Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob46

Heel erg tevreden over Roon. Nu zag ik dat Roon eventueel HQPlayer adviseert. Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat HQPlayer doet en of dit een meerwaarde heeft?
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

chocovla

Quote from: chocovla on August 28, 2021, 11:07:54
Geen idee wat ze aan het doen zijn, maar bij mij is het de laatste weken een drama :nopompom: Zoeken binnen de eigen collectie werkt nog prima, maar wanneer iets uit Tidal moet komen geeft Roon niet thuis. Een simpele search op Chris Stapleton geeft keurg 's mans discografie, maar Roon blijft volhouden dat niet collectie releases niet bestaan. Pas nadat ik met de hand ze heb geliket in Tidal komen ze onder My TIdal wel naar voren.

Op het Roon forum wordt ook flink geklaagd, en het lijkt te liggen aan de aanbieders Tidal/Qobuzz die dingen hebben gewijzigd. Hoop dat het snel opgelost is, want de integratie met Tidal is zo behoorlijk prut
Het lek lijkt onderhand boven water. Krijg nu ook netjes weer info uit Tidal terug bij het zoeken. Gelukkig maar, de interface blijft onovertroffen, maar dan moet het wel doen wat je wil :smile:
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

Bama

#1777
Ik kan niet in Tidal via Roon?
Wel rechtstreeks of via Kazoo (LInn streamer) maar niet via Roon zelf.

Hij zegt log in succesfilm maar daarna gebeurt er dus niets en blijft hij staan op niet geconfigureerd.
Iemand een idee?
Liveradio geeft nu aan netwerkfout controleer je internetverbinding dus dat zal er waarschijnlijk mee te maken hebben maar alles is bekabeld aangesloten en ik kan gewoon mijn muziek streamen van mijn nas in Roon, de rest werkt wel gewoon?

Faxe

Tidal werkt hier probleemloos. Misschien via instellingen=>Diensten=>Tidal=>Bewerken even uitloggen en weer inloggen.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Bama

kan in Roon niet uitloggen want daar blijft hij hangen en zegt hij ingelogd maar vervolgens gebeurt er niets.

Faxe

Server even opnieuw opstarten mocht je dat nog niet geprobeerd hebben.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Bama

#1781
ook al geprobeerd. Account verwijderd en nieuw wachtwoord ook al. Het werkt ook op Sonos alleen niet in Roon?

Zal nu de nas eens updaten en alles opnieuw opstarten.

Ik liep dus een update achter.
Ik heb de nas ge-update en toen gaf hij een Roon update aan van 3 weken geleden.
Deze geïnstalleerd en nu werkt alles weer.

Blijft vreemd maar het werkt weer. :pompom:

Bedankt voor het meedenken.

brt

Hebben jullie ook dat het benaderen van het startscherm (overzicht) steeds langzamer wordt? Op mijn iPhone 8 - oke, dat is niet de nieuwste meer - duurt het vaak tussen de 8 a 10 seconden, en dat heb ik met mijn Chromebook ook steeds vaker, terwijl dát wel een nieuwe en snelle is, uit 2020.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

Richi

Quote from: brt on October 27, 2021, 11:34:41
Hebben jullie ook dat het benaderen van het startscherm (overzicht) steeds langzamer wordt? Op mijn iPhone 8 - oke, dat is niet de nieuwste meer - duurt het vaak tussen de 8 a 10 seconden, en dat heb ik met mijn Chromebook ook steeds vaker, terwijl dát wel een nieuwe en snelle is, uit 2020.
Ja, herkenbaar. In mijn geval vermoed ik dat de server het probleem is, alsof ie nog aan het indexeren is of iets dergelijks. Het is een Mac Mini i7 uit 2011 met SSDs, dat dan wel, niet meer de nieuwste. Maar het valt me sinds een aantal maanden op dat het allemaal niet zo vlotjes meer loopt. En dus betrap ik mezelf erop dat ik Roon nauwelijks meer gebruik. De TIDAL app doet het prima, lekker met TIDAL connect en de Naim app is ook een prima alternatief tegenwoordig. Dat is dan wel als je weet wat je wil afspelen. Voor het 'lekker rondstruinen en ontdekken' is de Roon ervaring nog steeds ongeëvenaard.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Sjettepet

Herkenbaar. Server eens in de zoveel tijd opnieuw starten helpt wel.
Overigens vraag ik me wel af of het alleen aan de server ligt. Bediening via Android telefoon is af en toe stroperig maar bediening vanaf PC gaat dan nog steeds wel heel vlot.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

naish123

Wat ik ervaar is dat Roon best wel profiteert van een snellere server. Was laatst bij een vriend en die heeft een wat oudere NUC en dat duurt wat langer dan bij mij. Het zijn zijn seconden maar hier gaat het volgende nummer direct spelen en daar duurde het even.

Richi

#1786
Quote from: Sjettepet on October 28, 2021, 09:14:59
Herkenbaar. Server eens in de zoveel tijd opnieuw starten helpt wel.
Overigens vraag ik me wel af of het alleen aan de server ligt. Bediening via Android telefoon is af en toe stroperig maar bediening vanaf PC gaat dan nog steeds wel heel vlot.
Dat doe ik al regelmatig. Het heeft er in mijn geval volgens mij ook mee te maken dat de Roon Server enige tijd nodig heeft om 'op krachten te komen' nadat de Mac Mini uit de slaapstand komt. En ik vermoed dat de laatste Roon Server versies meer geheugen vragen dan voorheen, zeker als je een grote bibliotheek hebt. Ik zal eens meten hoeveel geheugen er wordt gebruikt in mijn geval.

Edit: Roon Server gebruikt idle al 3.07Gb van 8Gb geheugen. Inclusief systeem is 6 van 8 Gb in gebruik.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

brt

Soms gaat het echt megasnel, binnen een seconde ofzo, maar soms duurt het ook zelfs meer dan 10 seconden. Ik merk ook dat ik het steeds irritanter begin te vinden. Tidal connect is dan idd een prima oplossing, maar ik vind de interface van Roon zo fijn. Voor Tidal Connect zou ik dan ook een nieuwe streamer moeten kopen en mijn huidige moeten verkopen, dat is me toch een stap te ver.

Maar de core (server) iets sneller maken zou idd wel fijn zijn, áls dat de oorzaak is.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

Sjettepet

Heb je Roon op Chrome OS draaien of heb je van je Chromebook een Roon Rock gemaakt?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

brt

Quote from: Sjettepet on October 29, 2021, 12:26:09
Heb je Roon op Chrome OS draaien of heb je van je Chromebook een Roon Rock gemaakt?

Mijn Innuos Zenith is mijn Roon Core én streamer.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

naish123

#1790
Dit heb ik geïnstalleerd op een oude ongebruikte Samsung tablet:

https://www.iainpotter.com/roon-tablet-automation-nodered/

Scherm is vergrendeld en als je Roon opstart gaat t scherm aan. Met wat er afgespeeld wordt.

sandervg

Quote from: naish123 on November 13, 2021, 14:00:54
Dit heb ik geïnstalleerd op een oude ongebruikte Samsung tablet:

https://www.iainpotter.com/roon-tablet-automation-nodered/

Scherm is vergrendeld en als je Roon opstart gaat t scherm aan. Met wat er afgespeeld wordt.
Ik snap het niet goed: om roon te starten moet je toch eerst je scherm ontgrendelen? Ik heb het artikel vluchtig doorgelezen (to-the-point zijn is niet één van de kwaliteiten van Ianian Potter :)) maar ik vat 'm niet geloof ik.

Wat ik irritant vind (misschien dat iemand daar een oplossing voor heeft): als ik roon opstart en wat afspeel zou ik willen dat het scherm niet uit gaat van m'n telefoon of tablet. Als je dan het volume wilt wijzigen of zo moet je eerst je telefoon ontgrendelen, dan duurt het even voor roon weer geconnect is en dan kun je pas weer wat doen. Dat vind ik dus echt irritant. Is dat mogelijk op de één of andere manier?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Sjettepet

In de laatste versie van de Roon App zie ik op mijn vergrendelscherm wat er wordt afgespeeld. Ik kan zonder te ontgrendelen afspelen stoppen en naar een vorige of volgende track gaan. Ook kan ik met de volumetoetsen van mijn telefoon het volume van mijn Roon endpoint bedienen. Zijn allemaal standaard opties op mijn Samsung Android. Meer heb ik niet nodig als afstandsbediening.

Bij mij thuis vergrendelt mijn telefoon trouwens niet. De telefoon 'ziet' de locatie als veilig. Is in te stellen in de vergrendelscherminstellingen van de Samsung.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

naish123

De Fully kiosk browser voorkomt dat er iets dan Roon weergegeven wordt. Je kan m wel ontgrendelen met een pincode. 

brt

Quote from: brt on October 27, 2021, 11:34:41
Hebben jullie ook dat het benaderen van het startscherm (overzicht) steeds langzamer wordt? Op mijn iPhone 8 - oke, dat is niet de nieuwste meer - duurt het vaak tussen de 8 a 10 seconden, en dat heb ik met mijn Chromebook ook steeds vaker, terwijl dát wel een nieuwe en snelle is, uit 2020.

Ik heb onlangs mijn Tidal uitgelogd en daarna weer opnieuw ingelogd.  Roon werd daarna toch weer een stuk(je) sneller met albums vinden en op de homepage komen. Wie weet zit er een buffer propvol ofzo? Ik noem maar wat hoor...

Voor nu is het weer acceptabel in elk geval. Benieuwd hoe lang dat duurt
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

gerard123

#1795
Ik heb een Tidal en Roon proefabonnement genomen en Roon Core op een I3 desktop gezet. Endpoints zijn Sonos spullen en een Bluesound Node 2.

Het vreemde is dat naar de draadloze Sonos spullen alles prima werkt, maar met de bedraad aangesloten Bluesound krijg ik voortdurend 'media loading slow' fouten.

De Bluesound zelf werk perfect met Tidal of Spotify. De pc waar Core op staat heeft het niet al te druk en er zit 16GB geheugen en een SSD in.

Het enige dat ik kan bedenken is dat er vanuit de router in de meterkast 1 kabel naar zolder gaat en de Core en de Bluesound zitten op dezelfde switch die aan die kabel hangt. Is allemaal gigabit spul overigens.

Hoe kan ik dit verder troubleshooten?

gerard123

Inmiddels na wat updates en reboots draait het allemaal behoorlijk stabiel. De komende twee weken maar eens kijken hoe het bevalt. Tidal erbij is sowieso wel een leuke toevoeging. Ik heb een lokale collectie van 2000 albums en die zijn met de Bluesound app ook prima te benaderen maar met Roon is het een stuk leuker door de mix met cloud.

thepioneer

Dat is wel bijzonder, is de Bluesound ingesteld op wifi gebruik? Weet niet of dat kan hoor. Ik krijg die melding alleen wanneer ik naar mijn Chromecast audio in de garage stream. Bekabelde apparatuur of de Sonos spullen werken snel en direct.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

gerard123

Quote from: thepioneer on November 21, 2021, 12:56:54
Dat is wel bijzonder, is de Bluesound ingesteld op wifi gebruik? Weet niet of dat kan hoor. Ik krijg die melding alleen wanneer ik naar mijn Chromecast audio in de garage stream. Bekabelde apparatuur of de Sonos spullen werken snel en direct.

De Bluesound is bedraad aangesloten. Inmiddels draait het goed. Ik heb alleen niet het idee dat dit een blijvertje gaat worden. Een extra server hebben draaien plus de abonnementskosten weegt voor mij niet op tegen het gemak van de software. Qua geluidskwaliteit hoor ik geen voordeel t.o.v. direct naar de Bluesound.

thepioneer

Snap ik. Ik heb het zelf gekocht om al mijn verschillende audiocomponenten aan te kunne sturen vanuit een centraal punt. Dit voor Chromecast, Sonos, Nvidia Shield en natuurlijk mijn Meridian set.

Het gebruiksgemak van Roon is erg hoog voor het gezin.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra