Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

brt and 1 Guest are viewing this topic.

Contour

Ha Rob,

Ik combineer Roon met HQ player, een mega sprong in geluidskwaliteit.

Gr. Walter

brt

Quote from: Contour on November 24, 2022, 19:10:23
Ha Rob,

Ik combineer Roon met HQ player, een mega sprong in geluidskwaliteit.

Gr. Walter

Hoe werkt dat, Walter? Je moet dan een HQ speler kopen ofzo? En waar downloadt je die dan op?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

brt

Quote from: katwax on November 23, 2022, 21:34:21
Roon-arc bedoel je? Is leuk, omdat je dan je eigen muziek kan beluisteren, maar als je voornamelijk streaming service gebruikt gaat zie ik weinig meerwaarde. Voor de rest is er toch bitter weinig meerwaarde aan Roon 2.0
Met enkel Roon endpoint ben je niets, je moet nog steeds ergens roon core draaien. Elke rpi kan je als endpoint instellen, het is de Roon Core server die de kracht is en nodig heeft (geen rpi)
Toevoegen van streaming services roepen ze al lang, Spotify al bijna van bij de start.
Mij hebben ze nooit kunnen overtuigen, hoewel ik bij start bijna om was, maar met het verstrijken van tijd zie ik hoe langer hoe minder waarde in Roon.

Ik hoop voor alle lifetime gebruikers dat ze inderdaad veel goede improvements op hun roadmap hebben en niet de volgende worden in het gevaarlijke IT landschap die te lang zijn blijven teren op hun aanvankelijk succes.

Roon ARC inderdaad. Ik gebruik het ook niet hoor. Ik stream voor zeker 95% alles via Tidal. Dus Roon 2.0 was verder voor mij ook geen grote vooruitgang. Maar zaken als het scrobblen naar last.fm, of nummer standaard kunnen overslaan, of dsp, dat vind ik al een aantal voordelen van Roon. En dat je dus niet afhankelijk bent van welk merk streamer je hebt, je hebt met Roon gewoon een erg goede interface. Vind ik dan.
Maar wat ik al zei: met bijv. Tidal connect wat er nu is zou ik niet snel meer op Roon overstappen. Je hebt idd ook een core nodig. Het is niet bepaald laagdrempelig allemaal.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Contour

#1928
HQ player:

Dit is een programma (circa 275 euro) deze staat bij mij op dezelfde mini PC (nuc) als waar de Roon core op draait. HQ player kun je kiezen in Roon als een device, HQ player gebruik ik voor het omzetten van alle muziek files naar DSD formaat, HQ player doet dit op een enorm kwalitatief hoog niveau. Er is ook veel keuze qua instellingen voor de omzetting, waarmee je het geluid naar je hand /smaak kan zetten. Dit DSD signaal wordt direct de DAC (in mijn geval een Merging Hapi) in gestuurd, daarmee passeer je een aantal stappen in de DAC wat een beter geluid geeft.

Groetjes Walter

Sjettepet

Roon komt ook met een Black Friday deal: 3 maanden volledig functioneel voor 2$.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

katwax

Quote from: Sjettepet on November 25, 2022, 12:38:04
Roon komt ook met een Black Friday deal: 3 maanden volledig functioneel voor 2$.
Om je dan na 3 maanden de nieuwe prijzen te kunnen aanrekenen  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Richi

Roon heeft wat mij betreft toch wel een flink aantal voordelen. Wat ik voornamelijk gebruik:

1. De Roon radio functie werkt erg goed en kiest heel goed vergelijkbare muziek op basis van de start track of list. TIDAL is daar nog niet zo goed in.
2. De DSP functie staat tegenwoordig altijd aan. Ik heb verschillende presets aangemaakt voor de hoofdtelefoons en de luidsprekers. En dat werkt super goed. Voor de Focal Elear staat alles uit, voor de Focal Elegia ga ik alleen EQ toepassen (op advies van ASR) en voor de Elacs gebruik ik convolutie filters voor room correction.
3. Ik heb een lifetime abonnement gekocht in 2016 en er zijn periodes geweest dat ik het minder gebruikte en de voorkeur gaf aan de TIDAL of NAIM apps. Maar de laatste tijd betrap ik mij er op dat ik Roon steeds intensiever gebruik om bovengenoemde redenen, maar ook omdat het zo ontzettend veel informatie over de muziek bevat en omdat de integratie tussen mijn eigen geripte CDs en TIDAL zo naadloos werkt.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Mao

Quote from: Sjettepet on November 23, 2022, 07:58:21
Het is een behoorlijke prijsverhoging en geen misselijk bedrag.
Toch is Roon nog steeds het minst kostbare component in mijn set, afgezien van wat kabels. En met levenslange garantie...

