Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

knopie and 1 Guest are viewing this topic.

thepioneer

#175
Mijn ipad3 is ook niet bruikbaar. Heb nu een Samsung tab S 10.5 gekocht. Was al geen Apple fan en nu moest ik wel iets anders kopen.

Wel even jammer van de uitgave maar goed heb voor sooloos toen een ipad moeten kopen.

Je moet misschien investeren maar ik vind dit het beste op streaming gebied. Waar ik ook erg blij mee ben is dat de tablet ook een audio eindpunt is. Nu kan ik gewoon met mijn hoofdtelefoon overal luisteren, en je kan met een bluetooth adapter via airplay streamen op niet belangrijke plaatsen zoals in de blokhut. Verder heb ik overal Apple tv's staan als audio eindpunten.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

bmateijsen

Ik vind het toch wel erg gaaf, hoe de app er nu uitziet op Android!

paaj

Zo, de eerste helft van het geheel maar alvast gekocht. Nu dus Roon vanaf m'n Macbook via Airplay naar Shairport op de bak die straks dan Roonspeakers of hopelijk de Linux Server kan draaien. Dan maar even zonder remote :)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

thepioneer

Ga je geen spijt van krijgen. Hoe heb je het op de set aangesloten nu dan?

De app ziet idd geweldig uit. Je hebt nu zoveel meer contact met de muziek. Ik ben blij dat is de overstap heb gemaakt.   

Zeker met de ondersteuning voor goedkope eindpunten t.o.v. sooloos. De tablet gebruik ik nu voor muziek luisteren op bed.
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Maro

Quote from: bmateijsen on August 28, 2015, 12:48:20
Ik vind het toch wel erg gaaf, hoe de app er nu uitziet op Android!

Zoveel anders is hij toch niet geworden? Eigenlijk nog hetzelfde alleen wat meer mogelijkheden.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

bmateijsen

Quote from: Maro on August 28, 2015, 14:46:48
Zoveel anders is hij toch niet geworden? Eigenlijk nog hetzelfde alleen wat meer mogelijkheden.

Het is gaaf om te zien dat dezelfde functionaliteiten, die je hebt op de desktop, ook nu naar de app zijn gegaan. (dat is niet zo vanzelfsprekend ;) )

Maro

Quote from: bmateijsen on August 28, 2015, 14:54:51
Het is gaaf om te zien dat dezelfde functionaliteiten, die je hebt op de desktop, ook nu naar de app zijn gegaan. (dat is niet zo vanzelfsprekend ;) )

Oh dat bedoel je, ik dacht grafisch iets ofzo. Nee dat klopt. Roon is kwa bediening nu op een niveau waarbij je je gaat afvragen wat er in hemels naam nog verbeterd zou kunnen worden aan de UI. Het zet alle andere systemen helemaal buiten spel.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

paaj

Ik heb een Linux dingetje met MPD en Shairport (onofficieel Airplay) die als eindpunt werkt. Die gaat met USB naar de DAC in de Pathos.

Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Faxe

Sinds gisteren betalend Roon gebruiker. Programma bevalt goed. Het feit dat ik met Roon iets meer dan 1.500 albums die ik zelf nooit van de juiste tags had voorzien goed kan gebruiken was een reden om na de trial period door te gaan.

De muziekbestanden staan op mijn Synology Nas en gaan via wifi naar mijn Macbook Pro. Vanaf de Macbook gaat het dan uiteindelijk via wifi/airplay naar mijn Marantz NA-11S1. Macbook en de NA-11S1 staan te ver van elkaar af om het via USB te doen.

Heb op de Synology Nas nog een instelling veranderd waardoor het erop lijkt dat de hick-ups die ik had zijn verdwenen. Deze instelling is het uitschakelen van de Mac bestandsserivice.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Faxe

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kerkhoffd

De prijs en het feit dat er een pc of laptop aan moet staan houden me tegen merk ik. Ik gebruik (nog) geen Tidal of Qobuz en alle muziek staat op de NAS. Enig idee of het de bedoeling is dat Roon Labs ooit gaat draaien direct vanaf een NAS?
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Bas Akkerman

#187
Quote from: Kerkhoffd on September  3, 2015, 08:23:22
De prijs en het feit dat er een pc of laptop aan moet staan houden me tegen merk ik.
Dat is voor mij ook nog een nadeel. Een Mac Mini is voor mij in de toekomst wel een goed alternatief.

QuoteIk gebruik (nog) geen Tidal of Qobuz en alle muziek staat op de NAS. Enig idee of het de bedoeling is dat Roon Labs ooit gaat draaien direct vanaf een NAS?
Als je op UPNP zoekt binnen dit topic, krijg je een aantal reacties. Vooralsnog kan her niet:

Quote from: Maro on July 13, 2015, 09:36:43
Dit is wat de ontwikkelaars van Roon over het UPnP protocol schrijven:

1) UPnP requires codec support on the endpoint, therefore making different endpoints support a different subset of whats out there. This also puts a burden of patent licensing on the manufacturer.
2) UPnP has no good solution for streaming proprietary/unsupported/new formats
3) UPnP creates an ecosystem of lowest common denominator support
4) UPnP lacks "a brain", like the Roon or Sooloos Core, so it cant do intelligent things like Swim/Radio, normalization, crossfading intelligence, those pretty waveforms in the seek position, etc..
5) UPnP leads to a pretty foul experience. Spreadsheets and file management is not how music should be experienced. We haven't seen a good user experience with UPnP, ever. The HiFi dealers agree, and only put up with UPnP because they must. It was clear that UPnP was made by/for endpoint manufacturers, and not user experience creators. Our party line is that "UPnP leads to Twonky". You can put lipstick on that pig, but fundamentally, without a brain, you have Twonky like experience.

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Faxe

Dat je Roon niet kunt gebruiken op een Nas heeft niet zoveel te maken met het feit dat ze geen gebruik maken van het UPnP protocol. Met behulp van Docker is het relatief eenvoudig om op een Synology Nas Roon te laten draaien. Waarschijnlijk gaat Qnap op korte termijn ook Docker implementeren. Je zult alleen denk ik wel een vrij krachtige NAs nodig hebben om het te laten draaien.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Bas Akkerman

Quote from: Faxe on September  3, 2015, 08:56:13
Dat je Roon niet kunt gebruiken op een Nas heeft niet zoveel te maken met het feit dat ze geen gebruik maken van het UPnP protocol. Met behulp van Docker is het relatief eenvoudig om op een Synology Nas Roon te laten draaien. Waarschijnlijk gaat Qnap op korte termijn ook Docker implementeren. Je zult alleen denk ik wel een vrij krachtige NAs nodig hebben om het te laten draaien.
Daar word ik blij van! Dan zou je dus alleen een NAS + endpoint (eventueel met een externe DAC) nodig hebben?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

zegel

Quote from: Bas Akkerman on September  3, 2015, 09:04:45
Daar word ik blij van! Dan zou je dus alleen een NAS + endpoint (eventueel met een externe DAC) nodig hebben?

Ik wil niet de negatieveling uithangen, maar een belangrijk USP van Roon is de vloeiende gebruikerservaring. In de beginperiode hamerde Roon erop dat men geen compromissen sloot - dat een NUC met een celeron processor of zelfs een I3 niet voldoende was. Ik merk inderdaad dat met het doorontwikkelen men wat milder is geworden, maar ik heb mijn twijfels. Het fijne van Roon valt en staat bij snelheid. Ik heb een I5 processor en dat gaat perfect; en volgens mij is nauwelijks een NAS met zoveel power

Ik begin zelfs om te denken, waarom zou ik mijn Qnap niet op MP zetten, en de NUC als enige muziekserver inrichten, altijd power genoeg en de helft van het stroomverbruik van mijn ook al zuinige NAS. Draait mijn Squeezeserver tenminste ook eens fatsoenlijk met Hires materiaal

Nog iets; Roon "verafschuwd" de nadelen van UpNp; dat protocol zal ook straks op de NAS niet worden gebruikt als ik de fora goed heb geïnterpreteerd. Daarom moet het endpoint Roonprotocol geschikt worden gemaakt - de PSaudio Directstream zou een van de  eerste zijn van de streamers die dat kan
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Faxe

Zo zie ik het wel. Reken er alleen wel op dat de NAS vrij snel moet zijn. Heb zelf een Synology DS415+ en sluit niet uit dat die te langzaam is of op het randje van wat nog lekker werkt. Deze inschatting is wel puur speculatief. Mijn Nas heeft een Intel Atom C2538 / Quad Core 2.4 GHz CPU en 2 GB DDR3 ram. Zou maar zo kunnen dat op dit moment 80% of meer van de Nas'en die de mensen nu thuis hebben staan in de praktijk te langzaam zijn.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Bas Akkerman

Laat ik het anders zeggen. De NAS heb ik al, dus daar ga ik het dan mee proberen. Lukt dat niet, zal ik over moeten gaan op een NUC of Mac Mini.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

paaj

Ik draai nu de Server op een oude 1.8ghz C2D en met zo'n 1200 albums gaat dat echt uitstekend. Vloeiendheid moet je vooral zoeken in je Remote.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Maro

Quote from: paaj on September  3, 2015, 10:18:33
Ik draai nu de Server op een oude 1.8ghz C2D en met zo'n 1200 albums gaat dat echt uitstekend. Vloeiendheid moet je vooral zoeken in je Remote.

Vandaar dat je de app alleen op een select aantal tablets kunt installeren. Als je aan de basis voorwaarden voldoet heb je de meest waanzinnig UI denkbaar. Razend snel en het zuigt je in je muziek collectie. Roon is gemaakt voor de toekomst en PC's Nassen NUC's ed worden per jaar sneller dus binnen een paar jaar voldoet elke Nas ed aan de eisen. Ook goed te lezen dat de eerste merken hun streamer aanpassen aan Roon en niet anders om. Upnp streamers gaan echt niet ondersteund worden.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

zegel

Dit zeggen ze er zelf van ( What are the minimum hardware requirements )

Roon will run on just about any recent PC or Mac. Performance and quality of experience will depend on the size of your music collection and the performance of your hardware. Check out this comment for the nitty grity details.

Recommended Hardware
Intel Core i5, Ivy Bridge+
4GB RAM
SSD boot drive
1440 x 900 Resolution

Supported Platforms for Managing your Library or acting as a Remote
Windows 7+ (8.1 recommended)
OS X 10.8+ (10.10 recommended)

Supported Tablets as Remotes
Android 4.4+ (5.0 recommended) - see more information here
Apple iPad running iOS 8.0+

Note: OpenGL 3.0 support is required to run Roon.



Eens met de opmerking over de remote, met mijn Xperia Z1 ging het aardig; ga het nu met de Tab S2 van Samsung proberen  - ik verwacht dat die  razendsnel is.

Quote from: Maro on September  3, 2015, 16:12:11
Ook goed te lezen dat de eerste merken hun streamer aanpassen aan Roon en niet anders om.

Eerder op het forum gelezen dat de Roon pluginn naar de streamerfabrikanten op 1 september zou worden uitgeleverd. Niets meer over gehoord. Ben erg benieuwd welke merken het eerste met Roon ondersteuning uitkomen
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

Faxe

#196
Net een update  van Roon geïnstalleerd en kan sindsdien geen bestanden meer via airplay afspelen  >:(


Update: beetje rommelen met rebooten van de PC en streamer heeft het probleem alweer opgelost.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Dirk

vanmiddag ook maar even de trial van 1.1 geïnstalleerd op mijn (dedicated audio) Mac Mini en dat bevalt uitstekend.

library die op m'n NAS staat van zo'n 3000 albums was razendsnel ingelezen en werkt nu (bediend via gedeeld scherm op mijn Mac) prima.
vanavond nog ff een gebruikte iPad Air ophalen en dan kan ik ook vanuit de luie zetel genieten  8)

de hele user interface doet me in eerste instantie erg aan Sooloos denken, maar eerlijk gezegd is dit toch wat intuïtiever op alle vlakken, dus een dikke  :thumbs-up:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

smacdab

En gaan we voor een jaartje vooruit betalen? Verder: is het ook interessant zonder Tidal?

paaj

#199
Niet zo gek natuurlijk die Sooloos herkenning :p

Zonder Tidal zul je wat minder links hebben in de reviews en bios. (heb ik niet dus dat is wat ik verwacht)
Alle genoemde artiesten en albums die je kunt beluisteren krijgen een link, hoe meer je hebt hoe dieper het gaat.
Zonder de toegang heb je alsnog de teksten en daarmee een basis om verder te kijken in de wijde muziekwereld. Je zult het alleen zelf moeten kopen dan.



Hier (random moment) bijvoorbeeld zie je dat de artiesten die ik dan niet heb geen link hebben, de rest wel:

(Sorry, da's 'n iPad screeny)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2