Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

Kwabbernoot and 1 Guest are viewing this topic.

ebi@

#650
Inmiddels is er een NAS package voor Synology beschikbaar en deze draait nu al een aantal uren probleemloos op mijn niet bijster snelle DS1511. Scannen van de ongeveer 1500 albums op de nas heeft ongeveer een uur geduurd en ondertussen was er al goed met de remote te werken.

Op dit moment loopt de analyse van de bestanden nog en dit zal zeker een aantal uren gaan duren. De processor belasting van de nas zit gedurende het hele import en analyse op ongeveer 50%. Ik ben benieuwd hoe de performance is als deze processen volledig zijn afgerond. Voor niet al te extreem omvangrijke muziek collecties lijkt de performance van een nas meer dan voldoende.

Ondertussen wat aan het spelen met Roon en moet zeggen dat ik tot op heden behoorlijk onder de indruk ben. Zit nu al bijna twee uur onafgebroken muziek te luisteren nadat ik zelf even één track heb geselecteerd en op basis daarvan de radio functie heb geactiveerd. Er zijn ondertussen al veel vergeten en nieuwe pareltjes voorbij gekomen.
Lyngdorf TDAI-1120 • Sonus Faber Cremona Auditor M

P951C

Kun je aangeven waar je het Roon package kunt downloaden?
Alvast bedankt  :worship:
Stereo: Shuttle • Aurender A10 • Primare PRE30 • Primare A32 • Bowers & Wilkins 800 D2 • Roon • Tidal • Audioquest bekabeling

YamahaRXV

Quote from: P951C on April 22, 2016, 15:30:04
Kun je aangeven waar je het Roon package kunt downloaden?
Alvast bedankt  :worship:

https://roonlabs.com/downloads.html   ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Invader

Je kunt voor de x64 Synology spk package het beste even kijken op het forum van Roon. Iemand heeft m gemaakt en werkt bij mij prima op een 1815+.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

P951C

Stereo: Shuttle • Aurender A10 • Primare PRE30 • Primare A32 • Bowers & Wilkins 800 D2 • Roon • Tidal • Audioquest bekabeling

YamahaRXV

Quote from: YamahaRXV on April 15, 2016, 09:34:05
Edit: zojuist weer bezig geweest met de JPLAY settings en heb het nu spelende gekregen door in de settings de dac link naar de laagste waarde te switchen. Helaas werkt internetradio nog niet als de JPLAY ASIO driver geselecteerd is  :(
Werkt nu inmiddels wel...

Gisteren had ik eindelijk weer eens wat tijd om muziek te luisteren en na het opstarten van Roon zag ik dat er (wederom) updates waren, dus maar vrolijk geïnstalleerd. Na het opnieuw opstarten van mijn computer audio transport en Roon kreeg ik vrijwel meteen de melding dat er geen audio drivers gevonden konden worden  :-X

Na de eerste software update van 1.2 had ik al grote problemen om JPLAY spelende te krijgen en heb dit op kunnen lossen door de dac link setting in JPLAY te wijzigen naar een andere waarde en dit bleef gelukkig stabiel werkend.
Nu, na de recente software update van gisteren wordt JPLAY Kernel Streaming niet meer herkend, ongeacht welke setting ik ook probeer.
Dit begint voor mij inmiddels een redelijk irritante situatie te worden. Brian van Roon geeft telkens aan dat zij de software alleen maar optimaliseren en dat dit nagenoeg voor alle situaties voordelen oplevert, maar ik begin er toch aardig mijn twijfels over te krijgen  :(
Ik hoop niet dat ze stiekem de JRiver kant op gaan door JPLAY gebruikers ''buiten spel'' te zetten....
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Lazybird

Ik heb de synology package op 411+ gedraaid dat werkt maar is niet optimaal een nieuwe processor is wel nodig.

@YamahaRXV na de update geen problemen gehad met HQplayer. Ik kan mij niet voorstellen dat ze bewust JPLAY mensen pesten daar winnen ze niets mee. Ze hebben zelf aangegeven geen EQ aan te brengen daar zijn programma als JPLAY en HQPlayer voor.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

YamahaRXV

#657
Quote from: Lazybird on April 22, 2016, 16:43:32
Ik kan mij niet voorstellen dat ze bewust JPLAY mensen pesten daar winnen ze niets mee. Ze hebben zelf aangegeven geen EQ aan te brengen daar zijn programma als JPLAY en HQPlayer voor.

