Roon Labs

Started by rovinggecko, May 15, 2015, 14:20:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thepioneer

Zou je muziek collectie altijd op een nas in Raid 1 zetten.  Voor die paar tientjes voor een extra schijf heb je veel zekerheid
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

bmateijsen

Quote from: thepioneer on August  5, 2015, 10:19:32
Zou je muziek collectie altijd op een nas in Raid 1 zetten.  Voor die paar tientjes voor een extra schijf heb je veel zekerheid

Totdat allebei je schijven kapot gaan..... Ik adviseer een single disk nas + USB kopie.

katwax

Quote from: bmateijsen on August  5, 2015, 10:55:36
Totdat allebei je schijven kapot gaan..... Ik adviseer een single disk nas + USB kopie.
De kans dat 2 disken op dezelfde moment defect gaan is toch zeer klein. Enige beperking met raid1 is de capaciteit, maar dan is raid5 wel een oplossing. RAID6 kan oveweg met 2 gefaalde disken
Een kopie naar usb of backup is inderdaad altijd aan te raden, maar dit beschermt dan meer tegen volledig falen van je nas of fouten zoals iets verwijderen wat niet mag :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

smacdab

Quote from: katwax on August  5, 2015, 11:04:11
De kans dat 2 disken op dezelfde moment defect gaan is toch zeer klein. Enige beperking met raid1 is de capaciteit, maar dan is raid5 wel een oplossing. RAID6 kan oveweg met 2 gefaalde disken
Een kopie naar usb of backup is inderdaad altijd aan te raden, maar dit beschermt dan meer tegen volledig falen van je nas of fouten zoals iets verwijderen wat niet mag :)

.....dus gaat het gebeuren; of worden we met de combi Tidal/Roon iets makkelijker met backup? Er gaat op het web een verhaal over Jim Dalrymple, een itunes techie die zijn backup niet op orde had; apple had in zijn 'bezit' zit roeren  :wub:

btw: de achterlichten van mijn auto hebben al een paar keer tegelijk de geest gegeven. Techniek  ;)

bmateijsen

Quote from: katwax on August  5, 2015, 11:04:11
De kans dat 2 disken op dezelfde moment defect gaan is toch zeer klein. Enige beperking met raid1 is de capaciteit, maar dan is raid5 wel een oplossing. RAID6 kan oveweg met 2 gefaalde disken
Een kopie naar usb of backup is inderdaad altijd aan te raden, maar dit beschermt dan meer tegen volledig falen van je nas of fouten zoals iets verwijderen wat niet mag :)

Tja... en toch gebeurde het bij mij, met exact 1 week er tussen. Helaas recent ook bij een klant met een twinstore van Meridian geconfigureerd als Raid 1.

katwax

Quote from: bmateijsen on August  5, 2015, 20:12:51
Tja... en toch gebeurde het bij mij, met exact 1 week er tussen. Helaas recent ook bij een klant met een twinstore van Meridian geconfigureerd als Raid 1.
1 week is natuurlijk wel lang, meestal gaat trouwens een schijf eerst in warning. Van zodra het maar op 1 schijf draait ben je natuurlijk niet meer beschermt, nu zijn er genoeg winkels die HD's leveren waar je vandaag besteld en je ze morgen hebt :)
Stel dat je niet in raid1 gaat maar dus gewoon 1bay nas + 1 usb disk om backup, dan is de kans bijna even groot dat beide schijven defect gaan.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Quote from: katwax on August  5, 2015, 20:30:29
Stel dat je niet in raid1 gaat maar dus gewoon 1bay nas + 1 usb disk om backup, dan is de kans bijna even groot dat beide schijven defect gaan.
ik begrijp je uitleg wslk verkeerd, maar bedoel je nu dat de USB backup dan ook zou sneuvelen?
zoja...waarom?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: Dynky on August  5, 2015, 20:33:01
ik begrijp je uitleg wslk verkeerd, maar bedoel je nu dat de USB backup dan ook zou sneuvelen?
zoja...waarom?
Nee ik bedoel dat de kans even groot is. Je koopt 2 disken of je die nu in raid1 gebruikt of je steek er 1 in nas en 1 in usb behuizing.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

paaj

als je ze in RAID 1 gebruikt, worden ze (vrijwel?) even zwaar belast. En dat zijn vaak schijven die je per twee gekocht hebt uit dezelfde batch. Als je er een op je NAS hebt en de ander af en toe inplugt is dat verbruik totaal anders en is het dus onwaarschijnlijk dat deze in een zelfde periode ook defect zal raken. Beste is beide, RAID 1 + extra backup.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

rovinggecko

Er zijn twee failure points:
- je collectie
- Roon metadata (jouw likes, aanpassingen, etc)

Het eerste kan je inderdaad op een nas zetten in Raid 1/5/6, of met een externe backup (idealiter met offsite storage zodat je bij brand etc eea nog hebt).

Voor het tweede kan je een gewone backup van je roon pc naar je nas maken (bv timemachine met mac), maar Roon komt volgens de makers ook met een cloud optie voor de metadata.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Maro

Quote from: rovinggecko on August  5, 2015, 21:26:01
Voor het tweede kan je een gewone backup van je roon pc naar je nas maken (bv timemachine met mac), maar Roon komt volgens de makers ook met een cloud optie voor de metadata.

Zou je dit wat duidelijker kunnen uitleggen voor W8 gebruikers. Ik ben nl bang dat als straks de Qnap versie er is ik al mijn aanpassingen weer kwijt raak zodra ik met die software versie ga werken..
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

paaj

Mail die mensen van Roon, je bent vast niet de enige en ze zijn goed aanwezig in mailcontact en op hun forum.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

rovinggecko

Ze werken aan een cloud backup scenario voor metadata die Roon gebruikers toevoegen.

Maar geen idee of dat eerder uit is dan een qnap versie.

Ze zijn wel goed in het helpen verplaatsen van je metadata. Ik zou inderdaad, als de qnap versie er is vragen hoe je kan migreren als dat niet al duidelijk is op dat moment.
Ze kunnen dan aangeven welke files je over moet zetten om de Roon database te verplaatsen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

katwax

Quote from: paaj on August  5, 2015, 20:57:02
als je ze in RAID 1 gebruikt, worden ze (vrijwel?) even zwaar belast. En dat zijn vaak schijven die je per twee gekocht hebt uit dezelfde batch. Als je er een op je NAS hebt en de ander af en toe inplugt is dat verbruik totaal anders en is het dus onwaarschijnlijk dat deze in een zelfde periode ook defect zal raken. Beste is beide, RAID 1 + extra backup.
In raid1 wordt je mirror schijf minder belast aangezien ze niets anders is dan een mirror en dus enkel zal gebruikt worden als er wijzigingen zijn op de primaire disk. Als je setup bestaat uit 1 disk + 1 backup disk dan zou je hier net hetzelfde moeten doen anders is je backup niet meer consistent en heb je mogelijk dataverlies. Dus worden beide schijven even zwaar belast en is de kans op samen defect gaan even groot.
Je zou het argument kunnen gebruiken dat een usb disk hieraan nog gevoeliger is omdat deze vaak verplaatst wordt en in geval van backup ook gebruikt wordt om andere zaken te backuppen.

Zo en zo mag je raid en backup niet als evenwaardig zien aan elkaar.
Raid wordt gebruikt (in de meeste gevallen) om in geval van een defecte disk te zorgen dat alles operationeel blijft en je deze defecte disk simpel kan vervangen.
Backup is er om geen verlies van data te hebben in geval van software/human error waarbij zaken verwijderd/gewijzigd worden wat niet had mogen gebeuren of in geval van een nas mogelijk als disaster recovery moest je volledige NAS falen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

smacdab

Quote from: katwax on August  5, 2015, 20:30:29
1 week is natuurlijk wel lang, meestal gaat trouwens een schijf eerst in warning. Van zodra het maar op 1 schijf draait ben je natuurlijk niet meer beschermt, nu zijn er genoeg winkels die HD's leveren waar je vandaag besteld en je ze morgen hebt :)
Stel dat je niet in raid1 gaat maar dus gewoon 1bay nas + 1 usb disk om backup, dan is de kans bijna even groot dat beide schijven defect gaan.

...of die van de buren als die meedoen in je onderzoek.

bmateijsen

Quote from: katwax on August  5, 2015, 20:50:54
Nee ik bedoel dat de kans even groot is. Je koopt 2 disken of je die nu in raid1 gebruikt of je steek er 1 in nas en 1 in usb behuizing.


De USB disk hangt bij mij nooit aan de stroom, alleen wanneer ik de backup doe.

katwax

Quote from: bmateijsen on August  6, 2015, 11:35:52
De USB disk hangt bij mij nooit aan de stroom, alleen wanneer ik de backup doe.
in theorie zou dit nadelig moeten zijn voor de usb disk, aangezien die altijd moet opspinnen dan :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kjelt

#142
Quote from: katwax on August  6, 2015, 11:38:34
in theorie zou dit nadelig moeten zijn voor de usb disk, aangezien die altijd moet opspinnen dan :)
Beetje vreemd. Dat speelde bij harddisks in de jaren 80.
Je moet een onderscheid maken tussen motor laten draaien en de Load/unload cycle van de head.
De eerste is totaal geen issue wordt ook nergens genoemd in datasheet e.d.
De Load/unload cycles (het parkeren van de koppen) wel, en die zijn bij moderne harddisks gespecificeerd in de 500.000 tot 1.000.000 keer.
Als je dus eens uitgaat van de slechtste, 500.000 dan mag je je USB schijf iedere minuut aan en uit zetten en dan garandeert de fabrikant hem nog een heel jaar lang  ;)

Ik zet mijn grote NAS van 60W stroomverbruik ook iedere keer uit als ik klaar ben met kijken, dat is max. twee keer per dag.
Kan ik met mijn schijven met 800.000 load/unload cycles toch zeker 1095 jaar volhouden  ;D

Overigens kan een geparkeerde harddisk 250Gs hebben en een draaiende harddisk maar 30Gs (volgens spec van mijn harddisks) , komt dat dan de koppen tegen de schijf aankomen en dat is dus beste geval einde data op die sectoren slechtste geval einde koppen, einde harddisk.

katwax

Het gaat erom of 2 disken die in een raid zitten sneller gelijktijdig defect gaan dan 1 disk in nas + 1 disk usb. Volgens mij is de kans gelijk.

Wat betreft garantie van de fabrikant is het niet meer dan dat, indien je kan aantonen dat het binnen deze grens defect is gegaan krijg je een nieuwe disk. Ik werk zelf al lang (veel te lang) in bedrijf waar men vele servers heeft draaien 1000+ en ook enkele storage systemen (san, nas, das).
Als je dan ziet hoe vaak er een SAS schijf defect is in een array dan durf je geen data meer op single disk zetten. Wetende dat SAS beter moet zijn dan SATA.

Dus voor mij is de enige goede oplossing minstens raid1 in uw NAS + backup disk (usb, cloud, ...)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Maro

#144
Zitten weer mooie tijden aan te komen.  :thumbs-up:

Hi everyone,

First off, the whole Roon team would like to thank everyone for all the great feedback and encouraging words we've received from the community in the short time since we launched. We have so much planned, and your feedback drives every product decision we make.

As we close in on 90 days since launch, I wanted to provide a quick update to the community, as there will be some changes to our website and pricing starting today.

•We will be expanding the account management options available on the website. Once you're logged in, you can see your account type and renewal date, as well as your upgrade or cancellation options. Of course you can still email us with any questions, but a number of account management options are now available directly on the website.


•We'll also be ending our introductory discount for annual subscribers, although new lifetime subscribers will still be eligible for 10% off. If you're currently on a free trial and decide you want to switch over to an annual account early, just let us know and we'll make sure you get the same deal featured on the website when you signed up.


Also, I want to let everyone know that Roon 1.1 is on its way and will easily be our biggest release since launch. Apart from a host of optimizations and tweaks that have come from your feedback, there are three major features coming in Roon 1.1

•Roon 1.1 will introduce a whole host of new editing and metadata handling features. There will be many more options for using data in your file tags, and support for editing of track and album titles, ratings, picks, genres, release information, and much more from within the Roon application.


•Roon 1.1 will introduce RoonServer, which will allow Roon to run as a background process on both Windows and OSX. The "headless" version of Roon is even more lightweight than running the full Roon application, and will allow you run Roon on many kinds of "always on" machines, even those that don't meet the minimum graphics requirements needed to render Roon's interface.


•And of course 1.1 will debut Roon for iPad, which will allow remote control of Roon using the same immersive browsing experience you've seen on desktop. We submitted to the App Store approval process and have received preliminary approval to being our internal testing, which is now in full swing while we await final approval.


While I can't quite guarantee a release date for 1.1 yet, I can tell you that testing and App Store approval are underway, and all this new functionality will ship as soon as we are approved and fully tested.

We want this release live as bad as you guys do, but we can't flip the switch until it's ready. We really appreciate everyone's patience and support and look forward to exceeding everyone's expectation, with 1.1 and beyond!

Thanks everyone,

The Roon Labs Team


https://community.roonlabs.com/t/roon-labs-whats-new-for-august/2931/37
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Faxe

Gisteravond de Roon software gedownload en geïnstalleerd op mijn Macbook Pro. Installatie ging probleemloos. Vervolgens in de software een map ingevoerd waarin muziekbestanden staan op mijn Synology. Roon is vervolgens een poosje bezig geweest om alles te importeren. Voor zover ik kan nagaan is het importeren goed gegaan en zijn alle cd's goed herkent door de software. Het zoeken op artiest, album etc gaat ook gelijk soepel.

Vervolgens nog een map met muziek bestanden toegevoegd in Roon. Hierbij kennelijk gekozen voor "Organized folders"  in plaats van Watched folders. Door deze keuze gaat Roon zelf alle aanwezige muziek zelf ordenen op artiest. Hier was hij wel een poosje mee bezig. Het ging hierbij om een album Top 1000 die ik ooit eens had gedownload. De CD's stonden in 10 mappen met in iedere map 100 CD's. Nadat Roon de bestanden had geordend staat alles netjes ingedeeld per artiest/album. Als je dit niet wil en per ongeluk dus voor organized folder kiest kun je voor een leuke verassing komen te staan (heb zelf een back-up das kan zo de situatie terugzetten als ik wil).

Vanaf mijn Macbook stuur ik de bestanden via USB naar mijn Marantz NA-11S1. Dit klinkt goed en werkt probleemloos. Ook via Airplay werkt het goed om bestanden naar de Marantz te sturen.

De Ipad app is nog steeds niet beschikbaar. De android App heb ik wel geprobeerd maar deze werkt niet op mijn android tablet, waarschijnlijk omdat het scherm te klein is.

De toeters en bellen in Roon zijn op het eerste gezicht fraai. Zelf ben ik hier (nog) niet zo in geïnteresseerd. Vindt het wel mooi dat de Album Top 1000 door Roon op een mooie manier is ingedeeld. Kon er zelf met andere software niet zo veel mee omdat de Tags een puinhoop zijn.

Om echt te kunnen genieten van Roon moet ik eigenlijk nog een computer hebben die dicht bij de DAC staat en een tablet om de software te bedienen. De Ipad mini die ik heb is waarschijnlijk ook te klein om fatsoenlijk te gebruiken.

Heb nu een USB kabel van 5 meter tussen de Macbook en DAC en dat is natuurlijk niet ideaal.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Maro

Je kunt ook een Apple TV aan je Dac hangen, heb je ook een eind punt
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Faxe

Heb geen Apple TV. Wat voor voordeel heeft dat in mijn setup?
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Maro

Quote from: Faxe on August 17, 2015, 22:00:46
Heb geen Apple TV. Wat voor voordeel heeft dat in mijn setup?

Dan hoef je geen PC naast je Dac zetten. Kan dan zelfs via wifi. Toslink je naar je NA en klaar.De iOS komt nog deze maand. Ik kon niet zo lang wachten en draai nu een paar weken met de Android app. Als iOS app net zo lekker werkt heb je een top stream systeem.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Dirk

Quote from: Maro on August 17, 2015, 22:15:29
...
De iOS komt nog deze maand.
...
hoop je dat of is dit ergens concreet (door Roon labs zelf) aangekondigd?

25 dagen terug gooiden ze op hun eigen site het topic dicht waarin de vraag naar de release vd iOs app werd besproken...niet echt een bemoedigende move imo, vooral omdat ze in datzelfde topic zo'n 2 maand geleden nog zelf schreven dat ze slechts 2 weken verwijderd waren vh bij iTunes aanbieden vd app voor approval :-\

ik kijk (mede wegens mijn positieve ervaringen met Sooloos in het verleden) persoonlijk erg uit naar het in gebruik nemen van Roon Labs, maar wil er voorlopig echt niet aan, omdat ik uit ervaring weet hoe extreem belangrijk een goede en stabiel draaiende UI is bij het streamen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea