DIY sub-project: Welke kloon ga ik maken

Started by AirTimeDMC12, May 20, 2015, 14:16:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AirTimeDMC12

Deze zomer hopelijk gelegenheid om te beginnen met mn zelfbouwsub. De belangrijkste spulletjes liggen in ieder geval al klaar: een JL 13w3v3, een Hypex DS4.0 en de baspoort van BK M+. Het idee is om er een sub bij te plaatsen, puur voor het LFE-geweld. Voorlopig wil ik de SVS houden om mn R300s aan te vullen (line level) bij het spelen van muziek.

Gezien de wensen en reeds liggende ingrediënten heb ik mezelf al enige tijd voorgenomen een gepoorte sub te bouwen. Logische keuze is dan te kiezen voor een monolith+ kloon van ca 95l netto inhoud. Toch maak ik me gezien het logge formaat een beetje zorgen over de plaatsingsmogelijkheden en de WAF. Via dit forum ben ik bekend geraakt met de subs van ZU. Aangezien er voor de inrichting van ons nieuwe huis ook ideeën zijn voor plantzuilen lijkt me een gesloten sub in de vorm van een ZU Submission ook een zeer interessante optie. Deze gesloten sub zou dan een netto inhoud krijgen van ca 120L (+30% tov de BK M+ kloon).

Nu vraag ik me uiteraard af welk model mij het meeste filmplezier zal opleveren (Gepoort 95L vs gesloten 120L). De woonkamer waar de sub komt te staan is overigens zo'n kleine 60m2 en 150m3 groot, dus er moet een aardig ruimte gevuld kunnen worden.


PS In de nabij toekomst bouw ik mogelijk nog een 2 sub van hetzelfde model, en doe ik de SVS van de hand.
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

morca

#1
Een te grote gesloten sub met die JL driver raad ik met klem af.
Een maatje deed dit en dan speelt een JL slap en traag als pudding.
Deze drivers zijn ontworpen om in ong 40 liter gesloten te spelen.
2 punt de Xmax loopt te ver op in een gesloten kist van 100 liter daar kan je de driver goed mee slopen.

Gepoort,..er staat er 1 half klaar in de schuur hier voor jouw driver,een maatje van me gaat hem in een gepoorte kist doen.


De kist:
ik dacht 110 liter met een poort van 75 cm en 12 cm diameter.
Ik heb deze pas voor hem uitgerekend speciaal voor deze driver.
ALs je wilt mail ik je de maten even kan je zo aan de gang.

Puur voor LFE geweld zou ik gepoort nemen,die vriend van mij heeft dat hier gisteren nog ondervonden.
De Hulk liep door de kamer.....WTF je hele vloer beweegt zegt ie  :clapping: :headbanging:

Heb ik hem toch goed gebouwd  :music:

XtrmB

Volgmodus even aan  :popcorn:

Zelf begin ik over een week o.i.d. met een Monolith plus kloon met XXLS 12. Daarnaast komt er ook nog een SB-1000 kloon met een XLS 10
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

AirTimeDMC12

Quote from: morca on May 20, 2015, 17:52:24
Een te grote gesloten sub met die JL driver raad ik met klem af.
Een maatje deed dit en dan speelt een JL slap en traag als pudding.
Deze drivers zijn ontworpen om in ong 40 liter gesloten te spelen.
2 punt de Xmax loopt te ver op in een gesloten kist van 100 liter daar kan je de driver goed mee slopen.

Gepoort,..er staat er 1 half klaar in de schuur hier voor jouw driver,een maatje van me gaat hem in een gesloten kist doen.


De kist:
ik dacht 110 liter met een poort van 75 cm en 12 cm diameter.
Ik heb deze pas voor hem uitgerekend speciaal voor deze driver.
ALs je wilt mail ik je de maten even kan je zo aan de gang.

Puur voor LFE geweld zou ik gepoort nemen,die vriend van mij heeft dat hier gisteren nog ondervonden.
De Hulk liep door de kamer.....WTF je hele vloer beweegt zegt ie  :clapping: :headbanging:

Heb ik hem toch goed gebouwd  :music:

Thanks voor de info. Voor zo'n grote, gesloten kist zou je dus een LAB-12 moet pakken. Wellicht dat ik dan toch het model van de ZU Submission overweeg, maar dat dan met een poort. Een sub verhult als zuil in de woonkamer is toch wat minder opvallend.

Ben wel nog steeds heel benieuwd naar het verschil in performance van een stock M+ vs Submission.
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

morca

Nou ik bedoel dat de JL in dat kleine kistje net zo goed speelt.
Dus als je deze driver hebt liggen,wat diepgang krijg je wel met dsp daar heb je geen grote kist voor nodig.

PS die LAB 12 loopt de Xmax ook aardig op als je veel liters inhoud neemt.
Daarom zou ik het persoonlijk niet doen.

mabo

Klein vraagje:
Ik zie dat je je SVS speakers wil gaan vervangen door zelfbouw.
Welk type svs heb je, en zou zelfbouw een betere kwaliteit opleveren dan de svs ?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik zelf een sub wou gaan bouwen met de kenmerken van een svs PC/PB 12 of 13
omdat in reviews op audiofiele sites zie dat svs zowat de top zijn op het vlak van subs.

XtrmB

svs is niet de creme de la creme van de subs dat zal toch eerder JL, Rythmik zijn
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Je kan wel wat afkijken van svs.
Deed ik ook voor mijn gepoorte sub zo kwam ik op 3 lange poorten uit.
En dan gebruik ik de jl driver uit de startpost.

Zal wel een forse kist worden ,heb je daar plek voor.


Witalik

Nice dat zijn een beetje de driver en plate amp die ik ook op het oog heb. Volg modus aan  8)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

gerardv

Quote from: AirTimeDMC12 on May 22, 2015, 12:05:39
Thanks voor de info. Voor zo'n grote, gesloten kist zou je dus een LAB-12 moet pakken. Wellicht dat ik dan toch het model van de ZU Submission overweeg, maar dat dan met een poort. Een sub verhult als zuil in de woonkamer is toch wat minder opvallend.

Ben wel nog steeds heel benieuwd naar het verschil in performance van een stock M+ vs Submission.

Je zou toch ook prima een grote zuil kunnen maken en maar een gedeelte van de inhoud gebruiken als volume voor de subwoofer?
Rega Mira3 & Radio3 / Marantz DV6600vm / Monitor Audio RS6 akoestisch aangepast / Nordost Flatline Gold  / Div. diy kabeltjes