Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Richi

#850
Nee, nog niet. Staat op de verlanglijst: 2 maal 1Tb SSD.

Oh, en hij zit nu al op 10158/15774. Gaat lekker rap nu.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

road rebel

#851
Ik heb sandisk SSDs van 960gb geplaatst en voor dergelijke indexaties merk ik een groot snelheidsverschil (niet specifiek Roon).
Die vind je voor een kleine 300€250€.

Richi

Quote from: road rebel on February  3, 2017, 15:16:54
Ik heb sandisk SSDs van 960gb geplaatst en voor dergelijke indexaties merk ik een groot snelheidsverschil (niet specifiek Roon).
Die vind je voor een kleine 300€250€.
Bedankt voor de tip. is wel 500 euri voor iets dat nu ook goed werkt (maar een beetje trager).  ;) On topic maar weer.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

bottlekiss

Quote from: road rebel on February  3, 2017, 15:16:54
Ik heb sandisk SSDs van 960gb geplaatst en voor dergelijke indexaties merk ik een groot snelheidsverschil (niet specifiek Roon).
Die vind je voor een kleine 300€250€.
Niet met de bedoeling iemand een snelle SSD af te raden, maar in dit geval gaat het niet om indexeren maar om (éénmalig) analyseren van de inhoud van muziekbestanden door Roon. Dat kost veel CPU, maar weinig geheugen of data I/O.
Classé-Chord-Dynaudio-Pioneer-Yamaha

cable-guy

Quote from: Richi on February  3, 2017, 15:03:51
Nee, nog niet. Staat op de verlanglijst: 2 maal 1Tb SSD.
Je hoeft geen SSD's te hebben voor je muziek collectie. De database moet op een SSD staan. Ik heb een 64Gb SSD-tje met USB 3.0 aan mijn NAS gehangen en daar staat RoonServer en RaatServer op. De muziek staat gewoon op de WD Red Pro schijven. Draait prima!

paaj

zonde van het geld om voor de opslag SSD's te nemen idd, tenzij je ze in de woonkamer hebt staan.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

evilniek

Quote from: cable-guy on February  4, 2017, 11:55:55
Je hoeft geen SSD's te hebben voor je muziek collectie. De database moet op een SSD staan. Ik heb een 64Gb SSD-tje met USB 3.0 aan mijn NAS gehangen en daar staat RoonServer en RaatServer op. De muziek staat gewoon op de WD Red Pro schijven. Draait prima!

Nee, ik was iets te summier met mijn opmerking, wat jij zegt inderdaad een SSD is vooral een voordeel voor de database van Roon.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bas Akkerman

Quote from: cable-guy on February  4, 2017, 11:55:55
Je hoeft geen SSD's te hebben voor je muziek collectie. De database moet op een SSD staan. Ik heb een 64Gb SSD-tje met USB 3.0 aan mijn NAS gehangen en daar staat RoonServer en RaatServer op. De muziek staat gewoon op de WD Red Pro schijven. Draait prima!
Hey, dat is ook een oplossing. Voldoet een oudere NAS dan ook nog of blijft een moderne, snelle NAS een vereiste voor het vlot gebruiken van Roon?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

Quote from: Bas Akkerman on February  4, 2017, 13:22:02
Hey, dat is ook een oplossing. Voldoet een oudere NAS dan ook nog of blijft een moderne, snelle NAS een vereiste voor het vlot gebruiken van Roon?

Je hebt denk ik wel een redelijk "snelle" NAS nodig, en de meeste NAS'en zijn niet enorm snel, een SSD is natuurlijk maar een onderdeel mijn Synology DS410 NAS bvb, heeft maar 1gb werkgeheugen CPU stelt niet veel voor, prima als server maar ik denk dat Roon er niet op draait. Maar had nog niet gehoord van een losse SSD met daarop Roon in de USB van een NAS, interessant!
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

rovinggecko

https://kb.roonlabs.com/FAQ:_What_are_the_minimum_requirements%3F   voor de minimum requirements.
Een NAS valt eigenlijk niet binnen de specs. Maar, hangt er van af wat voor eisen je hebt.
De roon core gebruikt veel cpu:
- bij het scannen van je muziek files (hetgeen af en toe is)
- bij het gebruik maken van de nieuwe dsp funcitonaliteit.

Gewoon afspelen kost niet veel cpu kracht.
De SSD zorgt voor snelle toegang tot de database. Een SSD is goed bij vele verschillende (kleine) files. Het lezen van langere files (zoals bv muziek of video streaming) geeft veel minder voordeel: dus je muziek kan rustig op een gewone HDD staan.

Ik zou zeggen: lekker uit proberen.

Ik draai op een Synology DS415+ (met extra geheugen) en gebruik upsampling (maar slechts tot 96 kHz): draait prima hier.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

cable-guy

Quote from: rovinggecko on February  4, 2017, 14:41:39
Een NAS valt eigenlijk niet binnen de specs. Maar, hangt er van af wat voor eisen je hebt.
Volgens Roon zelf valt mijn NAS (QNAP TVS-471) toch wel binnen de specs...

rovinggecko

Yep, de header van dat artikel is

Roon Server requires a more powerful processor than most media servers due to the architecture of our Core. Historically, most NAS devices have not been powerful enough to deliver a first class experience with Roon, but an increasing number are becoming capable.

Less powerful NAS devices can also work for smaller collections, although they won't perform as well as systems that meet our recommended specifications.



Met jouw nas kom je er wel, er vanuitgaande dat je collectie niet giga is en je niet overboard gaat met dsp en heel veel players tegelijk.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Bas Akkerman

Veelbelovend! Dat wordt ter zijner tijd een nieuwe NAS, want mijn QNAP TS-459 Pro II gaat dat niet redden... ;D
Allereerst binnenkort Roon eens proberen op mijn laptop.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

cable-guy

#863
Quote from: rovinggecko on February 17, 2017, 23:37:43
Met jouw nas kom je er wel, er vanuitgaande dat je collectie niet giga is en je niet overboard gaat met dsp en heel veel players tegelijk.
Ja idd. Sorry ik had de afbeelding niet geschaald :) Als je het hele verhaaltje leest zie je dat ze mijn NAS ook noemen.
In de beschrijving hoe te installeren  (https://blog.rieke.tv/roon-server-on-nas/)  wordt er ook nog op gewezen dat het noodzakelijk is om de database op een SSD te draaien. Ik heb dan ook een SSD via USB 3.0 aan de NAS hangen daarvoor. De muziek bestanden staan gewoon op WD Red Pro schijven.
Ik heb zo'n 6500 albums in FLAC (inclusief hi-res en DSD) en dit alles draait probleemloos zonder dat de CPU op hoge gebruikswaarden komt. Zeer aan te bevelen!

p.s. er zijn nu ook QNAP TVSjes te koop met ingebouwde SSD sleuven. Dit maakt het nog mooier!

zegel

Kan iemand mij nu eens uitleggen waar die behoefte vandaan komt Roon ( of Plex/Kodi)  op een NAS te willen draaien?

Ik heb een Intel I5 Nuc in een Fanless Akasa behuizing met een 128GB SSD en een 1TB SSD ( had ook een harde schijf kunnen zijn) en heb de resterende en backup bestanden in de cloud. ( Deze Nuc ooit eens gebouwd nav een draadje van Rovinggecko)

Nooit performanceproblemen, totaal stil en goedkoper, flexibeler ( en veiliger) als een NAS

Waar zit mijn denkfout??
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Bas Akkerman

Voor mij, weer een onderdeel erbij in de keten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

zegel

Dan was ik niet duidelijk: In plaats van een NAS. Ik heb een jaar terug de NAS de deur uitgedaan.
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Maro

Quote from: zegel on February 18, 2017, 11:13:53
Kan iemand mij nu eens uitleggen waar die behoefte vandaan komt Roon ( of Plex/Kodi)  op een NAS te willen draaien?

Ik heb een Intel I5 Nuc in een Fanless Akasa behuizing met een 128GB SSD en een 1TB SSD ( had ook een harde schijf kunnen zijn) en heb de resterende en backup bestanden in de cloud. ( Deze Nuc ooit eens gebouwd nav een draadje van Rovinggecko)

Nooit performanceproblemen, totaal stil en goedkoper, flexibeler ( en veiliger) als een NAS

Waar zit mijn denkfout??

Meer opslag nodig misschien. Ik draai Roon op de Nas. Daar staat uiteraard alle muziek op maar ook een slordige 10T aan beeld materiaal.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

zegel

Opslag in de cloud is veiliger en goedkoper
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Maro

Quote from: zegel on February 18, 2017, 11:42:11
Opslag in de cloud is veiliger en goedkoper

Kun je ook probleemloos 45Gig films uit een cloud opslag streamen? Is denk ik sowieso wel de toekomst denk ik maar ik mag op de een of andere manier nog graag controle hebben over mijn bestanden. Moet er niet aan denken om al mijn muziek/foto's& home video's alleen in een cloud te hebben.....call me old fashioned... :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Maximus_Aurelius

Quote from: Maro on February 18, 2017, 11:24:21
Meer opslag nodig misschien. Ik draai Roon op de Nas. Daar staat uiteraard alle muziek op maar ook een slordige 10T aan beeld materiaal.

Draait Roon stabiel,op jouw Nas? Heb jij op een SSD staan of op een gewone HDD.
Jij hebt namelijk dezelfde Nas als mij vandaar mijn vraag.

Ik wil het wel eens proberen.

Quote from: zegel on February 18, 2017, 11:42:11
Opslag in de cloud is veiliger en goedkoper

Zijn er cloud aanbieders waar je ontzettend veel TB opslag kunt neer pleuren? Bij mij gaat het dan alleen om de muziek ;). Nu een slordige 3 Tb en counting.


Een NAS is een voorlopige eenmalige aanschaf, Opslag in de cloud komt jaarlijks een bedrag voor terug, hoe minder gb, Tb des te goedkoper je uit bent ;).
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Maro

Quote from: Maximus_Aurelius on February 18, 2017, 11:53:20
Draait Roon stabiel,op jouw Nas? Heb jij op een SSD staan of op een gewone HDD.
Jij hebt namelijk dezelfde Nas als mij vandaar mijn vraag.

Ik wil het wel eens proberen.

Hier geen enkel probleem iig. Geen SSD's erin maar 4 keer 6T HDD. Draait stabiel en kan alle DSP, scaling ed ook binnen Roon aan hebben staan dan nog draait het als een zonnetje. Ook als mijn zoon tegelijk een Blu-Ray streamt en ik Roon gebruik...alles gaat vloeiend. Zou deze Nas iedereen aanraden die Roon probleemloos wil gebruiken.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Maximus_Aurelius

Quote from: Maro on February 18, 2017, 12:18:21
Hier geen enkel probleem iig. Geen SSD's erin maar 4 keer 6T HDD. Draait stabiel en kan alle DSP, scaling ed ook binnen Roon aan hebben staan dan nog draait het als een zonnetje. Ook als mijn zoon tegelijk een Blu-Ray streamt en ik Roon gebruik...alles gaat vloeiend. Zou deze Nas iedereen aanraden die Roon probleemloos wil gebruiken.

Oké Thx. Ik ga het denk ik eens proberen, heb 4Tb WD Red schijven erin hangen. Ben er niets mee kwijt omdat ik nu alles heb draaien via andere Nas ;).
En inderdaad de Synology 916+ 8gb is een dijk van een Nas.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

evilniek

Als ik voor mezelf spreek vind ik een top of the line NAS veel minder interessant dan bvb een NUC, meer waar voor je geld als je het mij vraagt. Misschien maar is kijken naar zoiets als een NUC.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

scoc

#874
Quote from: zegel on February 18, 2017, 11:42:11
Opslag in de cloud is veiliger en goedkoper

Ik zou die opslag in de cloud en veiliger toch met een flinke korrel zout nemen. Ik mag er niet aan denken dat mijn data bij een Apple, Google of Amazon staat. Die hebben soms nogal een eigen interpretatie van privacy etc. En verder ook, stel je zegt je cloud abonnement op je bent dan nooit zeker of je data echt weg is. Het zou me ook niet verbazen als men er allerlei statistieken bijhoud van je data etc. Streamen uit de cloud allemaal ok maar mijn data hou ik toch liever in mijn private cloud namelijk mijn Nas.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050