Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Quote from: Bas Akkerman on February 26, 2017, 09:53:30
Zo, gelukt! NAS --> Roon op laptop --> SBT --> DAC.

Roon heeft wel zijn eigen klanksignatuur (beetje zoals Meridian en Mark Levinson). Moet Roon niet doen, gewoon alleen een mediaserver zijn (voor mij een deal breaker en de reden om nog geen abonnement aan te schaffen). :closedeyes:
Ok, dus je kan het Roon-sausje omzeilen? Jplay zal dan waarschijnlijk ook weer klinken, maar dat is het experimenteren waard.


Volgens mij ga je direct naar de conclusie... maar wat hoor je dan en t.o.v. van wat?
Immers ook je Squeezebox heeft een "eigen sausje" ....

Bas Akkerman

Ben ik altijd goed in. ;D
De Squeezebox is hetzelfde, alleen zit er nu de laptop tussen en is het geen LMS met ipeng, maar Roon. Straks ga ik nog wisselen tussen die twee voor wat meer details. Voor nu vind ik de setup met Roon wat warmer en gemoedelijker klinken met wat minder diep laag en minder ver hoog.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

rovinggecko

#902
En met welke settings?
Je kan in Roon 1.3 inderdaad eea beinvloeden met de dsp engine. Bv om te upsampelen en te kiezen voor welk filter er dan gebruikt wordt (in plaats van dat dit in je dac gebeurd, zonder keuze).
Je kan ook filters genereren met bv REW of Acourate en dan convolutie gebruiken, dan haal je de invloed van je kamer een stuk weg. Kom je, in theorie, dichter bij het origineel, maar dan is er zeker sprake van ' kleuring' tov een een andere setup in jouw ruimte waarin je dat niet doet.

Weet niet met welke dac je speelt, maar je zou gewoon om te proberen eens kunnen upsampelen naar het maximale van je dac en dan kiezen voor minimal phase voor ruimtelijkheid of liniair voor detail (als ik ze effe niet omwissel :) ).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

bmateijsen

Quote from: Bas Akkerman on February 26, 2017, 10:28:20
Ben ik altijd goed in. ;D
De Squeezebox is hetzelfde, alleen zit er nu de laptop tussen en is het geen LMS met ipeng, maar Roon. Straks ga ik nog wisselen tussen die twee voor wat meer details. Voor nu vind ik de setup met Roon wat warmer en gemoedelijker klinken met wat minder diep laag en minder ver hoog.

Door je stelligheid, wordt het dan ook ineens als "echt" aangenomen. Ik denk dat je nog niet gekeken hebt naar alle instellingen in Roon. Ga daar eerst maar eens meespelen. ;)

Bas Akkerman

Ik heb alle opties uitgezet met het idee dat het signaal dan onbewerkt naar de SBT gaat. Sorry dat ik zo stellig ben, beetje in de aard van het beestje. :blush:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

rovinggecko

Je geeft aan dat je laptop hangt met Roon. Hoe zwaar\snel is je laptop en hoe groot jouw muziek collectie op de nas? Staat je laptop nog steeds de muziek te scannen en aan te vullen met metadata (en gebruikt hij zo veel cpu dat jij dus de freezes ziet)? Heb je rechts boven een rond draaiend pijltje?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Bama

In het eerste kwartaal zou trinnov ook komen met een Roon update, ben benieuwd. Ik heb niks met computers dus als het straks zover is zal ik ook wel vragen genoeg hebben want hier komen vaak dingen voorbij waar ik echt niets van begrijp. het klinkt in ieder geval niet als plug and play.

paaj

Vreemd, het signaal gaat in principe lossless naar de SBT. Dan zou het niet uit moeten maken welke server dat erheen stuurt. Maar goed, daar verschillen de ervaringen altijd in op een of andere manier.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Dirk

