Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

Unkhman and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Je kan gewoon radio stations via de website link toevoegen bij Roon...

Je kan niet schakelen naar de mappenstructuur. Dat is simpelweg Roon niet ;)

Lazybird

Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Bama

Quote from: bmateijsen on September 21, 2017, 12:42:58
Je kan gewoon radio stations via de website link toevoegen bij Roon...

Je kan niet schakelen naar de mappenstructuur. Dat is simpelweg Roon niet ;)

Ok, ga ik even opzoeken hoe dat zit.

Lazybird

@Bama er is een topic op het Roon forum Radioswap daar kan je aardig wat info en stations vinden
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

bmateijsen

Quote from: Lazybird on September 21, 2017, 16:54:35
@Bama er is een topic op het Roon forum Radioswap daar kan je aardig wat info en stations vinden

Stations zijn makkelijk te vinden via tunein. Gewoon in de browser afspelen en de link kopieren naar Roon ;).

Roeru117

Quote from: bmateijsen on September 21, 2017, 17:29:43
Stations zijn makkelijk te vinden via tunein. Gewoon in de browser afspelen en de link kopieren naar Roon ;).

Dat werkt inderdaad prima. Ik heb daarna maar meteen even een backup van Roon gemaakt zodat ik de stations niet nog een keer in hoef te voeren mocht er iets mis gaan.  8) De kans is klein maar 'better safe than sorry'.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Lazybird

Jullie hebben natuurlijk gelijk  :clapping: maar op deze manier kan je ook kwalitatief betere radio stations toevoegen.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Bama

ik plak een url en dan opent hij een ander scherm met de gegevens van de zender maar dan kan ik nergens op save drukken. Staat alleen copy en paste? Als ik het scherm wegklik heb ik nog steeds geen zender?

rovinggecko

rechts onder zou save station moeten staan.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Bama

#984
op een mac niet? (zie screenshot)

rare is dat via de iPad de knop wel tevoorschijn komt dus voeg ze nu via de iPad toe.

Lazybird

Net op mijn macbook pro geprobeerd ik krijg gewoon de Add optie. Heb je de laatste versie geïnstalleerd van Roon ?

Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Bama

Quote from: Lazybird on September 22, 2017, 08:20:08
Net op mijn macbook pro geprobeerd ik krijg gewoon de Add optie. Heb je de laatste versie geïnstalleerd van Roon ?



Ik zal even kijken welke ik heb maar afgelopen week geïnstalleerd dus lijkt me van wel. Hetzelfde met het toevoegen van muziek vanuit TIDAL, ik kan de genres aanklikken maar heb geen add knop als ik dit via mijn pc doe, via de iPad komt die knop wel tevoorschijn?

Bama

Al benut ik waarschijnlijk nog niet alle mogelijkheden en zie ik op mijn pc sommige knoppen niet die ik via de iPad wel zie ben ik al om en ga dus na de proefperiode het geheel omzetten naar iets definitiefs.
Ik heb nu zelfs in de tuin via sonos roon aan het spelen.

Ik heb nu een qnap ts859 pro waar mijn films en mijn muziek op staan(muziek is ongeveer 1.5tb).

De nas is ondertussen al wat ouder (2010) en ondanks dat de specs volgens de roon website te laag zijn (dual core Intel 1.66ghz, 1gb ddr2 en 512mb flash) draait het probleemloos maar ik denk er nu dus aan om er een tweede nas bij te zetten en deze nieuwe puur te gebruiken voor de muziek.

Op deze manier kan de andere nas uit als ik hem niet gebruik (staat nu altijd aan) en zo gaat de betrouwbaarheid en de snelheid omhoog denk ik.

Voor de zekerheid ik heb niets met computers en het is dus al vrij wonderlijk dat ik het iedere keer aan de gang krijg al zal ik soms wel erg domme vragen stellen in de ogen van velen.

Maar als ik nu een nieuwe snellere nas koop (bv een qnap ts453 met 8gb ram) dan heb ik toch voldoende? Ik wil ook best een Mac mini kopen maar ik zie de toegevoegde waarde daar niet van in. Maak ik nu een denkfout of zie ik iets niet?

Faxe

Een snellere NAS is altijd het overwegen waard. Je draait nu de Roonserver op je NAS? Zelf gebruik ik een Mac Mini om Roonserver op te draaien. Kan Roonserver ook wel op mijn NAS installeren maar dan moet ik via airplay of de NAS rechtstreeks op mijn streamer/dac aansluiten. NAS staat nu niet in de woonkamer en dat laat ik liever ook zo.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Pjotr27

Quote from: Faxe on September 24, 2017, 15:14:35
Een snellere NAS is altijd het overwegen waard. Je draait nu de Roonserver op je NAS? Zelf gebruik ik een Mac Mini om Roonserver op te draaien. Kan Roonserver ook wel op mijn NAS installeren maar dan moet ik via airplay of de NAS rechtstreeks op mijn streamer/dac aansluiten. NAS staat nu niet in de woonkamer en dat laat ik liever ook zo.

Ik doe het ook zo en met een wat ouder nas werkt het prima... ook met highres muziek
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

rovinggecko

Quote from: Bama on September 21, 2017, 19:04:52
op een mac niet? (zie screenshot)

rare is dat via de iPad de knop wel tevoorschijn komt dus voeg ze nu via de iPad toe.
Op mijn iMac werkt het prima...

Misschien een schermresolutie of positie op het scherm issue? Die knoppen zitten onder de scrollbar, dus scrollen brengt je niet bij deze knoppen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Lazybird

@Bama ik zou wel naar de CPU van de NAS/NUC of mac mini kijken. ALs je in de toekomst wil upsamplen dan heb je een wat zwaardere processor nodig. uiteindelijk zou ik persoonlijk minimaal voor een I5 gaan dat is wat toekomst vaster dan een celeron processor. Het laden van je database hangt af van de snelheid van je HD waar Roon server zelf op draait en hoe snel deze de data benaderd kan worden.
Dus mensen hebben bijvoorbeeld een SDD waar de de Roon data op staat en de muziek op langzamere schijven.

Check https://kb.roonlabs.com/FAQ:_What_are_the_minimum_requirements%3F
https://community.roonlabs.com/t/suggested-hardware/90/19


Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Faxe

Als ik in de garage, buiten etc  naar muziek wil luisteren via roon is een bluetooth speaker dan de oplossing? Roon core draait op een mac mini in de woonkamer. Bediening die ik via de ipad
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

paaj

#993
Nee, heb je buiten WiFi? Dan zou je een airport express kunnen aansluiten met voor Airplay. Analoog kabeltje naar de BT speaker. Of als je toch wat gaat kopen, een Airplay speaker.

Of een Android remote gebruiken, die werken wel als zone. iOS zal dat in de toekomst vast ook kunnen maar nu nog niet.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Faxe

Heb zelf nog even wat verder gezocht. Airplay lijkt betere oplossing. Dit is interessante optie denk ik http://www.stereoboomm.be/stereoboomm-mr200/
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Faxe

Uiteindelijk de Mr Handsfree Wifi Speaker XXL gekocht





Leuk apparaat voor niet te veel geld. Klinkt goed genoeg voor beoogd gebruik en is te gebruiken via bluetooth en airplay en daarmee geschikt voor Roon  :smile:




Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Lazybird

Gratz met je aanwinst ik heb  pas geleden een Bluesound Pulse Flex ook erg handig voor in de keuken en tuin en ondersteund roon en MQA
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

johan d

Ik heb momenteel 3 SB radio's en 1 touch aan de HIFi hangen. FLACs staan op een QNAP TS219+ (arm). Ik heb interesse in Roon, maar ben een beetje bang dat ik mijn perect werkende SB setup ga verknoeien.

Is mijn NAS sowieso geschikt? en kan ik indien niet OK, makkelijk terug naar mijn oude setup? Of spaar ik best voo reen sterkere NAS en geschilt(ere) endpoint player van een ander merk? Iemand ervaring of tips?

Thx, Johan

paaj

Je kunt natuurlijk Roon op eerst op een laptop zetten om testen. De instellingen neem je relatief makkelijk mee naar een nieuwe machine.
SB server utschakelen en dan SB support in Roon aanzetten. Of je NAS geschikt is weet ik niet, misshien dat je daar op het Roon forum meer informatie en gebruikers vindt.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

cable-guy

Quote from: johan d on November 23, 2017, 13:27:01
Ik heb momenteel 3 SB radio's en 1 touch aan de HIFi hangen. FLACs staan op een QNAP TS219+ (arm). Ik heb interesse in Roon, maar ben een beetje bang dat ik mijn perect werkende SB setup ga verknoeien.

Is mijn NAS sowieso geschikt? en kan ik indien niet OK, makkelijk terug naar mijn oude setup? Of spaar ik best voo reen sterkere NAS en geschilt(ere) endpoint player van een ander merk? Iemand ervaring of tips?

Thx, Johan
Hallo Johan,
De QNAP TS-219+ is niet krachtig genoeg om Roon te draaien. Roon adviseert de QNAP TVS-471 of krachtiger. En dan moet Roon op een SSD draaien. Bij mij draait Roon probleemloos op de voorgenoemde NAS met een extern USB3 SSDtje