Klopt wel, doen ze gelukkig ook niet (zoals JRiver wel deed)  ;)  Wel kan ik zeggen dat het met Roon 1.2 niet helemaal lekker loopt qua stabiliteit...
Ik ondervind enorm veel problemen met het kunnen vinden van alle aanwezige audio drivers in de audio settings (verschijnen en verdwijnen geheel ''random'' op de meest wisselende momenten).
Er werd eerst verondersteld dat dit probleem te wijten was aan JPLAY, maar aan de hand van de vele klachten die ik over dit probleem lees op het Roon forum zijn er meerdere niet JPLAY gebruikers die dus met exact dezelfde problemen kampen  :(
De vorige versie van Roon was wat mij betreft erg stabiel, maar met de huidige versie is dat helaas toch wel anders. Er zijn best wel de nodige veranderingen aangebracht in 1.2 en dat is te merken aan het feit dat de parameters in JPLAY veranderd dienen te worden om het spelende te krijgen.
Hoop dat ze het probleem snel kunnen reproduceren en er een gerichte oplossing komt.

Gisteren weer een tijdje voor de afwisseling en als test met JRiver aan het stoeien geweest; totaal geen problemen ondervonden met implementatie van audio drivers of buffer instellingen, maar klankmatig toch duidelijk verschil hoorbaar met Roon...
Importeren van de mediabibliotheek en tevens de overzichtelijk en het minder intuïtieve steekt Roon er met kop en schouders boven uit.


Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Lazybird

@YamahaRXV jammer om te horen dat je zoveel problemen hebt. Bij mij is 1.2 juist heel stabiel. Ik ga er vanuit dat alle problemen wel opgelost worden maar daar heb jij natuurlijk op dit moment niets aan. Ik vind trouwens Jriver puur als control point ook prima werken met linn waarbij Jriver alles upsampled naar 192KHZ/24bit. Het is geen Roon maar een stuk beter dan kazoo :).
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

hifiman

Gisteren Roon Labs op linux geinstalleerd, bediening met ipad. Ziet er super uit en was volledig plug&play  :pompom:

Geluidskwaliteit vind ik op mijn logitech transporter helaas minder dan met logitech media server, ik wijt dat overigens aan het ontbreken van de sox upsampling die ik er met LMS tussen had zitten.

Maro

Hier is 1.2 ook super stabiel. Nu heb ik ook een mooie compacte signaal route, Mac Mini -> netwerk -> Voorversterker.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Richi

Quote from: Maro on April 27, 2016, 09:09:10
Hier is 1.2 ook super stabiel. Nu heb ik ook een mooie compacte signaal route, Mac Mini -> netwerk -> Voorversterker.
j
Hier ook goed stabiel op de Mac Mini. Ik heb wel het idee dat het ophalen van metadata wat langer duurt dan bij de vorige versie. Zelfs in mijn situatie waar alle muziek op de ingebouwde harde schijven staat. Als ik bijvoorbeel vanuit het discover scherm een album kies, dan duurt het nu een paar seconden voor het album wordt getoond, dat was eerder nooit het geval.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Jumping Jack

Onder de "Roon Tested Players" staat ook Naim vermeld. Wat betekent dit in de praktijk?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

bottlekiss

Quote from: Richi on April 27, 2016, 14:15:22
j
Hier ook goed stabiel op de Mac Mini. Ik heb wel het idee dat het ophalen van metadata wat langer duurt dan bij de vorige versie. Zelfs in mijn situatie waar alle muziek op de ingebouwde harde schijven staat. Als ik bijvoorbeel vanuit het discover scherm een album kies, dan duurt het nu een paar seconden voor het album wordt getoond, dat was eerder nooit het geval.
Mij valt op dat het renderen van de achtergrond album-art met versie 1.2 wat langer duurt. Metadata (op de voorgrond) is instant beschikbaar en zie daarin juist geen verschil met de oudere Build. Vreemd?
Classé-Chord-Dynaudio-Pioneer-Yamaha

bmateijsen

Quote from: Jumping Jack on April 27, 2016, 15:14:39
Onder de "Roon Tested Players" staat ook Naim vermeld. Wat betekent dit in de praktijk?

Niets eigenlijk, maar meer dat het via usb werkt....

RZeemering

Net even gekeken of het ook via de Synology 214Play kan werken.
Helaas niet.

Had me wel leuk geleken om te kijken of het iets voor me is. Maar ik ben niet van plan om een speciale computer te laten draaien hiervoor.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

chocovla

Quote from: Fred Mulder on April 19, 2016, 23:07:04
Het lijkt inderdaad nog even wachten op NAS packages, gelijktijdig neemt het aanbod aan streamers die Roon ondersteunen alsmaar langer te worden. Een copy / paste uit 1.2 persbericht :
Roon Ready: IQaudIO signal path branding and line art
Roon Ready: exaSound signal path branding and line art
Roon Ready: Musica Pristina signal path branding and line art
Roon Ready: Sonore microRendu signal path branding and line art
Squeezebox signal path branding and line art
LH Labs USB signal path branding and line art
dCS signal path branding and line art
...
Helaas nog geen Auralic Aries Mini support. Lijkt er ook voorlopig ook niet te komen begreep ik. Op zich wel jammer. Ben verder an sich wel tevreden over de geluidskwaliteit en de interface van de Auralic software maar draai op het moment de Roon software op mijn Intel NUC (6i3syh) en ben zeer enthousiast  over de Roon interface. Geweldige cross references, lyrics bij veel nummers aanwezig en maak soms erg leuke "ontdekkingsreizen" door mijn eigen collectie. Helaas kan de geluidskwaliteit van de Roon software over USB via mijn Denon DA-300USB dac niet tippen aan de geluidskwaliteit van mijn Aries Mini via coax over dezelfde DAC.

Heb nog wat lopen stoeien met Fidelize om de geluidskwaliteit op te krikken maar het komt nog steeds niet in de buurt van de Aries. En om nou weer een andere streamer aan te schaffen of de NUC volledig om te katten vind ik ook weer zo extreem. Laat denk ik de month trial verder voor wat het was en ga eerst verder met de Auralic. Blijf Roon zeker in de gaten houden.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

bmateijsen

Quote from: RZeemering on April 27, 2016, 17:51:29
Net even gekeken of het ook via de Synology 214Play kan werken.
Helaas niet.

Had me wel leuk geleken om te kijken of het iets voor me is. Maar ik ben niet van plan om een speciale computer te laten draaien hiervoor.

Aangezien de Linux packages nu beschikbaar zijn, zal het binnenkort ook wel echt beschikbaar worden voor Synology/ QNAP.

rovinggecko

Er is al een prima community versie voor Synology. Die package werkt prima.

Maar is natuurlijk gebaseerd op de Roon linux image en die heeft 64 bit intel nodig. En dat hebben niet alle Synology nassen.
Het draait prima op mijn 415+.


Sent from my iPhone using Tapatalk
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

YamahaRXV

Quote from: chocovla on April 28, 2016, 10:08:52
Heb nog wat lopen stoeien met Fidelize om de geluidskwaliteit op te krikken maar het komt nog steeds niet in de buurt van de Aries. En om nou weer een andere streamer aan te schaffen of de NUC volledig om te katten vind ik ook weer zo extreem. Laat denk ik de month trial verder voor wat het was en ga eerst verder met de Auralic. Blijf Roon zeker in de gaten houden.

Welke versie gebruik je van Fidelizer Audio ?
De gratis versie bijv. is leuk om wat indrukken te krijgen van wat de software kan, maar de echte grote klankmatige stappen worden pas behaald met de (betaalde) Pro versie, en dan met name vanaf versie 7.0 en hoger.  Met versie 7.0 en recentelijk versie 7.1 heeft Windows X (Keetakawee Punpeng) m.i. pas echt de software zo goed weten te krijgen dat de hoorbare verschillen echt significant naar voren komen.

Roon is echt een prachtige mediaserver, maar klankmatig gezien niet dé top. Er zullen ongetwijfeld wel weer reacties komen dat dit onzin is en dat Roon ''neutraal'' klinkt, maar daar zijn de meningen toch wel sterk over verdeeld.

Waarschijnlijk draait je Intel NUC op Linux anders had je de demo versie van JPLAY kunnen installeren en in de audio settings van Roon JPLAY Asio Kernel Streaming kunnen selecteren. Maakt echt een wezenlijk groot klankmatig verschil...
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

RZeemering

Quote from: rovinggecko on April 28, 2016, 13:01:49
Er is al een prima community versie voor Synology. Die package werkt prima.

Maar is natuurlijk gebaseerd op de Roon linux image en die heeft 64 bit intel nodig. En dat hebben niet alle Synology nassen.
Het draait prima op mijn 415+.
Quote from: bmateijsen on April 28, 2016, 12:31:42
Aangezien de Linux packages nu beschikbaar zijn, zal het binnenkort ook wel echt beschikbaar worden voor Synology/ QNAP.

Komen inderdaad steeds meer versies uit maar waarschijnlijk niet voor 32bit versie van mijn NAS.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

chocovla

Quote from: YamahaRXV on April 28, 2016, 18:07:40
Welke versie gebruik je van Fidelizer Audio ?
De gratis versie bijv. is leuk om wat indrukken te krijgen van wat de software kan, maar de echte grote klankmatige stappen worden pas behaald met de (betaalde) Pro versie, en dan met name vanaf versie 7.0 en hoger.  Met versie 7.0 en recentelijk versie 7.1 heeft Windows X (Keetakawee Punpeng) m.i. pas echt de software zo goed weten te krijgen dat de hoorbare verschillen echt significant naar voren komen.

Roon is echt een prachtige mediaserver, maar klankmatig gezien niet dé top. Er zullen ongetwijfeld wel weer reacties komen dat dit onzin is en dat Roon ''neutraal'' klinkt, maar daar zijn de meningen toch wel sterk over verdeeld.

Waarschijnlijk draait je Intel NUC op Linux anders had je de demo versie van JPLAY kunnen installeren en in de audio settings van Roon JPLAY Asio Kernel Streaming kunnen selecteren. Maakt echt een wezenlijk groot klankmatig verschil...

Draai inderdaad de gratis versie. Heb Jplay geïnstalleerd en getest en dat lijkt met kernel mode streaming een flinke verbetering te geven in de demo versie. Zal na het weekend eens rustig een goede vergelijk gaan maken.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

YamahaRXV

#672
Quote from: chocovla on April 28, 2016, 21:50:54
Draai inderdaad de gratis versie. Heb Jplay geïnstalleerd en getest en dat lijkt met kernel mode streaming een flinke verbetering te geven in de demo versie. Zal na het weekend eens rustig een goede vergelijk gaan maken.

Kijk, dat is mooi !  Als je met JPLAY KS kan spelen dan benut je Roon dus puur alleen als mediaserver en zal je merken (wat je al aangeeft) dat het klankmatig een flinke stap opwaarts zal zijn  ;)
Klankmatig zit er geen verschil tussen de demo versie en de betaalde versie van JPLAY, alleen zal je op een gegeven moment onaangenaam verrast gaan worden met random momenten dat er even geen geluidsweergave is. Dit is dus het enige nadeel van de demo versie.

Gezien het feit dat je JPLAY (demo) hebt geïnstalleerd neem ik aan dat je NUC niet op Linux draait ?

Ben benieuwd naar je komende bevindingen...
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

road rebel

#673
Ze hebben afgelopen jaar niet stilgezeten bij Roon zo te zien!
Kan iemand mij vertellen of volgende setup reeds mogelijk is met Roon? Ik blijf hun website nogal onduidelijk vinden nl.
En wat bedoelt men met RoonReady? Is er al een RoonReady lijst?

Server:
ROON Server OSX [√]->

Endpoints:
ROON Bridge op RPI3 met Hifibery DAC met softwarematige volumeregeling [?]
Airplay clients en luidsprekers [√]
Squeezebox clients [?] Mag je LMS dan uitzetten of moet je nog steeds LMS draaien?
Android App RoonSpeakers [?] Voor zover ik weet is er -nog- geen android endpoint?


Controllers:
iPhone 5 [X]
iPad Air2 [√]
OSX ROON [?] kan je een computer gebruiken enkel als controller van een andere computer als server?

zegel

Quote from: road rebel on April 29, 2016, 16:17:30
Ze hebben afgelopen niet stilgezeten bij Roon zo te zien!
Kan iemand mij vertellen of volgende setup reeds mogelijk is met Roon? Ik blijf hun website nogal onduidelijk vinden nl.
En wat bedoelt men met RoonReady? Is er al een RoonReady lijst?

Server:
ROON Server OSX [√]->

Endpoints:
ROON Bridge op RPI3 met Hifibery DAC met softwarematige volumeregeling [?]
Airplay clients en luidsprekers [√]
Squeezebox clients [?] Mag je LMS dan uitzetten of moet je nog steeds LMS draaien?
Android App RoonSpeakers [?] Voor zover ik weet is er -nog- geen android endpoint?


Controllers:
iPhone 5 [X]
iPad Air2 [√]
OSX ROON [?] kan je een computer gebruiken enkel als controller van een andere computer als server?

Ad Endpoints:

- LMS moet je uitzetten. Roon detecteert je SB ; op je SB accepteer je Roon als speler en gaan. Werkte bij mij met zowel de Touch, Boom als de Classic direct- alleen de Duet deed moeilijk.
- Een android end point is bijvoorbeeld je telefoon of tablet. Werkt nu ( aankiezen als speler in je controller) al prima, leuk om in de tuin via je telefoon + dopjes te luisteren
- RPI3: geen volume regeling via infrarood; verder werkt alles direct

Ad OSX
- Met elke windows / osx pc kan je ook Roon bedienen ( maar je kan ze ook meteen als endpoint kiezen mocht je dat willen)

Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C