#908
ik denk dat wanneer je dergelijke "verschillen" er blind laat uithalen er plots een pak luisteraars minder overtuigd kunnen zeggen wat ze exact wanneer horen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

bmateijsen

Quote from: Bas Akkerman on February 26, 2017, 12:23:41
Ik heb alle opties uitgezet met het idee dat het signaal dan onbewerkt naar de SBT gaat. Sorry dat ik zo stellig ben, beetje in de aard van het beestje. :blush:

Stellig wanneer je alles correct hebt ingesteld en je alle andere facetten uitschakelt, dan mag je dat zijn. Nu denk ik dat je na een korte 1ste indruk je iets noemt wat helaas de plank misslaat...

evilniek

Quote from: bmateijsen on February 26, 2017, 15:21:29
Stellig wanneer je alles correct hebt ingesteld en je alle andere facetten uitschakelt, dan mag je dat zijn. Nu denk ik dat je na een korte 1ste indruk je iets noemt wat helaas de plank misslaat...

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar zoiets als een audiofiele server wat vindt jij daar nou van, het idee intrigeert mij persoonlijk gezien wel.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

bmateijsen

Quote from: evilniek on February 26, 2017, 15:52:24
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar zoiets als een audiofiele server wat vindt jij daar nou van, het idee intrigeert mij persoonlijk gezien wel.

Maar ja... wat is een audiofiele server ;). Recent hebben we een Melco getest.. en als je daar ook de ethernet verbinding van gebruikt, komt dat heel dichtbij.

Thuis gebruik ik met veel plezier Roon... enorme verdieping in de muziekcollectie! 8)

Bas Akkerman

Quote from: bmateijsen on February 26, 2017, 15:21:29
Stellig wanneer je alles correct hebt ingesteld en je alle andere facetten uitschakelt, dan mag je dat zijn. Nu denk ik dat je na een korte 1ste indruk je iets noemt wat helaas de plank misslaat...
Wat is correct ingesteld? Ik ben wel benieuwd welke instellingen ik het beste kan gebruiken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Isflicka

Quote from: bmateijsen on February 26, 2017, 10:14:55
Volgens mij ga je direct naar de conclusie... maar wat hoor je dan en t.o.v. van wat?
Immers ook je Squeezebox heeft een "eigen sausje" ....
Ja, maar je mag van software verwachten dat je het "sausje" ook volledig uit kunt zetten.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Fred Mulder

Quote from: bmateijsen on February 26, 2017, 16:09:40
Thuis gebruik ik met veel plezier Roon... enorme verdieping in de muziekcollectie! 8)

Helemaal eens, met ook andere interessante items.. zojuist dankzij Roon (dankzij melding op 'artiest dashboard') kaartjes voor een concert van Bob Dylan gekocht. Ik wist niet dat hij binnenkort in Amsterdam/Afas is.. nu wel dus :-) top!

paaj

Quote from: Isflicka on February 26, 2017, 18:00:04
Ja, maar je mag van software verwachten dat je het "sausje" ook volledig uit kunt zetten.

Wat is dat sausje ik een onbewerkt signaal dan? Je kunt wel allerlei sausjes aanzetten nu met DSP...
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Isflicka

Quote from: paaj on February 26, 2017, 22:52:16
Wat is dat sausje ik een onbewerkt signaal dan? Je kunt wel allerlei sausjes aanzetten nu met DSP...
Roon zorgt er altijd voor dat de muziek voor de gemiddelde luisteraar aantrekkelijker klinkt ook al staat alles uit. Dit is een point of difference van Roon Labs. Daar is niets vreemds aan en daar zijn ze ook heel eerlijk in. Misschien komt er nog een audiofiele stand zonder dit sausje.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

paaj

Daar zijn ze helemaal niet 'eerlijk' in, ze zeggen juist dat ze niets aan het signaal doen als de stream lossless aangeeft. Nu met DSP is dat iets anders geworden, maar ook daar zeggen ze expliciet dat ze niets doen als je die uitvinkt.

Waar ze mogelijk zorgen dat het 'gewoon werkt' is als je meerdere zones aan elkaar koppelt om de timing gelijk te houden. Voor een enkele zone krijg je het gewoon optimaal binnen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Maro

Quote from: paaj on February 27, 2017, 11:54:21
Daar zijn ze helemaal niet 'eerlijk' in, ze zeggen juist dat ze niets aan het signaal doen als de stream lossless aangeeft. Nu met DSP is dat iets anders geworden, maar ook daar zeggen ze expliciet dat ze niets doen als je die uitvinkt.

Waar ze mogelijk zorgen dat het 'gewoon werkt' is als je meerdere zones aan elkaar koppelt om de timing gelijk te houden. Voor een enkele zone krijg je het gewoon optimaal binnen.

^^
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Quote from: Isflicka on February 27, 2017, 11:11:30
Roon zorgt er altijd voor dat de muziek voor de gemiddelde luisteraar aantrekkelijker klinkt ook al staat alles uit. Dit is een point of difference van Roon Labs. Daar is niets vreemds aan en daar zijn ze ook heel eerlijk in. Misschien komt er nog een audiofiele stand zonder dit sausje.
Waar lees je dat? Zal het nog eens op hun forum zoeken. Het is nu wel erg Roon bashen van mij, terwijl ik de rest van Roon gaaf vind. Ik zal online ook nog eens opzoeken wat nu de beste instellingen zijn.
Een A - B vergelijk blijft lastig. Het duurt lang totdat ik overgeschakeld ben tussen Roon en iPeng (LMS aan en uit, koppelen van de SBT). Toch bleven gisteren mijn eerdere bevindingen, Roon heeft naar mijn idee een wat afgevlakter frequentiebereik aan allebei de uiteinden, een wat aangezet midlaag en een beperktere dynamiek. Daardoor worden de ergste s-klanken ingedamd, klinkt alles lekkerder en gemoedelijker en klinken felle stukken wat tammer (ik schrik minder als er veel dynamiek in een stuk zit).
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

bmateijsen

Draai je in exclusive mode? Heb je integer mode aan staan? Is de laptop bekabeld in het netwerk of wireless? Heb je echt alle instellingen vergeleken of dat deze aan of uit moeten? SBT als roon endpoint is eigenlijk niet echt een goede optie. 

Bas Akkerman

Quote from: bmateijsen on February 27, 2017, 18:53:32
Draai je in exclusive mode? Heb je integer mode aan staan?
Geen idee, zal morgen eens kijken.

QuoteIs de laptop bekabeld in het netwerk of wireless?
Draadloos, de core draait erop.

QuoteHeb je echt alle instellingen vergeleken of dat deze aan of uit moeten? SBT als roon endpoint is eigenlijk niet echt een goede optie.
Ik heb de instellingen ongemoeid gelaten, dus ze staan net zo als Roon geïnstalleerd is. SBT is denk ik inderdaad niet het beste. Het liefste zou ik, denk ik, Roon én Qobuz naast elkaar gebruiken. Als dat kan tenminste en misschien via een Mac Mini.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Isflicka

Quote from: bmateijsen on February 27, 2017, 18:53:32
SBT als roon endpoint is eigenlijk niet echt een goede optie.
Wat is er mis met een SBT roon endpoint?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

bmateijsen

Quote from: Isflicka on February 28, 2017, 09:43:44
Wat is er mis met een SBT roon endpoint?

Officieel was het geen Roon endpoint, ze hebben nu een workaround bedacht om SBT ook als roon endpoint te laten zijn.

evilniek

Quote from: bmateijsen on February 28, 2017, 09:44:43
Officieel was het geen Roon endpoint, ze hebben nu een workaround bedacht om SBT ook als roon endpoint te laten zijn.

Maakt ie dan geen gebruik van het RAAT protocol ofzoiets?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo