Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maro

#450
Quote from: frank2 on January 15, 2016, 18:47:42
Ik heb mij al meerdere malen ingelezen en het blijft voor mij compleet onduidelijk, wat ik ervan begrijp is dat het een server en renderer ineen is met mooie foto's van albums. Leg jij mij dan uit hoe je dat dan aansluit op je set.

Roon voor dummies.  :P

Stap 1 - Sluit een SBT of Apple TV aan op je Dac/versterker
Stap 2 - Installeer Roon op je Laptop
Stap 3 - Installer de Roon app op je tablet

En draaien maar, zul je iig zien dat het iets meer behelst dan mooie plaatjes kijken.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

paaj

Was wel zo ja. Nu kun je Roon als server op een laptop of PC draaien en via het Squeezebox protocol streamen naar alles wat Squeezebox of Squeezelite ondersteunt. Kan een standaard Squeezebox apparaat zijn, zelfbouw streamer en zelfs een simpele Raspberry PI. Je hoeft dan dus alleen de te MIND vervangen denk ik(?) en praktisch hetzelfde door blijven spelen.
Ook Airplay werkt (uiteraard beperkt tot 44/16) en Meridian spul.

Voordeel is niet zozeer de plaatjes, maar de links tussen artiesten. Zeker met Tidal abonnement een erg mooie manier om nieuwe dingen te ontdekken. Verder moet je het vooral zelf weten natuurlijk, maar even proberen is gratis (doe ze dan wel tegelijk: Roon en Tidal samen ;) )
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

frank2

Dus dan is hij niet anders dan een ( gratis) server zoals bijv. Mimim server. Dan snap ik nog steeds niet waarom je daar geld voor betaald. De mimim server zorgt vlekkeloos voor muziek via de Moon maar ook via de sbt. Dus wat is dan het grote voordeel van Roon? Klinkt het beter? Dan zit er een eq in dat zou voor mij een doodzonde zijn.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

#453
Quote from: paaj on January 15, 2016, 19:12:55
Was wel zo ja. Nu kun je Roon als server op een laptop of PC draaien en via het Squeezebox protocol streamen naar alles wat Squeezebox of Squeezelite ondersteunt. Kan een standaard Squeezebox apparaat zijn, zelfbouw streamer en zelfs een simpele Raspberry PI. Je hoeft dan dus alleen de te MIND vervangen denk ik(?) en praktisch hetzelfde door blijven spelen.
Ook Airplay werkt (uiteraard beperkt tot 44/16) en Meridian spul.

Voordeel is niet zozeer de plaatjes, maar de links tussen artiesten. Zeker met Tidal abonnement een erg mooie manier om nieuwe dingen te ontdekken. Verder moet je het vooral zelf weten natuurlijk, maar even proberen is gratis (doe ze dan wel tegelijk: Roon en Tidal samen ;) )

Ik gebruik geen tidal. Links tussen artiesten is dus een voordeel en daar moet je dan voor betalen. Iedereen kan hier wel enthousiast zijn over Roon, maar voor een bedrag krijg je een fractie meer mogelijkheden die leuk zijn maar niet veel er toe doen als je gewoon je eigen muziek wilt beluisteren. Spotify kun je ook gebruiken om diverse muziek te ontdekken en daarna kopen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

twani

Quote from: frank2 on January 15, 2016, 19:19:42
Ik gebruik geen tidal. Links tussen artiesten is dus een voordeel en daar moet je dan voor betalen. Iedereen kan hier wel enthousiast zijn over Roon, maar voor een bedrag krijg je een fractie meer mogelijkheden die leuk zijn maar niet veel er toe doen als je gewoon je eigen muziek wilt beluisteren. Spotify kun je ook gebruiken om diverse muziek te ontdekken en daarna kopen

Jongens, gewoon even wachten tot Ronald ook "Roon" gebruikt, wordt Frank vanzelf wel enthousiast :D

frank2

#455
Quote from: twani on January 15, 2016, 19:30:54
Jongens, gewoon even wachten tot Ronald ook "Roon" gebruikt, wordt Frank vanzelf wel enthousiast :D

Hij streamt nog niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

rovinggecko

De kern van waarheid die daar in zit is dat je het gewoon moet gebruiken / voelen om echt de meerwaarde te zien.

Voor mij was het echt duidelijk toen een absolute non-audiofiele vriend van mij rustig een half uur - driekwartier met roon aan het spelen ging: gewoon lekker op ontdekkingstocht.

Waar frank2 dat gaat ervaren maakt niet uit (en of hij dat doet is ook een vrije keuze), maar zodra hij dat doet denk ik wel dat hij met een ander beeld terug komt.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

twani

Quote from: frank2 on January 15, 2016, 19:36:03
Hij streamt nog niet.

Daar hadden we ook niet op gerekend :tounge:

Maro

Quote from: frank2 on January 15, 2016, 19:36:03
Hij streamt nog niet.

Hij heeft waarschijnlijk ook geen internet/netwerk, riolering en verharde wegen naar zijn huis denk ik.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

frank2

#459
Quote from: Maro on January 15, 2016, 21:13:25
Hij heeft waarschijnlijk ook geen internet/netwerk, riolering en verharde wegen naar zijn huis denk ik.
In tegenstelling tot Drenthe heeft Almelo al internet en zelfs riolering. :crazy:  zandwegen zijn ruim aanwezig
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Maro

Quote from: frank2 on January 15, 2016, 21:31:06
In tegenstelling tot Drenthe heeft Almelo al internet en zelfs riolering. :crazy:  zandwegen zijn ruim aanwezig

:worship:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Maro

Quote from: frank2 on January 15, 2016, 21:31:06
In tegenstelling tot Drenthe heeft Almelo al internet en zelfs riolering. :crazy:  zandwegen zijn ruim aanwezig

Ik zou zo zeggen, je hebt nu blijk genoeg gegeven van totale Roon afkering en onkunde. Ga lekker verder door bomen in je eigen slaapverwekkende topic over Ronald kabeltjes, Ronald Dacjes en meer van dat soort belangrijke zaken. Hier loop je alleen maar te trollen, en ooh wat heeft meneer daar zelf toch een hekel aan.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

rovinggecko

Ondertussen speelt Roon hier via hqplayer, een raspberry pi en mijn Meridian G68 de sterren van de hemel. :)

Kan natuurlijk dat de dagelijkse soaps op dit forum eea naar een hoger platform brengen :) .....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Maro

Ik zit nog ff vast aan TVOH maar daarna ga ik ook plaatjes kijken op de Roon app.  :D,
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

rovinggecko

#464
Moest de afko effe googlen :)
(Over onder welke steen gesproken ;) )
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Maro

Quote from: rovinggecko on January 15, 2016, 22:29:56
Moest de afko effe googlen :)
(Over onder welke steen gesproken ;) )

Dochter van 12 in huis, dan leer je dat soort zaken snel.  :-X
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

YamahaRXV

#466
Quote from: frank2 on January 15, 2016, 19:15:01
Dus dan is hij niet anders dan een ( gratis) server zoals bijv. Mimim server. Dan snap ik nog steeds niet waarom je daar geld voor betaald. De mimim server zorgt vlekkeloos voor muziek via de Moon maar ook via de sbt. Dus wat is dan het grote voordeel van Roon? Klinkt het beter? Dan zit er een eq in dat zou voor mij een doodzonde zijn.

Roon is echt iets wat je eerst zelf uitgebreid moet hebben ervaren voordat je er per definitie een vooroordeel of een mening over kan geven  ;)
Ik heb sterk het gevoel dat de sterke, nogal chauvinistische vooroordelen die ''elders'' worden geventileerd weer eens klakkeloos worden gekopieerd...

En nee, er zit gelukkig geen equalizer in geïntegreerd (wel een aantal andere nuttige opties en settings), maar het klinkt wel gewoon erg goed en neutraal kan ik zeggen. De Asus mini pc die als Roon server fungeert hier staat keurig netjes in het meubel en laat klankmatig gezien hier aan dezelfde dac echt op nagenoeg alle punten een betere sound horen als de Moon 180 MiND renderer met TP voeding, en het verschil kan gemakkelijk nóg groter gemaakt worden door optimalisatie software als Fidelizer Audio Pro en bijv. een  Uptone Audio Regen USB.
Wat dat betreft kan je gewoon ver, zeer ver gaan.

Als je gaat kijken naar het perfect en uitgebreid weergeven van coverart data, de snelheid bij het switchen naar een ander album of track, en vooral het totaal probleemloze en soepele bedieningsgemak via de app op de tablet dan ken ik geen server software die zo soepel en feilloos werkt als Roon.
En ja, ook ik vond de prijs voor Roon vooraf gezien aan de hoge kant, maar zoals bij velen was ik na de trial periode genoeg overtuigd om het bedrag er voor over te hebben. Mijn enige ontevredenheid is nog het ontbreken van internet radio implementatie.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Xander32

... nu ben ik ook nog sceptisch, maar ga het de 23e aanstaande zelf ervaren. Ben benieuwd.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Quote from: YamahaRXV on January 15, 2016, 22:44:26
Als je gaat kijken naar het perfect en uitgebreid weergeven van coverart data, de snelheid bij het switchen naar een ander album of track, en vooral het totaal probleemloze en soepele bedieningsgemak via de app op de tablet dan ken ik geen server software die zo soepel en feilloos werkt als Roon.

En ja, ook ik vond de prijs voor Roon vooraf gezien aan de hoge kant, maar zoals bij velen was ik na de trial periode genoeg overtuigd om het bedrag er voor over te hebben. Mijn enige ontevredenheid is nog het ontbreken van internet radio implementatie.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Goed verwoord.  :worship:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Bas Akkerman

#469
Quote from: Maro on January 14, 2016, 18:02:38
Wat moet er bij jouw veranderd worden? Je streamt nu toch met een SBT en LMS server? Verander de LMS voor Roon en klaar ben je.
Ik weet niet of mijn QNAP TS-459 Pro II daar snel genoeg voor is. Ik wil geen aparte pc of laptop aan hebben staan. Dan zou de keuze vallen op een gemodificeerde MacMini, maar daar heb ik het nu het geld niet voor over.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Quote from: Bas Akkerman on January 16, 2016, 08:40:01
Ik weet niet of mijn QNAP TS-459 Pro II daar snel genoeg voor is.

Er is nog geen server voor een Nas. Dat is het enige echte nadeel vind ik. Je moet de server op een PC/Laptop of mini PC hebben draaien.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Faxe

De server versie van Roon gebruikt op mijn Mac Mini 0,9% van de CPU en rond de 500 MB. Denk dat dit op een beetje snelle NAS wel werkbaar is.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Bas Akkerman

Quote from: frank2 on January 15, 2016, 19:19:42
Ik gebruik geen tidal. Links tussen artiesten is dus een voordeel en daar moet je dan voor betalen. Iedereen kan hier wel enthousiast zijn over Roon, maar voor een bedrag krijg je een fractie meer mogelijkheden die leuk zijn maar niet veel er toe doen als je gewoon je eigen muziek wilt beluisteren. Spotify kun je ook gebruiken om diverse muziek te ontdekken en daarna kopen
Dat lijkt mij nu juist de grote aantrekkingskracht van Roon, het buiten je eigen muziekcollectie ontdekken van nieuwe muziek. Spotify is daar maar uiterst beperkt in. Roon is voor mij hoogstwaarschijnlijk het digitale equivalent van een M&G waar je ook op pareltjes komt. Maar het moet niet hè Frank? Alleen kun je er pas echt wat van zeggen als je het ook echt hebt geprobeerd.

Quote from: Maro on January 16, 2016, 08:44:52
Er is nog geen server voor een Nas. Dat is het enige echte nadeel vind ik. Je moet de server op een PC/Laptop of mini PC hebben draaien.
Precies. De aanschaf en het tweaken ervan is bij mij nu nog niet aan de orde. Ik weet haast zeker dat ik na het draaien van één album met Roon al om ben.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

frank2

Klopt Bas, het moet niet, daarnaast kan het hier ook niet want ik heb een Moon mind, daar werkt Roon niet mee.
Bovendien ben ik zeer tevreden met mijn Moon en bubble app.
Ieder zijn ding, ik ben alleen in dit draadje gedoken omdat iedereen zo enthousiast is en ik het verband tussen een andere server en Roon niet zag.
Zie het nog steeds niet maar dat ligt aan mij, ik kan het niet proberen, anders zou ik het uit nieuwsgierigheid proberen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Maro

Je kunt het gewoon op je laptop zetten (proefversie) de UI is gelijk aan de Tablet app en de laptop is meteen ook een eindpunt. Die zou je om te proberen ook even tijdelijk aan je dac kunnen hangen. Het kan dus wel maar of je het ook wilt??
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -