Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Quote from: naish123 on January 22, 2019, 10:06:50
Roon 1.6 is nu live. Met Qobuz ondersteuning en de radio is verbeterd.

https://community.roonlabs.com/t/roon-1-6-is-now-live/58657

Vooral de toevoeging van Qobuz is heel fijn. Nu ook met Sublime echt high-resolution streaming binnen Roon.

evilniek

Quote from: bmateijsen on January 22, 2019, 10:20:35
Vooral de toevoeging van Qobuz is heel fijn. Nu ook met Sublime echt high-resolution streaming binnen Roon.

Beter dan Tidal hoor ik iedereen altijd zeggen, beter dan MQA ook?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

bmateijsen

Quote from: evilniek on January 22, 2019, 11:02:41
Beter dan Tidal hoor ik iedereen altijd zeggen, beter dan MQA ook?

Ja en Ja, maar wel een iets ander aanbod in muziek.

naish123

Quote from: evilniek on January 22, 2019, 11:02:41
Beter dan Tidal hoor ik iedereen altijd zeggen, beter dan MQA ook?

Ik vind MQA niet veel toevoegen als ik eerlijk ben. Soms klinken albums zelfs minder goed met MQA.
Tijdje geleden Tidal en Qobuz serieus vergeleken in Audirvana en toen vond ik Qobuz beter en rustiger klinken. Ook de aanbevelingen die je in Qobuz krijgt zijn meer in mijn straatje dan Tidal.

Nahpets

Quote from: evilniek on January 22, 2019, 11:02:41
beter dan MQA ook?

Aangezien MQA een lossy codec is zou ik er vanuit gaan dat het hoogstens evengoed zou kunnen klinken, beter lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Lazybird

Hoe fijn is dit  :worship: Qobuz en sublime =  :inlove:.
Ik heb al een tijdje Tidal en Qobuz naast elkaar.
Nu gaat Tidal er echt wel uit.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Dirk

hier ook weer een Qobuz trial gestart (had destijds m'n gegevens laten verwijderen toen ik m'n oude abbo opzei)...en afgaand op wat ik nog steeds lees over het verschil in aanbod denk ik dat Tidal er snel uit gaat, ik ben echt niet onder de indruk van wat er bij Tidal bij momenten (niet) te vinden is.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jean Sibelius

Zojuist versie 1.6 geïnstalleerd en de verschillen aan het ontdekken. Binnenkort ook maar eens eens proefabonnement Qobuz nemen (i.p.v. of naast Tidal) :colgate:
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

zegel

Quote from: naish123 on January 22, 2019, 11:15:24
Ook de aanbevelingen die je in Qobuz krijgt zijn meer in mijn straatje dan Tidal.

Ben wat aan het experimenteren met Roon Radio, en dat voegt echt wat toe. Het gaat echt buiten je bestaande library, sterker - hij heeft tot nu toe alleen songs van buiten mijn library laten horen - echter nog wel ietwat veilige keuzes het uur dat ik ernu mee speel - maar ik verwacht dat je daardoor minder op aanbevelingen van Tidal of Qobuz moet hoeven af te gaan om nieuwe muziek te ontdekken. ( ik open de desktop van Tidal nu toch al nauwelijks, en de nieuwe persoonlijke MIX playlists van Tidal zijn ook al niet veel soeps)
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Bas Akkerman

Quote from: bmateijsen on January 22, 2019, 10:20:35
Vooral de toevoeging van Qobuz is heel fijn. Nu ook met Sublime echt high-resolution streaming binnen Roon.
Daar zat ik dus echt op te wachten, geweldig!

Quote from: hifi-ralph on October 12, 2018, 10:06:12
Er stond inderdaad niets aan behalve dan het DSP knopje zelf.
Kan zijn dat ik mezelf iets wijsmaak.
Blijf wel duidelijk verschil horen tussen Audirvana en Roon, maar de Roon software is zo veel beter dat ik hem toch maar aanschaf.
Overweeg wel om de core op een NAS te zetten ,en mijn huidige NAS te vervangen door een Synology DS 918, of zijn er betere alternatieven?
Wat ervaar je als verschil (ook met de DSP uit)?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

hifi-annemie

Quote from: Bas Akkerman on January 22, 2019, 21:35:19
Daar zat ik dus echt op te wachten, geweldig!
Wat ervaar je als verschil (ook met de DSP uit)?
Bedoel je het verschil tussen Audirvana en Roon?

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Kerkhoffd

Tijd om me eens te gaan verdiepen in Roon nu Qobuz én de Linn DS worden ondersteund. Is het makkelijk aan de praat te krijgen? Iemand die in heel eenvoudige bewoording kan uitleggen wat ik nodig heb?
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

AudioEnZo

#1237
Quote from: Kerkhoffd on January 22, 2019, 23:03:38
Tijd om me eens te gaan verdiepen in Roon nu Qobuz én de Linn DS worden ondersteund. Is het makkelijk aan de praat te krijgen? Iemand die in heel eenvoudige bewoording kan uitleggen wat ik nodig heb?
Een (proef) Roon licentie, een redelijk rappe PC (windows/mac) waar Roon Core op gaat draaien. Aldaar in Roon het pad naar je muziekcollectie aangeven zodat Roon die kan scannen/managen. Dan je Roon Ready endpoint (je Linn) aanmerken als afspeelzone  en je bent klaar.

Besef wel dat alle muziek data via Roon server gaat (deel van Roon Core op je PC) Dus als je Roon Core op een laptop installeert en die hangt via de wifi aan je netwerk en de muziek staat bijv. op een NAS dan gaat de muziek vanaf de NAS door je router via wifi naar je laptop, daarvandaan weer via wifi naar de router en door naar de Linn. In dat geval is een goede wifi wel een vereiste.
Als je Roon Core op een PC installeert moet er, om dezelfde reden, rekening mee houden dat die PC altijd aan moet staan als je muziek draait (geldt natuurlijk ook voor de laptop).

Bas Akkerman

Quote from: hifi-ralph on January 22, 2019, 22:13:54
Bedoel je het verschil tussen Audirvana en Roon?

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Ja. :smile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Lazybird

Ik zou mensen die opnieuw beginnen adviseren niet Roon server/Core op een NAS te draaien. Over het algemeen heb je dan een zware NAS nodig. Ik vond het niet Lekker werken. Sterker nog mijn NAS dient nu puur als back-up voor mijn muziek collectie.
Ik heb een MAc mini uit 2011 waar Roon server op draaid met daaraan een thunderboldhardisk met de muziek collectie. Vervolgens stuur ik via mijn Ipad (Roon) muziek naar mijn Linn Streamer werkt als een trein.

Er is geen enkele reden om meer componenten of dingen te scheiden voor een betere geluids kwaliteit. Ik persoonlijk hoor het verschil niet.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Bama

Ik heb niets met computers e.d. en heb een nas bij bb&g geluid gekocht en die hadden Roon gewoon voor mij geïnstalleerd. Draait probleemloos en  ondertussen is het ook mijn back up voor mijn muziek en foto's e.d.

StereoMike

#1241
Sinds ik van een snelle NAS ben overgestapt op een NUC merk ik toch wel verschil in snelheid. Het werkt allemaal net even sneller en altijd op gelijk niveau. Doordat er op een NAS ook andere processen draaien waren de wachttijden (hoe gering ook) wisselend en soms best irritant. De combinatie AudioLinux en Roon is helemaal geniaal. Dan merk je ook nog het verschil in latency. De timing wordt er een stuk beter van en dat is bijzonder aangenaam.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Bama

#1242
Ik heb net qobuz ook weer actief gemaakt maar hij geeft aan teveel fouten kan niet afspelen. Zelfde album kan ik wel via TIDAL spelen. Heb ik een instelling fout staan, en zo ja welke?

Afspeellijsten vanuit qoubuz start hij wel maar loopt vast.

En het maakt ook niet uit welke bron ik probeer, dus lukt niet met de trinnov, linn of sonos.

hifi-annemie

Quote from: Bas Akkerman on January 23, 2019, 07:43:04
Ja. :smile:
Ik vind Audirvana wat natuurlijker klinken, bij Roon hebben sommige nummers zo'n digitaal "randje" in het hoog. Ik zie trouwens dat je in Roon  versie 1.6 niet meer de mogelijkheid hebt om DSP helemaal uit te schakelen. Ik ga nog eens goed luisteren naar Audirvana en de nieuwe Roon versie,

Bama

Quote from: hifi-ralph on January 23, 2019, 11:31:25
Ik vind Audirvana wat natuurlijker klinken, bij Roon hebben sommige nummers zo'n digitaal "randje" in het hoog. Ik zie trouwens dat je in Roon  versie 1.6 niet meer de mogelijkheid hebt om DSP helemaal uit te schakelen. Ik ga nog eens goed luisteren naar Audirvana en de nieuwe Roon versie,

Volgens mij is het standaard uitgeschakeld.

naish123

Geen problemen hier met Roon en Qobuz.

Ik draai Roon Rock als server op een Intel Nuc en heb een Raspberry PI met een Allo Digione Signature als endpoint. Top!

Bas Akkerman

Quote from: hifi-ralph on January 23, 2019, 11:31:25
Ik vind Audirvana wat natuurlijker klinken, bij Roon hebben sommige nummers zo'n digitaal "randje" in het hoog. Ik zie trouwens dat je in Roon  versie 1.6 niet meer de mogelijkheid hebt om DSP helemaal uit te schakelen. Ik ga nog eens goed luisteren naar Audirvana en de nieuwe Roon versie,
Super! Dat digitaal randje noemde Jan ook al, maar zou door het uitzetten van dsp juist niet meer voorkomen. Dat uitzetten lukt dus niet meer begrijp ik?

Heb weinig ervaring met Roon, maar toch moet van mijn hart dat ik het doodzonde vindt dat Roon iets met het geluid doet. Wees gewoon een speler en laat het geluid ongemoeid!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

blueray

Het knopje  'aan/uitzetten' van dsp in de interface van roon heeft nooit zelfstandig invloed op geluidsverwerking gehad, vandaar dat het is weggehaald.

Mensen gingen inderdaad denken dat het verschil maakte en dus gingen ze verschillen horen, maar het deed helemaal niks met signaalverwerking, dat gebeurt via de overige instellingen voor dsp indien gebruikt.  Dit wordt uitgebreid uitgelegd op het roon forum door een van de roon-medewerkers.
Revel m105/adi rme 2 dac/ncore iom amp/Nuc i3 Roon server

StereoMike

Quote from: Bas Akkerman on January 23, 2019, 13:30:35
Super! Dat digitaal randje noemde Jan ook al, maar zou door het uitzetten van dsp juist niet meer voorkomen. Dat uitzetten lukt dus niet meer begrijp ik?

Heb weinig ervaring met Roon, maar toch moet van mijn hart dat ik het doodzonde vindt dat Roon iets met het geluid doet. Wees gewoon een speler en laat het geluid ongemoeid!
Zowel hardware als software laat bewust of onbewust een signatuur achter oftewel het doet altijd "iets".
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Bas Akkerman

Dat begrijp ik. Roon deed destijds alleen iets te veel door het midlaag te bootsen waardoor alles "lekker" klonk. Nogmaals, ik spreek uit beperkte ervaring, maar toch.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten