Vifa vertigo

Started by Erik1977, May 26, 2015, 19:51:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik1977

Na een tijdje meegelezen te hebben heb ik het idee opgevat om zelf eens speakers te gaan bouwen, nog nooit gedaan dus het lijkt me een leuk project.
Eigenlijk wilde ik drivers van scanspeak gebruiken dus het topic van Knubbe heb ik met grote interesse gevolgd.
De houtafwerking is een pre voor de waf en het past mooi bij onze overige inrichting.

Omdat de drivers toch wel aardig aan de prijs zijn zat ik te kijken of er iets 2e hands te vinden was wat ik eventueel zou kunnen verbouwen.
Van JeroenGRT kreeg ik de tip dat er scan speak vertigo kasten op marktplaats stonden.
Echter de scan-speak vertigo heeft een middentoner maar de aangeboden kasten hadden 2 gaten van 17cm in de baffle.
Jeroen tipte me dat ik er ook een vifa vertigo van kan maken, daar zijn in zijn oude topic tekeningen  van en er is een filter voor ontworpen.
De drivers kosten een fractie van de scan speaks dus dat is ook wel prettig voor een 1e project.  ;)

Zo gezegd, zo gedaan, een vifa vertigo gaat het worden!

Het voorbeeld met links de originele SS vertigo en rechts de vifa variant:


Dit zijn de kasten waar ik mee ga starten.


Er zat een kleurtje op en er zat er 1 in de boterlak, ik ga ze kaalschuren en in de osmo zetten.



De drivers: 2x de PL18 6,5inch tymphany woofers en 1x de XT25 tymphany 1 inch tweeter per speaker.


Het filter is zoals gezegd speciaal voor de kast en drivers ontworpen:


In schema:



Eigenlijk heb ik nu alles wat ik nodig heb. Een kast en een ontwerp.
Het boodschappenlijstje is compleet dus zodra ik de eerste onderdelen binnen heb en wat voortgang maak zal ik af en toe eens wat plaatjes posten.
Het zou eigenlijk een project voor het najaar moeten worden maar ik denk dat ik ze voor het eind van de zomer wel af heb.

dre73

Ik heb ze wel eens beluisterd:een prima keuze! 8)

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Inderdaad veel lovende reacties in die oude topics dus waarom het wiel opnieuw uitvinden?
Ik vind de kasten nu al mooi, zonder dat ze bewerkt zijn.
Als het geluid inderdaad echt zo goed is heb ik tegen vrij acceptabele kosten een leuke set.

dre73

Eerst maar eens afmaken en luisteren. ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

De grootste uitdaging wordt om het filter in elkaar te bakken.
Ik heb alleen al een paar uur moeten puzzelen om de juiste componenten te vinden  ;D

dre73

Je kan altijd een pm sturen. ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

JeroenGRT

Mooi project erik! Ga ik zeker volgen! De vifa vertigo klinkt erg goed, zeker voor het geld.
We hebben deze speakers ook eens bij een ander htforum lid (MarkD) beluisterd, Mark vond het hoogglans zwart destijds niet zo mooi maar ook daar klonken ze erg goed.

De kasten die je gekocht hebt zijn ook erg mooi, hopelijk gaat dat hard hout geen scheuren vertonen na verloop van tijd.

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

djoeri

Als je de filter componenten al hebt dan moet je dit bericht als niet verzonden beschouwen, maar een paar audyn cap plus of mundorf op het hoog zijn het proberen waard.
Zijn in ieder geval mooie kasten.

Succes

knubbe

Leuk project! Een hellende kast oog altijd net wat specialer.
Gaat vast erg mooi worden, helemaal met alle hulp.
Succes ! :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Erik1977

Quote from: dre73 on May 26, 2015, 20:31:23
Je kan altijd een pm sturen. ;)

Thx! die hou ik zeker even in gedachten.

Erik1977

Quote from: JeroenGRT on May 26, 2015, 21:07:41
Mooi project erik! Ga ik zeker volgen! De vifa vertigo klinkt erg goed, zeker voor het geld.
We hebben deze speakers ook eens bij een ander htforum lid (MarkD) beluisterd, Mark vond het hoogglans zwart destijds niet zo mooi maar ook daar klonken ze erg goed.

De kasten die je gekocht hebt zijn ook erg mooi, hopelijk gaat dat hard hout geen scheuren vertonen na verloop van tijd.

Het is geen hardhout maar triplex met berkenfineer.
Er zat bovenop wel 1 scheur en die heb ik dichtgelijmd.... hopen dat het houdt en anders ga ik alsnog kasten maken.
Op de afgeschuinde kanten zat een flinterdun laagje fineer om de geperste lagen te verhullen en helaas ben ik er met schuren doorheen gegaan op sommige plaatsen. Voor het mooie zal daar toch ook weer wat nieuw fineer op moeten komen.

Ik ga eerst een voet maken zodat ik het filter eronder kwijt kan, de buitenkant van het hout werk ik als laatste af.

Erik1977

Quote from: djoeri on May 26, 2015, 21:15:59
Als je de filter componenten al hebt dan moet je dit bericht als niet verzonden beschouwen, maar een paar audyn cap plus of mundorf op het hoog zijn het proberen waard.
Zijn in ieder geval mooie kasten.

Succes

Bedankt voor de tip.
Ik had inmiddels al met de ontwerper van het filter wat wijzigingen besproken omdat bijvoorbeeld de IXQ kernspoel slecht verkrijgbaar is.
Er komt nu een kernspoel van i-core in, de 3.90 mH I-Punkt I-130/46
Waar bij het hoog nu de KP-SN caps staan dat worden allemaal caps plus, hij had dezelfde gedachte  ;)

djoeri

Ja ik vind het best raar dat veel gerenomeerde merken vaak goedkope filter componenten gebruiken, zeker het hoog en midden is zo gevoelig voor wat je aan componenten voor het filter gebruikt. De audyn cap plus is voor nog geen 20 euro een hele mooie upgrade, ben zelf nu met mundorf supreme aan het experimenteren. Wat spoeltjes betreft is janzen ook een mogelijkheid.

Maar misschien is het ook wel goed om simpel te beginnen en dan te tweaken naar je smaak.

Succes

Erik1977

Woensdag spullen besteld, filteronderdelen, drivers, loodbitumen, pritex, terminals, draad etc etc.
Het plan was om de achterkant van de kasten los te schroeven, pritex verwijderen, loodbitumen plaatsen er weer te beplakken met pritex.
De kasten blijken steviger gebouwd als ik dacht en zijn dus naast de schroeven ook lekker vastgelijmd.  :(

Nu sta ik voor een dilemma.
Ik kan de kasten gewoon vrolijk vol gaan bouwen, maar dan zonder loodbitumen.
Ik kan proberen de bitumen er door de gaten van de drivers in te rommelen maar dat zal ook niet overal echt vlak aansluiten.
Het andere alternatief is toch alsnog zelf kasten maken.
Wat ik me nu afvraag, zou het zonder die bitumen ook goed kunnen klinken of heb je dan teveel resonantie?

Graag advies van de doorgewinterde bouwers  :blink:

dre73

Loodbitumen op de verkeerde plaats maakt het alleen maat slechter bijvoorbeeld......

ik zou eens wat kloppen op de kast of je geen resonanties of enorme klankverschillen kan horen.
Zolang een kast goed bracing heeft is loodbituen bijna niet nodig.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

JeroenGRT

Loodbitumen kun je denk ik wel door de speakergaten douwen, en bijv. op de kastwanden toepassen.
Of in stroken knippen, dan gaat het zeker lukken.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

twani

Quote from: djoeri on May 27, 2015, 19:08:35
Ja ik vind het best raar dat veel gerenomeerde merken vaak goedkope filter componenten gebruiken, zeker het hoog en midden is zo gevoelig voor wat je aan componenten voor het filter gebruikt. De audyn cap plus is voor nog geen 20 euro een hele mooie upgrade, ben zelf nu met mundorf supreme aan het experimenteren. Wat spoeltjes betreft is janzen ook een mogelijkheid.

Maar misschien is het ook wel goed om simpel te beginnen en dan te tweaken naar je smaak.

