Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

 :thumbs-up:

Quote from: Maro on January 16, 2016, 12:43:54
Waarom zou je dat soort albums ook kopen via Tidal? Tidal stream is toch gewoon goed genoeg (CD kwaliteit). Ik heb een paar albums gekocht via Tidal maar dat waren out of print exemplaren waar ze op MP de hoofdprijs voor vragen.

Je zal volgende week wel zien wat, als je Roon hebt, de meerwaarde van Tidal is.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

smacdab

#501
Quote from: YamahaRXV on January 16, 2016, 14:00:55
Geen slotje, integendeel....hetgeen nu zoal gepost wordt hier is m.i. in ieder geval zeker interessant en inhoudelijk te noemen. Beter als al dat pagina lange gezwets hier over vergelijkingen van Samsung en Apple tablets  :crazy:

Het ging over 'duur, €1500, ipad, past niet bij mijn topset'. @'gezwets'

Quote from: smacdab on November  9, 2015, 14:00:46
Ook op het roonlabsforum komt het apparaatje langs. We gaan we langzaam naar een wereld van hard- naar software. Roon ziet liever ontwikkeling van sdkaartje naar ssd; pi3?


YamahaRXV

Quote from: smacdab on January 16, 2016, 16:05:11
Het ging over 'duur, €1500, ipad, past niet bij mijn topset'. @'gezwets'

Pagina 15+16 o.a.  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Maximus_Aurelius

Quote from: twani on January 16, 2016, 12:47:15
Hier geef je voorzichtig antwoord op een van mijn openstaande vragen mbt Roon..


Audionirvana, Puremusic ed zijn met de eventuele komst van Roon overbodige stukjes software? Of denk ik té simpel?

Ik denk het niet dat deze twee overbodig worden, net zoals de rest.

Zelf heb ik een jaar abbo bij Roon en voorheen speelde ik met Amarra maar klankmatig vind ik Amarra beter dan Roon. Klankmatig vind ik Roon niet heel bijzonder maar het is zeker goed te noemen. Wat maakt Roon nou zo speciaal voor mij.
euhh.... Niets wil met de grote menigte meedoen en ook het hosanna gevoel hebben  :D. Just kidding.

Nu even serieus. ;D

Roon zijn gebruikers gemak en overzicht(layout). Sinds ik draai met Roon heb ik ook geen problemen meer met dat de songs vastlopen of wanneer ik albums importeer(Itunes bibliotheek) dat ik lang moet wachten voordat hij verbinding maakt met mijn NAS en dat ik ze kan bereiken.
Dit probleem is alleen wanneer ik muziek wil importeren in Itunes.

Of ik blijvend blijf bij Roon weet ik niet dat is afhankelijk wat hier bij mij een Aurender gaat doen. Maar dit zullen we op korte termijn wel horen en zien  8)
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Dirk

Quote from: Maximus_Aurelius on January 16, 2016, 16:39:30
Ik denk het niet dat deze twee overbodig worden, net zoals de rest.

Zelf heb ik een jaar abbo bij Roon en voorheen speelde ik met Amarra maar klankmatig vind ik Amarra beter dan Roon.
vergelijk je dan zuiver Roon tov Amarra (files afspelend die op je NAS staan) of ga je luisteren naar Roon icm Amarra (als extra schil)? 
dat laatste is nl. hetgene wat Twani specifiek vroeg, of je maw een "optimizer" als Amarre/PureMusic/etc bij gebruik van Roon kan weglaten of niet...en mijn mening is dat je dat best kan  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

Als je echt wil ' tweaken', dan kan je HQPlayer er tussen zetten. Kan je zelf je upsampling en filtering kiezen.
Ik merk dat eea gewoon van je keten afhangt. Op de ene set klinkt het met alleen Roon top, op de andere klinkt het beter met HQPlayer er tussen.
Kwestie van proberen...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Maximus_Aurelius

Quote from: Dynky on January 16, 2016, 16:56:10
vergelijk je dan zuiver Roon tov Amarra (files afspelend die op je NAS staan) of ga je luisteren naar Roon icm Amarra (als extra schil)? 
dat laatste is nl. hetgene wat Twani specifiek vroeg, of je maw een "optimizer" als Amarre/PureMusic/etc bij gebruik van Roon kan weglaten of niet...en mijn mening is dat je dat best kan  ;)

Ik heb puur één op één vergeleken.
En ook alleen klankmatig, niet gebruikersgemak etc.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

naish123

Quote from: Maro on January 16, 2016, 12:37:56
Dan ben ik toch benieuwd wat voor albums jij zoekt. Nu is mijn smaak vrij mainstream dus ik loop eigenlijk nooit vast met Tidal.
Veel jazz is er niet is er niet voor handen en bijvoorbeeld bij Pat Metheny of The Wings denk je heel wat te kunnen luisteren maar zijn de albums er wel, maar de nummers zijn dan niet beschikbaar.

Faxe

Op het Roon forum heeft iemand in een virtual machine Roon geïnstalleerd op een Qnap  NAS: https://community.roonlabs.com/t/how-to-roonserver-on-qnap-nas/6996

Zou in theorie ook mogelijk moeten zijn op mijn Synology DS415+ http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=190&t=101798

Heb alleen geen Roon endpoint en schiet er dus volgens mij niet zoveel mee op.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

paaj

Je Marantz NA11 ondersteunt Airplay ;)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

naish123

Hoe installeer je Roon op een Raspberry PI? Ik heb er nog een liggen, misschien leuk voor boven.

paaj

Op het moment met Shairport of Squeezelite, en dan de Server ergens anders. Officiele ondersteuning komt binnenkort.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

rovinggecko

Beste in mijn ervaring voor squeezelite is picoreplayer.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

#513
Alternatief if hqplayer aangestuurd via Roon met een naa endpoint met de rpi.
Klinkt beter :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Cloontje

#514
Ik begrijp het nog steeds niet.

Roon (server?) op de PC met de muziekbestanden. (windows?)

Via netwerk naar RPI (welke software heb je hier dan op draaien?)
(Roon endpoint kan hier (nog) niet op)
HQplayer zou wel kunnen (Ubuntu studio is het advies van HQP)

Via usb naar dac of (voor)versterker met dac.

Kan je dan met een app op je tablet via de RPI (hier staat dus geen Roon op) de muziek afspelen?

En als ik het goed begrijp zou HQP op de laatste schakel, voor de dac, moeten draaien.

Ik heb nu (als proef) HQP op mijn Asus VIvoPC draaien en merk dat de bediening in Foobar niet echt soepel verloopt
Pauze van een aantal seconden tussen de nummers en niet snel reageren op het handmatig selecteren van een ander nummer.
Ook Monkeymote op mijn iPad werkt niet lekker meer.

Mijn situatie:
- PC (server) met muziekbestanden
- Asus VivoPC of de RPI als speler.
- Via USB naar mijn VV/DAC. (hierin zit een Amanero USB to I2s kaartje)

Wat zou (met deze hardware) nu de mooiste resultaten opleveren?
Welke software op welk apparaat (PC, RPI, Asus VivoPC)


Richi

Het hangt natuurlijk allemaal af van de hardware die je hebt staan, maar in mijn geval was het allemaal heel eenvoudig:

  • Mijn muziek stond al in ALAC formaat in mijn iTunes bibliotheek op de Mac Mini
  • Mijn SACD ISO bestanden heb ik geconverteerd naar DSF formaat (één bestand per nummer dus) en staat in een aparte folder
  • Roon geïnstalleerd op mijn Mac Mini. Hij pakt automatisch alle bestanden uit de iTunes bibliotheek op in de Roon bibliotheek
  • De map met DSF bestanden toegevoegd als bibliotheek lokatie in Roon
  • De Chord Hugo - die via USB is aangesloten op de Mac Mini - aangewezen als uitvoerapparaat
  • Roon Remote geïnstalleerd op de iPad Mini (die ik hier speciaal voor moest kopen, dat dan weer wel)
  • En draaien maar!

Het loopt bij mij allemaal soepeler dan met de Audirvana/iTunes combinatie die nog wel eens een probleem had om het 'audio device te locken'. Met Roon niets van dat alles. Zelfs na de nachtelijke uitschakeling tussen 0.00 en 8.00 uur, kan ik de draad weer oppakken waar ik gebleven was de dag ervoor. De bediening doe ik volledig via Roon Remote op de iPad Mini.

Ik hoop dat dit wat vragen van mensen beantwoord, want ik vond de setup heel eenvoudig.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Isflicka

Quote from: Faxe on January 17, 2016, 20:25:36
Op het Roon forum heeft iemand in een virtual machine Roon geïnstalleerd op een Qnap  NAS: https://community.roonlabs.com/t/how-to-roonserver-on-qnap-nas/6996

Zou in theorie ook mogelijk moeten zijn op mijn Synology DS415+ http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=190&t=101798

Heb alleen geen Roon endpoint en schiet er dus volgens mij niet zoveel mee op.
Niet alleen in theorie. Het werkt gewoon onder VMWare en is nog redelijk vlot ook.
Intussen vraag ik mij wel af waarom roon zelf niet een keer met een oplossing komt.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

naish123

Weet jij misschien ook welke VMWare ze gebruiken?

rovinggecko

Roon gebruikt geen vm. Een gebruiker heeft dat gedaan met windows7 onder vmware.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

pameijer

Het mooiste zou zijn als Roon in het Docker-formaat beschikbaar wordt gesteld. Dan kun je die op Syno, QNap etc direct "installeren" en aan de gang gaan.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

zegel

Waarschijnlijk nu lastig te beantwoorden vraag, maar schatten jullie in dat Roon straks te draaien is op de Qnap HS-251+ ( 2ghz celeron met 2gb )?  Meen wel vaker gelezen te hebben dat meer werkgeheugen nodig is voor een soepele ervaring; maar ik weet niet hoe Linux omgaat met geheugen? 

Overigens hebben de jongens van Small green Computers al een servertje draaien met Roon in een linux omgeving ( de audiophile microjukebox; de roon certified update komt einde van deze maand zo vertelden ze me). Ze hebben er al eens mee gedemonstreerd op de RMAF, dus ik geloof wel dat het er nu aankomt. Iets in mij wil echter server en endpoint uit elkaar houden, beetje flexibiliteit naar het moois in de toekomst  ;). http://microjukebox.com/products/audiophile-microjukebox

Van een heel ander prijsniveau is de Streaming4home Computer Audio Transport Roon Edition die maar liefst 4500 euro in de reference editie moet kosten. Ik ben toch wel heel benieuwd hoe die prijs zich laat rechtvaardigen , maar ik heb 'm dan ook niet gehoord
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

rovinggecko

Quote from: pameijer on January 20, 2016, 19:01:47
Het mooiste zou zijn als Roon in het Docker-formaat beschikbaar wordt gesteld. Dan kun je die op Syno, QNap etc direct "installeren" en aan de gang gaan.
Mee eens, maar begrijp dat roon er na nadere studie om technische redenen minder enthousiast over was.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Quote from: zegel on January 20, 2016, 19:12:12
Waarschijnlijk nu lastig te beantwoorden vraag, maar schatten jullie in dat Roon straks te draaien is op de Qnap HS-251+ ( 2ghz celeron met 2gb )?
Roon geeft zelf aan dat er flink wat power nodig is. Zelf betwijfel ik dat, zeker als je collectie beperkt is. We zullen het gaan zien denk ik.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Isflicka

Quote from: naish123 on January 20, 2016, 13:07:35
Weet jij misschien ook welke VMWare ze gebruiken?
Synology?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Quote from: Isflicka on January 19, 2016, 08:59:53
Niet alleen in theorie. Het werkt gewoon onder VMWare en is nog redelijk vlot ook.
Intussen vraag ik mij wel af waarom roon zelf niet een keer met een oplossing komt.
Helaas is de synology gecrashed dus zo soepel werkt het allemaal nog niet. Heb nu een ticket lopen bij synology.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff