Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frank2

Quote from: Maro on January 16, 2016, 09:07:30
Je kunt het gewoon op je laptop zetten (proefversie) de UI is gelijk aan de Tablet app en de laptop is meteen ook een eindpunt. Die zou je om te proberen ook even tijdelijk aan je dac kunnen hangen. Het kan dus wel maar of je het ook wilt??

Zelfs dat kan niet, mijn dac heeft geen USB.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

rovinggecko

Quote from: Bas Akkerman on January 16, 2016, 08:57:40
Precies. De aanschaf en het tweaken ervan is bij mij nu nog niet aan de orde. Ik weet haast zeker dat ik na het draaien van één album met Roon al om ben.
Voor de duidelijkheid, het tweaken van Roon server heeft maar een zeer beperkte invloed op de geluidskwaliteit, zolang je niet direct vanaf de server cia USB naar een dac gaat.
De scheiding die je krijgt door een endpoint te gebruiken (bv een SBT) is al zodanig dat de kosten baten weg vallen.

Roon gebruikt op twee plekken significante cpu:
- bij het scannen en verrijken van je lokale data
- in de UI

Het scannen en verrijken van je lokale data is eenmalig en daarna zeer licht, en de UI draait bv op je android of ipad. De 0,9 procent van hierboven meet ik ook, dus veel tweaken aan het OS (om genoeg ruimte te maken voor de audio processen) gaat op de server heel weinig helpen (en vanuitgaande dat je er niet gelijktijdig een video op staat ye renderen).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

scrutinizer

Quote from: frank2 on January 16, 2016, 09:26:17
Zelfs dat kan niet, mijn dac heeft geen USB.

Als Ronald hem op smaak kan maken .... is dit een peuleschilletje, Frank ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

katwax

Quote from: Bas Akkerman on January 16, 2016, 08:57:40
Dat lijkt mij nu juist de grote aantrekkingskracht van Roon, het buiten je eigen muziekcollectie ontdekken van nieuwe muziek. Spotify is daar maar uiterst beperkt in. Roon is voor mij hoogstwaarschijnlijk het digitale equivalent van een M&G waar je ook op pareltjes komt. Maar het moet niet hè Frank? Alleen kun je er pas echt wat van zeggen als je het ook echt hebt geprobeerd.
Dit begrijp ik niet goed, Roon is toch niets meer dan software die uw collectie scraped en daarbij de nodige coverart, info, ... gaat leveren.
In combinatie met Tidal (abo nodig) kan je meer ontdekken, maar voor zover ik al heb ondervonden is de collectie van Spotify toch bij de grootste.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Tidal is imo een waardevolle toevoeging, maar zeker geen noodzaak.
ik draai vwb live streaming op Qobuz omdat ik daar gewoon enkel goede ervaringen mee heb (misschien komt er ooit nog wel een Tidal abo wat dan idd naadloos integreert in Roon, maar voorlopig mis ik dat niet, heb het in mijn Linn periode wel gehad maar opgezegd wegens de toen vele dropouts), echter is de meerwaarde die Roon ook dan biedt me absoluut zijn geld waard.

de intelligente "links" die je binnen de eigen collectie krijgt voorgeschoteld (hier meer dan 3000cds groot) vind ik een zeer groot voordeel, want ik ontdek nog bijna dagelijks dingen die ik al compleet vergeten was of waarvan ik de insteek/achtergrond niet eens kende en die me door Roon nu voorgesteld worden onder bvb de categorie "similar to" of "associated with", via welke ik keer op keer muziek (her)ontdek.

dat icm de uiterst gebruiksvriendelijke UI maken dat ik geen seconde heb getwijfeld voor een liftetime membership op Roon en er tot de dag van vandaag ook nog geen moment spijt van heb gehad.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

naish123

Ik speel nu een paar maanden met Roon en het draait erg soepel, geluidskwaliteit is helemaal in orde. Het enige kritiek puntje is dat het gekoppeld is aan Tidal. Vaak wil ik albums luisteren die niet op Tidal staan. Dus dan ga ik toch maar weer downloaden of luister deze via Spotify. Qoubuz integratie zou voor mij een mooie toevoeging zijn.

katwax

Quote from: Dynky on January 16, 2016, 10:15:19
Tidal is imo een waardevolle toevoeging, maar zeker geen noodzaak.
ik draai vwb live streaming op Qobuz omdat ik daar gewoon enkel goede ervaringen mee heb (misschien komt er ooit nog wel een Tidal abo wat dan idd naadloos integreert in Roon, maar voorlopig mis ik dat niet, heb het in mijn Linn periode wel gehad maar opgezegd wegens de toen vele dropouts), echter is de meerwaarde die Roon ook dan biedt me absoluut zijn geld waard.

de intelligente "links" die je binnen de eigen collectie krijgt voorgeschoteld (hier meer dan 3000cds groot) vind ik een zeer groot voordeel, want ik ontdek nog bijna dagelijks dingen die ik al compleet vergeten was of waarvan ik de insteek/achtergrond niet eens kende en die me door Roon nu voorgesteld worden onder bvb de categorie "similar to" of "associated with", via welke ik keer op keer muziek (her)ontdek.

dat icm de uiterst gebruiksvriendelijke UI maken dat ik geen seconde heb getwijfeld voor een liftetime membership op Roon en er tot de dag van vandaag ook nog geen moment spijt van heb gehad.
Ik heb het getest en het is zeer leuk wat het doet met de informatie. Moesten ze nu een online versie aanbieden van hun software zou ik nog beter vinden :)

Kan er een link gemaakt worden naar de Qobuz service?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Bas Akkerman

Quote from: rovinggecko on January 16, 2016, 09:29:08
Voor de duidelijkheid, het tweaken van Roon server heeft maar een zeer beperkte invloed op de geluidskwaliteit, zolang je niet direct vanaf de server cia USB naar een dac gaat.
De scheiding die je krijgt door een endpoint te gebruiken (bv een SBT) is al zodanig dat de kosten baten weg vallen.

Roon gebruikt op twee plekken significante cpu:
- bij het scannen en verrijken van je lokale data
- in de UI

Het scannen en verrijken van je lokale data is eenmalig en daarna zeer licht, en de UI draait bv op je android of ipad. De 0,9 procent van hierboven meet ik ook, dus veel tweaken aan het OS (om genoeg ruimte te maken voor de audio processen) gaat op de server heel weinig helpen (en vanuitgaande dat je er niet gelijktijdig een video op staat ye renderen).
Ik bedoelde het tweaken van de MacMini, ik was wat onduidelijk inderdaad. Ik begreep dat een aangepaste MacMini juist weer een behoorlijke invloed heeft. Het budget dat ik daarvoor zou gebruiken, besteed ik nu liever aan akoestiek.

Quote from: Dynky on January 16, 2016, 10:15:19
Tidal is imo een waardevolle toevoeging, maar zeker geen noodzaak.
[...]

de intelligente "links" die je binnen de eigen collectie krijgt voorgeschoteld (hier meer dan 3000cds groot) vind ik een zeer groot voordeel, want ik ontdek nog bijna dagelijks dingen die ik al compleet vergeten was of waarvan ik de insteek/achtergrond niet eens kende en die me door Roon nu voorgesteld worden onder bvb de categorie "similar to" of "associated with", via welke ik keer op keer muziek (her)ontdek.

dat icm de uiterst gebruiksvriendelijke UI maken dat ik geen seconde heb getwijfeld voor een liftetime membership op Roon en er tot de dag van vandaag ook nog geen moment spijt van heb gehad.
Ja, fijn dan. Ga je me nog eens lekker maken... :sneaky2: :laugh:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Quote from: frank2 on January 15, 2016, 19:15:01
Dan zit er een eq in dat zou voor mij een doodzonde zijn.

:D :D :D :D :D :D :D

Onsterfelijke opmerking

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

YamahaRXV

Quote from: chansig on January 16, 2016, 11:49:36
:D :D :D :D :D :D :D

Onsterfelijke opmerking

Gr Hans

:D  Het was inderdaad weer een opmerking uit een bijzondere categorie...
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Dirk

Quote from: katwax on January 16, 2016, 11:08:21
Ik heb het getest en het is zeer leuk wat het doet met de informatie. Moesten ze nu een online versie aanbieden van hun software zou ik nog beter vinden :)

Kan er een link gemaakt worden naar de Qobuz service?
er wordt geen link vanuit de UI gemaakt zoals bij Tidal nee...maar qua "omschakelen" hoef ik iig niks extra te doen, ik pauzeer gewoon m'n track in Roon en klik in de app van Qobuz wat anders aan de muziek begint gewoon, dus op dat vlak is het gebruiksvriendelijk genoeg voor mijn behoeftes.
alleen heb je dus niet die specifieke integratie in de hele meta-structuur, al wordt er daar op het Roon forum nog steeds door aardig wat gebruikers om gevraagd...wie weet lukt het ze met de nieuwe aandeelhouders wel om eea "gelijk te stemmen"  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

Roon heeft aangeven wel open te staan voor andere streaming diensten, maar liepen bv bij Spotify vast op de legal discussies.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

Quote from: Bas Akkerman on January 16, 2016, 11:44:56
Ik bedoelde het tweaken van de MacMini, ik was wat onduidelijk inderdaad. Ik begreep dat een aangepaste MacMini juist weer een behoorlijke invloed heeft. Het budget dat ik daarvoor zou gebruiken, besteed ik nu liever aan akoestiek.
ik draai hier vanaf een MM met SSD icm een aparte NAS (enkel opslag), waarop ik tot de komst van Roon alles via PureMusic luisterde.
dat een zekere optimalisatie vd hard- en/of software van je MM daarvoor enige invloed heeft gehad geloof ik best, maar Roon is zover ik het kan lezen vrij ongevoelig voor al dit soort tweaks...dus zolang je maar genoeg rekenkracht hebt en een stabiel netwerk (zoals bij alle streamers) lijkt het me een no brainer.
je zou volgens mij perfect aan de slag kunnen met je desktop/laptop (als server), just my 2 cents ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Maro

Quote from: naish123 on January 16, 2016, 11:06:27
Ik speel nu een paar maanden met Roon en het draait erg soepel, geluidskwaliteit is helemaal in orde. Het enige kritiek puntje is dat het gekoppeld is aan Tidal. Vaak wil ik albums luisteren die niet op Tidal staan. Dus dan ga ik toch maar weer downloaden of luister deze via Spotify. Qoubuz integratie zou voor mij een mooie toevoeging zijn.

Dan ben ik toch benieuwd wat voor albums jij zoekt. Nu is mijn smaak vrij mainstream dus ik loop eigenlijk nooit vast met Tidal.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Xander32

Tja Tidal, wat ik daarvan moet vinden... bijna 20 euris voor een mainstream album van bv. de Dire Straits in flac ... voor acht euro heb je betreffende cd in huis, even rippen in flac en je bent (ook) het mannetje.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Maro

Quote from: Xander32 on January 16, 2016, 12:41:09
Tja Tidal, wat ik daarvan moet vinden... bijna 20 euris voor een mainstream album van bv. de Dire Straits in flac ... voor acht euro heb je betreffende cd in huis, even rippen in flac en je bent (ook) het mannetje.

Waarom zou je dat soort albums ook kopen via Tidal? Tidal stream is toch gewoon goed genoeg (CD kwaliteit). Ik heb een paar albums gekocht via Tidal maar dat waren out of print exemplaren waar ze op MP de hoofdprijs voor vragen.

Je zal volgende week wel zien wat, als je Roon hebt, de meerwaarde van Tidal is.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Dirk

Quote from: Xander32 on January 16, 2016, 12:41:09
Tja Tidal, wat ik daarvan moet vinden... bijna 20 euris voor een mainstream album van bv. de Dire Straits in flac ... voor acht euro heb je betreffende cd in huis, even rippen in flac en je bent (ook) het mannetje.
idd, da's dus 2,5cd per maand voor hetzelfde geld
your point being?  :dry:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

twani

Quote from: Dynky on January 16, 2016, 12:36:37
ik draai hier vanaf een MM met SSD icm een aparte NAS (enkel opslag), waarop ik tot de komst van Roon alles via PureMusic luisterde.
dat een zekere optimalisatie vd hard- en/of software van je MM daarvoor enige invloed heeft gehad geloof ik best, maar Roon is zover ik het kan lezen vrij ongevoelig voor al dit soort tweaks...dus zolang je maar genoeg rekenkracht hebt en een stabiel netwerk (zoals bij alle streamers) lijkt het me een no brainer.
je zou volgens mij perfect aan de slag kunnen met je desktop/laptop (als server), just my 2 cents ;)

Hier geef je voorzichtig antwoord op een van mijn openstaande vragen mbt Roon..


Audionirvana, Puremusic ed zijn met de eventuele komst van Roon overbodige stukjes software? Of denk ik té simpel?

Bas Akkerman

Quote from: Dynky on January 16, 2016, 12:36:37
ik draai hier vanaf een MM met SSD icm een aparte NAS (enkel opslag), waarop ik tot de komst van Roon alles via PureMusic luisterde.
dat een zekere optimalisatie vd hard- en/of software van je MM daarvoor enige invloed heeft gehad geloof ik best, maar Roon is zover ik het kan lezen vrij ongevoelig voor al dit soort tweaks...dus zolang je maar genoeg rekenkracht hebt en een stabiel netwerk (zoals bij alle streamers) lijkt het me een no brainer.
je zou volgens mij perfect aan de slag kunnen met je desktop/laptop (als server), just my 2 cents ;)
Dat zou ik ook zo kunnen. Maar ik wil geen desktop aan of mijn laptop bij de set. Dat moet echt via de NAS en een klein kastje (SBT, Bluesound Node, MacMini) gaan. Dat Roon hier komt, is vrijwel zeker. Tot dan lees ik graag de verhalen hier.

Quote from: Maro on January 16, 2016, 12:43:54
Waarom zou je dat soort albums ook kopen via Tidal? Tidal stream is toch gewoon goed genoeg (CD kwaliteit). Ik heb een paar albums gekocht via Tidal maar dat waren out of print exemplaren waar ze op MP de hoofdprijs voor vragen.

Je zal volgende week wel zien wat, als je Roon hebt, de meerwaarde van Tidal is.
Ik vind Tidal toch echt wat minder klinken dan Qobuz. Voor mij is de volgorde: streaming vanaf NAS, Qobuz, Tidal, Spotify.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Quote from: twani on January 16, 2016, 12:47:15
Hier geef je voorzichtig antwoord op een van mijn openstaande vragen mbt Roon..


Audionirvana, Puremusic ed zijn met de eventuele komst van Roon overbodige stukjes software? Of denk ik té simpel?

ik hou wel van simpel  :D dus hier wordt PM niet meer gebruikt sinds de komst van Roon, klinkt imo echt net zo goed  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kerkhoffd

Denk er vooralsnog net zo over als Bas. Mateloos geïntrigeerd door het concept van Roon, maar er zijn voor mij op dit moment teveel twijfels om het serieus te overwegen.

Ik gebruik een Linn Akurate DS als streamer (overkill, maar ik had hem staan) en dat werkt gewoon niet samen met Roon. Heb verder alleen een NAS met geripte cd's en zou dus een mini pc of Mac mini moeten aanschaffen om Roon server te gaan draaien. De iPad is net een generatie te oud en wordt niet ondersteund. Voorkeur voor Qobuz ipv Tidal als ik wil gaan streamen. Tja dan is de ervaring echt al een stuk minder kan ik je vertellen. De potentie is erg groot, concept super, maar met mijn componenten gaat het gewoon niet lekker samen.

Wordt ook wel een hele lange lijst met aanpassingen en kosten. Ooit komt er hier vast ook Roon (eerste indruk van de theoretische mogelijkheden was super), maar ik vind de toegevoegde waarde in mijn setup afgezet tegen de investering die ik moet doen om het goed te laten draaien op dit moment echt nog teveel van het goede. Bijna €1500 voor MacMini, nieuwe iPad en Roon life en dan nog geen Qobuz integratie en geen uitzicht dat de Linn Roon eindpunt gaat/kan worden.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

twani

Quote from: Kerkhoffd on January 16, 2016, 13:18:44
Denk er vooralsnog net zo over als Bas. Mateloos geïntrigeerd door het concept van Roon, maar er zijn voor mij op dit moment teveel twijfels om het serieus te overwegen.

Ik gebruik een Linn Akurate DS als streamer (overkill, maar ik had hem staan) en dat werkt gewoon niet samen met Roon. Heb verder alleen een NAS met geripte cd's en zou dus een mini pc of Mac mini moeten aanschaffen om Roon server te gaan draaien. De iPad is net een generatie te oud en wordt niet ondersteund. Voorkeur voor Qobuz ipv Tidal als ik wil gaan streamen. Tja dan is de ervaring echt al een stuk minder kan ik je vertellen. De potentie is erg groot, concept super, maar met mijn componenten gaat het gewoon niet lekker samen.

Wordt ook wel een hele lange lijst met aanpassingen en kosten. Ooit komt er hier vast ook Roon (eerste indruk van de theoretische mogelijkheden was super), maar ik vind de toegevoegde waarde in mijn setup afgezet tegen de investering die ik moet doen om het goed te laten draaien op dit moment echt nog teveel van het goede. Bijna €1500 voor MacMini, nieuwe iPad en Roon life en dan nog geen Qobuz integratie en geen uitzicht dat de Linn Roon eindpunt gaat/kan worden.

En m'n eigen setup nog eens overziend bedenk ik me dat ik helemaal niets mis en dus eigenlijk ook niets hoef te doen.... Altijd een prima vertrekpunt :D

Wel een mooie "player" voor hén die een nieuwe setup gaan configureren lijkt me...

smacdab

Quote from: Kerkhoffd on January 16, 2016, 13:18:44

Bijna €1500 voor MacMini, nieuwe iPad en Roon life en dan nog geen Qobuz integratie en geen uitzicht dat de Linn Roon eindpunt gaat/kan worden.

Kan voor minder ook, maar met samsung tab a en Intel nuc. Kijk daarvoor op Roonlabs forum.

smacdab

....en zo babbelen we verder. Het slotje (ben ik zelf) kan er weer op.

YamahaRXV

Quote from: smacdab on January 16, 2016, 13:53:57
....en zo babbelen we verder. Het slotje (ben ik zelf) kan er weer op.

Geen slotje, integendeel....hetgeen nu zoal gepost wordt hier is m.i. in ieder geval zeker interessant en inhoudelijk te noemen. Beter als al dat pagina lange gezwets hier over vergelijkingen van Samsung en Apple tablets  :crazy:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8