Succes


Daar zijn de meningen dan ook flink over verdeeld. Sommigen horen verschillen tussen caps, andere minder (niet). Ik heb zelf "iets" beter dan basis gebruikt, puur voor de gemoedsrust :tounge2:

rovinggecko

Quote from: JeroenGRT on May 30, 2015, 19:13:56
Loodbitumen kun je denk ik wel door de speakergaten douwen, en bijv. op de kastwanden toepassen.
Of in stroken knippen, dan gaat het zeker lukken.
Haardroger er op, wordt het stukken soepeler van.
En dan gaat dat best lukken.
Niet pistool er op en klaar.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Erik1977

Bedankt voor de reacties. Ik ga toch proberen om de bitumen door de gaten aan te brengen.
Het onderste deel van de kast is niet bereikbaar, daar zit de bracing teveel voor in de weg.
Ik hou het onderin dus op de pritex, de rest gaat bitumen en pritex op.
De haardroger en de nietmachine gaan het een stuk makkelijker maken :thumbs-up:

djoeri

Klinkt als een kast met goede bracing, dus dan hoef je de kast niet helemaal vol te hangen met lood.

QuoteDaar zijn de meningen dan ook flink over verdeeld. Sommigen horen verschillen tussen caps, andere minder (niet). Ik heb zelf "iets" beter dan basis gebruikt, puur voor de gemoedsrust

Ik vind het soms gewoon raar dat er diamanten tweeters in zitten en high precision drivers en kabels van ultra pure silver aan de speaker hangen en dan condensatoren van twee stuivers, terwijl je voor 15 euro al iets veel beters hebt. En dan raar vinden dat ze je oren van de kop schreeuwen. Daarom zit ik misschien ook wel in de zelfbouw en niet meer in de commerciële hifi.

twani

Quote from: djoeri on May 31, 2015, 12:49:25
Klinkt als een kast met goede bracing, dus dan hoef je de kast niet helemaal vol te hangen met lood.

Ik vind het soms gewoon raar dat er diamanten tweeters in zitten en high precision drivers en kabels van ultra pure silver aan de speaker hangen en dan condensatoren van twee stuivers, terwijl je voor 15 euro al iets veel beters hebt. En dan raar vinden dat ze je oren van de kop schreeuwen. Daarom zit ik misschien ook wel in de zelfbouw en niet meer in de commerciële hifi.

Mee eens.  Kijk naar al die dol-dwazen hier op het forum die voor een vermogen aan kabels en interlinks kopen terwijl hun apparatuur 'inside" vol met Wima blokjes en andere goedbedoelde zooi zit.

Hoe bedoel je jezelf in de maling nemen :D

Ik bouw overigens tegenwoordig -daar waar mogelijk - ook liever zélf.

Erik1977

Quote from: djoeri on May 31, 2015, 12:49:25
Klinkt als een kast met goede bracing, dus dan hoef je de kast niet helemaal vol te hangen met lood.

Ik vind het soms gewoon raar dat er diamanten tweeters in zitten en high precision drivers en kabels van ultra pure silver aan de speaker hangen en dan condensatoren van twee stuivers, terwijl je voor 15 euro al iets veel beters hebt. En dan raar vinden dat ze je oren van de kop schreeuwen. Daarom zit ik misschien ook wel in de zelfbouw en niet meer in de commerciële hifi.

Volgens mij zit het met die bracings idd wel goed. Het hout is ook bijna 4cm dik.
Maar goed ik had de bitumen al aangeschaft dus laat ik het maar plaatsen op de plekken waar ik bij kan.

djoeri

Ja als je het hebt gewoon gebruiken. Met name bij de woofers zullen de zijpanelen het meeste resoneren en de langste stukken zonder bracing. Vaak is het ook een beetje proberen en luisteren totdat het voor jou het beste klinkt.

Succes

dre73

De vraag is of je de lange panelen nog trager wil maken door het toevoegen van extra gewicht......
Ofwel de resonatiefrequentie van de wand verder verlagen......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Erik1977

Het is een kloon van de vifa's van Jeroen, dat ontwerp had zich bewezen dus ik probeer er zo min mogelijk van af te wijken.