Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

AudioEnZo and 1 Guest are viewing this topic.

gerard123

Quote from: thepioneer on November 21, 2021, 20:01:33
Snap ik. Ik heb het zelf gekocht om al mijn verschillende audiocomponenten aan te kunne sturen vanuit een centraal punt. Dit voor Chromecast, Sonos, Nvidia Shield en natuurlijk mijn Meridian set.

Het gebruiksgemak van Roon is erg hoog voor het gezin.

De software is ook echt geweldig. Ik gebruik Sonos, Bluesound een Chromecast Audio door elkaar en dat werkt perfect. Maar de windows 10 pc waar Core op draait had ik in de begintijd van corona als thuiswerk pc in gebruik en die liet ik 24/7 aanstaan. Maar dat merkte ik goed in de stroomrekening.
Mijn huidige nas is te oud om Core te kunnen draaien maar ik lees dat een nas nooit helemasl top is voor de Roon core.

gerard123

Nou, ik ben toch voor de bijl. Ik vond hier vlakbij een zo goed als nieuwe Intel NUC7 i5 met 8GB geheugen en een Samsung 250GB SSD voor 225 euro. Net opgehaald, Roon Rock erop gezet en het werkt als een zonnetje. Fan op minimaal 20% gezet, hij is nu de library aan het opbouwen (20.000 nummers) terwijl ik ook muziek afspeel en hij blijft mooi stil.

thepioneer

Dat is een mooie deal zeg. Ik ben een tevreden gebruiker. Zou niet meer zonder willen.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

brt

Quote from: gerard123 on November 23, 2021, 22:49:25
Nou, ik ben toch voor de bijl. Ik vond hier vlakbij een zo goed als nieuwe Intel NUC7 i5 met 8GB geheugen en een Samsung 250GB SSD voor 225 euro. Net opgehaald, Roon Rock erop gezet en het werkt als een zonnetje. Fan op minimaal 20% gezet, hij is nu de library aan het opbouwen (20.000 nummers) terwijl ik ook muziek afspeel en hij blijft mooi stil.

Begrijp ik goed dat je dus geen fanless nuc hebt? Want dat schijn je dan toch juist te horen door de muziek heen (of tussen de nummers door).
En i5, is dat niet aan de lage kant? merk je geen snelheidsbeperkingen?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

fietser

Manger P1, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Micro Diamond speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200.

brt

Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

gerard123

Quote from: brt on November 24, 2021, 22:39:22
Begrijp ik goed dat je dus geen fanless nuc hebt? Want dat schijn je dan toch juist te horen door de muziek heen (of tussen de nummers door).
En i5, is dat niet aan de lage kant? merk je geen snelheidsbeperkingen?

Bedoel je met fan geluid het fysieke geluid dat het ding maakt of dat het zou doorklinken door het muzieksignaal?

brt

Quote from: gerard123 on November 24, 2021, 23:04:57
Bedoel je met fan geluid het fysieke geluid dat het ding maakt of dat het zou doorklinken door het muzieksignaal?

de fantilator idd, fysiek :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

gerard123

#1808
Quote from: brt on November 24, 2021, 23:16:19
de fantilator idd, fysiek :)

Ik heb in de bios de fan op een minimum van 20% gezet en als hij warm wordt gaat hij harder draaien. Maar dat gebeurt niet, dus is hij zo'n beetje onhoorbaar.

Maar als ik er last van zou hebben zette ik hem in de meterkast. Ik gebruik hem immers niet als endpoint.

brt

Quote from: gerard123 on November 24, 2021, 23:26:29
Ik heb in de bios de fan op een minimum van 20% gezet en als hij warm wordt gaat hij harder draaien. Maar dat gebeurt niet, dus is hij zo'n beetje onhoorbaar.

Maar als ik er last van zou hebben zette ik hem in de meterkast. Ik gebruik hem immers niet als endpoint.

Dan is het een mooie, goedkope oplossing voor een nuc voor Roon Rock. Veel plezier ervan!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo | Mac Mini M2 | Roon

Dirk

Ik heb (wegens een oude macMini die traag begon te worden als server) enkele maanden terug geïnvesteerd in een nieuwe NUC10i7, 16GB geheugen en een SSD van 250GB. 
Had gedacht dat deze wel in het rack zou komen te staan in een andere kamer, maar vorige week realiseerde ik me dat hij nog steeds hier voor m'n neus op m'n bureau midden in de woonkamer...omdat hij gewoon onhoorbaar stil is.

De oude Mini doet intussen louter dienst als endpoint (en is zo wel een pak sneller), omdat ik die makkelijk kan benaderen via schermdeling op de Macbook.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Tabcam

Quote from: Dirk on November 25, 2021, 10:47:07
Ik heb (wegens een oude macMini die traag begon te worden als server) enkele maanden terug geïnvesteerd in een nieuwe NUC10i7, 16GB geheugen en een SSD van 250GB. 
Had gedacht dat deze wel in het rack zou komen te staan in een andere kamer, maar vorige week realiseerde ik me dat hij nog steeds hier voor m'n neus op m'n bureau midden in de woonkamer...omdat hij gewoon onhoorbaar stil is.

De oude Mini doet intussen louter dienst als endpoint (en is zo wel een pak sneller), omdat ik die makkelijk kan benaderen via schermdeling op de Macbook.
Qua Roon end point kan je de Mac mini ook vervangen door een Raspberry Pi 3 met Ropieee. Ook onhoorbaar, krachtg genoeg en verbruikt weinig.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dirk

daar is natuurlijk geen reden toe, zolang deze Mini het gewoon doet...want die had ik al ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Tabcam

Quote from: Dirk on November 25, 2021, 11:32:15
daar is natuurlijk geen reden toe, zolang deze Mini het gewoon doet...want die had ik al ;)
Energieverbruik en als je de mac mini verkoopt budgetneutraal verwacht ik. Neemt niet weg dat je het al hebt natuurlijk ;).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Dirk

energie verbruik vd Mini lig ik niet zo wakker van
hoofdreden is dat ik de Mini kan bedanderen (dmv schermdeling) vanaf mijn Macbook waar ik quasi altijd op zit te werken, zonder steeds meteen naar een iPad of ander remote device te moeten uitwijken om bvb even een nummer te zoeken of muziek te pauzeren.
als dat laatste ook (makkelijk!) kan met een Pi wil ik het wel eens bekijken
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

paaj

Roon app op je Macbook ;)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Rob_Dingen

Quote from: Tabcam on November 25, 2021, 11:30:31
Qua Roon end point kan je de Mac mini ook vervangen door een Raspberry Pi 3 met Ropieee. Ook onhoorbaar, krachtg genoeg en verbruikt weinig.
Als je een usb DAC hebt is de Rpi een slechte oplossing en de Mac Mini vele malen beter.

Rob

pacific

Hier al enige jaren erg content met Roon. Draait op een kale Aliexpress fanless pc met zelf gekozen geheugen en SSD. I5 met Ifi Elite voeding. In het nwe huis weer meerdere endpoints. Stuk of 4 verspreid over het huis.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


Dirk

Quote from: paaj on November 25, 2021, 16:40:08
Roon app op je Macbook ;)
damn :blush: nooit geweten dat die er ook gewoon is, thx!

iemand interesse in een MacMini? :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

naish123


Pathos

Hi,

Vraagje, even lekker kort door de bocht:

Klinkt Tidal via Roon beter dan Tidal rechtstreeks via mijn Altair streamer?
M.a.w. brengt Roon echt een grote geluidsverbetering?

Alvast bedankt.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

paaj

Misschien als je de dsp gebruikt?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Pathos

Thanks Paaj.

Een kleine quote van de site van Alpha Audio. Daarom vraag ik me af ik alleen door toevoeging/afspelen via deze software, de klank zo flink verbeterd...

Quote:

Ja, het is maf. Maar het is toch echt waar: Roon klinkt anders dan de standaard-apps die we hebben gebruikt. Als we via bijvoorbeeld BluOS draaien naar de M50 – of de module thuis – dan klinkt het geheel net wat anders dan als we via Roon spelen. Zelfs zonder DSP-instellingen. Er is meer rust en een ietsiepietsie meer warmte. Focus is ook wat strakker en een tikje meer diepte. Het is subtiel, maar wel keer op keer hoorbaar.

Op de pc – in ons geval Windows – is het verschil gewoon niet grappig meer. We werken normaal via Kodi. De stap naar Roon op onze Alpha HTPC – of ultieme audio pc – is gigantisch. Strakker, muzikaler, soepeler: you name it. Super gewoon.

Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Tabcam

Quote from: Pathos on April 10, 2022, 12:35:59
Thanks Paaj.

Een kleine quote van de site van Alpha Audio. Daarom vraag ik me af ik alleen door toevoeging/afspelen via deze software, de klank zo flink verbeterd...

Quote:

Ja, het is maf. Maar het is toch echt waar: Roon klinkt anders dan de standaard-apps die we hebben gebruikt. Als we via bijvoorbeeld BluOS draaien naar de M50 – of de module thuis – dan klinkt het geheel net wat anders dan als we via Roon spelen. Zelfs zonder DSP-instellingen. Er is meer rust en een ietsiepietsie meer warmte. Focus is ook wat strakker en een tikje meer diepte. Het is subtiel, maar wel keer op keer hoorbaar.

Op de pc – in ons geval Windows – is het verschil gewoon niet grappig meer. We werken normaal via Kodi. De stap naar Roon op onze Alpha HTPC – of ultieme audio pc – is gigantisch. Strakker, muzikaler, soepeler: you name it. Super gewoon.
Als ze normaal via Kodi werken, Kodi zal vaak alles naar 48/96 kHz converteren. Dat ze daar dan verschil horen snap ik wel. Ze zouden moeten vergelijken met een bit perfect speler.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Pathos

Quote from: Tabcam on April 10, 2022, 13:23:53
Als ze normaal via Kodi werken, Kodi zal vaak alles naar 48/96 kHz converteren. Dat ze daar dan verschil horen snap ik wel. Ze zouden moeten vergelijken met een bit perfect speler.

Het is ook een artikel van 2018 zie ik nu. Maar als ik nu Tidal rechtstreeks via de App op mijn Altair of vis Roon, zou dus geen verschil uitmaken?
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.