Blijkbaar vinden we het toch nog steeds bezwaarlijker om geld uit te geven aan een dienst dan aan een fysiek product met een doos eromheen.

Als ik voor 830 een levenslang abonnement op mijn krant zou kunnen krijgen zou ik het ook doen.

Ergo: alles is relatief.

830 $ voor een live time abo is prima prijs voor het product wat je krijgt. Ik hou het op jaar abo probleem waar ik mee zit is dat als je roon eenmaal gebruikt raak je verslaaft aan het gebruiks gemak.
Sommige mensen geven wel dit geld uit aan een stukje koperdraad als interlink omdat het "beter" zou klinken. Voor 11o euro per jaar heb ik netjes mijn 3000 CD'S opgeborgen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

El Nino

Vanavond eens even bezig geweest om m'n Linn Kliimax met Roon weer aan de praat te krijgen na 2 maanden geen geluid te hebben gehad.

Deels ligt het aan m'n netwerk van m'n tijdelijke woonruimte (Wifi mesh vs Wifi vanaf de router) dat conflicteert. Echter de reden dat ik niet naar Roon 2.0 kon upgraden lag aan het feit dat de Rhein Z1 nucleus een V1 software versie had. En die moet je via de VitOS verwijderen en opnieuw V2 installeren.

Best wel een poosje me bezig geweest voordat ik uitgevonden had dat hier het probleem zat. Verder de Klimax geuodate naar de nieuwste versie en gelijk ook maar de firmware van de Rhein Silent geupdated.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Bama

Hoe bevalt die rhein eigenlijk, zit ik ook naar te kijken.

El Nino

Verder doet de Rhein het prima. Echter is best wel een prijzig apparaat. Heb voor mijn huis in Spanje een Roon Server gebouwd middels een mini PC en dat doet het ook prima. Ben je voor nog geen EUR 500 klaar.

De Rhein is mooi afgewerkt (met uitzondering van de power supply) en heeft een opslag capaciteit, waarvan ik niet weet wat je daar mee moet doen.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

LarsGkz

#1936
Ik zit een beetje te twijfelen wat te doen, ga ik lifetime, of ga ik terug naar Logitech Media Server. Ja het gebruiksgemak is superieur, en niks komt dichtbij. Aan de andere kant is LMS gratis. Daarbij weet je ook niet wat Roon is over 5 jaar. Nadeel bij Roon vind ik ook dat doordat ze zulke complexe dsp laten plaatsvinden op de Roon Core zelf je het niet op bv. een RPI kan draaien. Er moet dan gelijk weer een mini pc aan te pas komen waarvoor je weer 200 euro kwijt bent. Zelfs wanneer je zoals ik, geen enkel van deze zwaardere functies gebruikt maar gewoon direct je NAS naar je streamer streamt.

LarsGkz

#1937
Quote from: fietser on November 19, 2022, 16:32:33
https://community.roonlabs.com/t/how-to-opening-ports-on-experia-v10a-router-need-help-in-dutch/215603

Heb zelf geen ARC maar dit was 1 van de links op Roonforum.


Home-PC in DMZ zetten, nooit doen als je niet weet wat je echt doet...

Tabcam

#1938
Quote from: LarsGkz on December  8, 2022, 19:16:06
Ik zit een beetje te twijfelen wat te doen, ga ik lifetime, of ga ik terug naar Logitech Media Server. Ja het gebruiksgemak is superieur, en niks komt dichtbij. Aan de andere kant is LMS gratis. Daarbij weet je ook niet wat Roon is over 5 jaar. Nadeel bij Roon vind ik ook dat doordat ze zulke complexe dsp laten plaatsvinden op de Roon Core zelf je het niet op bv. een RPI kan draaien. Er moet dan gelijk weer een mini pc aan te pas komen waarvoor je weer 200 euro kwijt bent. Zelfs wanneer je zoals ik, geen enkel van deze zwaardere functies gebruikt maar gewoon direct je NAS naar je streamer streamt.
Ik vond Roon radio heel aangenaam. Uiteindelijk wilde ik niet aan alleen Tidal of Qobuz vastzitten en richting Amazon HD migreren en heb ik een BlueSound Node gekocht. Die is vrijwel even gebruikersvriendelijk, heeft geen last van serviceonderbrekingen anders dan mijn eigen internet en ondersteunt Tidal Connect.

De RPie met LMS ondersueunde ook Youtube en Soundcloudmuziek waardoor je nog meer streaming services hebt.

Ik vind op Roon Radio na het gebruikersgemak van veel streamers nu meer dan goed genoeg. Zoeken gaat ook veel sneller op sommige momenten. Dat was voor mij bij Roon ook een irritatiepunt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

El Nino

Heb een hulpvraag voor het forum. Sinds een paar dagen als ik Roon aan wil zetten springt de App gelijk weer uit. Net opnieuw geinstalleerd, dan ziet hij m'n Roon Server en hupsakee springt er weer uit

Enig idee waar dit aan kan liggen?
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

HuubF

Quote from: El Nino on February 21, 2023, 13:44:30Heb een hulpvraag voor het forum. Sinds een paar dagen als ik Roon aan wil zetten springt de App gelijk weer uit. Net opnieuw geinstalleerd, dan ziet hij m'n Roon Server en hupsakee springt er weer uit

Enig idee waar dit aan kan liggen?

Al server uit/aan gezet?
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Faxe

Waarop draai je app? PC, Macbook, Iphone, Ipad etc? Gebeurt dit op ieder platform? Device dat je gebruikt al opnieuw opgestart?
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Richi

Geen idee waar het in jouw geval aan ligt @El Nino maar het valt mij wel op dat de Roon software hier minder stabiel is dan voorheen. Veel toegevoegde functies en met 2.0 veel veranderingen in de code. Daardoor zullen ook wel bugs zijn geïntroduceerd, vrees ik.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

fietser

#1943
Quote from: El Nino on February 21, 2023, 13:44:30Heb een hulpvraag voor het forum. Sinds een paar dagen als ik Roon aan wil zetten springt de App gelijk weer uit. Net opnieuw geinstalleerd, dan ziet hij m'n Roon Server en hupsakee springt er weer uit

Enig idee waar dit aan kan liggen?

Zie dit ook op het Roonforum voorbij komen. Heb je op alle apparaten de laatste versie geïnstalleerd? Dus core en remote
Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Micro Diamond speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

El Nino

Bedien de Roon (Nucleus) via MacOS (iPhone & iPad) met de laatste software updates. De Roon Server draait op 2.0. Moet ik de Roon nog op een andere wijze updaten?
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Faxe

Als je in de Roon app naar "instellingen" gaat en dan naar "over" kun je eenvoudig zien of je up-to-date bent met updates. Mocht dit niet lukken via Iphone en Ipad omdat de app steeds crashed kun je het proberen met een pc of mac computer.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

El Nino

Dank voor dit advies, ga ik morgen even proberen!
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

El Nino

Heb naar de instellingen van de Nucleus bekeken, maar daar draait de laatste versie op. Op de ipad is hij af en toe stabiel, echter op de iphone app crasht Roon continue.

Heb apps al verwijderd en opnieuw geinstalleerd en de Roon Server uit en aan gezet.

Instabiliteit blijft...... en op dit soort momenten verlang je naar een LP of CD of desnoods een cassettebandje waar je met je potlood het magnetische lint er weerin moest draaien....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Faxe

Op je Iphone en Ipad draai je nieuwste IOS versie? Op mijn Ipad 2021 (Ipad OS 16.3.1) en Iphone 8 Plus (IOS 16.3.1.) draait het prima.Verder in je netwerk niks veranderd de laatste tijd?
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

El Nino

Ja overgestapt van ZIGGO naar ZIGOO zakelijk met een groote bandbreedte. Er is een nieuwe router geinstalleerd (1 GB).....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom