Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Dirk

mogelijk gebruik je het (nog) niet, maar Roon kan toch iets meer dan bvb een Tidal app
multi-room control/krachtig DSP gedeelte om er maar 2 te noemen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

El Nino

Multi-room is wel handig, voor m'n fitness ruimte, maar goed dat kan ook via de Sonus App met Tidal integratie. Echt multi-room dus gelijktijdig dezelfde muziek in alle ruimtes dat kan wel met Roon en niet met de losse apps.

DSP moet ik nog verder uitproberen.....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

El Nino

Album en artiesten informatie is wel leuk....ook songteksten bij ieder nummer.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Rob46

#1528
Vorige week heb ik hier ook eens Roon geprobeerd.
Mijn NAD set werkt met een BlueSound platform. BlueSound is geen onbekende van mij. In het verleden heb ik een BlueSound Node en Vault in een set gehad. Dat was mijn eerste kennismaking met BluOS en streaming wat ik destijds al als zeer plezierig heb ervaren. Snel, stabiel en voor mij voldoende informatie en mogelijkheden aanwezig. Met name de mogelijkheden die ik dagelijks gebruik.

Als je meta data belangrijk vindt, het leuk vindt om veel te scrollen, rondneuzen en zo verder, dan is Roon fijn. DSP heb ik niet nodig omdat DIRAC zijn werk eventueel kan doen. De overige mogelijkheden en audioinstellingen vind ik eveneens niet interssant en in mijn situatie nuttig. Bovendien vind ik het te druk, enigszins onoverzichtelijk tot rommelig toe. Geef mij maar gebruiksgemak en overzicht. Tot slot was mijn ervaring dat BlueSound een beter geluid doorgaf dan Roon. Dit terwijl vaak andersom wordt beweerd.

Enfin, het is mijn gebruikerservaring, subjectief en zo verder. Roon verwijderd; blij met BluOS.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

GH

Quote from: El Nino on December 25, 2020, 09:38:25
Waarom zou ik dan een Roon Nucleus nodig hebben?

Niet.... zwaar overpriced ding waar je mogelijk met een heel grote eigen bibliotheek voordeel aan zou kunnen hebben.
Maar verder totaal zinloos voor wat je ook voor een fractie van de prijs kan realiseren.

Simpel een audio server kan als startpunt ook al prima op je pc of mac, zelfs naast het normale gebruik.

Maar gewoon lekker spelen ermee in de proefperiode :-).

Dirk

Quote from: El Nino on December 25, 2020, 12:17:25
Multi-room is wel handig, voor m'n fitness ruimte, maar goed dat kan ook via de Sonus App met Tidal integratie. Echt multi-room dus gelijktijdig dezelfde muziek in alle ruimtes dat kan wel met Roon en niet met de losse apps.

DSP moet ik nog verder uitproberen.....
écht multi-room in de zin dat je in elke ruimte afspeelt wat je wil, dus dat hoeft niet dezelfde bron/muziek te zijn...da's net iets wat veel andere apps niet kunnen
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

El Nino

Als ik een album afspeel vanuit Tidal in de Roon App, hoe loopt dan het signaal? Via m'n PC die in m'n netwerk hangt of direct vanuit Tidal die ook in m'n netwerk zit en de Linn streamer die daaraan direct gekoppeld is?
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Dirk

#1532
In Roon moet je jouw Tidal account activeren, er wordt na activatie rechtstreeks vanuit Roon gestreamd, maw geen extra hardware meer nodig
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

El Nino

Heb ik gedaan, echter mijn vraag was of het streamingsignaal eerst via de PC loopt en dan naar de Linn? De Linn is nl direct verbonden aan het internet.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Dirk

De Roon app alleen doet/kan niets.
Die app moet een Roon server/core zien, welke je (al dan niet tijdelijk) op eender welke PC/laptop kan draaien in deze fase.
Eenmaal geïnstalleerd kan je daarop je Tidal account activeren.

de stream gaat dan vanaf je PC waarop Roon draait (niet de remote app!) langs het netwerk naar je Linn.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

El Nino

Bedankt Dirk, dat beantwoord m'n vraag!

De app ziet m'n Roon Server (laptop) en heb daarop ook m'n Tidal geactiveerd. Alles werkt naar behoren. Echter als m'n laptop uit huis is, draait Roon niet (meer).....

Ik hoopte even dat de stream gewoon direct via de app en het internet naar de Linn zou lopen, net als bij Tidal.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

sandervg

Het valt mij op dat roon radio niet goed werkt bij mij. Eigenlijk twee problemen:
1. Op de één of andere manier kan ik niet goed zoeken op stationsnaam (bv. sky radio...)
2. Veel stations werken niet (bv. sky radio... wat zo rond de kerstdagen best irritant is :)). Veel kerststations doen het niet zodat ik bij één of andere Noorse zender uitkwam die het deed.

Hebben meer mensen hier last van?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

El Nino

Quote from: GH on December 25, 2020, 13:00:28
Niet.... zwaar overpriced ding waar je mogelijk met een heel grote eigen bibliotheek voordeel aan zou kunnen hebben.
Maar verder totaal zinloos voor wat je ook voor een fractie van de prijs kan realiseren.

Simpel een audio server kan als startpunt ook al prima op je pc of mac, zelfs naast het normale gebruik.

Maar gewoon lekker spelen ermee in de proefperiode :-).

Ga sowieso wel in een aparte server investeren, want m'n laptop mee ik regelmatig mee en dan draait Roon dus niet voor de anderen thuis.

In principe kan ik dus ook bijvoorbeeld een NUC-i7 10710U kopen (of zelfs een i5) en ben ik voor de helft van het geld klaar? Deze kan dan gewoon in m'n werkruimte staan en hoeft niet in de woonkamer bij m'n audio installatie te staan?
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

paaj

Ja klopt, de I5 werkt prima.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

DustinV

Quote from: sandervg on December 28, 2020, 23:17:13
Het valt mij op dat roon radio niet goed werkt bij mij. Eigenlijk twee problemen:
1. Op de één of andere manier kan ik niet goed zoeken op stationsnaam (bv. sky radio...)
2. Veel stations werken niet (bv. sky radio... wat zo rond de kerstdagen best irritant is :)). Veel kerststations doen het niet zodat ik bij één of andere Noorse zender uitkwam die het deed.

Hebben meer mensen hier last van?

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/live-radio

Hier staat ook hoe je nieuwe zenders kan aanvragen. 👍🏻

GH

#1540
Quote from: El Nino on December 29, 2020, 08:55:32
In principe kan ik dus ook bijvoorbeeld een NUC-i7 10710U kopen (of zelfs een i5) en ben ik voor de helft van het geld klaar? Deze kan dan gewoon in m'n werkruimte staan en hoeft niet in de woonkamer bij m'n audio installatie te staan?

Als het niet handig is om Roon op een bestaande machine te zetten dan is een simpel servertje een goede keus. Voordeel van Roon (rock) op een Nuc is dat het wat sneller is dan op een andere machine omdat ze het OS hebben beperkt voor hun doel. Maar grote nadeel is dat je er weinig anders op kan draaien. Een server kan gewoon overal staan als ie maar in je netwerk is aangesloten, het liefst met een kabel :-).

Persoonlijk vindt ik een dedicated machine van iets van €400-500 alleen voor Roon een beetje teveel van het goede. Zo'n zware belasting is het niet en daarom is het makkelijk te combineren met andere toepassingen. Veel mensen draaien het op een nas, maar dat is nog duurder als je geen andere functies ervoor hebt. Zelf ga ik een film/audio server inrichten op basis van mijn huidige pc als ik die vervang.

Maar je kan bijvoorbeeld ook een Mac mini inzetten als je die bijvoorbeeld ook nog voor wat simpel browserwerk of zoiets kan gebruiken naast je laptop. Draait ook prima.

Broem

Ik probeer Radio 2 via mijn Roon app aan te zetten maar dat lukt niet. Krijg de melding " Afspelen onderbroken doordat een nummer niet kon worden geladen". Meer gebruikers met dit probleem? Alle andere zenders en albums in Roon werken verder perfect. Alleen Radio 2 dus niet. Ook via Live Radio opnieuw geprobeerd, helaas. Geblokkeerd ofzo?
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

seagull

Hier werkt Radio 2 (Antwerpen) perfect.
Default stream AAC 128kbps: http://icecast.vrtcdn.be/ra2ant.aac
Livingroom LG OLED 55C7V - NAD T 777 v3 - 2x Dali Rubicon LCR, Dali Fazon LCR, 2x Dali Fazon SAT, SVS SB-4000 Kitchen Bluesound Pulse soundbar Desk RPi 3, 7" touchscreen, Pro-Ject Pre Box S2 Digital, Aune X7s class A amp - MrSpeakers Ether C Flow  Bedroom RPi 3, Allo BOSS DAC, Creative Inspire T12 Bathroom Sonos Play:1 Office 2x Sonos Play:1 Subscriptions Roon lifetime - Tidal HiFi - Netflix Ultra HD - Amazon Prime

Broem

Quote from: seagull on December 30, 2020, 11:28:29
Hier werkt Radio 2 (Antwerpen) perfect.
Default stream AAC 128kbps: http://icecast.vrtcdn.be/ra2ant.aac

Via Roon?De Radio2 app werkt prima maar niet via Roon. Erg vreemd.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

Dirk

Luister hier normaal niet naar Radio 2, maar nu even getest en draait toch al zo'n 10 minuten probleemloos
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Broem

Quote from: Dirk on December 30, 2020, 11:37:09
Luister hier normaal niet naar Radio 2, maar nu even getest en draait toch al zo'n 10 minuten probleemloos

Nou ja, snap er helemaal niks van. Op mijn Sonos setje met de sonos app ook geen probleem maar via Roon steeds dezelfde foutmelding  :confused Rest werkt probleemloos. Zal de zender eens verwijderen en opnieuw installeren.
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

jrjhoe

Ook hier werkt radio 2 (npo) perfect via roon, klinkt alleen niet zo best...
Stereo: TAD CE-1 | REL B1 | Mark Levinson No. 332 | Krell KRC-HR | Luxman EQ-500 | Pyon Sound Ultima/Iris 12" | Michell Gyro SE Black/SME 309/DIY PSU | Mytek Manhattan II met Roon Ready kaart

Broem

Stop de persen  :D Zender verwijderd, opnieuw aangevinkt en 't werkt. Zo weinig luister ik blijkbaar naar Radio 2 via Roon. De laatste dag Top2000 is toch wel leuk via de set ipv Sonos  :clapping: Dank
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

sandervg

Dat probleem met Radio 2 heb ik dus met een heleboel zender!  :o

Ik zoek gewoon in Roon en er komen allerlei stations voorbij, kies er één en in ca. 50% van de gevallen doet deze het en in de andere 50% van de gevallen komt er geen geluid uit met een vergelijkbare foutmelding als die Broem had.

Hoe verwijder je en voeg je een zender weer toe?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dirk

#1549
Quote from: sandervg on January  2, 2021, 16:08:42
Hoe verwijder je en voeg je een zender weer toe?
Je selecteert in het overzicht de gewenste zender door er 1x op te klikken...dan komt die in z'n eentje in een nieuw venster tevoorschijn, waarbij er 3 stippen zichtbaar worden naast de "play now" knop.
Even op die 3 stippen drukken en dan komt er een menu waarin je desbetreffende zender kan verwijderen.

Toevoegen is +- hetzelfde (na bvb de zoekfunctie te gebruiken), je klikt de gewenste zender 1x aan, waarna die alleen verschijnt in een nieuw scherm...en naast de "play now" knop heb je dan de extra knop om hem aan je library toe te voegen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea