Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

german

Jaar abonnement. Is trouwens bijna afgelopen. Ik twijfel over een nieuw jaar abo, of lifetime.
Pathos Ethos geïntegreerde versterker. Audio-GD-D77 dac. Atrium Initio luidsprekers. SVS SB3000.
ROON Rock.

Teejoo

Wat mij een beetje tegenstaat is dat ik een fors bedrag moet neertellen voor iets waarmee ik allen maar mijn eigen muziek vanaf de server ga beluisteren. De rest interesseert me eigenlijk niet. Alleen de kwaliteit van de app en bediening.

Ben ook eens aan het kijken naar een oplossing met Jriver op de server en dan bedienen met de app. Laten draaien als windows service gaat via een omweg met een ander betaald programma. Alleen weet ik niet of Jriver automatisch iTunes playlists monitort op wijzigingen.

jrjhoe

Heb zelf een jaar abonnement. Aan de ene kant om zelf flexibel te blijven, aan de andere kant omdat er geen enkele stimulans (financieel gezien dan) meer is voor roon om te blijven ontwikkelen en draaien als iedereen lifetime heeft...
Stereo: TAD CE-1 | REL B1 | Mark Levinson No. 332 | Krell KRC-HR | Luxman EQ-500 | Pyon Sound Ultima/Iris 12" | Michell Gyro SE Black/SME 309/DIY PSU | Mytek Manhattan II met Roon Ready kaart

Teejoo

Ik lees nu trouwens dat Roon niet kan draaien als Windows service? Dus daar moet ik ook weer een third party toepassing voor aanschaffen. Had ik niet verwacht.

Jean Sibelius

Quote from: Teejoo on December 13, 2020, 19:21:07
Wat mij een beetje tegenstaat is dat ik een fors bedrag moet neertellen voor iets waarmee ik allen maar mijn eigen muziek vanaf de server ga beluisteren. De rest interesseert me eigenlijk niet. Alleen de kwaliteit van de app en bediening.

Ben ook eens aan het kijken naar een oplossing met Jriver op de server en dan bedienen met de app. Laten draaien als windows service gaat via een omweg met een ander betaald programma. Alleen weet ik niet of Jriver automatisch iTunes playlists monitort op wijzigingen.

Dat dacht ik ook... Ik heb na 3 dagen in de proefperiode het lifetime abonnement aangeschaft. Het voegt zoveel meer toe dan alleen een app om je muziek te beluisteren. Het scheelt jou overigens ook 1 input op de afstandsbediening. Als je op Roon wat afspeelt, dan spring de Trinnov automatisch naar de goede input (dus die hoeft niet onder knop 1, 2, 3 of 4) :colgate:
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

scoc

Quote from: Teejoo on December 13, 2020, 19:30:59
Ik lees nu trouwens dat Roon niet kan draaien als Windows service? Dus daar moet ik ook weer een third party toepassing voor aanschaffen. Had ik niet verwacht.

Best gewoon Roon Rock installeren op een eenvoudige Intel NUC. Deze verbruikt relatief weinig en kan gewoon altijd blijven aanstaan en staat bij mij gewoon uit het zicht in een berging.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

GH

#1506
Quote from: Teejoo on December 13, 2020, 19:21:07
Wat mij een beetje tegenstaat is dat ik een fors bedrag moet neertellen voor iets waarmee ik allen maar mijn eigen muziek vanaf de server ga beluisteren. De rest interesseert me eigenlijk niet. Alleen de kwaliteit van de app en bediening.

Ben ook eens aan het kijken naar een oplossing met Jriver op de server en dan bedienen met de app. Laten draaien als windows service gaat via een omweg met een ander betaald programma. Alleen weet ik niet of Jriver automatisch iTunes playlists monitort op wijzigingen.

Het is gewoon een erg fraaie app, ook alleen met je eigen muziek. Maar ik ben het met je eens dat het dan prijzig is. De integratie met een streaming dienst maakt het voor mij wel meer waard.
Persoonlijk zie ik nul toegevoegde waarde van zo'n rock server, zeker niet omdat ik genoeg windows machines heb staan. Waarom ik nog een NUC zou moeten kopen is me een raadsel. Ik merk op een beetje normale pc geen enkel probleem met de snelheid. En dat er dan een pc/server draait met 15-20W meer verbruik vindt ik ook niet boeiend, dat verdien ik nooit terug door een nuc van €500-600 te kopen.

scoc

Ten eerste omdat ik geen Windows pc in huis heb maar vooral waarom zou ik een Windows pc met zijn constante Windows updates etc. willen gebruiken voor iets dat standalone moeten kunnen draaien 24/7.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Nahpets

Een stand alone windows machine kan prima zonder updates.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

GH

Quote from: scoc on December 13, 2020, 20:33:38
Ten eerste omdat ik geen Windows pc in huis heb maar vooral waarom zou ik een Windows pc met zijn constante Windows updates etc. willen gebruiken voor iets dat standalone moeten kunnen draaien 24/7.
En dan draai je Roon core gewoon lekker op wat je wel hebt staan. Draait ook prima op een Mac of Linux machine.

Voor een beetje muziek luisteren een extra server aanschaffen of draaien vindt ik redelijke waanzin. Als ik ga luisteren staat mijn pc niets te doen, nu dus niet :-).
En als ik achter mijn pc zit en ik wil daar luisteren draait de Roon client ook prima naast Roon core.

Alle muziek op een separate schijf die meeloopt in de backup en nul issues


chocovla

Quote from: scoc on December 13, 2020, 20:33:38
Ten eerste omdat ik geen Windows pc in huis heb maar vooral waarom zou ik een Windows pc met zijn constante Windows updates etc. willen gebruiken voor iets dat standalone moeten kunnen draaien 24/7.

Omdat Windows tegenwoordig keurig de updates voor je heeft geautomatiseerd en dit bijvoorbeeld om twee uur 's nachts kan doen. Sowieso heeft ieder OS onderhoud nodig natuurlijk. Draai hier een Windows servertje 24/7 met Roon en als file server met smb3 shares. Enige keren dat ik issues had was wanneer ik zelf aan het knutselen was geslagen op die doos.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

Raphie

#1511
Hier draait roon op mijn synology, hoeft geen PC voor aan te staan. De Synology zet ik aan via een WOL op de iPad en schakelt iedere nacht om 00:00 weer automatisch uit. Werkt perfect
JBL PRX Power!

sandervg

Draait hier op een synology DS918+. Ging altijd perfect, maar de laatste paar maanden is hij echt héél erg traag geworden met zoeken. Echt geen idee waar het door komt. En dan dan bedoel ik ook écht traag.... Meer dan een minuut wachten tot hij met resultaten komt. Totale collectie minder dan 800 CD's, dus niet echt heel erg veel. Waar kan dit aan liggen? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat Roon draaien op een losse via USB aangesloten SSD echt veel verschil zou maken (ik vind een wachttijd van ca. 5 seconden acceptabel). Bladeren door de artiesten en genres e.d. gaat wel gewoon normaal.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Richi

Quote from: sandervg on December 14, 2020, 23:29:29
Draait hier op een synology DS918+. Ging altijd perfect, maar de laatste paar maanden is hij echt héél erg traag geworden met zoeken. Echt geen idee waar het door komt. En dan dan bedoel ik ook écht traag.... Meer dan een minuut wachten tot hij met resultaten komt. Totale collectie minder dan 800 CD's, dus niet echt heel erg veel. Waar kan dit aan liggen? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat Roon draaien op een losse via USB aangesloten SSD echt veel verschil zou maken (ik vind een wachttijd van ca. 5 seconden acceptabel). Bladeren door de artiesten en genres e.d. gaat wel gewoon normaal.
Bij mijn Synology gebeurde iets vergelijkbaars. Daar bleek ineens de virus scanner continu te lopen. Die werd elke 24 uur gestart, maar een full scan duurde langer dan 24 uur... toen ik dat had uitgeschakeld, werkte alles weer naar behoren. Misschien veroorzaakt door een DSM update of zo.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Faxe

Op mijn DS 920+ synology NAS draait Roon ook probleemloos. Bij 44.1 khz/16 bit bestanden haal ik een verwerkingssnelheid in het signaalpad van rond de 100 terwijl ik een colvolutiefilter (DSP) gebruik. Bij 192 khz/24 bit bestanden is de verwerkingssnelheid rond de 10. CPU gebruik op de NAS is dan tussen de 25 en 30% en het geheugengebruik tussen de 50 en 60%. Zonder gebruik te maken van Roon is dit fractioneel lager.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

sandervg

#1515
Quote from: Richi on December 14, 2020, 23:32:44
Bij mijn Synology gebeurde iets vergelijkbaars. Daar bleek ineens de virus scanner continu te lopen. Die werd elke 24 uur gestart, maar een full scan duurde langer dan 24 uur... toen ik dat had uitgeschakeld, werkte alles weer naar behoren. Misschien veroorzaakt door een DSM update of zo.
Even gekeken, maar ik kan niets vinden over virus scanners e.d. Waar kun je dit in of uitschakelen?

EDIT: Heb de antivirus gevonden. Is een pakket. Maar er is nog nooit gescant. Blijkbaar verklaart dat niet mijn probleem.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Richi

Quote from: sandervg on December 21, 2020, 23:48:18
Even gekeken, maar ik kan niets vinden over virus scanners e.d. Waar kun je dit in of uitschakelen?

EDIT: Heb de antivirus gevonden. Is een pakket. Maar er is nog nooit gescant. Blijkbaar verklaart dat niet mijn probleem.
Dat is balen, was een snelle fix geweest.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

El Nino

Ne een bezoekje aan m'n HIFI dealer heb ik me wat verder zitten verdiepen in Roon. Wat ik niet helemaal begrijp is wat Roon nu eigenlijk kan doen?! BYOM (Bring You Own Music)...die staat bij mij in Tidal (heb verder geen reripte albums op een PC oid dergelijks staan.

Waarom zou ik dan een Roon Nucleus nodig hebben? En als ik een abbonnement neem, krijg ik dan alleen de Album Information in meer detail? Wat doet het met het geluid, want de Linn is Roon Ready.

I'm getting old.....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

naish123

#1518
RAAT protocol. Het brengt de audio van punt A naar punt B zonder het te verknoeien, en zonder beperkingen op te leggen.
Makkelijk bladeren door muziek bibliotheek.
"Doorklikken" op bijvoorbeeld componist etc.
Roonradio. 1 nummer uitkiezen en Roon verder laten uitzoeken welke muziek er gedraaid wordt.
Erg stabiel. De app werkt echt heel goed.

El Nino

Dus is het gewoon een software APP.... Kun je me uitleggen waarom in dan een server nodig heb, als ik toch Tidal gebruik?
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

naish123

Simpel gezegd worden de taken gescheiden. De core concentreert zich volledig op het signaal doorgeven aan het Roon endpoint. Vermindering van processen.
Het end- point verzorgd alleen de output.
Plus je end point wordt herkend en geconfigureerd.

Maar als je een pc of laptop hebt dan neem je toch 2 weken proef abbo? End point heb je al.

El Nino

Dus software installeren op laptop, proefabbo nemen en de Linn streamer als end point configureren en dan draait het al?
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Sjettepet

Quote from: El Nino on December 25, 2020, 10:05:11
Dus software installeren op laptop, proefabbo nemen en de Linn streamer als end point configureren en dan draait het al?
Ja
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

naish123

Quote from: El Nino on December 25, 2020, 10:05:11
Dus software installeren op laptop, proefabbo nemen en de Linn streamer als end point configureren en dan draait het al?
Correct.

El Nino

Heb net even een account aangemaakt en het draait al, maar goed in essentie is het een software APP met een handige gebruikersinterface. In principe heeft Tidal dit ook, maar als je Tidal in Kazoo integreert laat hij geen vergelijkbare genres, artiesten en/of albums zien. Ga er vandaag eens mee expirimenteren.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom