet ná de kernspoel.

Dat is volgens mij zoals het nu zit.

Erik1977

Ik denk de middelste pl18 meer te horen tussen 250 en 800Hz, daarna werd ik gek van de testcd.
Bij de frequency sweep die van 7Hz tot 22kHz ging, gingen direct beide drivers als een malle tekeer, visueel was erg weinig onderscheid te zien naarmate de frequentie opliep.

hvlemmi

Heb je wellicht een goede foto van het crossover van hoe hij uiteindelijk is geworden?
Misschien is er toch iets verkeerd aangesloten...?
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

Erik1977


Hier is niet veel aan veranderd, buiten dat de 1,5 en 0,33 nu parallel staan.


Dit is met de bekabeling eraan, helaas is de foto niet zo heel duidelijk geworden.
Hopelijk is het evengoed een beetje te zien anders moet ik nog een keer powerliften...

hvlemmi

Is goed aangesloten, laat het even door-/inspelen.
Ik heb nu in mijn versterker een nieuw weerstandje bij mijn volumeknop (series weerstand op potentiometer), Amtrans ipv Shinkoh. En ik was vergeten hoe vreselijk nog niet goed ingespeeld materiaal kan klinken.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.