Vifa vertigo

Started by Erik1977, May 26, 2015, 19:51:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dre73

Prima!

Ik ben al klaar voor de keuring! :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

djoeri

Ja als dat jou geluid is zou ik ook zo min mogelijk afwijken en dat gewoon kopiëren. Maakt het leven een stuk makkelijker dan het zelf uitvinden.

Succes

Erik1977

tijd voor een update.

De kasten zijn inmiddels kaalgeschuurd en ik ben begonnen met opbouwen.
Het was behoorlijk veel werk om de oude lijmresten van het pritex uit de kasten te halen.
Inmiddels is alles er af en zitten de bitumen er op en zitten de HP-70 Br-poorten in de kasten.
Niets te vroeg want inmiddels zijn er ook al wat componenten geleverd.
De drivers en de terminals.



Grappig om te zien dat ik toch nog scan speak gebruik, ook al is het vifa.



Net even gekeken of alles past en het begint al aardig op een speaker te lijken.

  :pompom:


Over ruim een week komen de filteronderdelen binnen dus ik heb nog wat tijd om rustig aan de voet te beginnen.
Ik ben overigens nu echt wel benieuwd hoe het straks gaat klinken!

knubbe

Mooi werk  :pompom:

Is dat nou een scheur over het midden van de baffle of gewoon een nerf?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erik1977

Dat is de overgang tussen 2 planken die met een soort mes-groef verbinding aan elkaar gelijmd zit.
Er zijn ook stukjes aan de zijkant met heel dun fineer afgewerkt, met het verwijderen van de lak is dat er niet mooier op geworden. De gaatjes voor het rooster zitten ook niet in lijn, kijk maar rechtsonder  :plain:

Eerst ga ik ze af bouwen en lekker luisteren, van het najaar ga ik ze waarschijnlijk toch helemaal fineren.
Als ze in deze staat in de osmo gaan denk ik dat ik me ga storen aan die plekjes.

Erik1977

Waar herfstig weer al niet goed voor is.. de voeten schieten al aardig op.



Ik heb 3 platen van 24x50 cm 18mm mdf op elkaar gelijmd.
De uitsparing is maximaal gehouden zodat er een ruimte van 32x17cm in de voet zit.

Er komt nog een tussenplaat van 9mm die de voet met de zuil verbindt, de hoogte voor het filter plus bevestigingsplankje is 63 mm, dat zou genoeg moeten zijn.
Nu alles vlakschuren, gronden en spuiten.

dre73

Tip voor de volgende keer:haal een natte lap langs het overtollige gedeelte lijm,dat sceelt je straks weer tijd.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

JeroenGRT

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)


Erik1977

#34
Even een kleine update nu eindelijk de filteronderdelen binnen zijn.
De voet is voorbereid, die gaat er gelijk met het filter onder.



Het filter heb ik op een stuk matrasbodem gemaakt, eigenlijk was dit een van de leukste klusjes  ;D



Dit is het geworden, ik heb het nog niet vast gesoldeerd omdat ik ten eerste niet kan solderen en ten tweede ben ik niet zeker of ik het zo juist heb opgebouwd.
Woensdag krijg ik hulp en gaan de speakers echt aangesloten worden.





Ik ben toch maar voor het spul van Jantzen gegaan  ::)

dre73

Prima keuze!

Nu maar even opschieten! :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Tips over de plaatsing van de componenten zijn welkom.
Het zit allemaal met tie-wraps vast, het is dus allemaal nog los te halen.

larsonator

Ziet er goed uit Erik  ;D
Ben benieuwd naar het eindresultaat

dre73

Alleen de plaatsing van de spoelen is een beetje van belang.

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm



Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Thx André, die tekening had ik ook gevonden.
Bij mij zitten de luchtspoelen zo'n 15 cm uit elkaar en van de laatste luchtspoel tot de kernspoel ook weer zo'n 10cm.
Het lijkt op figuur 6 dus 's all good?

Erik1977

Nog even een plaatje met de voet eronder, daar gaat morgen het filter in.


Erik1977

Quote from: larsonator on July  5, 2015, 18:47:23
Ziet er goed uit Erik  ;D
Ben benieuwd naar het eindresultaat

Thx Lars, anders ik wel  :headbanging:

Erik1977

Morgen moet het filter in elkaar gesoldeerd worden maar ik ben e-technisch niet erg onderlegd.
Ik krijg hulp maar ik wil het zelf graag ook snappen.



Vraag 1: de cap die in bovenstaand schema is weergegeven als KPSN 1,8 uF, ik heb daar een cap van 1,5 en een cap van 0,33 voor. Doe moeten dan toch in serie komen op de plaats van de 1,8 in het schema?

Vraag 2: waar sluit ik in het schema de + en de - van de bron aan? Of sluit je de - direct aan en laat je alleen de + over het filter lopen?
Ik raak een beetje in de war van de plussen de bij de PL18 staan en de min die bij de tweeter staat.  :crazy:

Als ik het schema nu verkeerd om gelezen heb komt de plus misschien niet aan de goede kant de caps binnen, volgens de datasheet van Jantzenkrijg je de beste resultaten als de plus aan de linkerkant van de letters (Superior..)  binnenkomt. Of is dit een broodje aap en valt het in de praktijk wel mee?

hvlemmi

#43
Quote from: Erik1977 on July  7, 2015, 20:12:34
Morgen moet het filter in elkaar gesoldeerd worden maar ik ben e-technisch niet erg onderlegd.
Ik krijg hulp maar ik wil het zelf graag ook snappen.



Vraag 1: de cap die in bovenstaand schema is weergegeven als KPSN 1,8 uF, ik heb daar een cap van 1,5 en een cap van 0,33 voor. Doe moeten dan toch in serie komen op de plaats van de 1,8 in het schema?

Vraag 2: waar sluit ik in het schema de + en de - van de bron aan? Of sluit je de - direct aan en laat je alleen de + over het filter lopen?
Ik raak een beetje in de war van de plussen de bij de PL18 staan en de min die bij de tweeter staat.  :crazy:

Als ik het schema nu verkeerd om gelezen heb komt de plus misschien niet aan de goede kant de caps binnen, volgens de datasheet van Jantzenkrijg je de beste resultaten als de plus aan de linkerkant van de letters (Superior..)  binnenkomt. Of is dit een broodje aap en valt het in de praktijk wel mee?

1: Parallel, dus over elkaar heen. Je kan de draden samendraaien en zo vertinnen en als 'een' condensator gebruiken. Als je het schema bekijkt, kan je denkbeeldig de 1,8uf cap in een 1,5uf cap veranderen. En dan tussen de 1,5 uf cap en de 5,6 ohm weerstand de 0,3 uf cap stoppen.
2: de onderste lijn is de -, de lijn die van de bron naar boven gaat is de +. Een beetje onduidelijk schema, maar het lijkt erop dat je de tweeter uit fase (+ aan - en - aan +; dus omgekeerd) moet aansluiten. Om te simplificeren; de + en de - lopen op eenzelfde manier over het filter, je sluit ze aan bij de speaker terminals ;)

3: Er bestaat inderdaad zoiets als richtingsgevoeligheid. Ik weet er ook niet het fijne van, maar soldeer ook altijd met de leesrichting mee. Als je het schema aan wilt houden heb je je weerstand en Audyn cap verkeerd om, ik weet niet zeker of dat in deze opstelling uitmaakt. De 4,7 uf cap zou je dan om moeten draaien, de 0,47mh spoel moet je aan de audyn (of weerstand als je ze omdraait) verbinden. De 4,7 cap kan dan direct aan de weerstand en de andere condensatoren. Je kan de 0,3 uf en de 1,5 uf een kwartslag draaien.
Societies have always been shaped more by the nature of the media by which men communicate than by the content of the communication.

Erik1977

Quote from: hvlemmi on July 10, 2015, 01:17:53
1: Parallel, dus over elkaar heen. Je kan de draden samendraaien en zo vertinnen en als 'een' condensator gebruiken. Als je het schema bekijkt, kan je denkbeeldig de 1,8uf cap in een 1,5uf cap veranderen. En dan tussen de 1,5 uf cap en de 5,6 ohm weerstand de 0,3 uf cap stoppen.
2: de onderste lijn is de -, de lijn die van de bron naar boven gaat is de +. Een beetje onduidelijk schema, maar het lijkt erop dat je de tweeter uit fase (+ aan - en - aan +; dus omgekeerd) moet aansluiten. Om te simplificeren; de + en de - lopen op eenzelfde manier over het filter, je sluit ze aan bij de speaker terminals ;)

3: Er bestaat inderdaad zoiets als richtingsgevoeligheid. Ik weet er ook niet het fijne van, maar soldeer ook altijd met de leesrichting mee. Als je het schema aan wilt houden heb je je weerstand en Audyn cap verkeerd om, ik weet niet zeker of dat in deze opstelling uitmaakt. De 4,7 uf cap zou je dan om moeten draaien, de 0,47mh spoel moet je aan de audyn (of weerstand als je ze omdraait) verbinden. De 4,7 cap kan dan direct aan de weerstand en de andere condensatoren. Je kan de 0,3 uf en de 1,5 uf een kwartslag draaien.

Thanks voor de reactie, ik had eigenlijk even moeten melden dat we er zelf ook al ongeveer uit waren.
De condensatoren staan nu een kwart slag gedraaid parallel en we hebben inderdaad aangehouden dat de onderste lijn de min was.

We zijn nog een 'fout' in het schema tegengekomen;
De 1,4mm luchtspoel zit op de foto:
4,7 Condensator, luchtspoel 1.4, weerstand 4.7, 8.2 condensator.

De 1,4mm luchtspoel zit op tekening:
4,7 Condensator, luchtspoel 1.4 , 8,2 condensator, weerstand 4,7

Gelukkig reageerde de ontwerper van het schema vrij snel op een PM op het zelfbouw audio forum:

Hallo Erik,

De filterwerking wordt bepaald doordat de stroom door die twee componenten heen gaat (8,2 condensator en weerstand 4,7) en de volgorde maakt niet uit. Het kan dus ook aangesloten worden zoals op het schema staat.

Groeten, Jeroen


Toen konden we verder.
Achteraf bekeken zit die richtingsgevoeligheid nu precies verkeerd om.  :dry:
Maar goed, er komt nu in ieder geval geluid uit en dat valt niet tegen, daarover later meer.

Ik begrijp niet goed wat je met de tweeter uit fase bedoelt? Haal je dat uit het schema?

dre73

#45
Dat de plus en de min op de tweeter omgedraaid moeten worden.
Dit i.v.m. een gedraaid fasegedrag.



Kijk maar,bij de tweeter staat een min,terijl er bij de woofers een plus staat. ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977


Erik1977

Quote from: dre73 on July 10, 2015, 17:17:39
Dat de plus en de min op de tweeter omgedraaid moeten worden.
Dit i.v.m. een gedraaid fasegedrag.



Kijk maar,bij de tweeter staat een min,terijl er bij de woofers een plus staat. ;)

Ik had die min inderdaad gezien maar als de onderste lijn de min is heb ik gewoon het schema gevold volgens mij.
Verder ook geen probleem, dan kan ik toch gewoon de connectoren achter de tweeter omdraaien?

Het klinkt overigens nu al prima dus zou het veel uitmaken? 

dre73

Je moet de plus van de tweeter inderdaad op de min aansluiten.
Dus de unit er uit en de draad die aan de bovenzijde van het filterschema zit op de min van de tweeter zetten.

Of dat verschil maakt?
Bij een goed filter een dip van minimaal 10db op de overgangsfrequentie. :D

Echt JA dus.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73



Dit kan het verschil zijn.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.