Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fred Mulder

#675
Na de proefperiode ben ik erg gecharmeerd geraakt van Roon, wat een top interface en beleving zeg. Nu ben ik aan het uitdokteren hoe wat een handige opzet is, maar ik ben er nog niet uit, misschien hebben jullie ervaringen/tips die me verder kunnen helpen? Alle input is welkom!

Ik heb 2 ruimtes voor muziek, met nog wat spullen in de meterkast. Momenteel hink ik op 2 gedachten:

Optie 1
- in de meterkast de huidige Sonos steamer/dac vervangen door een barebone met i5 met ssd voor de roon bibliotheek (bv: http://tweakers.net/pricewatch/519887/shuttle-xpc-slim-xh110v.html). Hier Roon core op draaien, de shuttle compleet kost zo'n 450. De muziek staat al op een nas.
- voor de woonkamer de audio uitgang van de Shuttle aanwijzen als een Roon endpoint en aansluiten op de stereo versterker (deze versterker staat ook in de meterkast), wanneer standaard audio uitgang bagger kwaliteit is kan evt nog met USB dacje worden gewerkt (bv dragonfly).
- in de muziekkamer de pc instellen als endpoint, die via usb wordt aangesloten op een dac/versterker

Optie 2
- Rooncore op de NAS draaien, via audio uitgang van de nas (= endpoint) aansluiten op versterker in de meterkast. De nas wel updaten met een SSD voor de bibliotheek + intern geheugen uitbreiden
- Pc in de muziek kamer is 2e endpoint, gelijk aan optie 1

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2: simpeler en zo'n € 350 voordeliger, maar vraag me af of het rap genoeg is. De nas heeft een Celeron Quadcore 2Ghz (Asustor 5102). Er zijn berichten dat Roon op een Nas kan draaien. Helaas was m'n proef al abonnement verlopen toen de 1.2 release uitkwam, anders heb ik het al even kunnen uitproberen. In beide gevallen mag de Sonos op zoek naar een nieuwe eigenaar.

mvg, Fred

rovinggecko

Mijn setup:
- roon op synology 415+ nas
- hqplayer nuc based end point naar mijn ifi idsd micro/meridian g68
- raspberry pi met roon bridge over i2s naar mijn dddac

en dan heb ik nig een losse raspberry pi met hifidigi+ voor de break.


Werkt allemaal top met de nas en scheelt weer een nuc continu aan hebben staan.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Fred Mulder

#677
Quote from: rovinggecko on May 19, 2016, 23:19:58
Mijn setup:
- roon op synology 415+ nas
- hqplayer nuc based end point naar mijn ifi idsd micro/meridian g68
- raspberry pi met roon bridge over i2s naar mijn dddac

en dan heb ik nig een losse raspberry pi met hifidigi+ voor de break.


Werkt allemaal top met de nas en scheelt weer een nuc continu aan hebben staan.

Ah, dat klinkt erg goed! De Atom processor in de 415+ lijkt vergelijkbaar met de Celeron die ik in de Asustor heb zitten, dus dat is alvast hoopgevend: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Celeron-J1900-vs-Intel-Atom-C2538#specs.

Als ik het goed begrijp draai je Roon core op de Synology nas? (met de nuc in een andere ruimte, die allen aan staat bij luisteren)
Staat je Roon bibliotheek ook op de nas? heb je hier een SSD voor gebruikt?
Op de asustor staan zo'n 2000 albums, weet je of dit tot problemen/hickups kan leiden?

mvg, Fred

Maro

Zou tof zijn als hier in begrijpelijke taal uitgelegd zou worden hoe je Roon op een Synology Nas aan de praat krijgt. Ik krijg zelf zaterdag de Synology 916+ en wil daar ook graag de Roon server op draaien.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

rovinggecko

Quote from: Maro on May 20, 2016, 00:01:09
Zou tof zijn als hier in begrijpelijke taal uitgelegd zou worden hoe je Roon op een Synology Nas aan de praat krijgt. Ik krijg zelf zaterdag de Synology 916+ en wil daar ook graag de Roon server op draaien.
https://community.roonlabs.com/t/synology-spk-package-development/9796

Is dat voldoende?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

zegel

Quote from: rovinggecko on May 19, 2016, 23:19:58

Werkt allemaal top met de nas en scheelt weer een nuc continu aan hebben staan.

Wat bedoel je met "scheelt" : stroomverbruik van jouw Nas ( 15-32W) is hoger als een Nuc/SSD/Akasa Case  ( 9w met ventilator)  ( volgens mij hebben wij dezelfde I5D54250WYK nuc).

Ik heb lang getwijfelt of ik mn Nuc fanless zou maken dan wel een Nas te gaan draaien. Maar financieel zie ik geen voordeel ( Pittige NAS vs Fanless Nuc), Qua verbruik ook niet ( integendeel), en je hebt ook nog een grotere processor - dus nooit een prestatie-issue ( naast Roon gebruik ik ook Plex). 

Of zie ik wat over 't hoofd?

Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

rovinggecko

Mijn nas draait zowieso 24/7, dus nuc is bovenop.
Als je niet al een nas hebt draaien zou ik lekker bij de nuc blijven.


Sent from my iPhone using Tapatalk
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Richi

Vanochtend de Roon Server versie op mijn Mac Mini geïnstalleerd. Nu gebruik ik deze software in plaats van de volledige Roon waar ook de UI bij in zit. Bediening doe ik toch via de iPad Mini en niet vanaf de Mac Mini. Na het backuppen van de Roon bibliotheek en het hernoemen van de naam van deze map, herkent Roon Server onmiddellijk mijn database en speelt het zonder problemen.

De snelheid is in zijn geheel toegenomen: zoeken en starten van tracks gaat merkbaar sneller. En de geluidskwaliteit lijkt ook verbeterd. Maar dat kan ik me natuurlijk ook inbeelden. 😊
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

rovinggecko

Roon server, bridge, etc zijn hetzelfde en zouden dus hetzelfde moeten klinken.
De UI heeft nauwelijks load, en zal dus vast niet zo veel uitmaken.
Maar....  Het scannen en toevoegen van metadata is heel intensief.
Als dat draait terwijl je luistert zou dat best invloed kunnen hebben.

Maar ik zou als ik jou was bovenstaande gewoon negeren en genieten van de betere setup :).
Mocht het nu op enig moment minder lijken, lees dan bovenstaande nog eens :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Richi

Quote from: rovinggecko on May 21, 2016, 16:07:34
Maar ik zou als ik jou was bovenstaande gewoon negeren en genieten van de betere setup :).
Mocht het nu op enig moment minder lijken, lees dan bovenstaande nog eens :)
Ga ik doen.  :smile:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Fred Mulder

#686
Hmm, dacht nog aan een derde optie: De huidige pc in de muziekkamer voor Roon core gebruiken.
Deze heeft al stevige cpu, voldoende intern geheugen en een rappe SSD. Het enige nadeel is dat de pc het hele jaar door aan moet blijven staan, al bespaart het wel een upgrade van de NAS (zo'n € 100), of aanschaf van een mini pc (zo'n € 450)..  ;) Ook het voordeel dat de Roonsoftware er direct goed op draait (zonder ingewikkelde installatie).   :dontgetit:

edit: iets te voorbarig, er komt nog wel een endpoint voor in de meterkast bij... tenzij de nas als endpoint kan werken (de nas heeft een digitaal audio uitgang). Wat een gepuzzel allemaal..


Quote from: Fred Mulder on May 19, 2016, 23:15:06
Na de proefperiode ben ik erg gecharmeerd geraakt van Roon, wat een top interface en beleving zeg. Nu ben ik aan het uitdokteren hoe wat een handige opzet is, maar ik ben er nog niet uit, misschien hebben jullie ervaringen/tips die me verder kunnen helpen? Alle input is welkom!

Ik heb 2 ruimtes voor muziek, met nog wat spullen in de meterkast. Momenteel hink ik op 2 gedachten:

Optie 1
- in de meterkast de huidige Sonos steamer/dac vervangen door een barebone met i5 met ssd voor de roon bibliotheek (bv: http://tweakers.net/pricewatch/519887/shuttle-xpc-slim-xh110v.html). Hier Roon core op draaien, de shuttle compleet kost zo'n 450. De muziek staat al op een nas.
- voor de woonkamer de audio uitgang van de Shuttle aanwijzen als een Roon endpoint en aansluiten op de stereo versterker (deze versterker staat ook in de meterkast), wanneer standaard audio uitgang bagger kwaliteit is kan evt nog met USB dacje worden gewerkt (bv dragonfly).
- in de muziekkamer de pc instellen als endpoint, die via usb wordt aangesloten op een dac/versterker

Optie 2
- Rooncore op de NAS draaien, via audio uitgang van de nas (= endpoint) aansluiten op versterker in de meterkast. De nas wel updaten met een SSD voor de bibliotheek + intern geheugen uitbreiden
- Pc in de muziek kamer is 2e endpoint, gelijk aan optie 1

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 2: simpeler en zo'n € 350 voordeliger, maar vraag me af of het rap genoeg is. De nas heeft een Celeron Quadcore 2Ghz (Asustor 5102). Er zijn berichten dat Roon op een Nas kan draaien. Helaas was m'n proef al abonnement verlopen toen de 1.2 release uitkwam, anders heb ik het al even kunnen uitproberen. In beide gevallen mag de Sonos op zoek naar een nieuwe eigenaar.

mvg, Fred

rovinggecko

Je huidige pc is vast netto de goedkoopste oplossing. Je zou kunnen kijken of je hem gewoon kan laten slapen en dan met wake over lan wakker maken als je op een ander endpoint wilt luisteren.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

StereoMike

Wat kan de reden zijn dat ik in Roon maar een beperkt TIDAL HIFI assortiment kan terugvinden? Albums in TIDAL app kan ik niet vinden in de Roon app. Verder begrijp ik het algoritme achter Roon niet. Als ik lekker muziek zit te luisteren en ik wil meer van ongeveer hetzelfde dan kom ik opeens in een totaal ander genre (van Jazz naar Electronic oftewel Kraftwerk). Nu vind ik Kraftwerk best leuk om naar te luisteren maar niet als ik naar Jazz denk te luisteren. Het luisterplezier is voor mij dan behoorlijk weg.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Richi

Quote from: StereoMike on May 24, 2016, 09:40:11
Wat kan de reden zijn dat ik in Roon maar een beperkt TIDAL HIFI assortiment kan terugvinden? Albums in TIDAL app kan ik niet vinden in de Roon app.
Dat viel mij ook al op. In de Tidal app kan ik bijvoorbeeld een geremasterde versie van 'The Seeds of Love' van Tears for Fears vinden, die ik in Roon niet kan vinden als ik daarop zoek.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Dirk

is een problem wat al langer bekend is bij Roon Labs, maar opgelost is het duidelijk nog niet  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

StereoMike

Quote from: Dynky on May 25, 2016, 06:12:59
is een problem wat al langer bekend is bij Roon Labs, maar opgelost is het duidelijk nog niet  ;)
Waardeloos, zeker omdat Roon al zo lang op de hoogte is van dit probleem.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Maro

#692
Quote from: rovinggecko on May 20, 2016, 06:59:45
https://community.roonlabs.com/t/synology-spk-package-development/9796

Is dat voldoende?

Hmm, ik kan wel het pakketje downloaden maar geen idee hoe ik het geïnstalleerd krijg op de Nas. Zou toch een SPK file moeten zijn?

Vooral deze actie begrijp ik als PC noob niet.

The .spk file is basically a .tar.gz file.

You can create it by executing the following command:
tar -cvf RoonServer.spk *
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

rovinggecko

Ja, da's weer eens iemand die, met de ballen verstand van zaken, van de wal in de sloot helpt.

Probeer dit eens http://dl.rieke.tv/Synology_RoonServer_1.0-b1.spk

Gewoon een spk dus...

Sent from my iPad using Tapatalk HD
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Maro

Quote from: rovinggecko on May 25, 2016, 22:17:46
Ja, da's weer eens iemand die, met de ballen verstand van zaken, van de wal in de sloot helpt.

Probeer dit eens http://dl.rieke.tv/Synology_RoonServer_1.0-b1.spk

Gewoon een spk dus...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Top, ga ik even proberen.  :thumbs-up:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Maro

Quote from: rovinggecko on May 25, 2016, 22:17:46
Ja, da's weer eens iemand die, met de ballen verstand van zaken, van de wal in de sloot helpt.

Probeer dit eens http://dl.rieke.tv/Synology_RoonServer_1.0-b1.spk

Gewoon een spk dus...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Als ik dat weer download krijg ik een hele rij files maar geen spk. Bij de read Me staat wat je moet doen om de spk te krijgen maar dat gaat boven mijn pet geloof ik.

Volgend de read me moet ik het volgende doen:

Howto use

This is the content of the .spk package to install RoonServer on your Synology DiskStation. To create the .spk file, download it and enter the SPK folder by terminal. The .spk file is basically a .tar.gz file.
You can create it by executing the following command: tar -cvf RoonServer.spk *

....en dan moet ik helaas afhaken. Heb je nog een tip?

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

StereoMike

Quote from: Maro on May 26, 2016, 18:05:09
Als ik dat weer download krijg ik een hele rij files maar geen spk. Bij de read Me staat wat je moet doen om de spk te krijgen maar dat gaat boven mijn pet geloof ik.

Volgend de read me moet ik het volgende doen:

Howto use

This is the content of the .spk package to install RoonServer on your Synology DiskStation. To create the .spk file, download it and enter the SPK folder by terminal. The .spk file is basically a .tar.gz file.
You can create it by executing the following command: tar -cvf RoonServer.spk *

....en dan moet ik helaas afhaken. Heb je nog een tip?
Je moet .spk bestand niet standaard uit laten pakken.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

rovinggecko

Quote from: Maro on May 26, 2016, 18:05:09
Als ik dat weer download krijg ik een hele rij files maar geen spk. Bij de read Me staat wat je moet doen om de spk te krijgen maar dat gaat boven mijn pet geloof ik.

Volgend de read me moet ik het volgende doen:

Howto use

This is the content of the .spk package to install RoonServer on your Synology DiskStation. To create the .spk file, download it and enter the SPK folder by terminal. The .spk file is basically a .tar.gz file.
You can create it by executing the following command: tar -cvf RoonServer.spk *

....en dan moet ik helaas afhaken. Heb je nog een tip?

Pm me effe je email dan mail ik t




Sent from my iPhone using Tapatalk
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Maro

Quote from: rovinggecko on May 26, 2016, 19:22:58
Pm me effe je email dan mail ik t




Sent from my iPhone using Tapatalk
\

Je hebt PM... :)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Fred Mulder

Zojuist een Roon abonnement aangeschaft (lifetime), weer heerlijk luisteren en browsen. Wat een verschil met pre historie mappenstructuur zeg, toP  :pompom: