Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rovinggecko

Je kan er ook nog een simpele usb3 ssd aan hangen en daar roon op plempen. Werkt ie nog beter.

Quote from: zegel on February 18, 2017, 11:13:53
Kan iemand mij nu eens uitleggen waar die behoefte vandaan komt Roon ( of Plex/Kodi)  op een NAS te willen draaien?

Ik heb een Intel I5 Nuc in een Fanless Akasa behuizing met een 128GB SSD en een 1TB SSD ( had ook een harde schijf kunnen zijn) en heb de resterende en backup bestanden in de cloud. ( Deze Nuc ooit eens gebouwd nav een draadje van Rovinggecko)
:) De mijne doet t ook nog prima.

Voordeel van een Nas, als je die toch al hebt draaien, dan heb je niet nog een apparaat continue aan staan.
Als je maar 1 end point hebt, dan is het natuurlijk geen probleem om hem aan\uit te zetten,  maar met meerdere is dat toch lastig.

Heb je geen nas staan, dan zou ik gewoon voor een NUc gaan. Goedkoper en meer power en met een Akasa case helemaal stil.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

cable-guy

Quote from: zegel on February 18, 2017, 11:13:53
Kan iemand mij nu eens uitleggen waar die behoefte vandaan komt Roon ( of Plex/Kodi) op een NAS te willen draaien?
Ja, geen zin om de computer aan te moeten zetten om muziek te luisteren. En waarom ik een NAS heb? Omdat Tidal slechts voor minder dan 50% mijn muziek collectie heeft. En zeer beperkt hi-res (MQA).

Quote from: zegel on February 18, 2017, 11:18:54
Dan was ik niet duidelijk: In plaats van een NAS. Ik heb een jaar terug de NAS de deur uitgedaan.
Dan is duidelijk waarom jij er geen behoefte aan hebt. ;D Ik weet niet wat cloud opslag momenteel kost maar als ik mijn collectie zou opschonen van alles wat Tidal ook heeft zou ik nog op dik 2TB komen. Bovendien heb ik de NAS ook voor films en opslag van foto's en andere bestanden. Hoewel dat natuurlijk ook allemaal in de cloud zou kunnen vind ik het op een rare manier ook wel prettig een NAS te hebben. Call me old fashioned ;)

zegel

Quote from: cable-guy on February 18, 2017, 13:03:46
Ja, geen zin om de computer aan te moeten zetten om muziek te luisteren.
Mijn nuc staat 24/7 aan. En, gebruikt maar 2 a 3 watt per uur want fanless en ssd. Ik was het duurzaamheidsargument even vergeten. Ik dacht dat een beetje nas het 10voudige verbruikt.

Maar, excuus het gaat wel een tikje off topic. Misschien maar weer terug naar Roon?
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

cable-guy

Quote from: zegel on February 18, 2017, 13:47:51
Mijn nuc staat 24/7 aan. En, gebruikt maar 2 a 3 watt per uur want fanless en ssd. Ik was het duurzaamheidsargument even vergeten. Ik dacht dat een beetje nas het 10voudige verbruikt.

Maar, excuus het gaat wel een tikje off topic. Misschien maar weer terug naar Roon?
Inderdaad een goed argument als je al je muziek in de cloud hebt.

Maar terug naar het topic. Ik ben geïnteresseerd geraakt in de API die nu in Roon beschreven wordt waarin volume regelingen ondersteund worden van niet Roon eindpunten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Richi

Hier een Mac Mini met Roon en alle muziek erop. Hangt direct aan de DAC en gaat in de slaapstand als ik hem niet gebruik sinds de aanschaf van Logitech Companion afstandsbediening. Dat werkt echt helemaal top.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Lazybird

Hier een mac mini met een externe thunderbolt disc met alle muziek erop. Voorheen alle muziek op mijn nas. Die gebruik ik nog steedts maar nu als back-up. Nu geen enkel probleem meer high ress muziek en drop-puts in Roon.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

evilniek

Zijn er toevallig meer mensen die een nukkige RoonRemote hebben? Ik heb een Android.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

bmateijsen

Quote from: evilniek on February 23, 2017, 18:04:07
Zijn er toevallig meer mensen die een nukkige RoonRemote hebben? Ik heb een Android.

Wat is nukkig? :) Heb je de laatste update geladen?

thepioneer

Hier draait alles perfect. 3 telefoons en 2 tablets. Allemaal android.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Maro

Quote from: thepioneer on February 23, 2017, 20:18:04
Hier draait alles perfect. 3 telefoons en 2 tablets. Allemaal android.

Ik zeg maar niks..  :-X   :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Lazybird

ik heb wel een nukkige vrouw telt dat ook  :D :D
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Bas Akkerman

Ook maar hier even mijn vraag. Laatste firmware van Roon, van de Squeezebox Toch. Roon op mijn laptop, LMS uitgeschakeld, maar de Squeezebox vindt Roon niet. Wel de Apple TV. Die op een andere router  staat aangesloten als de Squeezebox. Kastje Ziggo --> router 1 (SBT) --> router 2 (Apple TV). Het is zo ingesteld dat het 1 netwerk is, maar kan het zijn dat Roon daardoor de SBT niet vindt?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

paaj

Heb je bij Roon wel de Squeezebox setting ingeschakeld? Probeer hem eens wel op dezelfde router, al zou dat niet uit moeten maken als ze in dezelfde IP range zitten en de routers slechts als switch werken.
Bij mij werkt het prima met een Airport voor een extra wifi netwerk op zolder waar de NAS en een Roon zone staan.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

evilniek

Quote from: Bas Akkerman on February 24, 2017, 07:28:10
Ook maar hier even mijn vraag. Laatste firmware van Roon, van de Squeezebox Toch. Roon op mijn laptop, LMS uitgeschakeld, maar de Squeezebox vindt Roon niet. Wel de Apple TV. Die op een andere router  staat aangesloten als de Squeezebox. Kastje Ziggo --> router 1 (SBT) --> router 2 (Apple TV). Het is zo ingesteld dat het 1 netwerk is, maar kan het zijn dat Roon daardoor de SBT niet vindt?

Waarom twee routers eigenlijk?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

evilniek

Quote from: bmateijsen on February 23, 2017, 19:33:41
Wat is nukkig? :) Heb je de laatste update geladen?

Als het goed is wordt Roon automatisch bijgewerkt, weet niet hoe dat met de app zit?

De vraag was eigenlijk of RM bij anderen ook wel is moeite heeft met het maken van een connectie, iets duidelijker zo hoop ik.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

paaj

De remote laat het weten als er iets niet geupdate is, moeilijk te missen.

Mijn iPad remote heeft na een sluimerstand soms moeite te verbinden. Dan laadt hij geen nieuwe info in maar toont niet het 'zoeken naar server' of 'verbinding maken' scherm. App afsluiten en weer starten werkt altijd wel goed.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

evilniek

Ik heb nu weer een ander Wi-Fi kanaal ingesteld, heb wel het idee dat het iets beter gaat nu.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bas Akkerman

Quote from: evilniek on February 24, 2017, 13:18:42
Waarom twee routers eigenlijk?
Eerste is echt een router, de tweede een accespoint ter verlenging van Internet in de HT en slaapkamer.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

Roon heeft wel een vervelend eigen willetje zeg, gepruts!
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

paaj

 Moet zeggen dat het bijna altijd wel gewoon goed gaat hoor.

Net een nieuwe NanoPi geinstalleerd met DietPi systeem en Roonbridge. Top hoe zo'n bordje werkt, kost met verzenden iets van 12/13$ :). Roon pakt hem ook razendsnel op als ik er een DAC in plug en streamt gewoon (ook hires) muziek zonder haperen, dat was me met met de originele RPi nog nooit gelukt.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

thepioneer

Quote from: evilniek on February 24, 2017, 16:37:53
Roon heeft wel een vervelend eigen willetje zeg, gepruts!

Vreemd hier heeft Roon nog nooit raar gedrag vertoont. 
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

evilniek

Quote from: evilniek on February 24, 2017, 16:37:53
Roon heeft wel een vervelend eigen willetje zeg, gepruts!

Ben het aan het uitzoeken, mijn netwerk zuigt wat Wi-Fi betreft.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

rovinggecko

Gewoon bekabelen die handel :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

paaj

#898
 Dat is lastig met een tablet of mobiel  :P
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Bas Akkerman

#899
Zo, gelukt! NAS --> Roon op laptop --> SBT --> DAC.

Roon heeft wel zijn eigen klanksignatuur (beetje zoals Meridian en Mark Levinson). Moet Roon niet doen, gewoon alleen een mediaserver zijn (voor mij een deal breaker en de reden om nog geen abonnement aan te schaffen). :closedeyes:

Quote from: YamahaRXV on April 28, 2016, 22:37:10
Kijk, dat is mooi !  Als je met JPLAY KS kan spelen dan benut je Roon dus puur alleen als mediaserver en zal je merken (wat je al aangeeft) dat het klankmatig een flinke stap opwaarts zal zijn  ;)
[...]
Ok, dus je kan het Roon-sausje omzeilen? Jplay zal dan waarschijnlijk ook weer klinken, maar dat is het experimenteren waard.

Bediening doe ik in principe via de iPad. Wel bevriest het scherm op de laptop, nadat ik de laptop uit de schermbeveiliging haalde, steeds en krijg ik een wit scherm.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten