Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

smacdab

Quote from: Maro on November  1, 2015, 16:35:21
Zit er nu ook voor mijn leven aan vast. Wat een straf.  :D. Het ultieme genieten kan onverminderd verder gaan.  :pompom:

met de 'onovertroffen' userinterface (Sonosadepten kom er maar in).

Maro

Quote from: smacdab on November  1, 2015, 19:48:46
met de 'onovertroffen' userinterface (Sonosadepten kom er maar in).

Is niet met elkaar te vergelijken. Sonos is voor de doorsnee muziek gebruiker en Roon veel meer voor de echte liefhebber. Voor mij is het grote voordeel van Roon dat het helemaal gemaakt is voor Meridian eind punt gebruikers. Dan is de app ook 100% af. Volume regeling van de voorversterker, skippen met de ab en aan en uit zetten van je set allemaal met de Roon app. Tje en de UI is zonder enige discussie de mooiste en beste op de markt.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

naish123

#252
Ik heb Roon ook op mijn Mac Mini draaien maar dit is wel vreselijk mooi! En dan moet ik nog met Tidal aan de slag.

Enige min-puntje is dat de iPad te oud is en er misschien een nieuwe moet komen..

naish123

Gisteravond de hele avond mezelf bezig gehouden met Roon Labs. Tidal toegevoegd en dan gaat het echt los. Dit is wel streaming 3.0!

Prachtig! Draait vlot op de Mac Mini. Audirvana wilde bij nog eens crashen evenals de app. Maar dit draait probleemloos.

Als je collecties gaat toevoegen aan je bibliotheek dan heb je niet meer in de gaten of het album op je NAS staat of bij Tidal vandaan komt. Even de iPad vernieuwen en dan wordt het nog mooier!

Maximus_Aurelius

Zo, vandaag toch even mijn twee maanden trial renewed naar één jaar abonnement.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

YamahaRXV

#255
Vanaf vanmorgen uitgebreid bezig met een klankmatig vergelijk tussen JRiver mc en Roon op de Asus Windows 8.1 laptop (via wifi gelinkt aan de mediabibliotheek op de NAS) en gebruikmakend van Devialet Air streamer (via Supra Cat 7 netwerkkabel aan de router)
Mijn doelstelling was om beiden klankmatig te vergelijken en de favoriet later te vergelijken met de Moon 180 MiND renderer met Teddy Pardo voedingupgrade welke ik al langer in bezit heb en die via AES/EBU gelinkt is aan de interne dac van de Devialet.

JRiver kende ik al langer aangezien ik dit in het verleden ook op mijn gemodificeerde Mac Mini heb getest. Eerlijk gezegd heb ik nooit volledig warm kunnen lopen van de klankmatige prestaties van JRiver en vanmorgen was dat eigenlijk een nagenoeg zelfde ervaring dus het werd snel overschakelen naar Roon en na de nodige instellingen dus weer een nieuwe luistersessie.
Nagenoeg meteen viel mij op dat de combinatie Roon - Devialet Air streamer veel natuurlijker, homogener, ruimtelijker, en voller van klankleur klonk.

Na inmiddels div. albums en tracks te hebben beluisterd kan ik niet anders stellen dat ik zeer enthousiast ben over het klankmatige van Roon, maar ook zeer zeker qua bediening via de app op de iPad.
Alles werkt ontzettend prettig en overzichtelijk, en vooral zonder haperingen en problemen met coverart etc.

De Moon 180 MiND is m.i. een zeer goed klinkende renderer, vooral met de Teddy Pardo voedingupgrade, maar ik moet eerlijk zeggen dat de combinatie Roon - Devialet Air de Moon 180 MiND klankmatig toch echt voorbij streeft en dat is iets wat ik niet zo snel had verwacht... ???

Ik vind Roon niet echt goedkoop te noemen, maar op basis van mijn ervaringen tot nu toe ga ik na de trialperiode wel sowieso een jaar abonnement aanschaffen want het is het mij zeker wel waard.



 
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

rovinggecko

Heb je Roon ook al in combo met Tidal geprobeerd? Ben wel benieuwd hoe je dat ervaart.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

YamahaRXV

Quote from: rovinggecko on November  7, 2015, 17:25:56
Heb je Roon ook al in combo met Tidal geprobeerd? Ben wel benieuwd hoe je dat ervaart.

Nee nog niet, maar ik ben daar ook wel benieuwd naar.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

smacdab

#258
Roon doet klankmatig net zoveel als iTunes of een goede versterker of receiver: namelijk niets. En dat is maar goed ook. Roon is een investering in de toekomst m.i. en voor klassieke muziek een verre toekomst.

Roon isn't aimed squarely at improving sound quality; its modus operandi is to get you playing and discovering more music. It's a "unified software experience," says brand strategist Rob Darling. http://www.digitalaudioreview.net/2015/06/roon-review-part-1-walking-on-the/

smacdab

Quote from: bmateijsen on October 31, 2015, 15:39:31
Hoe bedoel je dit precies? Je start de CD en dan speelt hij, maar slaat een nummer over? Begint het nummer wel?

iTunes is helemaal geen goed systeem als je een grote bibliotheek hebt.... En geeft ook niet de informatie die Roon geeft over de muziek.

maar hoe houd ik anders zicht op mijn bibliotheek? Heb hier mac mini i7 en dbpoweramp. Om het nu direct op de nas te kletsen; geprobeerd maar ik mis dan overzicht. Ik moet denk ik nog een kleine 1000 voornamelijk klassieke cd's rippen  ;)

YamahaRXV

Quote from: smacdab on November  7, 2015, 22:40:43
Roon doet klankmatig net zoveel als iTunes of een goede versterker of receiver: namelijk niets. En dat is maar goed ook. Roon is een investering in de toekomst m.i. en voor klassieke muziek een verre toekomst.

Roon isn't aimed squarely at improving sound quality; its modus operandi is to get you playing and discovering more music. It's a "unified software experience," says brand strategist Rob Darling. http://www.digitalaudioreview.net/2015/06/roon-review-part-1-walking-on-the/

In principe impliceer je dus dat er geen klankmatige verschillen waarneembaar zouden zijn, of mogen zijn tussen de verschillende media player software die op de markt is. Mijn mening is dat dit toch zeker niet het geval is, en die mening is gebaseerd op de vele vergelijkingen die ik al heb kunnen doen met o.a. een zeer uitgebreid upgrade project met de Mac Mini.
Ik zag dat je met een Mac Mini speelt, heb je al eens de verschillen in SQ gehoord tussen basic iTunes en bijv. Pure Music op je MM ?
Vergelijk bijv. dan ook eens de klankmatige verschillen tussen Pure Music, Amarra, Audirvana, BitPerfect, en je zult zien (of beter gezegd horen) dat de klankmatige verschillen erg groot zijn.

Als je zegt dat goede mediaplayer software eigenlijk niets klankmatigs mag toevoegen of weglaten en het signaal dus ''bitperfect'' moet verwerken dan heb je zeker een punt. Helaas is er ontzettend veel software wat een soort van eigen klankmatig sausje heeft en wat dusdanig veel klankmatig invloed heeft op de uiteindelijke weergave.
Voor Mac zijn dat voor mij o.a. Amarra, JRiver, en in mindere mate ook Audirvana. Pure Music en Roon leveren m.i. de software die klankmatig het meest natuurlijk en ''bitperfect'' klinkt.

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

smacdab

#261
voor de klank levert Roon dan wat het behoort te doen. Toch?

BTW: hier plannen om over te stappen op NUC'tje. WindowsX en dat na 30 jaar Apple. Wordt wel plan2016; eea moet ook kortgesloten worden Raspberrypi in preamp14 van Abacus.

YamahaRXV

Quote from: smacdab on November  8, 2015, 13:30:07
voor de klank levert Roon dan wat het behoort te doen. Toch?

Dat doet het naar mijn gevoel zeker ja, maar mijn reactie was dus gebaseerd op onderstaande uitspraak waarbij je de indruk wekt dat er geen klankmatige verschillen zitten tussen verschillende software (en/of versterkers).  iTunes (basic) vind ik in SQ toch zeker niet vergelijkbaar met Roon en die verschillen zijn toch zeker wel waarneembaar hoor  ;)

Quote from: smacdab on November  7, 2015, 22:40:43
Roon doet klankmatig net zoveel als iTunes of een goede versterker of receiver: namelijk niets.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

smacdab

Quote from: YamahaRXV on November  8, 2015, 13:43:12
Dat doet het naar mijn gevoel zeker ja, maar mijn reactie was dus gebaseerd op onderstaande uitspraak waarbij je de indruk wekt dat er geen klankmatige verschillen zitten tussen verschillende software (en/of versterkers).  iTunes (basic) vind ik in SQ toch zeker niet vergelijkbaar met Roon en die verschillen zijn toch zeker wel waarneembaar hoor  ;)

goede en en meestal zware versterker doet niets met klank en goede software ook niet m.i. Speakers en akoestiek is wel een dingetje. iTunes of Roon maakt bij mij niet uit, maar ik geef de voorkeur aan Roon; ook al is het nog niet helemaal op orde in de klassieke hoek  :nowink:


smacdab

Quote from: smacdab on November  8, 2015, 14:02:34
goede en en meestal zware versterker doet niets met klank en goede software ook niet m.i. Speakers en akoestiek is wel een dingetje. iTunes of Roon maakt bij mij niet uit, maar ik geef de voorkeur aan Roon; ook al is het nog niet helemaal op orde in de klassieke hoek  :nowink:

laten we genieten van Roon: we zijn qua inwonertal met niet meer dan een dorpje zonder burgemeester.

bmateijsen

Quote from: smacdab on November  8, 2015, 14:02:34
goede en en meestal zware versterker doet niets met klank en goede software ook niet m.i. Speakers en akoestiek is wel een dingetje. iTunes of Roon maakt bij mij niet uit, maar ik geef de voorkeur aan Roon; ook al is het nog niet helemaal op orde in de klassieke hoek  :nowink:

En waarom zou de software niet verschillen? iTunes maakt standaard gebruik van equalizing. Om dat echt allemaal uit te zetten, heb je al minimaal een extra stuk software nodig als Amarra, Puremusic, etc.

paaj

#266
ITunes kan van zichzelf ook gewoon bitperfect spelen hoor. Equalizers staan volgens mij juist standaard uit.
Wel is een extra stuk software handig om in AudioMidi de samplerate te switchen, dat doet iTunes niet automatisch (laaste keer dat ik dat opzocht). BitPerfect kost een tientje en regelt dat dan voor je.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

pameijer

Nu wordt bitperfect uitsturen ook wel erg overschat. Als je digitaal het volume zachter zet is het al verre van bitperfect, ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die dan vindt dat de geluidskwaliteit ernstig wordt aangetast. Tenzij je je eigen oortjes ook overschat.
Roon is, voor mij dan, met name interessant vanwege de user interface en de manier om nieuwe muziek te ontdekken. Maar omdat ik al genoeg muziek tot mijn beschikking heb is die behoefte bij mij echt kleiner aan het worden.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

smacdab

Op het Roonforum wordt ook de combi NUC windows 10 van harte aanbevolen. En het liefst minstens een i5 processor. Genoeg tijd om te rippen voordat alles optimaal draait  ;)

Isflicka

Quote from: smacdab on November  9, 2015, 13:57:40
Op het Roonforum wordt ook de combi NUC windows 10 van harte aanbevolen. En het liefst minstens een i5 processor. Genoeg tijd om te rippen voordat alles optimaal draait  ;)
Blijft lachen met Roon....
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Bama

Voor mij als niet ITer ongeschikt, kreeg het niet werkend.
Ben nog steeds blij met kazoo en kinsky, makkelijke app en werkt voor leken zoals ik gewoon goed.

Dirk

klopt het dat de weergave van Tidal content via Roon gegarandeerd gapless is, ook als dezelfde content dat via andere afspeelsoftware (eigen Tidal UI, of via Linn Kazoo) soms niet is?

dat laatste is dan trouwens geen gevolg van die specifieke software, maar wel dat Tidal er schijnbaar nog niet in geslaagd is om altijd 100% gapless af te spelen.
comments mbt dat issue lees ik ook nog steeds in 3 dagen oude posts op bvb het Naim forum...en precies die inconsistentie ervoer ik dus ook als een ernstig nadeel, wat de hoofdreden was waarom ik in december 2014 m'n abo heb stopgezet.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Richi

Gisteren een uitgebreid artikel gelezen in Stereophile van oktober. Misschien toch maar eens uitproberen op mijn Mac Mini...
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

paaj

#273
Ik ervaar het als echt lossless via Roon, paar keer getest en geen gapps opgemerkt.

Je kunt Tidal een maand gratis proberen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Dirk

Quote from: paaj on November 11, 2015, 13:43:31
Ik ervaar het als echt lossless via Roon, paar keer getest en geen gapps opgemerkt.

Je kunt Tidal een maand gratis proberen.
weet niet of het een typo is, maar lossless en gapless hebben as such geen link met elkaar.

vwb dat gratis proberen...dat kan één keer, maar ik had dus vorig jaar al eens een Tidal abo (na 1 mnd proefperiode), dus kan het nu niet meer zelf gratis testen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea