Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

StereoMike

Quote from: naish123 on February 27, 2019, 15:29:26
Ik heb op zolder nu een setje staan met een Bluesound Node 2 en een oude Akai 2400 versterker. Maar een beetje zitten spelen met DSP. Dat pakt voor zo'n oud Akai beestje best goed uit. Overweeg nu om een meet microfoon om met Rew de boel in te regelen.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ja, leuk om te doen. Ik heb zelf een XTZ Microfoon.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

naish123

Ok. Thanks. Ga ik even naar kijken.

Ik heb als ik thuis werk JB radio op staan. Leuke muziek, beetje anders maar goede kwaliteit en non-stop.

RZeemering

Vanaf dit weekend ook getest met Roon. Volg het vanaf 2015 maar sinds de integratie met Qobuz werd het voor mij pas echt interessant.
Heb een Nuc met ROCK erop die via de aries mini naar mijn DAC de muziek stuurt.
De komende tijd zo laten draaien. Daarna eens kijken of ik verschil hoor als ik de Nuc direct naar mijn DAC laat gaan. Zoals ik het nu zie is de aries mini een extra stap in de signaalweg.
Ik heb de Nuc bij mijn installatie staan.
Het hele weekend was een heerlijke muziekbeleving! Prachtig hoe je met Roon door blijft klikken en bij nieuwe muziek uit komt.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

naish123

Quote from: RZeemering on March  4, 2019, 11:13:11
Vanaf dit weekend ook getest met Roon. Volg het vanaf 2015 maar sinds de integratie met Qobuz werd het voor mij pas echt interessant.
Heb een Nuc met ROCK erop die via de aries mini naar mijn DAC de muziek stuurt.
De komende tijd zo laten draaien. Daarna eens kijken of ik verschil hoor als ik de Nuc direct naar mijn DAC laat gaan. Zoals ik het nu zie is de aries mini een extra stap in de signaalweg.
Ik heb de Nuc bij mijn installatie staan.
Het hele weekend was een heerlijke muziekbeleving! Prachtig hoe je met Roon door blijft klikken en bij nieuwe muziek uit komt.
Roon werkt inderdaad mooi!

Je gebuikt de Aries mini tocjh wel als Roon end point? Dus de NUC niet aan de Aries aangesloten?
End point gescheiden van je Roon server levert een aardige winst in geluidkwaliteit op.

RZeemering

Quote from: naish123 on March  4, 2019, 11:28:26
Roon werkt inderdaad mooi!

Je gebuikt de Aries mini tocjh wel als Roon end point? Dus de NUC niet aan de Aries aangesloten?
End point gescheiden van je Roon server levert een aardige winst in geluidkwaliteit op.

Tot ik een ander huis heb ben ik hier volledig afhankelijk van alleen WiFi. De Nuc bij de installatie was stabieler. Ik denk dat de Nuc een betere WiFi aan boord heeft dan de aries mini.
Daarnaast heb ik vooralsnog geen verschil in geluidskwaliteit kunnen ervaren.
Voorheen wel met mijn NAS direct op het systeem aangesloten in vergelijking met de aries mini. Ten voordele van de laatste.

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Htdre

Sinds ik de Linn heb gebruik ik nu Ook Qobuz icm Roon.
Roon vooral leuk om lekker door te klikken (vooralsnog). Je hoort een mooie trompettist in een liedje, je ziet meteen wie, en je ziet de albums etc etc.
Werkt soepel vanaf mijn macbook air. Meteen leuk om op schoot evt te kijken wie en wat. Of het evt weg te zetten en je telefoon als afstandbediening gebruiken.

Heb nu nog een trial van Qobuz HIFI. Eens kijken of ik eenvoudig kan vergelijken met de premium variant (dus niet hifi) van Qobuz of ik verschil hoor.
Maar vooralsnog wel fan van Roon. Al leuke muziek tegen gekomen. En Roon radio werkt nu zelfs al leuk zonder eigen favorieten. Kun je nagaan als ik dat wel netjes ga bijhouden

B-art

#1306
Schijnt bekend probleem te zijn met Roon: tracks worden overgeslagen, bij starten nieuw album wordt eerste nummer vaak geskipped, na willekeurig nummer springt roon zomaar een paar nummers verder. Zie bijvoorbeeld deze https://community.roonlabs.com/t/skipping-tracks-issue/38798. Heeft iemand hier op het forum ook last van? Alleen herstart core helpt, maar niet altijd. Irritant, hoe los je dit op?

Begon vanmorgen na een software update van Windows 10. Misschien dat Roon nu opnieuw geïnstalleerd moet worden om het probleem op te lossen.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

rovinggecko

Wat is de bron van die tracks?
Lokaal of Tidal/Qobuz?
Indien streaming zou je die service kunnen refreshen of zelfs kunnen verwijderen en toevoegen.
Cleanen van orphaned files ed kan ook helpen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

B-art

Qobuz en lokaal. Zal nu eerst Qobuz opnieuw laten verbinden. Anders Roon app opnieuw installeren? Hoe verwijder je orphaned files?
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

rovinggecko

menu\settings\library\clean up library
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Htdre

Bij mij is het probleem (vooralsnog) opgelost door qobuz te verwijderen. Herstarten. Installeren. Herstarten. En daarna Roon openen. Sindsdien lijkt het niet meer voor te komen.


B-art

#1311
Hoi heb ik net ook gedaan, hielp niet. Moest Roon er af doen, opnieuw geïnstalleerd. Alle setting opnieuw. Nummers worden nu weer chronologisch afgespeeld. Kon eerst gewoon geen normaal album afspelen, skipte van 1 naar nr 22. Fingers crossed. Misschien komt het doordat op een gegeven moment de buffer te vol loopt? Zal Roon support ook eens vragen.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

StereoMike

Quote from: B-art on March 16, 2019, 09:35:58
Hoi heb ik net ook gedaan, hielp niet. Moest Roon er af doen, opnieuw geïnstalleerd. Alle setting opnieuw. Nummers worden nu weer chronologisch afgespeeld. Kon eerst gewoon geen normaal album afspelen, skipte van 1 naar nr 22. Fingers crossed. Misschien komt het doordat op een gegeven moment de buffer te vol loopt? Zal Roon support ook eens vragen.
Ik heb dat ook weleens gehad maar alleen met Tidal en Qobuz. Was eigenlijk vrij snel opgelost door een restart.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

sandervg

Voor wie het interesseert: ik ben serieus aan de slag gegaan met DSP / Room correction binnen Roon en het resultaat is verbluffend (ik was best sceptisch).


Eerst heb ik absoptiepanelen gemaakt (RockSono Solid, van 14 cm dik) om de dip van de eerste reflectie op de achterwand wat te verminderen. Resultaat: minder diepe dip volgens REW én een veel mooiere focus. Het wordt wat minder rommelig en strakker

Ik gebruik de UMIK-1 meetmicrofoon en ik heb deze handleiding gebruikt:
https://community.roonlabs.com/t/a-guide-how-to-do-room-correction-and-use-it-in-roon/23800

Ik heb een paar zaken anders gedaan voor het beste resultaat:
- Ik kreeg het beste resultaat door de speakers niet afzonderlijk maar juist samen te meten en te corrigeren (geen idee waarom... ik had dat niet verwacht.
- LF Rise start: 100Hz / LF Rise end: 20 Hz / LF Slope 1,6 / HF Fall start: 1000 Hz / HF Fall slope: 1,6
- Set audio target heb ik iets lager gezet dan wat werd voorgesteld om te voorkomen dat er veel 'geboost' moet worden (dat vind ik vaak verkeerd uitpakken. Van 76,6 naar 75 db
- Match range 20-20kHz
- Ind. Max. Boost: 4 dB
- Overall max. boost: 4 dB
- Flatness Target: 3 dB
- Allow narrow filter below 200Hz: Yes

Verder heb ik goed gekeken wat Roon voorstelt voor het bereik vanaf 1000Hz. Mijn ervaring is dat je daar voorzichtig moet zijn met corrigeren en al helemaal niet moet gaan boosten. Gelukkig waren er nauwelijks filters nodig in dat bereik op één na, maar het was toch mooier om die in tact te laten.

Het resultaat is (letterlijk) een verschil tussen dag en nacht. Ik zou niet meer zonder kunnen. De verbetering overtreft met gemak elke andere upgrade die ik ook aan de set heb aangebracht. Misschien zijn er nog mooiere resultaten te behalen met de sinus meting, maar dat heb ik niet vergeleken. Het mooie van de RTA meting is dat er met een gemiddelde wordt gewerkt dus dat je niet gaat corrigeren voor een hele specifieke positie. Bovendien wil ik sowieso geen correcties doen in het tijds/fase domein (daar wordt het in mijn ervaring vaak eerder slechter dan beter van).

Ik ga binnenkort aan de slag met mijn HT ruimte (wil MiniDSP Nano AVR HD aanschaffen om dat mogelijk te maken) en ik ga binnenkort nog een meting doen in m'n auto (zit een Mosconi DSP versterker ingebouwd, maar het klinkt nog voor geen meter :-))
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

naish123

Zeker interessant. Ik wil er binnenkort ook mee aan de slag.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk


B-art

#1315
Gister de nieuwe software update gekregen, 1.6 (416), minder bugs, zoeken gaat nu weer een stuk sneller.

https://community.roonlabs.com/t/roon-1-6-build-416-is-live/68360
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

naish123

Van de week mijn Umik 1 microfoon binnen gekregen. Eerst wilde het met de microfoon en Rew niet werken maar nadat ik Rew had ge-updated werkte het wel. Meting snel gedaan om te kijken of en hoe werkte maar het werkt en klinkt anders.
Ik heb wel een Rew versie die nieuwer is en veel uitgebreider is dan in de handleiding dus het was wel zoeken en ik zal het nog niet helemaal goed gedaan hebben. Maar het begin is er.

audio_stabilo

Ik heb Roon draaien op een QNAP.

Op de qnap draait de server en mijn bluesoud powernode 2 pakt hem op en stuurt het naar de speakers.
Klopt het dat ik geen dsp settings heb? Want ik zie alleen maar dit:


rovinggecko

In de telefoon zijn de instellingen niet beschikbaar volgens mij, probeer eens de windows\mac app.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Marco66

Quote from: rovinggecko on May  2, 2019, 19:07:54
In de telefoon zijn de instellingen niet beschikbaar volgens mij, probeer eens de windows\mac app.

Klopt, alleen dsp functie op tablet.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

tdbakker

Hallo daar,
Ik heb Roon draaien op Nuc met een fanless case. De Nuc is via Usb aangesloten op een Hegel 360. Maar omdat ik ook surround heb,gebruik ik de Hegel ook als eindversterker. En daar heb ik last mee als de Hegel op de HT stand staat,hoor ik ruis (data) door mijn speakers heen. Bij andere ingangen heeft hij het ook. Als ik de Usb kabel uit de Hegel trek is het weg.
Dus het komt uit de Nuc vandaan,erg irritant. Weet iemand misschien een oplossing?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Stereo:Xanadu HRS22YH//Cambridge Audio Edge NQ en W//Roon.
HT:Anthem MRX520//Rythmik E15//Xanadu Center HRC1 en Xanadu Rears//Sony KD-65AF8//Zidoo Z1000

bmateijsen

De Hegel 360 is toch een Roon endpoint? Ik zou hem dan ook niet via USB aansluiten, maar gewoon in het netwerk.

Quote from: tdbakker on May 13, 2019, 12:52:36
Hallo daar,
Ik heb Roon draaien op Nuc met een fanless case. De Nuc is via Usb aangesloten op een Hegel 360. Maar omdat ik ook surround heb,gebruik ik de Hegel ook als eindversterker. En daar heb ik last mee als de Hegel op de HT stand staat,hoor ik ruis (data) door mijn speakers heen. Bij andere ingangen heeft hij het ook. Als ik de Usb kabel uit de Hegel trek is het weg.
Dus het komt uit de Nuc vandaan,erg irritant. Weet iemand misschien een oplossing?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabcam

Kan heel veel zijn. heb je al geluisterd of de ruis er is als je de USB-kabel eruit hebt? Is het er ook als de NUC uit staat?

Mocht het de NUC zijn kan je aan galvanische scheiding denken of een andere voeding voor de NUC.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

tdbakker

Als ik de Hegel benader via mijn netwerk met Roon,heb ik over de linker speaker ook een ruis (data). Ik heb dit ook al eens meegemaakt met Hegel H 360 bij een demo in een winkel. Ook met Roon. Als ik de Usb kabel uit de Hegel haal is het over. Als ik de Nuc uitzet en alles is aangesloten,heb ik het ook. [emoji2371]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Stereo:Xanadu HRS22YH//Cambridge Audio Edge NQ en W//Roon.
HT:Anthem MRX520//Rythmik E15//Xanadu Center HRC1 en Xanadu Rears//Sony KD-65AF8//Zidoo Z1000

bmateijsen

Quote from: tdbakker on May 13, 2019, 14:39:45
Als ik de Hegel benader via mijn netwerk met Roon,heb ik over de linker speaker ook een ruis (data). Ik heb dit ook al eens meegemaakt met Hegel H 360 bij een demo in een winkel. Ook met Roon. Als ik de Usb kabel uit de Hegel haal is het over. Als ik de Nuc uitzet en alles is aangesloten,heb ik het ook. [emoji2371]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lijkt mij niet goed... leg het eens bij de winkel neer waar de Hegel is gekocht!